Forfatter |
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen:
Her bruges 3 stk ! men suk! kunne godt tænke mig bare en til. .............eller måske bare...............to til .. __________________ dj
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Jensen:
Her bruges 3 stk ! men suk! kunne godt tænke mig bare en til. .............eller måske bare...............to til .. |
|
|
ja sgu
nu flere nu sjover
men her er 4 mere end nu
har prøvet
2 DD12
2 DD15
2 DD18
men det var for vildt alt for vildt .
Så 2 x15 og 2x18 bliver det til
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ [/QUOTE]
Etter siste endring av eget senter-system, som nå er justert til Large........Ja det ble resultatet...ikke fordi jeg "lekte", men foretok praktiske målinger med lydtrykks-måler. Alle de andre høytalerne er satt til Small, fordi praktiske målinger viser at dette gir den beste "lineære" kurven, og utfasinger er historie. Du har med garanti stadig udfasninger ( hverken subber eller højttalerne "stopper" jo med at spille ud over deres afskærings/afrulningsfrekvens - uanset om det er 6,12,18,24 eller 36 db/oktav du skærer dem med ), men det kan jo være, at de er med til at gøre kurven/frekvensgangen mere lineær . __________________ dj
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
D.J. skrev:
Jensen:
Her bruges 3 stk ! men suk! kunne godt tænke mig bare en til. .............eller måske bare...............to til ..
|
|
|
ja sgu nu flere nu sjover
men her er 4 mere end nu
har prøvet 2 DD12 2 DD15 2 DD18
men det var for vildt alt for vildt .
Så 2 x15 og 2x18 bliver det til Det lyder sgu´da også stadig temmelig vildt - og når jeg så tænker på, al det besvær , jeg har med at få faserne til at arbejde jævnt sammen over området 20 -80 hz, bare med mine "sølle" tre stykker
Men dine er vist med digital rum korrektion i? virker det godt ?
Og lige en undskyldning til Otto, hvis hans tråd er røget lidt "off topic" 
|
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
jensen skrev:
D.J. skrev:
Jensen:
Her bruges 3 stk ! men suk! kunne godt tænke mig bare en til. .............eller måske bare...............to til ..
|
|
|
ja sgu nu flere nu sjover men her er 4 mere end nu har prøvet 2 DD12 2 DD15 2 DD18 men det var for vildt alt for vildt . Så 2 x15 og 2x18 bliver det til Det lyder sgu´da også stadig temmelig vildt - og når jeg så tænker på, al det besvær , jeg har med at få faserne til at arbejde jævnt sammen over området 20 -80 hz, bare med mine "sølle" tre stykker
Men dine er vist med digital rum korrektion i? virker det godt ?
Og lige en undskyldning til Otto, hvis hans tråd er røget lidt "off topic" 
|
|
|
|
|
|
Det er ret lett her .
Jeg forbinder alle sub sammen og måler ud , det er den ene måde at gåre det på .
ellers kan jeg måle hver sub ud og forbinder dem bagefter .
Men jeg synes det virker bedst nå jeg tage alle subs på engang og bruger mit setup progarm også derefter deler jeg hvor jeg vil i de andre 5 progarmer .
Det med fase er mega lett , det tager mig en lille time med 4 subs , men nu har jeg også gjort det så mange gange før så jeg ved hvor de køre bedst .
Men har flyttet lidt rundt på det så skal til det igen .
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
( hverken subber eller højttalerne "stopper" jo med at spille ud over deres afskærings/afrulningsfrekvens - uanset om det er 6,12,18,24 eller 36 db/oktav du skærer dem med ) |
|
|
Det er lige det der er problemet med 80Hz (THX) deling, på dette skema kan man se hvor højt LFE går op ved de forsk. formater:

Da afskæringen (eks. 80Hz) varetages af dekoderen, er det dekoderens filter stejlhed der bestemmer hvor meget lyd der slipper igemmen over 80Hz, 160Hz -12db eller 160Hz-18db og det er hørbart. Derfor er 80Hz for højt.
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
D.J. skrev:
( hverken subber eller højttalerne "stopper" jo med at spille ud over deres afskærings/afrulningsfrekvens - uanset om det er 6,12,18,24 eller 36 db/oktav du skærer dem med ) |
|
|
Det er lige det der er problemet med 80Hz (THX) deling, på dette skema kan man se hvor højt LFE går op ved de forsk. formater:

Da afskæringen (eks. 80Hz) varetages af dekoderen, er det dekoderens filter stejlhed der bestemmer hvor meget lyd der slipper igemmen over 80Hz, 160Hz -12db eller 160Hz-18db og det er hørbart. Derfor er 80Hz for højt. Principelt er jeg enig med dig i at 80 hz er lige højt nok ( specielt hvis vi snakker hifi) , men der er flere ting i det. ( jeg er forresten heller ikke fortaler for THX -gejlet bare lige for en god ordens skyld )
1: skemaet viser hvad LFE kanalen KAN gå op til, en anden sag er, hvad man rent faktisk indspiller af frekvenser i lydsporet på filmen -som godt kan være lavere end de 120 hz.
2 : Udregningen er ikke helt korrekt , hvis filteret skær med 18db/oktav er 160 hz tonen 21 db nede ( hvad der absolut ikke er særligt hørbart ) pga. afskæringsfrekvensen er defineret som værende - 3 db ned ved de 80 hz allerede. Derudover kan der også være implateret stejlere filtere i subberne højere oppe i frekvens ( feks. 36/oktav ved typisk 120 - 135 hz ).
3: jeg er enig i, at LFE kanalen ved en afskæringsfrekvens på 80 hz vil "sløre" lyde lidt, der ligger i området 80- 120 hz og det er uønsket. Men omvendt vil ens højttalere ( som typisk skæres 12db/oktav nedefter i filteret ) også spille det område, som KAN være muligt at retningsbestemme ( ca. 60 - 80 hz området ?! ) - vel og mærke hvis de kan det i forvejen ( altså ikke "THX-godkendte" højttalere , som jo typisk allerede er -3 -6 db ned ved 80 hz / 125 hz ), en 60 hz tone vil jo eksempelvis "kun" være ca. 8-9db nede og så vil den være klart hørbar stadigvæk .
Så for mig personligt ( og mine subber/HT´ere ) ville en skæringsfrekvens på ca. 50 - 60 hz være det "optimale" - med mindre, at de bliver skiftet ud med nogle af de få ægte fuldfrekvens højttalere, som er på markedet .
|
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Her er et eksempel på hvorfor det kan være en fordel med sub, også til musikk.
http://bass.jawmail.org/index.php?p=norah_jones_come_away_wi th_me&c=turn
Og det er det noget der kan høres, Norah Jones er enormt kedelig uden sub, med sub får musikken liv. Det afhænger dog i høj grad af hvilke højttalere man har , da der er en del ( større og dyrere ) højttalere på markedet, som sagtens kan spille ned til de 40 hz uden hjælp fra en sub - men er enig i ,at et par subber og et par "rimelige" størrelses højttalere kan være en billigere løsning til at få et system, som kan spille det "fulde" frekvensområde . |
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J: Mine højtalere klarer 40hz, men alt derunder har de et problem med.
Jeg tror du leser grafen fejl, selv om det meste af energien ligger rundt om 40hz er der godt med signal ned til 20hz. Det gør også en enorm forskell for lyden om jeg spiller den sangen med, eller uden sub.

__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
D.J: Mine højtalere klarer 40hz, men alt derunder har de et problem med. Det var ikke specifikt dine HTére jeg snakkede om , men HTére generelt og de fleste højttalere spiller jo også 50 - 20 hz, de er bare så langt nede i niveau, at outputtet ikke er særligt brugbart/hørbart og der kan en/et par sub(ber) være et godt suplement ( hvad jeg tror, vi er enige om eller hvad !?)
Jeg tror du leser grafen fejl, selv om det meste af energien ligger rundt om 40hz er der godt med signal ned til 20hz. Det gør også en enorm forskell for lyden om jeg spiller den sangen med, eller uden sub. hmmm.........det tror/håber jeg ikke "Hovedenergien ligger i 28 - 65 hz området med peak ved 45 hz, fra omkring 26 hz og nedefter ligger vi -20db til -30 db under fuld udstyring ( vi kan så lure lidt på, hvad det er, der spiller dernede !!? ).
Jeg er ikke i tvivl om, at det gør en stor forskel, om du har sub på eller ej ( selvfølgelig også afhængig af, hvordan den er justeret ind, delt med dine hovedHTére, rummet osv. )
MEN den fine graf du viser her, er et billede af hvordan energien ligger i musikstykket, det viser INTET om, hvordan dine niveauer (energifordeling , "frekvensgang/peaks / deeps" ) er i DIT lytterum med dine htére og sub og dermed om du får afspillet musikstykket "korrekt" - ka´du følge mig ? hvis feks. din sub/htére har et dyk ved 45 hz, men et kraftigt hæv ved 20-25 hz i dit RUM, så vil det gøre en kæmpeforskel om du har sub på eller ej - uanset om det er "korrekt" for musikstykket .

|
|
|
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan følge dig bare så altfor godt  jeg har en Behringer DSP1124P 2x12 bånds PEQ som er tilkoblet en SVS PB10 subwoofer. Så har jeg en Laptop, et Radioshack SPL meter, og True RTA. Frekvensgangen er målt, og korrigeret fladt ned til 30hz, og med en svag stigning derifra og ned til 19hz. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner forstår godt vigtigheden af dybbas ved musik-aflytning, men en (1) sub duer ikke. |
|
Til top |
|
|
-Lars- Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 09 April 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sved på panden efter al den læsning. (Og en masse som jeg ikke helt forstod så meget af)
Nå, men jeg har en NAD T743v2. Concept 6 i front, Concept center og Concept 2 som baghøjtalere i en ca 5*5 m stue.
Jeg har sat Concept 6 til Large. Center og baghøjtalere til Small. Jeg har ingen sub endnu. (Skal lige have skrabet 4000 sammen til en Concept sub).
Crossover Freq står til 60 Hz
Er det korrekt at dette er en fornuftig indstilling?
Når jeg får min sub, skal indstillingerne ændres. __________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en fornuftig indstilling. Med tanke på hvilken kombination af højtalere, og receiver du har ville det typisk være fornuftigt at også sette frontene til 'small' når du får en subwoofer. Dog vil det ikke være det i dit tilfelde, Concept subben er ikke god nok til at løfte opgaven. Jeg hørte for lidt siden en mand si om Concept subben "der er jo mindre bas i den en i mine højtalere? (Ikon 6)"
For at kunne køre med alle højtalere som 'small' kreves det som sagt en god sub, så du skal desværre til at skrabe sammen nogle flere penger, dog ikke så voldsomt mange flere. SVS PB10 er den bedste i din prisklasse, du finder flere tests af den her:
http://www.lsound.no/index.php?side=arkiv&groupname=Test er&group=694&art=5664
Som du sikkert har lest lengre op så har jeg selv haft en i et 25m2 stort rum, og med alle højtalere sat til small uden at den hadde nogle problemer med at gi nok bas. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
-Lars- Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 09 April 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok.
Læser lidt om SVS  __________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at lytte og dømme selv - vi er jo ikke alle enige om den "bedste" sub er X,Y eller Z
Lars
hvordan dit system skal konfigureres, er et spørgsmål om mange ting - dine preferencer,smag, temperament ( hvor højt man feks. spiller), placering, rum/akustik osv. så det er svært at komme med en præcis og seriøs "resultatliste" over hvad din indstillinger bør være - uden at man kender og er i dit rum mv. Så alle råd vil være generelle forslag, som måske ( desværre ) ikke passer i lige din situation. Så en god del praktisk afprøvning vil altid være en god ting, så prøv løs 
det tager en masse tid, men er vældig morsomt ( efter min mening altså )  __________________ dj
|
Til top |
|
|