Forfatter |
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Olsen: Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er for en særlig 2 års garanti som vi har i Danmark ?
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Peter Olsen: Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad
det er for en særlig 2 års garanti som vi har i Danmark ? |
|
|
Jeg tror nu at han mente de 2 års reklamationsret - hvilket mange tror er garanti...
<>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));}
|
Til top |
|
|
Insaniac Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 720
|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, jeg fik dem ikke ned på under 4500kr, så jeg nappede den til den pris. Var lidt desperat da jeg jo gerne ville hjem og lytte og der var ingen fejl udseendemæssigt på den eller noget. De påstod den var 12-13 dage gammel, men det er jo også underordnet når den står som fejlfri.
Så fik jeg derudover købt mig 2 x Dali 5005, 2 x R1000 og 1 x C1000. 5005´eren får jeg desværre først på lørdag, da de ikke havde dem i lys træ, så på nuværende tidspunkt kører jeg med R1000 som front.
Men gal et lokum sådan en SR5500 er :) Den er FANDEME stor i forhold til hvad jeg troede. Hehe, men lækker er den.
Et andet spørgsmål er at jeg ikke kan finde noget om autokalibrering i manualen. Der medfølger sådan en mikro lille ledning med sådan en dut i enden. Er det mikrofonen?
På forhånd tak.
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Jesper Juul skrev:
Peter Olsen: Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad
det er for en særlig 2 års garanti som vi har i Danmark ? |
|
|
Jeg tror nu at han mente de 2 års reklamationsret - hvilket mange tror er garanti...
<>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));} |
|
|
Øhm ikke fordi jeg er specielt inde i det, såvidt jeg ved, har vi ½ års
garanti, og derefter er det op til forbrugeren at bevise at der har
været fejl fra starten af - og det kan man så gøre op til 2 år - (dvs.
½ års garanti+18 måneders reklamationsret med omvendt bevisbyrde =
forbruger skal bevise fejlen) så lidt garanti har vi da
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove /13/koebeloven/
Men loven siger jo også, at vil et firma kalde noget for en garanti, så
skal det som minimum også stiller forbrugeren bedre end det loven
foreskriver - dvs. hvis et firma siger at de yder 2 års garanti, så
betyder det, at du som forbruger, kan gå ind og sige at tingene ikke
virker, og så er det op til dem at bevise, at det gør de.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
Øhm ikke fordi jeg er specielt inde i det, såvidt jeg ved, har vi ½ års garanti, og derefter er det op til forbrugeren at bevise at der har været fejl fra starten af - og det kan man så gøre op til 2 år - (dvs. ½ års garanti+18 måneders reklamationsret med omvendt bevisbyrde = forbruger skal bevise fejlen) så lidt garanti har vi da  |
|
|
Nej - det er stadig reklamationsret, blot med nogle andre betingelser. Ordet garanti beskriver du selv ganske korrekt, det må kun bruges når forhandleren rent faktisk stiller forbrugeren bedre end loven foreskriver. Så helt korrekt: Der er krav på 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med bevisbyrden pålagt forretningen, og de resterende 18 måneder med bevisbyrden pålagt forbrugeren. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Nej - det er stadig reklamationsret, blot med nogle andre betingelser. Ordet garanti beskriver du selv ganske korrekt, det må kun bruges når forhandleren rent faktisk stiller forbrugeren bedre end loven foreskriver. Så helt korrekt: Der er krav på 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med bevisbyrden pålagt forretningen, og de resterende 18 måneder med bevisbyrden pålagt forbrugeren. |
|
|
Det kryptiske bliver selvfølgelig, at en 2 års garanti i princippet bare kan være at man forlænger bevisbyrden - dvs. det første halve års reklamationsret er ikke garanti, men forlænger du _de samme_ betingelser til 2 år, vupti - så har du 2 års garanti... Nemt, ik?  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
Et andet spørgsmål er at jeg ikke kan finde noget om autokalibrering i manualen. |
|
|
En SR 5500 har ikke auto-kalibrering, så det er sådan set logisk nok...
Insaniac skrev:
Der medfølger sådan en mikro lille ledning med sådan en dut i enden. Er det mikrofonen? |
|
|
DET er så et godt spørgsmål. Hvis det er et kabel med minijack i hver ende, så er det kablet til ekstern remote control. Hvis det er et langt kabel med en 2 cm rund dims i enden, så har du fået en mikrofon fra en SR 7500 med i købet... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Insaniac Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
What? Jeg var sq 99% sikker på at den havde autokalibrering. Æv, det ærgrer jeg mig sq da lidt over så.
Er du 100% sikker på det? Ham ekspedienten mente heller ikke der var, men da jeg var ret sikker i min sag, så spurgte han sin overordnet, der sagde at det var der i.
Hvordan indstiller man så sådan en receiver, når man er n00b som mig, for at få den bedste lyd?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Peter Olsen: Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er for en særlig 2 års garanti som vi har i Danmark ? |
|
|
Nu kan jeg jo ikke læse Peters tanker, men et bud: Meningen med at forlænge reklamationsretten fra 1 til 2 år var at stille forbrugeren bedre, ved at give ham samme betingelser som før, bare et år mere. Svaret fra branchen generelt (i Danmark dog primært mainstream-butikkerne) har så været at gå baglæns, fra 1 til et halvt års garanti, og derefter 18 måneders reklamationsret, hvilket betyder at forbrugeren i denne periode faktisk er ringere stillet end han var i det ene år før. De fleste mere seriøse forretninger giver dog min. 2 års garanti, og det samme gør mange af distributørerne. Derfor er balladen i Danmark ikke så stor som visse andre steder, i hvert fald ikke i de butikker Multimedia typisk har med at gøre. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Guldkysten skrev:
Øhm ikke fordi jeg er
specielt inde i det, såvidt jeg ved, har vi ½ års garanti, og derefter
er det op til forbrugeren at bevise at der har været fejl fra starten
af - og det kan man så gøre op til 2 år - (dvs. ½ års garanti+18
måneders reklamationsret med omvendt bevisbyrde = forbruger skal bevise
fejlen) så lidt garanti har vi da  |
|
|
Nej - det er stadig reklamationsret, blot med nogle andre
betingelser. Ordet garanti beskriver du selv ganske korrekt, det må kun
bruges når forhandleren rent faktisk stiller forbrugeren bedre end
loven foreskriver. Så helt korrekt: Der er krav på 24 måneders
reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med bevisbyrden pålagt
forretningen, og de resterende 18 måneder med bevisbyrden pålagt
forbrugeren. |
|
|
Ok - om end vores ordlyd er anderledes, men din lyder bedre  - jeg fik vist snørklet mit noget sammen
|
Til top |
|
|
Insaniac Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men nu bliver jeg da helt i tvivl om Marantz SR5500 så er det rigtige valg 
Om jeg hellere skulle have haft købt en Yamaha RX-V1500 som umiddelbart lyder mere detaljeret med hensyn på indstillinger.
Hvad synes I?
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
Om jeg hellere skulle have haft købt en Yamaha RX-V1500 som umiddelbart lyder mere detaljeret med hensyn på indstillinger.
Hvad synes I? |
|
|
Hmm - jeg ville da egentlig sige, at du skal tage det du synes er
bedst, hvad alle andre siger og mener, kan du jo kun bruge som
erfaringer, men i sidste ende er det jo dine ører der skal vurdere det,
og mht. indstillings detaljer - tja - har man forstand på det, så er
detaljerede indstillinger fint, men er man ikke lige til det, som mig,
så skal man da vælge ting som næsten kan tune sig selv eller i det
mindste lave en default opsætning, men prøv at låne tingene i en uges
tid, og leg med skidtet - så finder man hurtigt ud af hvad man synes
lyder bedst og hvad der er nemmest at rode rundt med, desværre kan man
så rende ind i problemet med at dem man synes lyder bedst, ikke lige er
det nemmeste at indstille - men det kan man vel lære, sådan tænker jeg
ihverttilfald, jeg tager selvfølgelig imod råd olign. men i sidste ende
er det min egen vurdering og smag der tæller, 
kort sagt, hvis du føler og synes en ting er lige noget for dig, så lyt
til dig selv - første indskydelse er som regel den bedste
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
Er du 100% sikker på det? |
|
|
Jeg var ude og kontrollere på en receiver, bare for at være 112% sikker...
Insaniac skrev:
Hvordan indstiller man så sådan en receiver, når man er n00b som mig, for at få den bedste lyd? |
|
|
Det er såmænd ikke så slemt, hvis du bruger lidt tid på at sætte dig ind i det kan du oftest få et bedre resultat alligevel. Tag det en ting ad gangen ifølge manualen stille og roligt. Du skal i bund og grund blot igennem disse trin:
Speaker size: Small eller large. Sæt gulvhøjttalere til large, alt andet til small.
Speaker distance: Afstanden til hver højttaler. Hvis det er opgivet som milisekunder, så er 30 cm = 1 ms.
Så fyrer du op under testtonen, og lytter dig frem - tonen skal lyde lige høj i hver højttaler. Hvis du har en plov for meget, så køb en lydmåler. Subwooferen er måske nok det sværeste at indstille, her kan du ikke rigtigt bruge testtonen uden lydmåler. Dér må du lytte dig frem efter hvad der fungerer i praksis.
Og hvis der ellers er spørgsmål, så er det jo bare at sige til...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
Hvad synes I?
|
|
|
Det at man kommer i tvil like etter man har kjøpt er temmelig utbredt, i alle fall gjør jeg det ca 9/10 gange :) Ennå verre er det når jeg har solgt noen ting, da kan jeg enkelte ganger komme sterkt i tvil om det var det riktige å gjøre.
Å kjøpe surroundreceiver er ikke helt enkelt, i alle fall hvis man som du beskriver deg selv er n00b, for da har man heller ikke noen innlærte preferanser å basere sitt valg på (måske også en fordel).
En måte å gå frem på er å finne ut hva er det meste man vil betale og hvilke features skal receiveren ha som et minimum. Allerede der vil man i de fleste tilfeller innsnevre feltet kraftig og måske kun stå tilbake med 2-3 kandidater. Så får man bare la ørene stå for den endelig avgjørelsen.
Skulle man behøve ytterligere hjelp er internettet fylt opp med tests av receivere, og noen ganger kommer de faktisk i nærheten av å berøre deler av sannheten :) Dog vil jeg aldri basere et kjøp på tests eller effektmålinger. Noen ganger kan også betjeningen i butikken være til hjelp 
|
Til top |
|
|
Insaniac Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, godt I har fået mig i godt humør igen :) Så er jeg rimelig sikker på at beholde Marantz´en. Den har trods alt et skide lækkert design, synes jeg. Omend noget stor :)
Jeg får først sat det op som surround om 1-2 måneder, da jeg får nyt værelse. Til den tid skal jeg nok benytte mig af jeres viden, hvis der opstår spørgsmål :)
Nu bruger jeg jo mine R1000 som fronte, hvilket sq ikke lyder så godt, som med 5005 men burde da snart få dem Forhåbentligt i morgen.
Tak for hjælpen so far.
|
Til top |
|
|
Insaniac Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo forrestene, et andet spørgsmål er i forbindelse med OSD. Der fulgte intet kabel med til indstilling på den måde, så hvilket kabel anbefaler i dertil?
|
Til top |
|
|
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Insaniac skrev:
Selvom det er en demovare så er der da stadig de 2-3års garanti der er på Marantz produkter, ik? |
|
|
Der er som alle andre varer ved forbrugerhandel 2 års reklamationsret på varen, men dette er ikke det samme som garanti. Men du står ligesom du havde købt en hvilken som helst 'ikke-demo' vare. __________________ AnanaZz
|
Til top |
|
|
powda Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 678
|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
zuluDK skrev:
Jesper Juul skrev:
Peter Olsen: Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er for en særlig 2 års garanti som vi har i Danmark ? |
|
|
Jeg tror nu at han mente de 2 års reklamationsret - hvilket mange tror er garanti... <>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));} |
|
|
Øhm ikke fordi jeg er specielt inde i det, såvidt jeg ved, har vi ½ års garanti, og derefter er det op til forbrugeren at bevise at der har været fejl fra starten af - og det kan man så gøre op til 2 år - (dvs. ½ års garanti+18 måneders reklamationsret med omvendt bevisbyrde = forbruger skal bevise fejlen) så lidt garanti har vi da 
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove /13/koebeloven/
Men loven siger jo også, at vil et firma kalde noget for en garanti, så skal det som minimum også stiller forbrugeren bedre end det loven foreskriver - dvs. hvis et firma siger at de yder 2 års garanti, så betyder det, at du som forbruger, kan gå ind og sige at tingene ikke virker, og så er det op til dem at bevise, at det gør de.
|
|
|
Bortset fra at det er umuligt at bevise at den uheldige ekspedient er kommet til at kalde det 'garanti'. Men ja, det er noget sjusk når det sker, for det er vildledende. __________________ AnanaZz
|
Til top |
|
|