Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dream Theater "Octavarium" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Så er der snart prog-par-excellence: DT udgiver ny skive den 7. juni - jeg glæder mig allerede!

Ellers er der jo Labrie´s single-udspil "Elements of Persuasion" d. 23 marts at fornøje sig med indtil sommer.

God weekend til alle prog-fans - hold fanen højt for den gode musik.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Yes - så er den på gaden: Dream Theater´s nye "Octavarium"

Efter de første par gennemlyt er det tydeligt, at bandet viser sig fra en helt anden side end på de seneste par udspil (Six Degrees of Inner Turbulence og Train of Thought);

Denne gang er melodien i højsædet, de progressive og heavy elementer er stadig at finde på en del numre på pladen, men det er tydeligt at høre inspirationen fra bl.a. Muse og Coldplay (ja, Coldplay) - men musikken og det samlede indtryk ender, som altid, med at have DT´s helt egen signatur.

Jeg vil ikke vove mig ud i en bedømmelse af pladen endnu - Dream Theater-albums bliver man ikke lige færdige med på en eftermiddag og aften - men tør godt allerede nu sige, at DT stadig ikke har lavet et decideret dårligt album.

Og nu er de så oppe på "octa" - otte. Ud fra teksterne at bedømme er dette album, på mange måder, en milesten for dem. En transitionsplade, kunne man kalde det:

Lyrisk giver Mike Portnoy (trommer) udtryk for, at bandet musikalsk "have gone full circle". Om det betyder tilbagevenden til noget før-set på næste album, eller at de simpelthen stopper (tanken KAN opstå!) er svært at vide noget om.

Endelig: Pladen er VILDT produceret - det er den bedste produktion af nogen rock-skive jeg nogensinde har hørt. Den stortromme er kælderdyb og mikset er fantastisk.

Skriv endelig om jeres syn på Dream Theater, deres musik og individuelle musikere. Det kunne være sjovt at få en god tråd i gang om dette fantastiske band.

MVH

Von Schweikert VR2

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

7. juni???? FONA havde den for en uge siden!

Det er FOR fed.
Jeg skulle købe lidt dvd'er til aftensmaden, da en fed musik kom ud af højtalerene. Da jeg skulle betale, måtte jeg lige høre hvem det var og det var så den nye Dream Theatre... jeg købte den ikke, men det skal jeg.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Den kan kun anbefales - storladent progrssivt metal

Kender du dem ikke i forvejen, er der også et helt bagkatalog at gå på

opdagelse i

MVH

Von Schweikert VR2

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Elsker prog og DT har længe været en af favoritterne. Men hold da fast hvor jeg synes Train of Thougt var en fiasko. Koncerten i januar sidste år var fed, og pladen har da enkelte lyspunkter, men overall synes jeg det er skuffende at de 'blot' prøver at spille heavy metal a la metallica. Har ikke fået Octavarium endnu, men din omtale af den gør mig glad. Nu skal jeg først lige have købt pladen og have lyttet lidt før jeg udtaler mig nærmere, men det skal nok komme i løbet af nogle dage.

Det kunne være fedt hvis dette kunne blive til en lille diskussion omkring bandet, dets udvikling, de enkelte musikere osv.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Octavarium er virkelig en god skive - men ikke uden eksperimenter i forskellig retning. Der er mere melodisk inspiration fra eks. Muse og Coldplay denne gang end sidst, hvor Metallicas indflydelse ikke var til at skjule.

Men det synes jeg nu er ret fedt - at vedkende sig sin musikalske arv.

Train of Thought er i øvrigt et rigtig fedt album i mine ører. Sådan skal metal og DT lyde når det og de er hårdest.

MVH

Von Schweikert VR2

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg købt Octavarium, og lad det ikke være nogen overraskelse: Sikken skuffelse! Train of Thought opfattede jeg som et eksperiment; "Hey, come on, lad os lave en speedmetal plade, men stadig med en masse prog-elementer." Men stilen på octavarium kan da vist ikke kaldes et eksperiment, synes vi er ovre i en helt anden genre nu. Som nævnt er inspirationen denne gang tydelig fra bands som Muse og Coldplay, men den slags musik er ikke hvad jeg forventer af DT. Det melodiske tager ALT for meget over og det progressive skal man lede længe efter. Ved første indtryk virker det alt for forudsigeligt, ensformigt og kedeligt. Plader som Images and Words eller Scenes from a memory indeholder ufatteligt mange 'lag', men denne gang synes jeg godt nok ikke man skal skrabe ret langt før man når bunden.

Måske er jeg for hård? Vil lytte lidt mere over de næste par dage og komme med nogle uddybende kommentarer...

Til Dejen: De gamle DT skiver er da langt mere inspireret af bands som YES, Queen og Mega Deth frem for Coldplay og Muse. Hvad er det du mener med at DT har vedkendt sig sin musikalske arv??

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:

Til Dejen: De gamle DT skiver er da langt mere inspireret af bands som YES, Queen og Mega Deth frem for Coldplay og Muse. Hvad er det du mener med at DT har vedkendt sig sin musikalske arv??

Hej Fournais.

Som du selv siger er der lidt Muse og Coldplay ind over visse af numrene på Octavarium. Og at Metallica inspirerede Portnoy og co. under indspilningerne til Train of Thought er bestemt også til at høre.

Det er der mange anmeldere af DT der anser for at være et sell out eller musikalsk tyveri o.l.. Det har jeg sldrig rigtigt forstået - Metallica selv kommer jo altså også ud af en musikalsk skole (Black Sabbath, Mercyful Fate m.fl. har jo også i sin tid inspireret Metallica).

Og sådan kan man blive ved; musik fødes af musik.

Men der er da adskillige referencer til Rush, Genesis og Pink Floyd på Octavarium også. Lyt til titelnummeret et par gange, der er eksplicitte musiske og lyriske referencer til disse tre bands i det ene nummer.

Jeg synes Octavarium er et favnende album. Der er i højere grad tænkt på de enkelte sange denne gang, fremfor hele pladens homogenitet (som kendetegner de foregående tre albums).

Men jeg synes også der er mindre gode sange på den nye; The Root of All Evil er et killer åbningsnummer der afslutter trilogien om AA´s "12 steps" som Portnoy har skrevet teksten til.

Med "The Answer Lies Within"  sættes tempoet kraftigt ned - en smule tam, men med nogle rigtig fede vokalpassager af LaBrie.

"These Walls" er både tung og catchy - der står airplay og hitliste på den hér.

"I Walk Beside You" - Muse er forlægget - men signaturen DT`s ()

"Panic Attack" - pladens svageste nummer i mine ører. Lidt lang i mulen, men med et ret besnærende mellemstykke.

"Never Enough" - Fed sang, hvis man kan abstrahere fra lyrikken om hvor hårdt Portnoy åbenbart har det med, at nogle fans forventer det ene, nogle andre noget andet af hans musik...

"Sacrificed Sons" - og så bliver der progget!! Fabelagtigt nummer, varieret og progget. Det svinger, det hér; et af DT´s bedste numre, isoleret set.

"Octavarium" - en stort opslået, meget langt, episk nummer (24 minutter). Det længste numer bandet har lavet, ikke siden "A Change of Seasons" fra 1995 har de kastet sig ud i noget så grandiost. Med referencer til ovennvænte klassiske bands fremstår nummeret som både en hyldest til pionererne indenfor den progressive rock, men også som en fin modvægt til de lettere, mere "moderne" numre på pladen.

Jeg synes stadigvæk Images and Words er et godt album (men det lyder dog dateret i mine ører, når jeg lytter til det i dag)

Octavarium vil sikkert gøre det samme om 15 år, men anno 2005 er det et frisk, modigt skridt videre for et band, der endnu ikke har lavet andet end rigtigt habile progressive rock/metal-albums.

MVH

Von Schweikert VR2

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg levet med albummet i nogle måneder.

Jeg vender ret ofte tilbage til det - men dermed også sagt, at det IKKE er det Dream Theater album der roterer mest i Casa Dejen.

De to afslutningsnumre står for mig som noget af det ypperste DT endnu har lavet - basta!

GHvad angår resten af albummet er det solidt håndværk - men ikke det bedste jeg har hørt fra deres hånd.

Jeg glæder mig dog - ulideligt - til d.2 oktober, hvor jeg smutter til Hamborg og ser dem live. For dét rykker ud over al forstand.

Er der andre der har albummet, eller bare hører Dream Theater, så del begejstringen i tråden, også så andre uindviede måske kommer med på en lytter.

MVH

Von Schweikert VR2

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Til Dejen! Jeg deler din vurdering af DT´s nye album Octivarium og bandet som helhed. Et - i mine ører - fremragende album.. Men mærkeligt nok, var jeg mere enig med Fournais beskrivelse af albummet ved de første 4-5 gennemlytninger.

Derefter åbnede albummet sig op - nøjagtigt det samme skete ved Train of Thought. Måske hænger dette sammen med, at jeg spiller trommer/ et instrument. Dette betyder, at rytmer og melodier skal ligge 100% på rygraden, førend jeg er i stand til at vurdere helheden.

Iøvrigt en skam, at Dream Theater valgte at springe Danmark over ved deres igangværende Europa-turné

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Dream Theater er helt klart i helhed et fremragende band. Har lyttet med i mange år efterhånden. Dog ikke på det nye album endnu, så det vil jeg ikke udtale mig om.
Hele bandet består af nok nogle af de bedste musikere i Verden. Mage til trommedasker og guitarist skal man lede meget længe efter. MEN, deres forsanger giver jeg virkelig ikke fem potter pis for. Han synger til tider helt ok, men så snart han prøver at komme lidt op i de høje toner, går der ren pupertetsstemme i den. Kan virkelig ikke forstå hvorfor de ikke har kastet det fjols på porten for længe siden. Bandet kunne blive så meget mere med en anden. Det er virkelig synd synes jeg, for holder så uendelig meget af deres musik, men sidder virkelig til tider og krummer tæer af ham. Specielt på deres live-udgivelser, hvor hans stemme ikke bliver kørt igennem så mange filtre. Jeg har dog lagt mærke til, at i en sang som Glass Prison, passer det faktisk godt ind at hans stemme knækker på den måde, men det er desværre ikke noget man kan sige generelt.
Håber ikke I giver mig alt for mange høvl for mine udtalelser. For synes bestemt deres musik er supergodt, og er virkelig inspireret af dem i den musik jeg laver med mit band, kan bare ikke forstå den forsanger.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:

Dream Theater er helt klart i helhed et fremragende band. Har lyttet med i mange år efterhånden. Dog ikke på det nye album endnu, så det vil jeg ikke udtale mig om.
Hele bandet består af nok nogle af de bedste musikere i Verden. Mage til trommedasker og guitarist skal man lede meget længe efter. MEN, deres forsanger giver jeg virkelig ikke fem potter pis for. Han synger til tider helt ok, men så snart han prøver at komme lidt op i de høje toner, går der ren pupertetsstemme i den. Kan virkelig ikke forstå hvorfor de ikke har kastet det fjols på porten for længe siden. Bandet kunne blive så meget mere med en anden. Det er virkelig synd synes jeg, for holder så uendelig meget af deres musik, men sidder virkelig til tider og krummer tæer af ham. Specielt på deres live-udgivelser, hvor hans stemme ikke bliver kørt igennem så mange filtre. Jeg har dog lagt mærke til, at i en sang som Glass Prison, passer det faktisk godt ind at hans stemme knækker på den måde, men det er desværre ikke noget man kan sige generelt.
Håber ikke I giver mig alt for mange høvl for mine udtalelser. For synes bestemt deres musik er supergodt, og er virkelig inspireret af dem i den musik jeg laver med mit band, kan bare ikke forstå den forsanger.

Helt enig. LaBrie kan jo ikke synge noget som helst fra f.eks. Images and Words live i dag. Og resten af musikkerne har svært ved at sprudle når forsangeren ikke kan følge med. Hør eksempelvis Take the time fra Once in a livetime. Koncerten er ved at være 6-7 gammel og allerede dengang er han ved at falde af på den. Men hva' fanden, alderen kan jo gå hen og trykke hos alle

William H. Shakespeare.

Mit stereo

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:
Nagash skrev:

Helt enig. LaBrie kan jo ikke synge noget som helst fra f.eks. Images and Words live i dag. Og resten af musikkerne har svært ved at sprudle når forsangeren ikke kan følge med. Hør eksempelvis Take the time fra Once in a livetime. Koncerten er ved at være 6-7 gammel og allerede dengang er han ved at falde af på den. Men hva' fanden, alderen kan jo gå hen og trykke hos alle

Hehe.. Ligger inde med en bootleg optagelse, hvor Bruce Dickinson gæsteoptræder for Dream Theater - man kan vist roligt sige, at det er noget anderledes en LaBries stemme/sang 

Synes nu generelt, at LaBrie gør det ganske udemærket. Men det er som om, at han ikke helt kan finde et ståsted i hans sang. Til tider forsøger han direkte, at lyde som en anden heavysanger, medens han andre gange går over i decideret operateknik. Resultatet er, at ingen af delene rigtig kommer til at fungere.

Nej, søger man/I en sanger, der kan matche Portnoy´s/Petrucci´s vidtrækkende musikalske talenter, skal man, efter min mening, over i Peter Gabriel. På hans Secret World -Live -dvd fra 1994 leverer han en sangpræstation, som synes næsten umulig at overgå - under alle omstændigheder, et niveau som LaBrie aldrig har nået (heller ikke på den ellers så populære "Images And Words" IMO)

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Halløj i natten i det musikalske cyberspace...

Jeg har i denne uge lige stiftet bekendtskab med Dream Theater for første gang. Det skete med en fra biblioteket lånt "Images and words". Den gribende entusiasme på pladen minder mig om hvordan jeg havde det da jeg stiftede ordentligt bekendtskab med Queen for første gang...og det siger ikke så lidt!

Glæder mig til at høre mere fra bandets bagkatalog.

Har DT nogensinde optrådt i Danmark?

Er der nogen der ved om der er mulighed for at de kommer til danmark?

Inspirerede hilsner

Peter

Btw...hvem er det du har kørende i din avatar dejen?
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

prse skrev:

Det er da Mike Portnoy (helt sikkert stavet forkert) en af verdens bedste trommeslagere. Sammen med Danny Carey (TOOL)

Rune

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

GuldLos skrev:
prse skrev:

Det er da Mike Portnoy (helt sikkert stavet forkert) en af verdens bedste trommeslagere. Sammen med Danny Carey (TOOL)

Rune

Takker! ....og mig med ekspress-tog til allmusic.....

Edit: Jeg syntes nok han lignede en af dem fra DT da jeg besøgte Allmusic tidligere........og du har sgu stavet rigtigt Rune
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Peter

Det første møde med Dream Theater er helt sikkert en musikoplevelse af de helt store. Det er altid fedt at høre nogle ligesindede få øjnene op for DT og genren progressiv metal generelt. Når du engang har fået fordøjet Images and Words kan jeg på det kraftigste anbefale dig at købe Scenes from a Memory, en plade der lægger sig tæt på af stilen fra Images and Words, dog med den store forskel in mente at vi her har at gøre med at egentligt episk værk. et MESTERVÆRK hvis du spørger mig

Omkring DT's musik i dag kan man diskutere frem og tilbage i meget lang tid uden at komme til en fælles konklusion, men hvis du spørger mig er Dream Theater i dag ikke hvad de var engang. Det er naturligvis ingen tilfældighed, men et bevist valg fra deres side, og hvad enten man kan lide det eller ej må man give dem kredit for at turde prøve noget anderledes med deres to seneste udgivelser (Train og Thought og Octavarium). At være progressiv vil sige at man tænker nye tanker, men også at man rent faktisk gør noget som ingen har gjort før, og selvom de tænker nye tanker vil jeg nu nok mene at de mangler lidt inspiration. Der er for meget Black Album over Train og Thought og for meget Muse over Octavarium, så'n sagt meget firkantet

På trods at dette lidt kedelige intermezzo skal der ikke være tvivl om, at Dream Theater skabte den progressive metalgenre sådan som de fleste vel nok definerer den i dag. Og selvom deres to seneste udgivelser er gode plader isoleret set falmer de mere end godt er ved siden af 'det gamle' DT. Al respekt for at de har prøvet at gå andre veje, men ærligt talt: De spiller ikke progressiv metal mere i ordets egentlige forstand.

Jeg og flere andre var til DT koncert janar 2004 i KB-hallen ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6209&KW =dream+theater), og det var et brag af en koncert!!! Det var deres Train of Thought tour. Det er næsten ikke til at tro at deres plader kan spilles live så det hænger ordentligt sammen, men jeg blev bestemt ikke skuffet.

Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside spiller de kun i Nordamerika i 2006, så hvornår de gæster Europa igen ved jeg desværre ikke !!

William H. Shakespeare.

Mit stereo

rocksound
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg begyndte at lytte til Dream Theater for et par måneder siden for første gang. Det var efter at have stødt på rigtig mange referencer til Images and Words her på hi4all. F.eks. i anmeldelser og diverse "hvad-har-du-i-spillen"-tråde. Så jeg smuttede på CDON, og downloade Pull Me Under.. og så var jeg solgt! Fra de første sekunder af nummeret.. dette lækre guitar-rif der ikke varer mange sekunder, men bare vidner om en musikalsk oplevelse der ligger og venter...

Albummet rammer min musiksmag/stil som ingen bands har gjort før. Og den er virkelig blevet spindet rigtig mange gange fra dag 1 da jeg fik den med posten.

Sidenhen har jeg fået Metropolis Part 2, som også er super god! Og nu venter jeg på at modtage Awake med posten

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

rocksound skrev:

Jeg begyndte at lytte til Dream Theater for et par måneder siden for første gang. Det var efter at have stødt på rigtig mange referencer til Images and Words her på hi4all. F.eks. i anmeldelser og diverse "hvad-har-du-i-spillen"-tråde. Så jeg smuttede på CDON, og downloade Pull Me Under.. og så var jeg solgt! Fra de første sekunder af nummeret.. dette lækre guitar-rif der ikke varer mange sekunder, men bare vidner om en musikalsk oplevelse der ligger og venter...

Albummet rammer min musiksmag/stil som ingen bands har gjort før. Og den er virkelig blevet spindet rigtig mange gange fra dag 1 da jeg fik den med posten.

Sidenhen har jeg fået Metropolis Part 2, som også er super god! Og nu venter jeg på at modtage Awake med posten

Det varmer mit progressive hjerte at høre, at andre har samme oplevelser som jeg med dette fremragende band

Selv synes jeg, at de tre albums du nævner (I&W, Awake og Scenes From a Memory) er blandt bandets allerstørste øjeblikke.

- så du kan godt glæde dig til Awake!

Train of Thought er bandets mest heavy og mørkeste plade. Hér er de heavy, som Lars Ulrich kun er i sine vildeste fantasier og progressive så man synes det burde være umuligt at lave så vilde ting på instrumenter. Den kan også anbefales.

MVH

Von Schweikert VR2

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Ville lige nævne Liquid Tension Experiment. Mener at guitaristen fra DT spiller i det band. Hvis i ikke allerede kender det så lyt engang til Paradigm Shift, Kindred Spirits Universal Mind...
Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes