Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mullard EL34 og Tung-Sol 6550 "reissues" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Mcallan: Sovteks 6N1P er produceret af svetlana (SED) ligesom deres 6AS7G også kommer derfra. Sådan har det været hidtil, jeg skal lade være usagt om det stadig er sådan.

OK, det var jeg ikke klar over. På den anden side, så vil jeg da også helst have rør som fabrikanten selv står 100% bag. Er priserne de samme, så hellere støtte fabrikanten med lidt mere end at give et bidrag til en distributør/rebrander.

Tubeman skrev:

Vær også lige opmærksom på at 6N1P nok kræver lidt andre arbejdsbetingelser end ECC88 typerne, du skal nok hen og lege lidt med katodemodstanden for at få den lige så lineær som standard røret.

OK, jeg havde bare fået opfattelsen af at det ud over at klare lidt større effekt og har højere glødestrøm ellers var magen til ECC88. På den anden side; en modstand jo til at skifte

Tubeman skrev:

Jeg er enig med dig i situationen omkring Svetlana navnet, du kan, som du sikkert ved, købe reflektor rør med Svetlana logo og navn, men som intet har med SED at gøre. Det var blandt andet det jeg mente med "revolvermetoder"

Jep, jeg tror selv jeg nu er 100% med på hvordan det hænger sammen. Men jeg forstår godt at mange er forvirrede - præcis det NewSensor/Reflektor ville opnå. Kan man ikke kapre Skt. Petersborg-fans på ærlig vis ved at lave et produkt der matcher eller overgår konkurrentens på den ene eller anden måde eller har sine egne kvaliteter, må kunderne i stedet trickes/snydes.

<>
Tubeman skrev:

På den anden side skal vi også være glade for alle de nye rør som han trods alt får sat i produktion, og kvaliteten er jo stigende, så på den måde går det den rigtige vej.

Helt sikkert. Jeg køber da også hans EH 6SN7 da jeg synes bedst om det blandt den nuværende produktion. Men laver SED pludselig også en 6SN7 vil jeg gerne være den første til at prøve det . For EL34'erne kan jeg personligt bedst lide SED's. Det betyder jo ikke at det også behøver gælde 6550 og KT88, hvilket egentligt var årsagen til denne tråd.

Tubeman skrev:

Angående EL509, så er det et såkaldt "sweep tube" og den tåler ikke særlig høj spænding på G2  (250V) så det udelukker at bruge den som UL eller triode, medmindre at man kører med meget lav anodespænding.

OK, det vidste jeg ikke. Havde ikke set databladet for EL509-II ordenligt igennem. Ikke at jeg er ekspert, faktisk det modsatte . Jeg havde blot hængt mig i at KT90 var basseret på EL509, men den må så også adskille sig på andre måder end blot benene, for KT90 reklameres jo som en fuldstændig erstatning for KT88, der dog (hvis resten af udstyret tillader det) kan klare større effekt.

Btw. mht. de to sæt EH 12AT7, så er det ene sæt fra aug. 2001, det andet jan. 2004.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej Mcallan,

Sjovt nok har EH også for nylig lanceret en "extra low microphony" udgave af deres 12AT7

Det er i høj grad tænkeligt at de ikke har gjort sig større umage med 12AT7 i mikrofoniafdelingen, eftersom langt de fleste der bruger 12AT7 er nok guitarforstærkere, og der sidder de som regel som fasevender. I forhold til 12AU7 og 12AX7 er 12AT7 ikke nær så brugt som de andre i Audio, hvilket også kan ses på priserne på NOS rør af den type.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Mcallan: jeg sad netop lige og kiggede i mine nyeste prisliste og papirer fra JJ, og kan se at de også har lavet en EL509 med oktalsokkel der kan tåle 700V/G2. Det havde jeg ikke tidligere lagt mærke til. Hvordan de ellers er skal jeg lade være usagt.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Sjovt nok har EH også for nylig lanceret en "extra low microphony" udgave af deres 12AT7

Sjov ... Men som sagt er jeg ikke imponeret af deres 12AT7. Skal jeg i fremtiden bruge 12AT7 tror jeg jeg vælger nogle ECC81 fra JJ, har ikke prøvet dem, men de kan umuligt være ringere - og forhåbentlig er deres succesrate større en 50%.
De andre EH rør derimod og især EH 6SN7 synes jeg dog er ganske fine, selvom jeg da i hvert fald for EL34 har en anden som favorit.

Tubeman skrev:

Mcallan: jeg sad netop lige og kiggede i mine nyeste prisliste og papirer fra JJ, og kan se at de også har lavet en EL509 med oktalsokkel der kan tåle 700V/G2. Det havde jeg ikke tidligere lagt mærke til. Hvordan de ellers er skal jeg lade være usagt.

Interessant, men synes dog ikke lige umiddelbart jeg kan finde noget om den på nettet nogen steder.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes