Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Hm, og her sidder man og venter på svar i dk.teknik.lyd... |
|
|
Jeg ved ikke hvor det bliver af, jeg har sendt det... Du får den lige her:
Frederik Carøe skrev:
De bedste opsætninger jeg har hørt har dog alle været uden center og ikke diskrete bagkanaler. |
|
|
Hvad mener du med diskrete bagkanaler?
Frederik Carøe skrev:
Som jeg hører det, skaber dette den mest troværdige illusion af fri lyd. |
|
|
Så længe man sidder i midten har centeren mindre betydning, ja. Og hellere ingen center end en dårlig center.
Frederik Carøe skrev:
Subwooferens betydning er vi helt enige om. Der skal dog som minimum være to. |
|
|
Hvorfor? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:
Hm, og her sidder man og venter på svar i dk.teknik.lyd... |
|
|
Jeg ved ikke hvor det bliver af, jeg har sendt det... Du får den lige her:
Frederik Carøe skrev:
De bedste opsætninger jeg har hørt har dog alle været uden center og ikke diskrete bagkanaler. |
|
|
Hvad mener du med diskrete bagkanaler?
Frederik Carøe skrev:
Som jeg hører det, skaber dette den mest troværdige illusion af fri lyd. |
|
|
Så længe man sidder i midten har centeren mindre betydning, ja. Og hellere ingen center end en dårlig center.
Frederik Carøe skrev:
Subwooferens betydning er vi helt enige om. Der skal dog som minimum være to. |
|
|
Hvorfor?
|
|
|
Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt.
Angående centeren er det med det forbehold, at man ikke sidder klos op og ned af den ene sides højttalere. Men vores syn er indrettet så fint, at det let snyder vores ører, så lyden passer med billedet. Jeg medgiver dog gerne, at det kræver en hvis kvalitet i setuppet.
Subwooferen oplever jeg som værende bedst, hvis to stk. placeres mellem fronthøjttalerne. En enkelt hjørneplaceret sub har jeg endnu til gode at høre som tilfredstillende.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet spørgsmål.
Du kender sandsynligvis mere til udbuddet af subs, end jeg gør.
Er der nogen, der ikke er ophængt i en stiv bølge? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
dfms skrev:
Har prøvet følgende opstilling: sub med to 8', med 12', med fire 10' og den nuværende en 15' PA bas i 170L (har en forstående kone), og for alle opst. har den bedste indstilling på dekoderen været: alle ht'er er sat til Large og sub sat til 40Hz, |
|
|
Hvor stejlt har delefilteret været?
Har prøvet med både 18 og 24db.
dfms skrev:
problemet med at sætte ht'erne til Small og sub til 80Hz (THX) er alt man trækker lydbilledet hen imod subben. |
|
|
Det bør ikke være tilfældet, såfremt subwooferen er god nok og delefilteret deler stejlt nok. Men som du selv er inde på, så kan praksis altid ændre på tingene. Nu nævner du jo heller ikke noget om hvad dine øvrige højttalere er.
I 90% af de set-ups jeg har subben ikke været god nok, om det skyldes en dårlig sub eller rummet det ved jeg ikke.
Mine fronter er med to 6.5' og de fire bag er med en 5', de er alle DIY. |
|
|
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
dfms skrev:
alle ht'er er sat til Large og sub sat til 40Hz, |
|
|
Iøvrigt, hvis du har alle HT'er på large og delefrekvensen på selve subben på 40 Hz, så mangler du halvdelen af LFE-sporet.
|
|
|
Det tror jeg ikke, er det ikke Dolby Digital der har specificert at LFE-sporet kan gå op til 200Hz, så mangler der jo også en del imellem 80-200Hz.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? |
|
|
Jo, jeg troede du mente noget med højttalerens fysiske udformning.
Frederik Carøe skrev:
Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt. |
|
|
Så er der enten noget galt med opstillingen, eller også bryder du dig bare generelt ikke om den måde filmene i praksis mixes på. De diskrete bagkanaler er på alle måder en forbedring.
Men dvs. du afspiller alle film i pro logic?
Frederik Carøe skrev:
Subwooferen oplever jeg som værende bedst, hvis to stk. placeres mellem fronthøjttalerne. En enkelt hjørneplaceret sub har jeg endnu til gode at høre som tilfredstillende. |
|
|
En enkelt kan jo også stilles i midten ;-) Det jeg mener er, at de fleste mennesker er begrænset af økonomi i en eller anden udstrækning. Og som oftest vil én sub til 10K være bedre end to til 5K, én til 20K være bedre end to til 10K osv. (såfremt man vælger rigtigt sføli, penge er ikke automatisk lig med kvalitet) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Er der nogen, der ikke er ophængt i en stiv bølge? |
|
|
Det kommer an på hvad "stiv bølge" er...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Det tror jeg ikke, er det ikke Dolby Digital der har specificert at LFE-sporet kan gå op til 200Hz, så mangler der jo også en del imellem 80-200Hz. |
|
|
LFE-sporet går til 120 Hz hvis jeg ikke husker helt forkert. Og igen, de 40 Hz er ikke en "brick wall". __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
LFE-sporet går til 120 Hz hvis jeg ikke husker helt forkert. Og igen, de 40 Hz er ikke en "brick wall". |
|
|
Der er en meget god artikel om LFE her:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-mi sunderstood-lfe-channel-april-2000.html
Bl.a.:
Dolby Digital's LFE channel carries additional bass information from 120 Hz on down. This is not a roll-off but a digital brick wall (i.e., no 121 Hz info), so the content is usually rolled off by the sound engineer starting around 80 Hz for a smoother blend. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:
Gik man ikke over til diskrete bagkanaler med digital surround? |
|
|
Jo, jeg troede du mente noget med højttalerens fysiske udformning.
Frederik Carøe skrev:
Min oplevelse med dem er, at de meget nemt pinpointes i lydbilledet. Lyden glider ikke frit rundt, men springer nærmest fra punkt til punkt. |
|
|
Så er der enten noget galt med opstillingen, eller også bryder du dig bare generelt ikke om den måde filmene i praksis mixes på. De diskrete bagkanaler er på alle måder en forbedring.
Men dvs. du afspiller alle film i pro logic?
Frederik Carøe skrev:
Subwooferen oplever jeg som værende bedst, hvis to stk. placeres mellem fronthøjttalerne. En enkelt hjørneplaceret sub har jeg endnu til gode at høre som tilfredstillende. |
|
|
En enkelt kan jo også stilles i midten ;-) Det jeg mener er, at de fleste mennesker er begrænset af økonomi i en eller anden udstrækning. Og som oftest vil én sub til 10K være bedre end to til 5K, én til 20K være bedre end to til 10K osv. (såfremt man vælger rigtigt sføli, penge er ikke automatisk lig med kvalitet)
|
|
|
En enkelt god sub vil sandsynligvis være bedre end to dårlige. Nu er prisen dog som regel en af de mindre vigtige akustiske krav, højttalere skal leve op til.
Om det ligger i mixet (sandsynligt) eller opstilingen skal jeg ikke kunne sige. Diffuse bagkanaler virker dog bedst i min verden. Jeg har lidt fornemmelsen af, at der her er trukket noget ned over forbrugeren med det formål, at sælge flere højttalere.
Om det er dolby pro-logic, jeg har hørt skal jeg ikke gøre mig klog på. Det fremgår vel at mit kerneområde er stereo. Kan muligvis også være derfor, jeg har så svært ved at forlige mig med surround.
Set mit spørgsmål om subwoofere? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:
Er der nogen, der ikke er ophængt i en stiv bølge? |
|
|
Det kommer an på hvad "stiv bølge" er... 
|
|
|
Ja, definitioner er ethvert netforums værste fjende .
Skal vi forsøge med resonansfrekvens og Q i stedet?
Kan du nogen værdier?
Ellers, de gode gamle skumbølger fra Scan Speak et al. Går noget lignende igen?
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Subwooferens betydning er vi helt enige om. Der skal dog som minimum være to.
|
|
|
Ja, to subs er den bedste løsning. Koblet til front via L+R preout, L+R front ht'er skal så helst skæres af under 20-50Hz med et elektronisk delefilter (kræver selvfølgelig ext. effektforstærker), dekoderen skal så sættes til: no sub og LFE-signalet ledes ud til front. Har brugt den løsning, og vender helt sikkert tilbage til den når pladsen er til det.
btw. Otto det klart at man skal prøve sig frem, og fordi en opstilling funger godt hos den ene, er det ikke sikkert det gør hos en anden. Problemet den at mange tro at bare de købe THX-udstyr, så lyder det pr.automatik godt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette afsnit er af afgørende betydning:
One reason not to send a subwoofer the LFE channel alone is that there may not be anything on it or there may not be an LFE track at all. When coming out with the DVD format, it was important that consumers be able to always see and hear the program, without extra hardware like 5.1 decoders. This is why there is always an AC-3 or PCM soundtrack: Either can be played by any DVD player. Even a 6-channel AC-3 mix can be played without a 6-channel decoder because of the DVD player’s internal downmixer. This takes the soundtrack and downmixes it to a 2-channel Pro Logic output. Important is the fact that the LFE channel is not part of this downmix and gets discarded. Production facilities know that unless they provide a dedicated two channel soundtrack, nothing important should be exclusively put in the LFE channel: Depending on the playback system, it may not be heard. When done right, essential information (which can include deep bass) will be put in the screen channels.

So, on some soundtracks, sending only the LFE to your subwoofer could leave it with nothing to do while your mains struggle. While some people like to feed a full range signal to their main speakers, they should in addition send those channels’ bass to the sub so it can fill in the extreme bottom octave information that might be in those tracks. Mains which can reach as low as a dedicated subwoofer are few. Unfortunately this flexibility is not always available on consumer equipment; setting a main speaker to ‘large’ often excludes the subwoofer from getting a share of that signal.
On the flip side, you don’t need a subwoofer to hear the content of the LFE track. If your mains are of substantial mettle, and you don’t have a sub, bass management can usually re-route the LFE to your fronts. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
btw. Otto det klart at man skal prøve sig frem, og fordi en opstilling funger godt hos den ene, er det ikke sikkert det gør hos en anden. Problemet den at mange tro at bare de købe THX-udstyr, så lyder det pr.automatik godt.
|
|
|
Præcis, mener jeg også er et kæmpe problem. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Ja, to subs er den bedste løsning. Koblet til front via L+R preout, L+R front ht'er skal så helst skæres af under 20-50Hz med et elektronisk delefilter (kræver selvfølgelig ext. effektforstærker), dekoderen skal så sættes til: no sub og LFE-signalet ledes ud til front. Har brugt den løsning, og vender helt sikkert tilbage til den når pladsen er til det. |
|
|
Hvis man kan lave en opstilling præcis som du beskriver med elektronisk deling, så er jeg enig.
dfms skrev:
btw. Otto det klart at man skal prøve sig frem, og fordi en opstilling funger godt hos den ene, er det ikke sikkert det gør hos en anden. Problemet den at mange tro at bare de købe THX-udstyr, så lyder det pr.automatik godt. |
|
|
Klart nok, det var ikke et forsøg på at sige at THX er det bedste i verden - men på at forklare en del af principperne bag THX, og hvorfor det er sådan - og ikke mindst hvorfor det ofte kan være en god idé at følge THX tankegangen, selv om man ikke har THX udstyr. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu når vi snakker SUBS , nogle der kender denne http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Nu når vi snakker SUBS , nogle der kender denne http://www.sunfire.com/Solitaire12.htm
|
|
|
Har kun hørt deres almindelige. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Skal vi forsøge med resonansfrekvens og Q i stedet? |
|
|
Det har jeg ikke et klap forstand på, så lad være med det... 
Frederik Carøe skrev:
Ellers, de gode gamle skumbølger fra Scan Speak et al. Går noget lignende igen? |
|
|
Jeg ved _ingenting_ om konstruktionen af en subwoofer, eller for den sags skyld en højttaler eller forstærker, så dét må du spørge andre om... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Frederik Carøe skrev:
Skal vi forsøge med resonansfrekvens og Q i stedet? |
|
|
Det har jeg ikke et klap forstand på, så lad være med det... 
Frederik Carøe skrev:
Ellers, de gode gamle skumbølger fra Scan Speak et al. Går noget lignende igen? |
|
|
Jeg ved _ingenting_ om konstruktionen af en subwoofer, eller for den sags skyld en højttaler eller forstærker, så dét må du spørge andre om...
|
|
|
Glimrende, jeg ved meget lidt om surround, du mangler teknisk indsigt i højttalere.
Vi burde have alle ingredienser til en episk netdiskussion.

Frederik Carøe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret