Forfatter |
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer nok til at skifte forstærkeren tidligere end jeg hade regnet med. Grunden er, at jeg i 2 omgange har fået kommentaren: Der mangler luft! Eller at ht lyder som om de mangler mere "saft" fra forstærkeren. Det er sket efter den nylige opgradering på ht-fronten, hvor jeg nu har 4 x Q7 med tilhørende center. Jeg havde selvfølgelig lagt mærke til at anlægget spillede anderledes efter denne opgradering, men ikke med udgangspunktet, at der var noget galt med kapaciteten som sådan.
Det har selvfølgelig betydet, at jeg er begyndt at lytte på en anden måde end tidligere. Har nu lagt mærke til, at bassen på visse skiver ligesom flader ud eller mister sin fasthed efterhånden som volumen øges. Og at der er forskel på symptomet ved 2 eller 5 ht i gang. Der er ingen problemer ved det daglige lytteniveau, men når de skal have lov til at arbejde, er det som de taber pusten - som de 2 kloge hoveder har sagt.
Så nu skal jeg i gang med at finde ud hvad det er der definerer luft nok til systemet og kan give ht det spark, de fortjener. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 15 December 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet med en ekstern effektforstærker? Evt en 2-kanals så receiveren kun skal trække center og baghøjttalere?
Det kan jo godt være at det kan give dig det du søger uden du behøver at skifte receiveren, og det vil sikkert være en billigere opgradering. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg ikke, Michael ... jeg er nok lidt grøn mht. mulighederne ud over blot at skifte receiver til en decideret forstærker, da vi alligevel aldrig bruger AM/FM delen. Så det har smagt lidt af udskiftning for at få de sidste nye tilslutninger med også - HDMI f.eks.
Supplering på den måde du foreslår? Hvad kan man få af den slags sager, der ville passe?
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulighederne når det gælder om at sætte en effekt til at trække fronterne er jo utallige! Der er pre-out på din receiver ik?
Hvis du godt kan lide Sony's lyd kunne du feks. prøve at finde en brugt ES effektforstærker.
Hvis du vil til at skifte den helt, bla. for at få nogle nye tilslutningsmuligheder, så ville jeg personligt vente lidt, til der er receivere/forstærkere på markedet der understøtter de nye HD-lydformater der er på HD-dvd og BD. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, selvfølgelig er det et umuligt spørgsmål at stille ... da det heller ikke haster, har du ret i det med at vente og se. Men brugt ES er en option.
Sony lyd? Jeg har tit spekuleret på, hvad der egentlig ligger bag betegnelsen - jeg har set det omtalt i andre sammenhænge, men ikke alle beskriver det ens. Kan huske da jeg skiftede fra Denon hvor jeg syntes den spillede mere præcist stereo end Sony formåede på det tidspunkt (80´erne). Denon´s diskant kunne dog være (for) markant selv om jeg for det meste hørte med Direct.
Da jeg fik Sony synes jeg til gengæld stereo virkede bredere og at diskanten måske var lidt tilbagelænet på de ht jeg havde dengang. Det ændrede sig igen ved skiftet til KEF Q7, hvor jeg synes diskanten blev "enestående" på den samme receiver. Så jeg har svært ved at sammenholde de informationer, der kommer omkring definitionen på Sony-lyd - der må være nogle fællestræk i symptomerne - og jeg ved da, at det handler om andet og mere end diskant - uanset hvilke ht der er tilsluttet, før det giver mening. Det er vist noget med "analyserende" i lydbilledet og "nuancerne" i gengivelsen ...
Men for at gøre det kort: Sony-lyd er ikke et must, jeg er åben for at skifte, hvis det skulle være ... dog bliver den dejlige cd-spille stående.
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony-lyden i dag er sikkert heller ikke den samme som for 5 eller 10 år siden, men hvis du finder en forstærker fra samme periode som din receiver, så burde der være en god chance for at lyden matcher.
En anden mulighed er selvfølgelig en 5-kanals effekt, så receiveren kun fungerer som forforstærker, så bliver det en kombination af Sony-lyden og den effekt du vælger - der er mange spændende muligheder  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Sadolin Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har en Sony ES effetktforstærker, jeg ikke bruger pt. (Har lige købt en ny holfi :-)) du er velkommen til at låne den et par uger. Så kan du jo selv høre hvilken forskel den kan gøre. (den er 2 kanals)
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 18 December 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|