| Forfatter |
|
braarup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARH Gid det bare var lidt nemmere at vælge...lærrede skulle gerne være omkring 100" men så skal den ud på ca 4 meter...og det har jeg ikke...den anden (gamle lp130) kunne lave 100" på bare 3 meter 
Hvad gør en klog mand så?? (udover at få hjælp fra de i forumet der er meget klogere) 
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal det præcis være 100"?
Jeg vil sige det på den måde, at jeg gad ikke have et 100"-billed på 3 meters afstand, med mindre de havde meget høj opløsning.
Jeg har et 92"-lærred på ca. 3,2 meters afstand og med en projektor i HDTV-opløsning (720X1280). Det synes jeg er en anelse for tæt på, og når jeg snart flytter, vil jeg placere lærredet omkring 4 meter fra lærredet.
Hvis ikke du har set det før, tror jeg du vil blive overrasket over, hvor stort 100" faktisk er.
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
er et 100" 4:3 større end et 100" 16:9? det er vel noget helt andet? lånte den der lp130 og prøvede den i min stue over i mit vindue som ca er 100" (derfor ) og der passede med den skulle stå 3,6 meter fra ca min stue er 4 meter lang...
Men ok hvis jeg sætter den 4 meter fra (hvor jeg også selv sidder) kan den lave et 95" det går vel 
Men igen jeg ved nada om det her så han jeg få en ordenligt resultat (uden at kunne se pixels) hvis det hele står sådan?...eller er 854x480 dårligt at se på i den størrelse?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt. købe et mørkelægningsgardin i Ikea for et par hundrede.
Men nej, jeg tror ikke du vil kunne undgå at se pixelering i den størrelse på den afstand.
Du skal vel have et 16:9-lærred, når projektoren er i det format.4:3-lærredet er naturligvis højere og smallere i tilsvarende størrelse, så hvis du har 4:3-vinduer så at sige, så passer 16:9-lærredet alligevel ikke.
Jeg ved godt, at der mange men'er, måske'er osv, men når først man har fået det sat op, er der så til gengæld heller ikke mange flere ting at bøvle med. Jeg har i hvert fald brugt min relativt plug-and-play-agtigt, siden jeg fik den, men før det var der tusind spørgsmål at tage stilling til.
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja mindst 1000 
Så der er med andre ord ret stor forskel på 1024x768 og 854x480?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
braarup skrev:
|
ja mindst 1000 
Så der er med andre ord ret stor forskel på 1024x768 og 854x480?
|
|
|
Ja, der er en vis forskel, men den store hurdle i opløsning må nok siges at være 720X1280 (HDTV), men det kan man ikke få i den prisklasse.
Jeg tror stadigvæk jeg ville vælge et mindre lærred og så leve med, at det ikke passer 100% med vinduet. Eller hvis det skal passe, så vil et 92" 16:9-lærred have præcis samme bredde som et 100" 4:3, og så kan man lade de sorte feletr for oven og for neden dække resten af vindueshullet.
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har netop modtaget min benq pe5120 med posten(købt i dk for 7400,-) og må sige at jeg er meget positivt overrasket. Billedet har dlp'ens fordele med god kontrast og fint sortniveau, og oveni er det trods opløsningen på WVGA(858x480) uendeligt mindre pixelleret end min gamle WVGA lcd projektor. Jeg har valgt benq'en over en Infocus SP4805 som koster 13000. men hvis du køber Benq'en så regn med at købe en ordentlig dvd med dvi-udgang, som fx denon dvd1910 til ca 2000 kr (den indbyggede scaler i benq'en som betyder ret meget for billedkvaliteten er mildest talt elendig, så derfor vil fx. ps2 og tv via video eller satbox være knap så imponerende ifht. dvd via en ordentlig afspiller)
PS. jeg sidder 3½ meter fra et 80" lærred og jeg tror ikke du skal forsøge dig med et større billede ved den afstand...
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kun 80" ville gerne ha et større billede..  men hvis man bruger projectorcentral's regne ting siger den at bunden af det optimale er 4,9m (4,9-6,6) og ved 4,9 vil det give et 116" diagonalt....Og burte deres tal og meter osv ikke været baseret på at man stadig får et godt billede?? det troede jeg nemlig det "hvide hul" i skyderne viste, at det er bedst imellem der og der.
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
braarup skrev:
kun 80" ville gerne ha et større billede.. men hvis man bruger projectorcentral's regne ting siger den at bunden af det optimale er 4,9m (4,9-6,6) og ved 4,9 vil det give et 116" diagonalt....Og burte deres tal og meter osv ikke været baseret på at man stadig får et godt billede?? det troede jeg nemlig det "hvide hul" i skyderne viste, at det er bedst imellem der og der. |
|
|
"godt" er jo et noget subjektivt begreb...
der har været flere tilfælde hvor projectorcentral.com har haft decideret forkerte mål på de der beregnere. jeg skal kigge i min manual til i morgen, for jeg synes det lyder helt forkert de mål
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det vidste jeg ikke...Ja tak den må du meget gerne gøre...det er jo en del penge vi snakker om
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige kigget i manualen
80" 2.76 - 3.39 m.
100" 3.45 - 4.24 m.
116" ~4 - ~4,80 m.
efter lidt kiggeri via composite kabel, tror jeg faktisk ikke det er nødvendigt med en svinedyr afspiller som jeg selv har, billedet flimrer og mangler generelt detaljer, farverne kunne være bedre, men retfærdiggør det at bruge 6000 på en DVD, det synes jeg næsten ikke.
mht. den skyder med et hvidt felt på beregneren, så er det rigtigt nok, man skal undgå at zoome helt ud/helt ind på projektor-optikken, da der kan være en smule fortegnelse/forvrængning i yderpunkterne(selvom tallene er helt ude i skoven.)
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak 
Regner med at disse tal opgivet i manualen efter hvad den skal bruge af afstand?
Men vil den også levere et ok billede på disse??
(ved sefl godt det er meget individulet hvad man syntes men hvad er din mening?)
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg sidder selv ca 3 m fra et 80" og det er . Du kan evt også gå ned i 2½ m fra et 80" billede. Det skal du regne med kun er gældende for DLP maskiner, LCD vil ligne lo** på den afstand (altså i samme opløsning)
Hifiklubben i næstved har Benq'en til demo som svjv de eneste på sjælland hvis du kommer på de kanter..
mht om den leverer et godt billede på de opgivede afstande, så bliver billedet perfekt, altså hvis du fokuserer osv. men hvis du mener tilskuerens afstand til lærredet, så kan man i alle tilfælde sidde lodret under projektoren, og i de fleste tilfælde lidt foran uden at billedet bliver dårligt..
|
| Til top |
|
| |
braarup Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bor desværre i kbh....så nej...men jeg regner med jeg bestiller den på http://www.digitalo.de på mandag...er der evt nogle der kan forklare mig hvorfor de har den til 3 forskellige priser derinde??
|
| Til top |
|
| |
Mikkel Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et tillægs spørgsmål omkring det her projektor halløj:
Hvad kræver det af ens DVDafspiller for at kunne få projektoren og afspilleren til at fungere sammen? Altså hardware mæssigt!
på forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer an på hvilke indgange der er på projektoren
en overfladisk gennemgang:
composite- dårligste signal, alt samlet i et. ubrugeligt i projektor sammenhæng.
S video- Signalet er delt op i to i kablet, lys og farve for sig. heller ikke for godt..
Component- Rød,grøn og blå inkl. lys og frave i hvert sit kabel. rigtig godt og giver mulighed for progressive scan som giver e t mere roligt billlede. men stadig analogt, hvilket giver noget støj.
DVI/HDMI- digitalt signal som er det bedste. Mulighed for progressive scan, og uden den støj som component giver.
Mht. hvad der fungerer sammen kan det variere lidt. Det bedste er naturligvis at købe en (dyr)projektor som har en god scaler, idet ps2/xbox og tv så vil se bedre ud. Eks infocus sp 4805 til 12995 kr. Der kan man nøjes med en rimelig billig dvd, bare den har component udgang.
Men den Benq vi diskuterer her i tråden er en billig projektor hvor man enten lever med et middelmådigt billede, hvis man har en dvd med component, eller også køber man en dvd til minimum ca 2000 kr med DVI, og får supergod kvalitet.
Men hvis vi skærer ind til benet, fungerer næsten alle dvd'er med alle projektorer, det er mere et spørgsmål om hvor kræsen man er..
|
| Til top |
|
| |
Mikkel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjae, der er desværre næsten altid en direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet på netop dette område..
jeg kan ikke lige se om der er component udgang på den DVD, men ellers kan man måske få en adapter til scart-udgangen så man kan tilslutte den til en projektor via component.
Men så skal man selvfølgelig også kigge på hvad ens budget er. hvis du er ude efter en brugt dataprojektor til under 3000 kr, så kan man bare køre via S-video, der er ikke bedre billedkvalitet i projektoren(det tror jeg godt din denver kan, men man kan ikke se bagsiden af den på hjemmesiden). BTW et Svideo stik ligner det stik som mus/tastatur bruger hvis du skulle være i tvivl...
|
| Til top |
|
| |
Mikkel Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du evt. hvor man kan se et billede af sådan en adapter til scart?
Nu skriver du dataprojektor. kan man da både få en til data og en til at se film med? Jeg skal på et senere tidspunkt bruge en til at se film med.
|
| Til top |
|
| |
EEK1 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle(7-9-13) projektorer kan bruges til både film og data. men der er forskellige krav til projektorer til film hhv. data:
til databrug skal man have en høj lysstyrke, så man kan få et ordentlig stort billede der også kan ses i dagslys, og kontrast er mindre vigtig, da man alligevel altid har sort tekst på hvid baggrund.
Til filmbrug skal man have bedre sortniveau og kontrast, og helst bredformat(de sorte bjælker virker generende og tager selvfølgelig både opløsning og lys fra den del af billedet man gerne vil se).
Mht. adapteren ved jeg faktisk ikke om den findes, jeg gættede bare på at sådan en fandtes, der findes ihvertfald en adapter noget lignende til nogle af Sanyo's projektorer.
|
| Til top |
|
| |