Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Pointen: med mindre at du har ekstremt habile store højttalere eller ikke spiller særligt højt, så vil alt andet lige, en skæring af de nederste frekvenser ( mellem 40 - 80 hz og nedefter ) fra højttalerne ( og ført til sub/berne ) sikre dig mod faren for afbrænding ( og lydmæssigt en fastere, strammere øvre bas og en renere, mere frigjort mellemtone ). |
|
|
Lige præcis - selv om man måske ikke lige brænder sine højttalere af, så kan man nemt forestille sig hvor presset højttaleren bliver af sådan en opgave, hvilket vil gøre at den forvrænger mere end hvis den slipper for de dybeste toner. Præcis som beskrevet i den artikel jeg omtalte i første indlæg i denne tråd, hvor det tydeligt ses at en deling ved 80 Hz mindsker forvrængningen i en typisk centerhøjttaler drastisk, helt op omkring 200 Hz. Forskellen på small og large ligger ikke kun i hvordan det område UNDER delefrekvensen gengives, men så sandelig også det område OVER delefrekvensen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
jensen skrev:
Jeg køre center og højttaler på large , det lyder total fladt med small . |
|
|
Så er det A: Fordi subwooferen ikke kan følge med resten (hvilket jeg tvivler på er tilfældet for dig... ), B: fordi processoren ikke håndterer bass management rigtigt (hvilket jeg ikke ved om kunne være tilfældet), eller C: fordi niveauet fra subwooferen ikke er som niveauet på fronthøjttalerne. Hvis der ændres på mængden eller kvaliteten af bas, så skyldes det praktiske forhold i opstillingen. |
|
|
Hvis jeg køre min mahler på small og center det lyder jo som l**t .
Jeg måler ud med min subs .
Til SS køre min subs til 100hz og ren S nu 60hz .
Men der bliver lavet om så 2 Dd18 skal køre rent S og 2DD18 og 2 DD15 til ss og det virker godt .
At gå i biffen er jo fladt i forhold til  .
Men hvis man har speaker det ikke kan gå dybt nok så er det nok en god ide at sætte dem på small også center , men ikke her .
center går til 30hz
speaker 20hz
bagspeaker 70hz .
Jeg vil have det sådan at kroppen bliver banket igemmen når jeg ser film også høre 5,1 musik .
|
Til top |
|
|
j_e_s_p_e_r Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fulgt lidt med i denne tråd, men er lidt blevet lidt forvirret
Jeg har den store dali suite serie UDEN SUB. Hvad skal jeg så stille mine højtalere til?? Jeg vil da nødig skade dem, som der er en der skriver man kan.
Min receiver er en marantz sr7500 og i manualen står der at hvis ens højtalere har basenheder på et vist antal tommer, så skal de stå til large. Så jeg har sat samtlige højtalere til large da alle basenhederne svare til de mål der står i manualen til receiveren. Er den god nok eller ødelægger jeg mine højtalere når jeg spiller højt
Mvh Jesper
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fordi du har tøsehøjttalere
faktisk så roder jeg jo lidt med dette i øjeblikket, har indtil nu fundet afskæring ved 40Hz på alle højttalere som værende bedst. men mangler jo subben til at tage over. Mine Højttalere/forstærkere bliver stressede hvis de skal prøve at gengive informationer under 40Hz. så min løsning bliver nok en noget højere afskæring end jeg havde regnet med! altså omkring 40-50Hz.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg været uden sub. i lang tid (L+C+R sat til Large og 0,1 signal sendes til front ht'erne L+R), og jo front ht'erne kan godt få stres, men det er kun når der spilles ekstrem højt, ellers spiller det uden problemer. Den eneste grund til jeg vil ha' en sub, er for at kunne gi' den lidt ekstra rystelser til de film der kræver det.
Den bedste opstilling er: De tre front ht'er sat til Large, Bag ht'erne også bedst sat til Large men Small (40Hz) er også ok. + 0,1 Sub (må kun spille op til 40Hz).
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes nogle tilfelder hvor small måske ikke vil være bedst. I et åbent rom med kun en basskilde vil der nemt kunne opstå huller i frekvensgangen, huller som fronthøjtalerene ellers ville kunne udfylde.
Jeg har selv nu fået min sub til at spille pent sammen med mine fronter når de står til 'small'. Når jeg da skifter mellem small (med sub) og large (uden sub) er der som regel ingen stor forskell (jeg har ennu ikke forsøgt at spille højt, eller se film). Det jeg kan høre af forskell er at med højtalerene som large og sub som plus blir der for meget øvre bass, og den kan maskere de dybe undertonene, og det lyder også lidt af loudness.
Med dybe toner tilstede fremtreder bassen som mere balanceret, ren og stram
Del tha Funkee Homosapien - Mistadobbelina er et eksempel. I starten av sangen, før rytmen går i gang er der nogle lyder der høres ud som om sangeren står for tett på mikrofonen, med høytalerene til large forsvinder bunden i disse lydene.
Anja Garbarek - Ballon Mood (hele albumet) indeholder bass der med subwooferen til, og relativt højt volum får det til at dirre i ryggraden, med højtalerene til large muddrer det
(Anja Garbarek er datteren til Jan Garbarek, og hun laver ukommersiel jazz-pop)
Også en trance remix af Dark Side Of The Moon viser samme tendens, med høytalerene til large bliver det lidt mudder i hjerteslaget, men den største forskellen er at de dybe undertonene maskeres.
Høytalere til small krever etter min erfaring noget mere arbejde med justeringer, og i et stort rom måske også 2 subwoofere. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner de eks. du kommer med er musik, og til ren musik aflytning er subwoffer en dødssynd.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
ManicMiner de eks. du kommer med er musik, og til ren musik aflytning er subwoffer en dødssynd.
|
|
|
Om vi står midt op i, eller om det har vært et paradigmeskifte hvad sub til musik angår er jeg ikke sikker på, men at det fungerer er jeg ikke i tvivl om. Mine højtalere (Evidence 470) er opgivet til 35hz, men under 43 taber de pusten, og der sker ting og sager under 43hz, også i musik.
Det har taget mig mange subs, og meget justering at komme frem til dit hvor jeg er i dag. Jeg har nettop købt en Behringer DSP1124P PEQ og justeret frekvensgangen for subwooferen tilnærmet paddeflad. Og jeg har nok dermed en jevnere frekvensgang fra 80hz og nedover enn nogen der kører uden sub.
Om bassen så kunne ha vært bedre med et par højtalere der kunne spille ned til 20hz aner jeg ikke, det som er helt sikkert er at jeg ikke ville ha råd til at købe mig en sådan højtaler&forstærker kombination. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Om bassen så kunne ha vært bedre med et par højtalere der kunne spille ned til 20hz aner jeg ikke,
|
|
|
Det er der ingen tvivl om , til musik lytning kan du godt dele ved 40Hz, men det kræver to sub's som spiller i stereo, altså en til hver front ht'er (L+R).
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_e_s_p_e_r skrev:
Nu har jeg fulgt lidt med i denne tråd, men er lidt blevet lidt forvirret
Jeg har den store dali suite serie UDEN SUB. Hvad skal jeg så stille mine højtalere til?? Jeg vil da nødig skade dem, som der er en der skriver man kan.
Min receiver er en marantz sr7500 og i manualen står der at hvis ens højtalere har basenheder på et vist antal tommer, så skal de stå til large. Så jeg har sat samtlige højtalere til large da alle basenhederne svare til de mål der står i manualen til receiveren. Er den god nok eller ødelægger jeg mine højtalere når jeg spiller højt Rolig nu , mit (desværre ægte ) eksempel var, for det første, med en ekstrem basrig OG meget dyb bas i indspilningen ( DTS-ES reg 1 udgaven af "the Haunting" ) og så var det ved et MEGET højt lydtryk ( jeg erkender - er også til lidt volsomme lydtryk ) . I samspil med at mine 802ére var sat til Large ( fuldfrekvens ) og dermed spiller rimeligt dybt ( er -9 db nede ved 25 hz ) skete der det, at de "prøvede på" at spille 20 - 30 hz lyde ved over 100db´s lydtryk og det kunne en af enhederne ikke klare. Med mindre, at du som jeg, kan lide at spille temmeligt højt, bør du ikke være i farezonen for at brænde dine enheder af - og da du ikke har sub på systemet vil du mangle "krop og fylde" (bas), hvis du stiller dem på small.
Men hvis du har obseveret (hørt) nogle "flabbe"/"flaffe" lyde ( basenhederne, der ikke er præcist styret mere - inden for deres arbejdsområde ) eller endnu værre, nogle "klonk" ( enheden der går i bund og rammer magneten ) lyde under høje lydtryk fra film/musik, spiller du for højt og bør holde dig (skrue ) lidt lavere.
Undskyld, hvis jeg forvirrede eller gjorde dig unødvendigt urolig
Mvh Jesper
|
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
De aller fleste receivere har muligheden for at justere LFE niveauet, og om man ikke har en subwoofer kan det måske være en ide at justere det ned, i alle fall før man ser The Incredibles 

__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
|
|
Ditt utsagn levner ingen tvil om din manglende kompetanse og erfaring med kalibrering av et musikk-system MED subwoofer.
__________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
moro med lyd --> kringlyd
|
Til top |
|
|
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Om bassen så kunne ha vært bedre med et par højtalere der kunne spille ned til 20hz aner jeg ikke, det som er helt sikkert er at jeg ikke ville ha råd til at købe mig en sådan højtaler&forstærker kombination.
|
|
|
Et par høytalere som spiller ned til 20Hz, OG spiller bedre enn et skikkelig kalibrert system med fronthøytalere og SUBwoofer............finnes ikke.
Ingen grunn til økonomiske bekymringer................ __________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flageborg skrev:
ManicMiner skrev:
Om bassen så kunne ha vært bedre med et par højtalere der kunne spille ned til 20hz aner jeg ikke, det som er helt sikkert er at jeg ikke ville ha råd til at købe mig en sådan højtaler&forstærker kombination.
|
|
|
Et par høytalere som spiller ned til 20Hz, OG spiller bedre enn et skikkelig kalibrert system med fronthøytalere og SUBwoofer............finnes ikke.
Ingen grunn til økonomiske bekymringer................ |
|
|
kan være måske fordi du ikke har prøvet det .
Jeg vil til hver en tid vælge at bruge mine speaker alene fremfor at køre med subs og nogle mindre speaker .
Men jeg vil nødig unvære sub i sær til SS .
Og jeg ville aldrig stille mine speaker til small har leget nok med det til at sige den går ikke her .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flageborg skrev:
Ingen grunn til økonomiske bekymringer................
|
|
|
I teorien så burde det være mulig å bygge en fronthøytaler som spilte bass like godt som en subwoofer, men siden alt av den type utstyr koster ca det samme som en god bruktbil er det ikke noe jeg spekulerer i  __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ Redigeret :
Citat fra Kyhn:
"det er fordi du har tøsehøjttalere " Du har så evig ret ( men de spiller nu dejligt ) , det er en af de ting jeg godt kan misunde dig ( og dine 808/801ére ) de har lidt mere overskud nede i de dybeste frekvenser ( de lyder nærmest som de siger: "bare kom med det, jeg ka´ klare det og mere til ). - du skal bare ha´lidt kraftigere effekttrin på  
faktisk så roder jeg jo lidt med dette i øjeblikket, har indtil nu fundet afskæring ved 40Hz på alle højttalere som værende bedst . men mangler jo subben til at tage over. Mine Højttalere/forstærkere bliver stressede hvis de skal prøve at gengive informationer under 40Hz. så min løsning bliver nok en noget højere afskæring end jeg havde regnet med! altså omkring 40-50Hz. Har selv eksperimenteret med afskæring ved 40 Hz , 12db/oktav nedefter ( og sub skåret opefter ved samme frekvens ) - det fungerede faktisk ganske godt, men ved de voldsomeste og dybste sekvenser i feks. " the Haunting" , Ringens Herre, Hulk og De uovervindelige" mangler jeg lige lidt ekstra "headroom" ( enhederne begynder af "flaffere" ) ved meget høje lydtryk - har peglet mig ind på, at den tilnærmelsesvis "optimale" skæringsfrekvens for 802´erne ( 12db/oktav) vil være omkring 50 -60 hz ved mine personlige lydtryksniveauer! desværre har min "gamle" forforstærker kun skæringsfrekvenser ved 40, 80 og 120 hz, så derfor er mit kompromis blevet 80 hz ( ved surround - i stereo spiller jeg fuld frekvens og normalt uden subber) og så har jeg nærmest "ubegrænset" dynamik/volumeregulering ( jeg kan ihvertfald ikke holde lydtrykket ud, inden de begynder af forvrænge ).
Jeg tror, at dine HT ére med en god og meget kraftig forstærker foran vil fungerer rigtig godt ved afskæring på 40 hz ( min modificerede 801 basenhed i PCS8 subben fungerer rigtig godt med min PA7 MKII på , men leverer ikke de volsommeste niveauer uder 35 hz.
[/QUOTE] __________________ dj
|
Til top |
|
|
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Og jeg ville aldrig stille mine speaker til small har leget nok med det til at sige den går ikke her .
|
|
|
Etter siste endring av eget senter-system, som nå er justert til Large........Ja det ble resultatet...ikke fordi jeg "lekte", men foretok praktiske målinger med lydtrykks-måler. Alle de andre høytalerne er satt til Small, fordi praktiske målinger viser at dette gir den beste "lineære" kurven, og utfasinger er historie.
Ingen kan "lytte" seg fram det beste lydmessig resultatet, selv om Jesus visstnok skal ha hatt evnen til å "gå på vannet"...............(ironi) __________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flageborg skrev:
dfms skrev:
|
|
|
Ditt utsagn levner ingen tvil om din manglende kompetanse og erfaring med kalibrering av et musikk-system MED subwoofer.
|
|
|
Hvor mange seriøse hifi-anlæg bruger kun een subwoffer i deres opstilling! Så før du dømmer folk, så svar lige på det, professor baltazar.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Flageborg skrev:
dfms skrev:
<SPAN ="bold">ManicMiner de eks. du kommer med er musik, og til ren musik aflytning er subwoffer en dødssynd.</SPAN> |
|
|
|
|
|
Hvor mange seriøse hifi-anlæg bruger kun een subwoffer i deres opstilling! Så før du dømmer folk, så svar lige på det, professor baltazar. |
|
|
ja
har bruger jeg 4 har brugt 6 .
aldrig 1 mere aldrig
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig gutter , alle har lov til at have deres egen mening om, hvad der er det "bedste" uden, at man absolut skal påtvinge andres ens egen mening -eller hvad??
Hmmm.....stort dilemma, hvad skal man gå efter - det der lyder bedst eller det der måler bedst ( hvis de nu ikke følges ad, hvad de jo bør ) . __________________ dj
|
Til top |
|
|