| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Er de fleste CD-afspillere ikke matchet i en eller anden grad til at spille godt netop med referencen? Kræver det ikke du har en 100% tiltænkt "stand-alone" CD-afspiller med indbygget pre - i såfald har Slips da ret. Nogen maskiner er jo tilpasset til den korteste signalvej eller hur? |
|
|
I Slips tilfælde med CDD/DAP kombien, da ved jeg der sidder opamps som buffere. I ML preampen mener jeg også der sidder en stribe opamps. Så det at fjerne preampen, lyder ikke umiddelbart ulogisk i den sammenhæng. DAP processoren er da også oprindeligt beregnet til denne opgave. Jeg kunne dog aldrig finde på, at lade en opamp baseret buffer gå i stedet for min preamp, som vel kan levere et helt umodkoblet og bredbåndet udgangssignal med en strømkapacitet der nærmer sig 1.000 gange mere end opampsene. Hertil kommer at opampsene er opbygget af et hav af transistorer, heriblandt FET´s. Min preamp har under 20 transistorer i signalvejen pr. kanal. hertil lynhurtige finreguleringer af forsyningsspæningerne til hver enkelt gruppe transistorer Disse forhold gør preampens forstærkertrin og udgange totalt upåvirkelige af universet udenfor, og det er den vej man bør betræde. Opampsene ser fine ud på papiret og de er enormt nemme at bygge med, det går hurtigt, udviklingen bliver billig, de er afprøvede osv. Derfor opamps! De sidste 10 år er så gået med, at få folk til at tro, at de er gode nok. Men prøv bare at skifte f.eks. en OPA 627 ud med f.eks. en oldnordisk NE5534, så vil du opleve at BB har skabt en strømsvag støjgenerator til en enormt høj pris.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt: Som jeg læser det er vi vist delvist enige. Er udgangen på apparatet lavet fornuftigt, er en pre ikke en god ide. Omvendt kan en god pre forhindre en middelmådig CD udgang (99% af alle) i at ødelægge lyden.
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Kurt: Som jeg læser det er vi vist delvist enige. Er udgangen på apparatet lavet fornuftigt, er en pre ikke en god ide. Omvendt kan en god pre forhindre en middelmådig CD udgang (99% af alle) i at ødelægge lyden. |
|
|
Jeg er også delvist enig med dig! Det drejer sig om den ene %. Hvor er den? Jeg er endnu aldrig stødt på nogen CD/DAC, som ikke livede gevaldigt op, ved at slippe for det åg det er, at drive indgangene på en effektbørge. Måske Slips reelt er i den stuation, men jeg er sikker på, at det slet ikke nødvendigvis vil forholde sig således med det samme apparat, men i en anden sammenhæng. Som sagt har jeg engang hørt en CDP forsøge sig, men med meget lidt succes. Den blev klemt halvt ihjel af en - ganske vist - bipolar poweramp, som gerne ser noget strøm når det skal gå for sig. ML331 er vist med FÆTTER FET i indgangen
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm. Det er alligevel spændende, det her.
Jeg har for nylig erhvervet en Holfi cd afspiller, og disse er jo lavet til at drive en 800 (eller er det 820?) ohms indgangsimpedans på forforstærkeren. Ligeledes er Holfis for- og effektforstærkere lavet på denne måde. Der sidder en art volumenregulering på cd-spilleren, er dog ikke klar over hvordan den er lavet, men det kunne da være et forsøg værd at koble den direkte til. Derudover er Holfis apparater generelt bygget uden modkobling og FET's, så efter Kurts ideer vil det nok være værd at prøve...?
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
|
Kurt: Som jeg læser det er vi vist delvist enige. Er udgangen på apparatet lavet fornuftigt, er en pre ikke en god ide. Omvendt kan en god pre forhindre en middelmådig CD udgang (99% af alle) i at ødelægge lyden.
|
|
|
Jeg er også delvist enig med dig! Det drejer sig om den ene %. Hvor er den? Jeg er endnu aldrig stødt på nogen CD/DAC, som ikke livede gevaldigt op, ved at slippe for det åg det er, at drive indgangene på en effektbørge. Måske Slips reelt er i den stuation, men jeg er sikker på, at det slet ikke nødvendigvis vil forholde sig således med det samme apparat, men i en anden sammenhæng. Som sagt har jeg engang hørt en CDP forsøge sig, men med meget lidt succes. Den blev klemt halvt ihjel af en - ganske vist - bipolar poweramp, som gerne ser noget strøm når det skal gå for sig. ML331 er vist med FÆTTER FET i indgangen |
|
|
Pas på jeg ikke sniger mig mig ind hos dig en nat og sætter FETS i din forstærker
Ellers rart med lidt teknisk indsigt , så tak for det, det er ikke der jeg stærkest, men mine øre er ret godt til at høre forskelle og det tog nu ikke mere end 5 sek for at høre forskel uden ML38 indbandet.
En anden ting der så også slår i den her forbindelse er jo at det er den selv samme udgang på dappen jeg brugte ned til min ML38, her satte jeg bare Dappen på max. volume. Men dette burde på en eller anden måde give en højere forsvrængning på udganssignalet?.
Som jeg køre nu kommer volumene højts op på 35 mod tidligere hvor den stod fast på 99. Dont no,virker gør det i hvert fald og så længe jeg har CDD/DAP kommer der ikke preamp på.
Jeg er dog ret sikker på at du har ret, at det virker ikke for alle og det har jeg heller aldrig sagt det skulle gøre, der har bare været nogen der generalisere og siger det dur ikke (det samme som at sige , du kan ikke høre en skid.). Det kan man ikke sige uden selv at have hørt det, i så fald går man vidst mere efter reglen end untagelsen. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|

Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Jeg er også delvist enig med dig! Det drejer sig om den ene %. Hvor er den? Jeg er endnu aldrig stødt på nogen CD/DAC, som ikke livede gevaldigt op, ved at slippe for det åg det er, at drive indgangene på en effektbørge. Måske Slips reelt er i den stuation, men jeg er sikker på, at det slet ikke nødvendigvis vil forholde sig således med det samme apparat, men i en anden sammenhæng. Som sagt har jeg engang hørt en CDP forsøge sig, men med meget lidt succes. Den blev klemt halvt ihjel af en - ganske vist - bipolar poweramp, som gerne ser noget strøm når det skal gå for sig. ML331 er vist med FÆTTER FET i indgangen |
|
|
Min tanke er at lave en heftig diskret buffer der indbygges i CD'en sammen med en volumekontrol. Så meget for interfacet...senere en diskret I/V konverter. Volumekontrol skal placeres imellem disse to enheder.
Til en anden i tråden...et kulpotmeter til en 10'er lyder altså kanon...det holder bare ikke så længe. Et ledende plast til 1K kan lyde af ren gylle , så der er ikke her humlen ligger.
Kurt: Din pre, er den ikke opbygget som følger: Indgange, vælger, volume, gain, output?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
| Er enig med kubikken, forforstærker skal der til, også for CD på trods af volumen indbygget. Forforstærker er det ultimative i rigtig HiEnd. |
|
|
Gli
En del cd maskiner er laver med rigitg preamp .
Og nogle gør det meget bedre end en løs preamp selv om det er dyre preamps og omvendt .
Jeg kommer gerne op med en der kan det nummer .
Jeg tro du løber rundt og tænker på wadia heletiden .
der er mange der laver det nu har du hørt dem ?
AE
Krell
MBS
ML
SAT
Emm
BUR
Linn
kan bliv ved , og der er nogle nye multi maskiner på vej der også har det hele , ja sågar en der kan sidde riaa i .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Min tanke er at lave en heftig diskret buffer der indbygges i CD'en sammen med en volumekontrol. Så meget for interfacet...senere en diskret I/V konverter. Volumekontrol skal placeres imellem disse to enheder.
Til en anden i tråden...et kulpotmeter til en 10'er lyder altså kanon...det holder bare ikke så længe. Et ledende plast til 1K kan lyde af ren gylle , så der er ikke her humlen ligger.
Kurt: Din pre, er den ikke opbygget som følger: Indgange, vælger, volume, gain, output? Jo! Bortset fra at vælgeren er en monster stor samling relæer, 4 stk pr. indgang, hvoraf de 2 leder signalet til tape out. Men ellers er det fra indgangen - vælger, volumen (PG) gain, output.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så hvori ligger så forskellen set fra en given CD, der skal drive enten din pre, eller en effekt? 
Lydforringelsen fra CD output til amp input er vel ens i de to tilfælge, eller? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Ok, så hvori ligger så forskellen set fra en given CD, der skal drive enten din pre, eller en effekt? 
Lydforringelsen fra CD output til amp input er vel ens i de to tilfælge, eller?
|
|
|
- Preampen er bipolar og dermed ikke reaktiv i indgangen
- Preampen er umodkoblet, strømstærk og med ultra lav forvrængning og håndterer dermed powerampens indgang som "a walk in the park"
- En opamp baseret udgang med en liniær open loop båndbredde fra 0-10Hz i en CD/DAC har ikke en chance mod den.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du misforstår mig, de tre punkter du nævner er jo til stede imellem CD og PRE, ikke?
En AD844/846 kan faktisk køres open-loop og ser vældig interessant ud....
Her er et forsøg man kan gøre med eks. en AD846:
Pin 1 til stel, pin 2 er strøminput fra DAC'en, pin 4 og 7 supply, pin 5 forbindes til GND med 2K evt. parallelt med ønsket kondansator (internt 7pF) for afruldning opad. Output er på pin 6, der kan forbindes med 2K til forsyningen for klasse A drift af udgangen.
Hvad får man så?
En modkoblingsfri I/U konverter opbygget som et komplimentært strømspejl. Rin omkring 50Ohm. Derudover en heftig umodkoblet klasse A buffer (Rout ca. 10 ohm), der skulle kunne drive diverse genvordigheder. Alt sammen i en 8-pin DIP sag.
Ønskes lavere Rin kan de 2K fra pin 5 forbindes direkte til pin 2, så er der modkoblet omkring I/U konverteringen og bedre DC-forhold. Bufferen er stadig open-loop/umodkoblet.
Begrænsning:
Der kan ikke trækkes mere en +/-1mA ud af pin 5, og dermed kan der ikke arbejdes med mere end +/-1mA som input strøm.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Punkt 2:
Hænger umodkoblet, og ultralav forvrængning sammen?
DEt er jo her at jeg synes en forforstærker knækker filmen, for den har jo også en forvrængning af en slags, og selv om den er nfb, eller umodkoblet, kan den ikke gøre signalet mere rent, mere dynamisk, eller give langt bedre perspektiv en det der kommer ud af cd'en/ signalkilden, det kan den altså ikke.
Hvis et effekt trin kræver 1 volt for at kunne udstyres til fuldt nivo, kan de 2 volt som en cd giver så ikke klare opgaven fuldt ud? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et er sibnalniveau, noget andet er selve belastningens karakter. Jeg er enig med kurt så langt at de fleste CD'er har utilstrækkelige udgange. men jeg mener at det gælder både drift af effekt direkte og ved drift af pre (eller integreret, det ofte bare er effekt med passiv volumen/signalvælge __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever faktisk dynamikken mere kraftig ved passiv drift, ganske enkelt ved at der skal skrues højere op, for at høre de svageste pasager.
Et eks, moderne popmusik kontra klassisk, hvor skal du skrue højest op for at høre de svageste pasager, hvad er mest dynamisk. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Et er sibnalniveau, noget andet er selve belastningens karakter. Jeg er enig med kurt så langt at de fleste CD'er har utilstrækkelige udgange. men jeg mener at det gælder både drift af effekt direkte og ved drift af pre (eller integreret, det ofte bare er effekt med passiv volumen/signalvælge |
|
|
Well! Jeg har prøvet det uden succes. Mine CD spiller vil meget hellere danse med min pre, frem for med en power direkte. Impedansforholdene giver jeg skylden, for der er 0,0 FETs i mine amps  . Jeg tror ganske enkelt ikke de kan levere varen - sådan nogle opamps. 5532/34 måske bedre end mange, men ikke godt nok. I øvrigt arbejder min pre med noget der ligner 24V spænding, mens min CD kører på 15V. Rigtig mange har kun 12V forsyning, og det er altså en dynamikbegrænser der vil noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Jeg oplever faktisk dynamikken mere kraftig ved passiv drift, ganske enkelt ved at der skal skrues højere op, for at høre de svageste pasager.
Et eks, moderne popmusik kontra klassisk, hvor skal du skrue højest op for at høre de svageste pasager, hvad er mest dynamisk. |
|
|
Klassiske optagelser har mange mange dB mere dynamik end dagens komprimerede popfiduser. Har ladet mig fortælle, at f.eks. Norah Malkeko Jones´ første spand mælk - øhh første skive, blev komprimeret ned til 0,00 dB dynamik. DVS. den indeholder 100% ren frekvensmodulation. Og jeg lyver ikke
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Jeg syntes at en pasiv forforstærker bare er det beste og så er der ikke så meget elektronik lyd signalet skal pasere, og er det gode ting man bruger er det bare godt.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min pre arbejder også med 25 volt asymetrisk, det er nok en noget ældre herre end din kurt, men modkoblingsfri og uden fets.
Jeg synes nu at de 5532 kan drive en passiv, jeg har brugt det i mange år, det er ikke dynamikken der bliver bedre, men bassen, det er her den passive har mangler, men ikke dynamisk blot de efterfølgende effekter og højtalere har følsomhed nok til at gengive dynamikken med en passiv volumen kontrol.
Jeg prøvede sammen med en hifikammerart riaa'er og pladespillere, min riaa gav brum på hans nye forforstærker, derfor tog vi så den passive i brug som engentligt er designet til effekten, som er designet til passiv volumen, aldrig har jeg hørt det så lækkert passivt og analogt, der var virkelig hul igennem. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt en zapting fra LC må da lige være dig? Den opfylder da dine krav...
Jeg syntes personligt den skuffer, men har ikke hørt den uden øvrige opgraderinger (Clock, etc.) __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |