Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker igen... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Er der ikke mos fetter i en sap. dur ikke, sagde prinsessen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kurt en zapting fra LC må da lige være dig? Den opfylder da dine krav...

Jeg syntes personligt den skuffer, men har ikke hørt den uden øvrige opgraderinger (Clock, etc.)

Øhhh!

En Zapting??
Hvorfor skal jeg nu trækkes med sådan én?
Er det Zapplayeren du tænker på, så nope!
Zappulse - nope!
Men jeg kan godt lide at zappe lidt med fjerneren til fjerneren
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Zapfilter, LCs modkoblingsløse, diskrete, bipolare cd output dims.....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ahemm!

Tror jeg går i haven lidt
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

En god preamp kan være så meget. Vil du have farvelade på lyden, er der en masse muligheder. Vil du ikke, er der også masser af muligheder.

Spiller pt. med en gammel ELMA attenuator efterfulgt af den "klassiske" kaskadekobling af en AD797 og en AD811. Der er lokal modkobling omkring 811 samt en global om det hele.

Objektivt er der imponerende lav forvrængning op til _meget_ høje frekvenser samt ganske lav støj. Pindene i en FFT forsvinder nærmest i det lave støjgulv uanset belastning af udgangen. Subjektivt er der simpelthen hul igennem.

Hvis du er til farvelade, er denne konstruktion uinteressant, og ellers kan den eller lignende realiseres for et næsten latterligt beløb.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Er der ikke mos fetter i en sap. dur ikke, sagde prinsessen

Du har lidt mere ret i det du skriver end du nok tror.

Jeg er helt og aldeles blevet vaccineret mod FETs.
Deres på én gang glatte og overfladiske lyd, kombineret med kunstig sort baggrund, hvor rigtig mange detaljer og lavniveau information forsvinder ind.
Det gider jeg ikke.
Sidst jeg lyttede til MORS FÆTTER, blev jeg simpelthen så irriteret over dens evne til at gøre 30 violiner til én eneste stor. Der sker simpelthen en udglatning på især violiner. De er ikke længere strøgne instrumenter over sådan en bandit. De er mere et resultat af en eller anden tonegenerator, der hviner så jammerligt.
Hvis ikke navnet allerede var brugt i anden sammenhæng, så ville jeg i øvrigt kalde dem "Black gate".

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik
De er ikke længere strøgne instrumenter over sådan en bandit. De er mere et resultat af en eller anden tonegenerator, der hviner så jammerligt.
Hvis ikke navnet allerede var brugt i anden sammenhæng, så ville jeg i øvrigt kalde dem Black gate. [/QUOTE skrev:

Yessir

Yessir

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Der er udelukkende bipolare transer i Zapfiltrene....og lidt specielt med shunt reguleret strømforsyning.

http://www.lcaudio.dk/zfdia.pdf

Du ser rimeligt ud, jeg syntes bare den skuffer lidt....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Der er udelukkende bipolare transer i Zapfiltrene....og lidt specielt med shunt reguleret strømforsyning.

http://www.lcaudio.dk/zfdia.pdf

Du ser rimeligt ud, jeg syntes bare den skuffer lidt....

Jamen du har jo ret!
Den er DC koblet, benytter ikke modkobling og hertil er strømforsyningen gennemført.
Jeg har kun hørt den som en del af Zapplayer, hvor den fremstår fersk og tyndbenet desværre.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det var i hvert fald nogle af Zapplayerne med AD811 efterfulgt af et passivt 1. ordens LP i udgangen?

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Det viser jo bare at fordi man bygger med dyre komponenter,med meget lav forvrængning kommer det ik nødvendigvis til at lyde godt.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her der kender det her firma

www.dantimax.dk

De laver bl.a. DIY preamps m.m.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der kender

www.dantimax.dk

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2005 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Er der virkelig ingen der kender

www.dantimax.dk

Jo, jeg kender lidt til det (det er mit firma).

Men det eneste jeg har solgt til normale private danskere indtil videre er et Alps pot, så der er nok ikke mange i et dansk forum der kender mine produkter...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu har jeg haft den store fornøjelse at efterse bladet rigtig grundigt - meget sågar.

Er der nogen af jer der har tænkt på flg.:

Gamut preamp kr. 35K

Audia Fligt one integreret amp kr 35K

Oven i købet skal der være plads til både Jensens og en evt. forhandlers avance i den pris.

Gamut er helt sikkert prissat, så der kan tjenes af lige så mange led i udlandet.

Men helt ærligt - kig lige på de 2 produkter.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Ja, ikke noget at sige til at der skal bruges mange ord og farvebilleder til at få de piller til at glide ned....

Der er en tildens til at hovedmarkedet er multikanals....tokanals er så til puristerne der ikke skyr nogen midler....og de får så hele rullen

En gæv selvbygger kunne vel lave en pre som Gammut for 500-1000K og få identisk lyd....resten er så øjebæ.... Hvem sågde vi lytter med ørene?

Men om 6-12 måneder er der masser af disse ting i brugtbørsen til 30-50% af nyprisen, og så er der noget nyt og spændende til dem der skal med på beatet.

Tror faktisk hifi egner sig glimrende til forskning i den menneskelige psyke

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ja, ikke noget at sige til at der skal bruges mange ord og farvebilleder til at få de piller til at glide ned....

Der er en tildens til at hovedmarkedet er multikanals....tokanals er så til puristerne der ikke skyr nogen midler....og de får så hele rullen

En gæv selvbygger kunne vel lave en pre som Gammut for 500-1000K og få identisk lyd....resten er så øjebæ.... Hvem sågde vi lytter med ørene?

Men om 6-12 måneder er der masser af disse ting i brugtbørsen til 30-50% af nyprisen, og så er der noget nyt og spændende til dem der skal med på beatet.

Tror faktisk hifi egner sig glimrende til forskning i den menneskelige psyke

Halløjsa!

Snurrerundt kan man ikke få de vilde penge for endnu pr. enhed.
Der er trods alt grænser for hvor mange nødder fam. dk. vil bruge på et set-up.
Men prisen for et 2 kanals set-up er faktisk lige så høj, uden at det i øvrigt kan forsvares på nogen måde.
Gamut har haft et godt navn rundt i verden, men de gik ned med flaget.
Rossing har sikkert købt det for en særdeles rimelig penge, og nu vrides der ud af det hvad der kan.
Men før vi kritiserer Rossing synder og sammen, så mener jeg der er enkelte på markedet, der er meget værre. Behøver jeg nævne Linn, ML og Nordost. De har alle en masse produkter på markedet med indbygget ripoff.
Ofte vil 1/5 af prisen stadig være optrækkeri.

Jeg mener dog faktisk, at Gamut nok har gjort anvendelse af gammelkendt teknologi, der hurtigt kan kopieres af en selvbygger, men jeg er til gengæld også ret sikker på, at det HF skriver er ganske ærligt.
Jeg tror ikke Gamutén er hørbar i et set-up, hvor der indgår en stribe af de gængse kabler og amps der er på markedet, så egentlig kunne jeg forestille mig, at det egentlig er en rimelig preamp, som man ikke rigtigt kan gø ad.
Der er helt sikkert ikke tale om den gængse udglatning og slaskede lyd.
Så grundlæggende er der vel tale om en opamp bestykket forstærkerkonstruktion, som lyder fuldstændig som om der var tale om en opamp bestykket forstærkerkonstruktion.
Det er jo i sig selv ganske befriende og ligefremt og ærligt.
Alle de andres forsøg på, at lave opamp bestykkede forstærkerkredsløb, der lyder som om de ikke var opampbestykkede er jo ganske mislykkede anyway.
De moderne opamps byder jo ikke på ret meget andet end ganske enorm båndbredde efter 130 dB modkobling, til gengæld kan de overhoovedet ikke fungere med en vanlig forstærkerbelastning på.
Derfor bruges udviklingsomkostningerne oftest på, at finde de opamps, der udkompenserer hinandens svagheder mest muligt, med et forfærdeligt sjask til følge.
Så lad os da hellere få en stribe opamps, der ærligt og redeligt hvisler lidt på s-lydene, når det er påkrævet, og samtidig optræder renlige og uprætentiøse.
Den begrænsede open loop båndbredde kan ikke skjules, men de går da rimeligt til 6-7KHz uden nævneværdigt tab.
Det er i øvrigt længe længe siden, at noget produkt på den måde, har stillet spørgsmålstegn ved de seneste 25-30 års udvikling på halvleder området.
Forvrængning og støj så lavt, at måleudstyret knap kan være med - og så det fra 30 år gamle opamps - jeg tror vist jeg har sagt det her før

Det er bare for fedt at være bagklog

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Halløj Kurt

Op-amp.s'ene er vel næppe 30 år gamle - allerhøjst teknologien  Dernæst tror jeg, at dine elskede NE553x-typer løbende er blevet videreudviklet gennem årerne, ud fra samme grundprincip - deraf varierende typebetegnelser - og de lydmæssige egenskaber er nogenlunde ens.

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Nu har jeg haft den store fornøjelse at efterse bladet rigtig grundigt - meget sågar.

Gamut preamp kr. 35K

Oven i købet skal der være plads til både Jensens og en evt. forhandlers avance i den pris.

Gamut er helt sikkert prissat, så der kan tjenes af lige så mange led i udlandet.

Sjovt du lige bringer Audia'en på banen; Har læst testen af Audia Flight One vs. Kora Explorer 150SB.
Kan ikke helt slippe den... Man ser en spinkel rør/mos-fet-ting testet sammen med en overordentlig fornuftig dimensioneret Audia - såvel trafoer som køleelementer. Det første jeg studser over er, at Kora'en forvrænger mindre end den transisitoriserede Audia. Nuvel, dette kan sandsynligvis tilskrives non-feedback vs. feedback i de to produkter?
En anden ting, som jeg virkelig ikke forstår er så følgende: Audia'en slår fra ved 233w i 2ohm...!
Kan denne overordenligt fornuftigt dimensionerede Audia virkelig ikke trække højtalere, hvis impedans sniger sig under 2ohm? Ville faktisk have forventet, at den ville levere effekt til forvrægningskurven knækkede. Kan selvfølgelig være konstrueret til at gøre det lige inden kurven knækker? Men alligevel...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Halløj Kurt

Op-amp.s'ene er vel næppe 30 år gamle - allerhøjst teknologien  Dernæst tror jeg, at dine elskede NE553x-typer løbende er blevet videreudviklet gennem årerne, ud fra samme grundprincip - deraf varierende typebetegnelser - og de lydmæssige egenskaber er nogenlunde ens.

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Nu har jeg haft den store fornøjelse at efterse bladet rigtig grundigt - meget sågar.

Gamut preamp kr. 35K

Oven i købet skal der være plads til både Jensens og en evt. forhandlers avance i den pris.

Sjovt du lige bringer Audia'en på banen; Har læst testen af Audia Flight One vs. Kora Explorer 150SB.Kan ikke helt slippe den... Man ser en spinkel rør/mos-fet-ting testet sammen med en overordentlig fornuftig dimensioneret Audia - såvel trafoer som køleelementer. Det første jeg studser over er, at Kora'en forvrænger mindre end den transisitoriserede Audia. Nuvel, dette kan sandsynligvis tilskrives non-feedback vs. feedback i de to produkter?En anden ting, som jeg virkelig ikke forstår er så følgende: Audia'en slår fra ved 233w i 2ohm...! Kan denne overordenligt fornuftigt dimensionerede Audia virkelig ikke trække højtalere, hvis impedans sniger sig under 2ohm? Ville faktisk have forventet, at den ville levere effekt til forvrægningskurven knækkede. Kan selvfølgelig være konstrueret til at gøre det lige inden kurven knækker? Men alligevel...

Det med den slå fra det er helt normalt .

der mang der gør det .

heller det end folk brænder noget andet af , men her har den kørt i mange timer på fuld hammer på mahler de går ned i 2,3 ohm .

Så er der en fejl i den test , den muter selv op igen , og det med den klikker når man skifte kanal , ja gør den , med også derfor de har lavet en mute funktion der muter ned og op til samme styrke igen .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Halløj Kurt

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Gamut preamp kr. 35K

Sjovt du lige bringer Audia'en på banen; Har læst testen af Audia Flight One vs. Kora Explorer 150SB.
Kan ikke helt slippe den... Man ser en spinkel rør/mos-fet-ting testet sammen med en overordentlig fornuftig dimensioneret Audia - såvel trafoer som køleelementer. Det første jeg studser over er, at Kora'en forvrænger mindre end den transisitoriserede Audia. Nuvel, dette kan sandsynligvis tilskrives non-feedback vs. feedback i de to produkter?
En anden ting, som jeg virkelig ikke forstår er så følgende: Audia'en slår fra ved 233w i 2ohm...!
Kan denne overordenligt fornuftigt dimensionerede Audia virkelig ikke trække højtalere, hvis impedans sniger sig under 2ohm? Ville faktisk have forventet, at den ville levere effekt til forvrægningskurven knækkede. Kan selvfølgelig være konstrueret til at gøre det lige inden kurven knækker? Men alligevel...

Nu er tråden jo om preamps, og eksemplet var blot givet, for at man ved selvsyn kan konstatere, at der er himmelvid forskel på, hvordan produkter prissættes.
Audiaén ser fornuftigt bygget ud til prisen.
Gamut ser fornuftigt bygget ud til under den halve pris, men alligevel koster den det samme som Audia.
Jeg mener vi her har beviset på, at produkter til 15.000 kr. sagtens kan være bygget fuldt ud lige så grundigt og omtankefuldt, som produkter til 100.000 kr.

Man skal simpelthen glemme respekten for navnet og være fanden i voldsk i stedet.
Jeg mener, at det særdeles ofte sker, at store dyre forstærkere vil få ørerne i klemme, såfremt de blev konfronteret med en NAD 3020. Mere skal der såmænd ikke til.

Holder man sig inden for samme mærke, så vil sagen typisk være en anden. Her vil de dyrere modeller typisk indeholde dyrere løsninger på de samme problemer.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes