Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Pod’s, Bodyshaker’s, H/K & HTPC BIO. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Jeg har vidst ikke helt lyttet efter i folkeskolen. Plus til minus er det en god ting?

Tjah, i det her tilfælde er det i hvert fald en nødvendighed

Deathie skrev:

Hvad er din næste opgradering?

Som nævnt en større lejlighed, så jeg kan få plads til mine 6 stk. X-Dan højttalere (tidligere omtalt som MonsterPod) - som jeg gennemgribende vil modernisere, et par effekt-blokke, et fastrammelærred, ny universial-remote - kandidaterne hertil er Harman Kardon's TC-30, Logitech 885 og Logitech 525 - og måske et par subs.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg har lige fået de to shakers ind af døren. Dem skal jeg lege med når jeg kommer hjem.

Har du eksperimenteret med om det giver den bedste effekt hvis de sidder tæt på hinanden (ca i midten) eller i hjørnerne (siderne). Nu har du selvfølelig fire så vil gætte på en i hvert hjørne er optimalt. Ved bare ikke lige om det samme gælder for 2. Det er ud fra tankegangen at man som regel sidder i midten og ser film.

Mht opgradering så var det i ental
Er i ude for at finde en ejerlejlighed? Ellers så er nogle få af kollegielejlighederne faktisk ret store, men så er man lejer og udvalget er småt.

Har du fået tilladelse til at stille dine 6 X-Dans op i en surroundopsætning? De er jo hverken små og designet er lidt specielt (subjektivt).

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Ok, jeg har lige fået de to shakers ind af døren. Dem skal jeg lege med når jeg kommer hjem.

Har du eksperimenteret med om det giver den bedste effekt hvis de sidder tæt på hinanden (ca i midten) eller i hjørnerne (siderne). Nu har du selvfølelig fire så vil gætte på en i hvert hjørne er optimalt. Ved bare ikke lige om det samme gælder for 2. Det er ud fra tankegangen at man som regel sidder i midten og ser film.

Mht opgradering så var det i ental

Jeg har desværre ikke eksperimenteret så meget med forskellig placering - da monteringsfladerne også den tidligere sofa var begrænsede -, men min tese er dog klart, at man ved større spredning af shakerne får en mere jævn fordeling af rystelserne, ubetinget af hvor man sidder.  

Vedr. opgradering, så skal jeg lige ha' monteret dem jeg har. Efterfølgende må vi jo se hvad det udvikler sig til, men der er jo også begrænsninger på hvor meget jeg kan belaste forstærkeren med og 4 stk. er rigli' nok til én sofa.

Eller god fornøjelse med projektet og hvis du måtte komme i tvivl om mere, må du bare gi' lyd fra dig

Deathie skrev:

Er i ude for at finde en ejerlejlighed? Ellers så er nogle få af kollegielejlighederne faktisk ret store, men så er man lejer og udvalget er småt.

Tak for tippet, men det bliver ejerlejlighed. Jeg kan godt lide at være herre i eget hus og så vil jeg også være ulykkelig over at skulle forlade centrum - hvilket sikkert er tilfældet, hvis man bor på kollegie.

Deathie skrev:

Har du fået tilladelse til at stille dine 6 X-Dans op i en surroundopsætning? De er jo hverken små og designet er lidt specielt (subjektivt).

Tjah, det blir' mig der betaler, så mon ikke jeg under alle omstændigheder kan få presset beslutningen igennem

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ok, er lige kommet hjem og tænker lidt over hvordan mine 2 stks skal placeres på mine sovesofa.

Herre i eget hus er da noget vi alle gerne vil, men med boligpriserne i midt Århus går der nok nogle år før jeg bliver det

Har lige kigget hurtigt på hvor mange "store" kollegielejligheder der er i midtbyen og det var hurtig klaret.

Mejlgade kollegiet 75 m2 for 7000 kr om måned

De andre ligger i Syd og Nord.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

He, he... Jeg takker for din indsatsen, men det bliver jo nok til at jeg køber selv

Har du ellers fået monteret dine bodyshakers?

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg har ikke engang fundet ud af hvor/hvordan de skal monteres endnu. Tror det bliver noget med en plade skruet godt i lamellerne og så bodyshakers nedenunder. Har dog lige sat dem til og set at de virker. I samme omgang tror jeg at jeg fik brændt nogle af indgangene på den lille forstærker af, hvis man kan det 

Højmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

hvordan har du hunget dine fjernbetjeninger op  sidder nemlig selv og biixer med det 
Til top Vis Højmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Højmark

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Nej, jeg har ikke engang fundet ud af hvor/hvordan de skal monteres endnu. Tror det bliver noget med en plade skruet godt i lamellerne og så bodyshakers nedenunder. Har dog lige sat dem til og set at de virker. I samme omgang tror jeg at jeg fik brændt nogle af indgangene på den lille forstærker af, hvis man kan det 

Jamen Tue... Huskede du at serielkoble dem - ellers kan du meget vel stå med en afbrændt forstærker

Højmark skrev:
hvordan har du hunget dine fjernbetjeninger op  sidder nemlig selv og biixer med det 

Ja, se det er her vores allesammens folkekære...:

Anders Frandsen

... kommer ind i billedet. Han har forladt det vilde musiker-liv og i stedet slået sig ned i en ny profession, som designer. I det regí har han lavet disse magneter:

Du har sikker bemærket, at de normalt er beregnet på mobiltelefoner, men det er altså 2 stk. af disse, som holder min H/K-remote i et jerngreb på væggen.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Hehe de er seriekoblet og det virker fint i phono in. Det virkede bare ikke når jeg smider den i cd (og ja jeg husker at skifte inputtet).

Synes bare ikke det burde være muligt at brænde indgangene af.... Det kommer der jo ikke mere eller mindre strøm ud/ind af når man skruer op.

God ide med de magneter.

Højmark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

okay , takker  så nu ved jeg det
Til top Vis Højmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Højmark

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Hehe de er seriekoblet og det virker fint i phono in. Det virkede bare ikke når jeg smider den i cd (og ja jeg husker at skifte inputtet).

Synes bare ikke det burde være muligt at brænde indgangene af.... Det kommer der jo ikke mere eller mindre strøm ud/ind af når man skruer op.

Du har ret... Det lyder som om CD-indgangen er i stykker, men har du så puttet den i Aux eller en af de andre indgange?

Højmark skrev:
okay , takker  så nu ved jeg det

Anytime. Corpus magneterne kan købes ved de fleste isenkræmmere.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Ja, den er i en indgang der hedder phono.
Det kan vel ikke være fordi den forventer et stereosignal? Der er indgang til Right og Left.

Har lige prøvet med en splitter at sætte lfesignalet til både R/L i cd (og de andre) der giver det bare en konstant brummen. Tror måske det ene kabel var skidt.

Det virker i hvert fald i phono og tror ikke de andre er brændt af, men måske lidt f**ked

gormolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Endnu et HD (720p) filmklip fra den nye animerede pixar film, "Madagaskar".

Jeg tænker meget på at købe den LG skærm du også har. Men jeg vil gerne lige spørge dig ang. når man ser HD(720P) på den. 720P er jo 1280x720 men din skærm er jo 1360x768, så der må jo ske en skalering.

Kan det ses på HD materialet, som fx Madagaskar?

Til top Vis gormolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gormolesen

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

gormolesen skrev:
Jeg tænker meget på at købe den LG skærm du også har. Men jeg vil gerne lige spørge dig ang. når man ser HD(720P) på den. 720P er jo 1280x720 men din skærm er jo 1360x768, så der må jo ske en skalering.

Kan det ses på HD materialet, som fx Madagaskar?

Jo, selvfølgelig sker der en skalering af alt andet matriale end det på præcis 1360x768. Fordelen ved denne skærm og andre Ultimative LCD-TV til HTPC er dog, at der kun foretages én skalering i hele signal forløbet. Der er selvfølgelig tale om den skalering, som foretages i computeren og kvaliteten er derfor alene begrænset af det software man anvender.
Andre fladskærme tilbyder jo ikke muligheden for at inputte panelets native opløsning, hvorfor billedet nødvendigvis bliver skaleret flere gange. Her sidder f.eks. en stakkel med et spritnyt Philips 37PF9830 (med en fysisk opløsning på 1920x1080) og prøver at outputte 720p fra sin HTPC - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27379&P N=0&TPN=13. Resultatet er selvfølgelig overscan og han bliver nød til at lave en custom timing på 1216x676. Det vil altså sige, at 9830'eren skalerer al 720p-signalinput ned til (mindst) 1216x676p. 
Herudover skal han endvidere udfinde de præcise overscan-værdier for 1080i-, SD-matriale og de andre opløsninger han måtte anvende, for derefter at bruge disse alt efter hvad Tv'et skal vise. Resultatet bliver dog aldrig rigtig godt, da signalet dels bliver skaleret flere gange med forskellige algoritmer og dels da 9830'erens scaler-engine er optimeret til at blive født med standard HD-opløsninger.

Jeg, modsat ovenstående, behøves blot at sætte min HTPC til mit LX2R og definere opløsningen til 1360x768. På den måde får jeg ubetinget af matrialevalget - om det så er PAL, 720p, 1080i 1360x768p eller hvad nu - altid det bedst mulige resultat. Mit Tv skalerer jo overhovedet ikke og hvis der sendes et billede fra computeren, som ikke er på 1360x768, er det alene den der varetager skaleringen.  

I den ideelle verden vil 1 pixelpunkt fra matrialet naturligvis kun blive repræsenteret som ét pixelpunkt på displayet. 1366x768-paneler er dog blevet meget anvendt af en årsag. For at skalere PAL op til 720 linier må man doble hver fjerde linie og for at skalere det til 768 skal man kun doble hver tredje. Det ligger jo i sagens natur, at denne skaleringen er mindre synlig jo tættere linie-doblingerne ligger og derfor 768.
Jeg er selvfølgelig bevidst om, at scalerene nok har mere avancerede skaleringslogeritmer end ovenstående, men ingen af disse kan udføre magi.
Grundproblemet består, det er uendelig sværet at skalere billeder op til en nærligende opløsning uden synlige artefakter.
Jeg kan så høre nogen spørge hvor NTSC kommer ind i billedet... Gæt engang hvorfor 720p er det nok mest udbredte HDTV-format. Hvis du regner lidt på det vil i komme frem til, at for at skalere NTSC skal man doble hver anden linie.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

EDIT: Spørgsmål flyttet til HTPC forummet.

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Hej zero-cool

Superfedt du har lagt så meget arbejde i det, og er så entuisatisk. Du har en imponerende stor viden om HTPC og det har jeg respekt overfor.

Jeg så også at du har disse bodyshakers. Det lyder da egentlig meget fedt at supplere sin SW12 med. Men jeg vil godt vide om jeg ikke bare kan sætte dem til min sub udgang nr 2? Jeg har ikke helt forstået alt det med effektforstærker selvom jeg har prøvet. Er ikke helt så meget inde i teknikkerne osv, så bær venligst over med mig.

Jeg har pt. en NAD T753, to dali 6006 front, to dali 2002 bag en dali trio space bagcenter, en dali c1000 center og en SWA12 fra Dali. Gider du være venlig og hjælpe mig med hvordan man sætter den til. Igen beklager hvis du bliver nødt til at gentage

Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke sætte bodyshaker til de højtalerudgange der er på din sub. Det har jeg også tænkt på.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Superfedt du har lagt så meget arbejde i det, og er så entuisatisk. Du har en imponerende stor viden om HTPC og det har jeg respekt overfor.

Takker...

Torsten-K skrev:
Jeg så også at du har disse bodyshakers. Det lyder da egentlig meget fedt at supplere sin SW12 med. Men jeg vil godt vide om jeg ikke bare kan sætte dem til min sub udgang nr 2? Jeg har ikke helt forstået alt det med effektforstærker selvom jeg har prøvet. Er ikke helt så meget inde i teknikkerne osv, så bær venligst over med mig.

Jeg har pt. en NAD T753, to dali 6006 front, to dali 2002 bag en dali trio space bagcenter, en dali c1000 center og en SWA12 fra Dali. Gider du være venlig og hjælpe mig med hvordan man sætter den til. Igen beklager hvis du bliver nødt til at gentage

Ja, Deathie har ret. Det du mangler er en ekstra forstærker. Kvaliteten er som sagt underordnet og en brugt af én af slagsen, til 300-400 kr., er ideel til formålet.

Her er i øvrigt en interessant artikel om Tactile Transducere og hvilken ekstra dimension de kan tilføre filmoplevelsen - http://www.cinemasource.com/products/tactile/tactile_framese t.html

Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Ja, Deathie har ret. Det du mangler er en ekstra forstærker. Kvaliteten er som sagt underordnet og en brugt af én af slagsen, til 300-400 kr., er ideel til formålet.

Her er i øvrigt en interessant artikel om Tactile Transducere og hvilken ekstra dimension de kan tilføre filmoplevelsen - http://www.cinemasource.com/products/tactile/tactile_framese t.html

[/QUOTE]

Hmm det er lige før man skulle hive den gamle sony forstærker man fik til konfirmation op fra støvet og få kigget på det. Selvom jeg nu godt kan mærke lidt rystelser i min sofa fra min SWA12. Men hvis jeg skal opleve det skal jeg op på en lydstyrke omkring -8 db også klager min overbo. Hvis man bruger bodyshakers burde overboen jo ikke blive sur

Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Hmm det er lige før man skulle hive den gamle sony forstærker man fik til konfirmation op fra støvet og få kigget på det. Selvom jeg nu godt kan mærke lidt rystelser i min sofa fra min SWA12. Men hvis jeg skal opleve det skal jeg op på en lydstyrke omkring -8 db også klager min overbo. Hvis man bruger bodyshakers burde overboen jo ikke blive sur

Ja, Sony'en lyder som skabt til opgaven. Desuden vil tactile transducere, som nævnt i artiklen, give dig en hel ny dimension af "lyden":

Og nej, de vil ikke genere underboen

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum