Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Big band jazz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Workshop mig et vist sted herr Gahmling..Næ det er nærmere en slags"Necessary Gathering", hvis vi skal blive i de anglosaksiske terminologier. Ellers måske"gruppeterapi"eller"talentopmåling"på godt dansk.

De spiller sammen fordi De kan li' det, det i sig selv er jo aldeles fremmende for de musikalske udtryk. Det kan blive så slemt at et par af saxofonerne sidder og nusser med hinanden... Så meget for den tyske landadel.

Og så mener jeg at der bliver serveret middagsmad for musikerne, der er ikke løn for at spille i bigband'et derinde om mandagen, som jeg forstår det..

Og så lige een gang til: Roger Berg er uovertruffen på sine Slingerland eller Fibes-trommer!  (jeg kan dog bedst lide lyden fra Slingerland-sættet)

Prøv det, og prøv det snart!

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
G'aften hr. Modifix von DCA und Ganz Overdrevet(?) Koncertgänger!

Det lyder jo besnærende, og de spiller hver mandag, kan jeg se. Påsken kan godt undværes, her er påskeharen allerede lagt i rødvinsmarinade, og vi kan næsten ikke vente

Er det sådan noget vørksjåp-noget, siden de fremturer hver mandag?

Med onsdagshilsen
G&S

Man kan da godt kalde det legestue - alle er overmåde legesyge. "Monday Night" er en snart gammel tradition. Havde det været en kvartet og ikke et 17 mands m/k orkester havde det heddet "husorkester", og så er mandag er vel det nærmeste man kommer en fridag i den branche.

Fænomenet Roger Berg skal opleves 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Workshop mig et vist sted herr Gahmling..Næ det er nærmere en slags"Necessary Gathering", hvis vi skal blive i de anglosaksiske terminologier. Ellers måske"gruppeterapi"eller"talentopmåling"på godt dansk.

De spiller sammen fordi De kan li' det, det i sig selv er jo aldeles fremmende for de musikalske udtryk. Det kan blive så slemt at et par af saxofonerne sidder og nusser med hinanden... Så meget for den tyske landadel. Og nederlandske lavadel

Og så mener jeg at der bliver serveret middagsmad for musikerne, der er ikke løn for at spille i bigband'et derinde om mandagen, som jeg forstår det..

Og så lige een gang til: Roger Berg er uovertruffen på sine Slingerland eller Fibes-trommer!  (jeg kan dog bedst lide lyden fra Slingerland-sættet)

Tilfældet er at han besidder nogle egenskaber jeg aldrig før har hørt i én og samme trommeslager - det er det der gør ham unik på pladsen.

mvh Ikkemodifix

Prøv det, og prøv det snart!

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Herr Björn.

Vil det sige at også De var til stede i Vognporten sidste mandag? jeg saa kun Waalen og Direktören.. Direktören hører man ikke meget til her inde..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Herr Björn.

Vil det sige at også De var til stede i Vognporten sidste mandag? jeg saa kun Waalen og Direktören.. Direktören hører man ikke meget til her inde..

Direktörens ny giga-ultra-fantom forbindelse er så hurtig at vi ikke når at se hans velartikulerede indlæg

Du må ikke sige det til nogen, men det var en af mine forklædninger der jokkede rundt ovre bag Niels-Jørgen. 

Iøvrigt snurrer af jazzsuiten "Fellini 712" (Francy Boland) i mit studer'kammer

Mvh. Björn von Vinterhi

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Når nu mandagen er booket til Vognporten, og man savner noget at fylde lidt flere hverdage ud med, så er det også tit værd at lægge vejen forbi Long John i Købmagergade tirsdage og torsdage...

http://www.longjohnjazz.dk/

Personligt kan jeg anbefale Leonardo Pedersens Jazzkapel når de er på, de spiller mange gode ting fra Count Basie´s og Duke Ellington´s repertoire.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Når nu mandagen er booket til Vognporten, og man savner noget at fylde lidt flere hverdage ud med, så er det også tit værd at lægge vejen forbi Long John i Købmagergade tirsdage og torsdage...

http://www.longjohnjazz.dk/

Personligt kan jeg anbefale Leonardo Pedersens Jazzkapel når de er på, de spiller mange gode ting fra Count Basie´s og Duke Ellington´s repertoire.

Ventetiden kunne også bruges til at anskaffe Charles Mingus Changes one og Changes two. Vel er det ikke big band men det skal jo ikke spolere fornøjelsen ved 2 medrivende skiver, og så kan de fås til under en hund stykket (Atlantic)

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Herr Björn skrev blandt andet:

Du må ikke sige det til nogen, men det var en af mine forklædninger der jokkede rundt ovre bag Niels-Jørgen. 

Aha!, nu husker jeg det tydeligt, De var altså forklædt som en lidt ældre, adipös og let til svært øllet singlekvinde med tendens til utidig dans, oppe imellem, foran og bagved Orkesterlederen, samt forbi vor fælles trommeslagermester?

De to Charles Mingus-udgivelser nævnt, kan bla. faes hos CD-Skiven til DKK79,95 pr stk.- så de er bestilt. Besætning ellers?

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg -og glem nu ikke Vognporten igen på mandag!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Herr Björn skrev blandt andet:

Aha!, nu husker jeg det tydeligt, De var altså forklædt som en lidt ældre, adipös og let til svært øllet singlekvinde med tendens til utidig dans, oppe imellem, foran og bagved Orkesterlederen, samt forbi vor fælles trommeslagermester?

De to Charles Mingus-udgivelser nævnt, kan bla. faes hos CD-Skiven til DKK79,95 pr stk.- så de er bestilt. Besætning ellers?

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg -og glem nu ikke Vognporten igen på mandag!

Jo da, og jeg lagde godt mærke til 3 ældre herrer der morede sig kosteligt over tumulten ved nabobordet.

De to Mingus skiver er godt besat

Jeg er ved at planlægge mandagens forklædning

Mvh. Björn von Vendekaabe

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst de sidste indlæg her er kun en ting at gøre. På med Mingus's "Dynasty", nålen frem til "Gunslinging Bird" (på anden tur kan man så tage "Song With Orange" med).

Og så er det eller umuligt at sidde stille her foran PC'en, hygge

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Sidder her og fornøjer mig med nogle gamle (1979-80) radiooptagelser med Radioens Big Band som en bekendt høfligst har ladet mig låne. Ak, hvem der dog havde en varm linie inden det hele ender som opfyld i Ørestaden.

Bjørn Blæs

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Jukka Linkola Biography

Composer, conductor and performing musician Jukka Linkola was born in Helsinki in 1955. From the beginning his most important instrument and a tool of work has been the piano. He studied at the Sibelius Academy and already during his student years he worked as a rehearsal pianist at the Helsinki City Theatre where he later worked also as a conductor in 1975-1990.

Jazz plays an important part in Linkola's production. His octet was in its time one of the most significant groups of Finnish jazz. Linkola has conducted many big bands, for example UMO (Orchestra of New Music), the big band of EBU, the big band of the Danish Radio and Bohuslän Big Band. Linkola has taught in projects for example at Berklee College of Music, the world famous music institute in Boston.

Linkola has composed a lot of stage music, operas and music for plays and films. The opera Elin in 1991 was a big stage work. The television opera Angelika in 1992 was more like an oratory. Angelika was awarded at Paris Opera Screen competition in 1992 and in 1993 it was chosen the best at Cannes Midem Awards. The third opera of Linkola is called Matka (A Journey) and it was premiered in 1998.

Linkola likes to compose for symphony and chamber orchestras or for big jazz orchestras and he often uses soloists with orchestras. Examples of these works are Crossings for tenor saxophone and orchestra in 1983, Concerto for Trumpet and Orchestra in 1988 and Trumpet Concerto II in 1993. The latest concertos are Flute Concerto (1997), Euphonium Concerto (1995) Tuba Concerto (1995), Organ Concerto (2000) and Horn Concerto (2000).

In recent years Linkola has composed several choral works for instance Evoe and English Series for YL (Helsinki University Male chorus) and Primitive Music for Tapiola Choir.

Conducting his own works Linkola has performed with The Finnish Radio Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, the Orchestra of the Finnish national Opera, the Opera of Gothenburg, Radio Orchestras of Ljubljana and Prague and the Orchestra of Aalborg.

Linkola has received several awards for his works. So far he has published about 35 recordings. His whole production including operas, musicals, orchestra concertos, chamber music, songs and jazz for various combinations is immense.

BjarkeNR skrev:
Helt fantastisk komponist ud i funket og melodiøst bigband musik, blandt en masse andet!

Nummeret 'The Game is Over' er en af mine farvoritter!

Kan desværre ikke lige finde en skive med Hr. Linkola, men har sat jazzkælderen i København på sagen.

- BR

For lige at følge op på en gammel tråd, så lykkedes det mig efter 4 måneder at få fat i en skive med Hr. Linkola via Jazzkælderen i Kbh. Det var vist noget med at der skulle trykkes flere skiver førend den var mulig at købe. Men det er så styr på nu.

Jeg har de sidste måneder lyttet rigtig meget til den - og det bliver den kun bedere og bedere af. Absolut et lyt værd.

Jukka Linkola, Bohuslän BigBand - Pegasos.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
DR's big band har bestemt også lavet nogle gode indspilninger der er værd at lytte på. Der er en del af det på mit lokale musikbibliotek, måske det også er tilfældet hos dig?

- BR

Faldt over 'Anders Blichfeldt & Danish Radio Big Band' i en pladeshop der skulle til at lukke, 10 kr. var hvad jeg måtte slippe.

Det swinger dejligt!!! Der er tale om flere "kendte" numre der er omarrangeret og udsat for Big Band og Hr. Blichfeldt  Bla. 'Let The Good Times Roll' og 'Sorry Seems To Be The Hardest Word'. Skiven bæger præg af traditionel bigband-jazz og ind i mellem krydet med forrygende salsa og mere funk-inspireret spillestil. På denne skive er det den gode Nikolaj Bentzon der svinger dirigent-stokken.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes