Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 19:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Small eller Large? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:

Det er en god og rigtig realevant diskution...

-Men jeg må sige at jeg er uenig med de fleste af jer, måske er det fordi jeg vægter musik lyden højest... Hvis man tester på eksempelvis en DVD-A eller SACD er jeg på ingen tidspunkt i tvivl om at lyden er bedst med ALLE højtt. på large. (selvfølgelig afhængig af hvilke højtt. der bruges), men en gulvhøjtt. vil jeg nok altid sætte til large. Bruger selv Dali suite 2,8 , c0,8 og r0,8, og de midster SÅ meget dynamik, fylde og power, hvis de blir sat til small...

Måske resultatet vil blive et andet hvis jeg tester på film, men min overbevisning siger mig at, hvis det lyder bedst på musik, vil det også gøre det til flim...

Yes, ved et system med små ht'er er man nødtil at dele højt (80Hz) det er klart, men skal det være standarten så siger jeg tak for kaffe.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
En kvalitetsnorm synes derfor vanskelig.

Du har naturligvis ret, en standard for stereo er ren ønsketænkning der ikke kan lade sig gøre i praksis.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:
Bruger selv Dali suite 2,8 , c0,8 og r0,8, og de midster SÅ meget dynamik, fylde og power, hvis de blir sat til small...

_I princippet_ burde dét ikke have nogen betydning, da dét du mangler jo bliver spillet af subwooferen - hvis opstillingen er rigtig og subwooferen er god nok, så skal den jo netop levere den dynamik for de andre højttalere. Jeg ved godt praksis kan være anderledes...

Men rent grundlæggende, så er der flere forskelle på film og musik. Musik er generelt mere følsomt overfor små forskelle i sammenhængen, blandt andet fordi du ikke har øjet til at "forstyrre" ørets indtryk. Desuden indeholder film genrelt meget mere information i de helt dybe oktaver, og det er netop dét der stresser de øvrige højttalere. Men i princippet kan der heller ikke være tvivl om at det optimale er at alle højttalere rent faktisk er i stand til at gengive det fulde frekvensområde (og at de får lov til det), tanken med at køre small ER jo netop at gøre livet lettere for højttalere der ikke magter dét. Min pointe var bare at specielt for centerhøjttaleren har mange en tendens til at overvurdere højttalerens evner i basområdet.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

Guldkysten skrev:
hmm - hvordan afgør man om det er small eller large højtalere man har ? watt eller er det bare noget man sådan selv kan/skal prøve sig frem med ?

Det simpleste er at prøve sig frem til det der lyder bedst. Men du kan da som udgangspunkt sammenligne arealet af sub-enhederne med det samlede areal af bas enhederne i dine andre højttalere. Hvis der sidder 2 x 12" i subben, med 1x12" i hver af dine andre højttalere, er det ikke sikkert du vil opnå noget positive ved at lade subben spille bassen.

Noget andet du kan tage med i betragtningen er afruldningsfrekvensen for dine højttalere. Hvis de naturligt afruller omkring 50-70Hz kan det sikkert godt svare sig at lade subben tage sig af alt under 80Hz.

Hele konceptet med bass management er af udvide frekvensområdet for dine højttalere, således at man får en "flad" frekvensrespons længere ned i frekvens.

Ok - det var sådan det skulle forståes med small/large - troede det var watt, men det er arealet af enhederne der snakkes om - thanks - tror jeg vil prøve at skrue mig lidt frem til tingene - for pt. står frontene som small, og det virker fint når jeg ser dvd, men når jeg hører cd, ja så skruer jeg ned for sub, eller for det meste slukker jeg den bare. Jeg har prøvet med fronte som large, og det er fint til cd, men jeg kan godt lide det bom bom fra sub, som man kan mærke i gulvet, når der kommer en eller anden trappende, eller eks. ved helikopter sekvenser - det er fedest, men det dutter ikke rigtig overbevisende, hvis frontene er sat til large.

Men jeg har dog aldrig skruet på frekvensen - fik sådanset bare at vide at det var normalt at den skulle stå på 60, så det tænkte jeg ikke nærmere over, men nu vil jeg da bare til at prøve tingene af for at se om det kan blive bedre.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Munken skrev:
Bruger selv Dali suite 2,8 , c0,8 og r0,8, og de midster SÅ meget dynamik, fylde og power, hvis de blir sat til small...

_I princippet_ burde dét ikke have nogen betydning, da dét du mangler jo bliver spillet af subwooferen - hvis opstillingen er rigtig og subwooferen er god nok, så skal den jo netop levere den dynamik for de andre højttalere. Jeg ved godt praksis kan være anderledes...

Men rent grundlæggende, så er der flere forskelle på film og musik. Musik er generelt mere følsomt overfor små forskelle i sammenhængen, blandt andet fordi du ikke har øjet til at "forstyrre" ørets indtryk. Desuden indeholder film genrelt meget mere information i de helt dybe oktaver, og det er netop dét der stresser de øvrige højttalere. Men i princippet kan der heller ikke være tvivl om at det optimale er at alle højttalere rent faktisk er i stand til at gengive det fulde frekvensområde (og at de får lov til det), tanken med at køre small ER jo netop at gøre livet lettere for højttalere der ikke magter dét. Min pointe var bare at specielt for centerhøjttaleren har mange en tendens til at overvurdere højttalerens evner i basområdet.

Målet må vel altid være, at højttaleren magter det hele. Indenfor rimelighedens grænser.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Torben71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 August 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Lidt mere omkring smalll/large opsætning.

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/128214.html

...reason for using the "small" setting is that bass frequencies have the greatest interaction problems with a room. Multiple sources of low bass in non-optimal places cause all sorts of sound wave problems. The best place for your main speakers is almost never the best place from which to produce low bass. Being able to produce all the bass from one spot in the room gives you the best chance of optimizing your room's bass response.

Til top Vis Torben71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben71

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Sendt: 27 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg skal selv igang med at lege lidt med indstillingerne på min sub og de andre højttalere og har til det formål netop bestilt en lydmåler.

Når jeg skal indstille sub'en, skal den så op på samme lydtryk som alle de andre højttalere i mit setup?

Jeg vil benytte mig af testtonerne fra DVE.

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Så derfor anbefaler i at man sætter alle højtalere på small, hvis man har en subwoofer som gengiver bassen bedre, end højtalerne gør?
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Wizard skrev:
Når jeg skal indstille sub'en, skal den så op på samme lydtryk som alle de andre højttalere i mit setup?

Ja.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Wizard skrev:

Ja.

MEN - lydmåleren måler max lydtryk inden for 20-120 Hz. Hvis du har et enkelt peak i et bestemt område (hvilket man reelt bør forvente i en almindelig stue), så måler lydmåleren reelt dette peak. Derfor bør du, hvis du vil indstille det helt præcist, bruge sub-testen på DVE hvor der kører et sweep-signal fra 20 Hz og opad, med angivelse af frekvens på skærmen, sammen med lydmåleren til at se hvordan lydtrykket er ved forskellige frekvenser. Du skal ikke blive forskrækket hvis der er 10-15 dB udsving, det er ikke unormalt i en almindelig stue. Find ud af hvordan gennemsnittet sådan nogenlunde ligger i forhold til det kraftigste, og træk et passende antal dB fra i selve justeringen af subben. Oveni dette skal man så faktisk også tage lidt højde for at hvis frekvensgangen på grund af enten subben eller rummet ruller af ved f.eks. 40 Hz, så vil en helt ret frekvensgang der ruller tidligere af end det er tiltænkt ofte opfattes som lidt tynd, derfor foretrækker mange i praksis at give subben et nøk opad i forhold til det 100% korrekte. Det er jo et personligt valg man kan tage.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:
Så derfor anbefaler i at man sætter alle højtalere på small, hvis man har en subwoofer som gengiver bassen bedre, end højtalerne gør?

Nu er der jo givet udtryk for lidt forskellige holdninger i denne tråd, men mit synspunkt er ja, hvis subben rækker dybere end fronterne, og samtidig kan spille højt nok til at kunne gengive bassen fra alle højttalerne OG sit eget LFE signal*, så bør man efter min mening køre small, i hvert fald til surround (stereo er en anden snak). At køre small giver færrest rum-problemer, og mere ren lyd fra de andre højttalere (uanset hvor store de så er). Det vigtigste er at hvis man gør det, så skal subwooferen være i orden.

* LFE-sporet har et dynamik-område der ligger 10 dB højere end de øvrige højttalere. Det betyder kort sagt at subben skal kunne håndtere at gengive dybbas 10 dB højere end de øvrige kanaler. I praksis er det derfor ikke så meget lyden fra de andre kanaler der vil sætte subben på prøve, da fuld udstyring i alle kanaler samtidigt kun lægger højst 1-2 dB til max-lydtrykket fra subben. Men _kvaliteten_ af gengivelsen fra subben skal være i orden.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at i de fleste film ligger all dybbass i LFE sporet, så om du setter højtalerene til small, eller large vil ikke gøre den store forskellen. Du kan let prøve det selv ved at sette sub til yes og front til large, men slukke for subwooferen.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hvad vil i så mene er bedst i min situation?

Jeg har Dali Blue 6006 front, 5005 rear, center c1000 samt sub Suite 1.2.

Har som nævnt gulvstående modeller hele vejen rundt, og min forstærker er en Denon 1803, relativ svag strømformåen.

Pt. kører jeg large hele vejen rundt, og delefrekvensen på forstærkeren til sub kan reguleres i intervallerne 80, 100 samt 120. Den er delt til 80, så den kun får de laveste.

Hvad er smartest?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Hvad vil i så mene er bedst i min situation?

Hvad er smartest?

Jeg vil mene, det giver mere dynamik hvis du lader din receiver slippe for dybbassen - sæt alle højttalere til small, og delefrekvens til 60 eller 80Hz efter en afprøvning. Det kommer lidt an på hvor din subwoofer står og hvad du selv synes lyder bedst - så prøv dig frem. Det er jo gratis

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Min erfaring er at i de fleste film ligger all dybbass i LFE sporet, så om du setter højtalerene til small, eller large vil ikke gøre den store forskellen. Du kan let prøve det selv ved at sette sub til yes og front til large, men slukke for subwooferen.

Det passer slet ikke , så er det forbi du have nogle højttaler du ikke kan høre det på .

her er der en kæmpe forskel .

Jeg køre center og højttaler på large , det lyder total fladt med small .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes næsten jeg bliver mere og mere forvirret, da der er gode argumenter begge veje fra.

Hvad skal jeg gøre med mit setup?

Denon AVR-3803, Dali Evidence 870-C70-370, og en Ace-Bass 2.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
ManicMiner skrev:

Det passer slet ikke , så er det forbi du have nogle højttaler du ikke kan høre det på .

her er der en kæmpe forskel .

Jensen, du har 100% ret.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:

Jeg synes næsten jeg bliver mere og mere forvirret, da der er gode argumenter begge veje fra.

Hvad skal jeg gøre med mit setup?

Denon AVR-3803, Dali Evidence 870-C70-370, og en Ace-Bass 2.

Hej Don. Det hurtige svar er naturligvis at teste og lytte. Personligt synes jeg at 870'erne skal have temmelig meget power for at levere en god bas. Så teoretisk set vil din receiver slippe lettere hvis du sætter dem til small, selv om det virker naturstridigt med den størrelse. Men, men - jeg synes det varierer meget afhængigt hvilke højttalere man har og rummet, så igen prøv lige at ændre indstillingen og giv en tilbagemelding.

Pt. kører jeg alt small og synes det lyder bedst...

EDIT: Ah, ja - det kommer naturligvis an på om sub'en kan levere varen som Otto pointerede tidligere. Jeg kender ikke din Acebass2, så jeg ved ikke om de små enheder giver "nok". Min egen 15" flytter i hvert fald nok luft, så jeg mangler ikke noget.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Så er det A: Fordi subwooferen ikke kan følge med resten (hvilket jeg tvivler på er tilfældet for dig...), B: fordi processoren ikke håndterer bass management rigtigt (hvilket jeg ikke ved om kunne være tilfældet), eller C: fordi niveauet fra subwooferen ikke er som niveauet på fronthøjttalerne. Hvis der ændres på mængden eller kvaliteten af bas, så skyldes det praktiske forhold i opstillingen.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Bare et ( personligt) eksempel mht.  bas i alle kanaler og/eller LFE

afspil filmen "the Haunting" (feks. kapitel 12-13, 17)i DTS versionen på et højt niveau ( feks. THX refence niveau : 85 db i lyttepositionen ved test signalerne fra DVE ) - stil alle dine HTére til "large"  og med mindre at , dine højttalere er ekstremt gode, store og robuste ( eller afrullet meget højt oppe naturligt ) vil jeg garanterer, at du splitter dem ad - læs: ødelægger basenhederne - fordi der er indspillet masser af dybdebas ( 20-40 hz ) i SAMTLIGE kanaler ( + i LFE  kanalen )  - personligt kostede det mig en basenhed i centerbagHTén ( som er en B&W 802 S3 og som jeg "naivt" bildte mig ind, var en ganske habil fuldfrekvens HT´er  og dermed havde stilt på "large" ).

Pointen: med mindre at du har ekstremt habile store højttalere eller ikke spiller særligt højt, så vil alt andet lige, en skæring af de nederste frekvenser ( mellem 40 - 80 hz og nedefter ) fra højttalerne ( og ført til sub/berne )  sikre dig mod faren for afbrænding ( og lydmæssigt en fastere, strammere øvre bas og en renere, mere frigjort mellemtone ).

Har man virkelige fuldfrekvenshøjttalere ( og forstærkerne til at styre dem ) vil du nok opnå den "bedste og mest korrekte" lyd ved at lade dem spille fuldfrekvens ( large) evt. i kombination med sub. ( selvom faserne er svære at styre dernede).

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes