| Forfatter |
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
But of course!
Just for the record : Jeg mente med en extremt lav INTERN Re og så ingen eksterne emittermodstande, og så skal drivertrinnet også kunne levere strøm.
Hvaaaa den der Dali amp du har....har den slet ingen modkobling eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
But of course!
Just for the record : Jeg mente med en extremt lav INTERN Re og så ingen eksterne emittermodstande, og så skal drivertrinnet også kunne levere strøm.
Hvaaaa den der Dali amp du har....har den slet ingen modkobling eller hvad? |
|
|
Monsterampen har 0,0dut modkobling. På lokalt plan kan det ikke rigtigt undgås, men der er ingen global modkobling. Drivertrinnet bruger alene 1 ampere. Hele ampen æder 7A idle. Når jeg tænder monsteret, så falder netspæningen med 5-6V og bliver dernede. Indgangstrinnene og de efterfølgende kredsløb frem til drivertrinnet afsætter 150W. Alle spændingsforsyningerne er reguleret i adskillige trin, kun forsyningen til strømforstærkningen er straight forward og forsyner således alene powerdelen. Forforstærkeren er bygget på helt samme vis. Otala ville nikke. Så det er vist ingen hemmelighed, at jeg er vældig glad for den babe
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK.
Efter hvad jeg kan huske har Gravity modkobling på udgangstrinnet men den har en lille modtandsværdi i serie med udgangen. Selve konstruktionen har man kikket efter en ældre sag fra efter hvad jeg kan huske Electric Research eller sådan. Den stardede trods alt med at hedde Danner Gravity
Er det helt forkert husket?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Hej KvK.
Efter hvad jeg kan huske har Gravity modkobling på udgangstrinnet men den har en lille modtandsværdi i serie med udgangen. Selve konstruktionen har man kikket efter en ældre sag fra efter hvad jeg kan huske Electric Research eller sådan. Den stardede trods alt med at hedde Danner Gravity
Er det helt forkert husket? |
|
|
Daner Gravity blev produceret i 1 eksemplar. Den var 2X65Watt tror jeg. Der er ikke modkobling i Gravity, derimod er der en lille anelse i lillebroderen. Forbilledet fro Gravity var rent lydmæssigt Electro Research MV75A, som i sin tid blev konstrueret af John Iversson, som senere forsvandt sporløst. Men det konstruktionsmæssige forbillede har den mig bekendt aldrig været. Gravity er nok mere en forlængelse af Expan (MC headamp) og Detal projekterne. Efter mine oplysninger er Gravity en gigantisk udgave af Detal. At de lydmæssigt har samme oprindelse er der ingen tvivl om.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Hej KvK.
|
|
|
Den lille modstand er måske 0R2 0R3 eller deromkring ? En udgangsimpedans på 0.2 0.3 ohm sådan cirka gør livet lettere og mere stabilt, det er der ikke noget nyt i.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
FHWac skrev:
|
Hej KvK.
|
|
|
Den lille modstand er måske 0R2 0R3 eller deromkring ? En udgangsimpedans på 0.2 0.3 ohm sådan cirka gør livet lettere og mere stabilt, det er der ikke noget nyt i. |
|
|
En ¨ådan værdi i en modkoblingssløjfe ville give enorm modkobling. Det der her er tale om, er emittermodstandene, som der sidder 20 stk. af i parallel med hinanden og i serie med hver især sin emitter på hver udgangstransistor. Den skal sikre at forstærkeren ikke kommer i thermisk uballance og lider thermal runaway skæbnen. Disse er altid nødvendige i konstruktioner med flere transistorer. En singleended med kun én transistor burde kunne klare sig uden. Visse konstruktioner med lav bias er set klare sig uden emittermodstande. Ellers er løsningen den jeg allerede har foreslået med thermisk feedback i styringen af bias, så overophedning undgås. Men i øvrigt er en emittermodstand ikke til for, at stabilisere konstruktionen elektrisk. Den er der blot for at sikre temperaturstabiliteten. En forstærker der tændes, varmes lige så stille op. Under opvarmningen sker der en ændring i forholdet mellem transistorens evne til at lede spænding og strøm. Det resulterer i, at jo varmere transistoren bliver, jo større bias vil den trække. Normalt stoppes ballet af kølingen og forstærkeren når equillibrium - eller en hårfin ballance. Hvis det så bliver varmere i vejret en dag, eller forstærkeren sælges til en sicilliansk mafioso, så er fanden løs. De har det varmere dernede og så er der gang i balladen. Emittermodstandene forhindrer bl.a. dette scenario ved, at gøre udganstransistorernes ensartethed mindre kritisk. Selv om man anvender close matched pairs, er man nødt til at forholde sig til det problem, at tolerencerne vil betyde, at ét eller flere sæt, vil påtage sig et stærre slæb pga. impedansforhold, end de øvrige transer, og så er er nedsmeltningen skudt i gang. Måske andre kan forklare det mere forståeligt.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK.
Nej. Din forklaring er helt fin. Jeg ved godt der bør sidde emitter modstande på bipolare udgangstransistorer pga temperatur stabilitet når man bruger flere på en gang . 
MEN den forstærker jeg kan huske fra Hother Baks tid var som normal med emitter modstande hvor der var FB på MEN der var nogle ekstra modstande der gav den resulterende udgangsmodstand til HT klemmerne. HB havde en sort kasse med en timetæller på. Den var han noget betaget af. Ud fra den blev Danner Gravity lavet.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
FHWac skrev:
|
Hej KvK.
|
|
|
Den lille modstand er måske 0R2 0R3 eller deromkring ? En udgangsimpedans på 0.2 0.3 ohm sådan cirka gør livet lettere og mere stabilt, det er der ikke noget nyt i.
|
|
|
En ¨ådan værdi i en modkoblingssløjfe ville give enorm modkobling. Det der her er tale om, er emittermodstandene, som der sidder 20 stk. af i parallel med hinanden og i serie med hver især sin emitter på hver udgangstransistor. Den skal sikre at forstærkeren ikke kommer i thermisk uballance og lider thermal runaway skæbnen. Disse er altid nødvendige i konstruktioner med flere transistorer. En singleended med kun én transistor burde kunne klare sig uden. Visse konstruktioner med lav bias er set klare sig uden emittermodstande. Ellers er løsningen den jeg allerede har foreslået med thermisk feedback i styringen af bias, så overophedning undgås. Men i øvrigt er en emittermodstand ikke til for, at stabilisere konstruktionen elektrisk. Den er der blot for at sikre temperaturstabiliteten. En forstærker der tændes, varmes lige så stille op. Under opvarmningen sker der en ændring i forholdet mellem transistorens evne til at lede spænding og strøm. Det resulterer i, at jo varmere transistoren bliver, jo større bias vil den trække. Normalt stoppes ballet af kølingen og forstærkeren når equillibrium - eller en hårfin ballance. Hvis det så bliver varmere i vejret en dag, eller forstærkeren sælges til en sicilliansk mafioso, så er fanden løs. De har det varmere dernede og så er der gang i balladen. Emittermodstandene forhindrer bl.a. dette scenario ved, at gøre udganstransistorernes ensartethed mindre kritisk. Selv om man anvender close matched pairs, er man nødt til at forholde sig til det problem, at tolerencerne vil betyde, at ét eller flere sæt, vil påtage sig et stærre slæb pga. impedansforhold, end de øvrige transer, og så er er nedsmeltningen skudt i gang.
Måske andre kan forklare det mere forståeligt. |
|
|
Min formulering var måske lidt upræcis. Den nævnte modstand sidder i serie på udgangen, så at sige mellem udgangen og højttalerbøsningen. Det kan faktisk forhindre en nervesvækket forstærker i at gå i kredsløb. Og jo, det ER afprøvet.
Forstærkere bør selvfølgelig konstrueres så den slags små heksekunster ikke er nødvendige, men !!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Hej KvK.
Nej. Din forklaring er helt fin. Jeg ved godt der bør sidde emitter modstande på bipolare udgangstransistorer pga temperatur stabilitet når man bruger flere på en gang . 
MEN den forstærker jeg kan huske fra Hother Baks tid var som normal med emitter modstande hvor der var FB på MEN der var nogle ekstra modstande der gav den resulterende udgangsmodstand til HT klemmerne. HB havde en sort kasse med en timetæller på. Den var han noget betaget af. Ud fra den blev Danner Gravity lavet. |
|
|
Hejsa! Gravity er stadig uden feedback. Læs evt i manualen her: http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/Dali_amplifier.pdfElectro Research ER MED modkobling, den er også med langt lavere bias, dog havde den visse dele af udgangseffekten i klasse A. Jeg ved den gav lydmæssig inspiration, men den var noget specielt bygget, hvilket ikke var noget, der antoges kunne gentages. Gravity er en stor Detal, begge er 100% uden global feedback. Lillebroderen som hedder Namit PA 150 har ganske lidt feedback (omkring 6 dB), hvilket er så godt som intet. I øvrigt er også den ret speciel. Den er meget traditionelt opbygget, med indgangskondensator, passiv strømforsyning og klasse A bias til nogle få watt. Men der er kælet for detaljerne. F.eks. tænkte jeg en dag, at sådan nogle indgangskondensatorer er noget skidt, derfor fik jeg lyst til med forsigtighed at bypase dem. Men nerverne uden på tøjet satte jeg et par klemmer på med en lus af fornuftig kvalitet. Resultatet udeblev 100%. Man kunne simpelthen ikke høre om kondensatorerne var bypassed eller ej. Der er simpelthen eksperimenteret så meget med det element, at det er lykkes at beskytte forstærkeren mod DC, helt uden hørbare bivirkninger. Jeg undrer mig stadigvæk og hvor må det have kostet tid. Løsningen er anyway, en Ero MKP parallelt med en papir i olie fidus, som jeg ikke husker navnet på. Det duer altså, måske andre kan bruge det til noget en dag.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Min formulering var måske lidt upræcis. Den nævnte modstand sidder i serie på udgangen, så at sige mellem udgangen og højttalerbøsningen. Det kan faktisk forhindre en nervesvækket forstærker i at gå i kredsløb. Og jo, det ER afprøvet.
Forstærkere bør selvfølgelig konstrueres så den slags små heksekunster ikke er nødvendige, men !! |
|
|
Der er stort set altid emittermodstande i alle forstærkere inkl. MOSFETs. NAD3020er en undtagelse, men der sidder også kun 2 transistorer, styret på snedig vis. Flere transer kræver ganske enkelt emittermodstande, ellers står de af. Mit løsningsforslag kender jeg ikke til eksistensen af IRL, måske nogen har set det et sted. Man skal således ikke undskylde tilstedeværelsen af emitter modstande, Mark Levinson, Krell, Classé, Gryphon, Plinius og sågar større NAD modeller har alle emittermodstande. Man bør nok nærmere undskylde hvis man glemmer dem  . I øvrigt kender jeg kun 3020 og en enkelt HF konstruktion med kun 2 transer, som ikke har EM. Andre der kender nogen?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
MGPProjectS skrev:
keyvan skrev:
Groove skrev:
|
Kurt, du besidder en sjælden kombination: Uhørt pædagogiske evner til beskrivelse af komplicerede emner. Samtidig de næsvise egenskaber fra klassens grimme dreng Det vil jeg give dig ret i.
Tak for endnu et kanon indlæg....tankerne omkring ophobning og returnering af energi satte noget igang....
Angående NFB: LC-Audio er vel hver at nævne, de er vel kimen til også Densen. Holfi måske?
|
|
|
|
|
|
...også ret herfra! 
Ville en del af jeres problemer med "tilbageløbet" ikke standses, hvis I tilpassede udgangstrin-kabel-indgangstrin impedansmæssigt 100% til hinanden? I såfald er I jo helt udenom problematikken mht. brug af jfet, mos-fet, bjt osv.
|
|
|
Så skal du dybest set nok inddrage disse i modkoblingssløjfen. Kvis man kunne servostyre enhederne i højttalerne, altså indlemme enheder og filter i modkoblingssløjfen, så tror jeg egentlig NFB godt kan bruges. Der opstår muligvis noget tidssnask, men det mener jeg vi har i rigelige mængder allerede, så monstro ikke det ville få hatten op at flyve, eller hovedklappofonen til at lette |
|
|
De servostyrede enheder har jo allerede været benyttet flittigt af bl.a. Infinity, men det er gået af mode igen, selvom det afgjort havde potentiale såfremt at det var lavet ordentligt. Problemet var nok nærmere produktionsprisen! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK.
Jeg mente nok der var FB på den gamle ER. Jeg var med til at lave Danner prototypen. Iøvrigt Gravity et godt stykke håndværk
Iøvrigt har Thule prøvet sig uden emitter modstande. MOSFET har ikke termisk runaway men er så uens at man er nød til at have noget elastik.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
|
Forstærkere bør selvfølgelig konstrueres så den slags små heksekunster ikke er nødvendige, men !!
|
|
|
Der er stort set altid emittermodstande i alle forstærkere inkl. MOSFETs. NAD3020er en undtagelse, men der sidder også kun 2 transistorer, styret på snedig vis. Flere transer kræver ganske enkelt emittermodstande, ellers står de af. Mit løsningsforslag kender jeg ikke til eksistensen af IRL, måske nogen har set det et sted. Man skal således ikke undskylde tilstedeværelsen af emitter modstande, Mark Levinson, Krell, Classé, Gryphon, Plinius og sågar større NAD modeller har alle emittermodstande. Man bør nok nærmere undskylde hvis man glemmer dem . I øvrigt kender jeg kun 3020 og en enkelt HF konstruktion med kun 2 transer, som ikke har EM. Andre der jkender nogen? |
|
|
Igen igen, Jeg taler ikke om emittermodstande
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
MOSFET har ikke termisk runaway men er så uens at man er nød til at have noget elastik.
|
|
|
Du mener nok de gamle Hitachi typer (SK135/SJ49?), der er i termisk balance omkring 100-150mA og ellers trækker mindre strøm ved stigende temp....de kan forespændes fra en modstand uden at dø. Men ulempen er så at de kan være kraftigt ude af bias efter heftig strøm....
Andre MOS-FETs er anderledes (IRF), de er først i termisk balance ved meget høje strømme.
Bias kredsløbet skal både forhindre termisk runaway og fastholde bias på den ønskede værdi uanset outputsignalet.
Til Kurt: Jeg vil tro at visse ældre Elektrokompagniet forstærkere er uden emittermodstande, da det var en ingeniør hos dem der afdækkede deres negative indflydelse på lyden (øget forvrængning). HFs kaskodekoblede amp er inspireret af dette.
Og så mener jeg ikke der er noget snedigt ved 3020 udgangen? En almindelig dobbelt emitterfølger....eller har jeg overset noget?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
De servostyrede enheder har jo allerede været benyttet flittigt af bl.a. Infinity, men det er gået af mode igen, selvom det afgjort havde potentiale såfremt at det var lavet ordentligt. Problemet var nok nærmere produktionsprisen! |
|
|
Princippet er da genoptaget af Linn og B&O for nyligt. Øhhhh! nej vist kun Linn.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Igen igen, Jeg taler ikke om emittermodstande |
|
|
Hvad i alverden er det så der sidder der? Jeg kender ikke nogen amp, der ekstra har en modstand i serie med udgangssignalet. Kun en spole
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
FHWac skrev:
|
MOSFET har ikke termisk runaway men er så uens at man er nød til at have noget elastik.
|
|
|
Du mener nok de gamle Hitachi typer (SK135/SJ49?), der er i termisk balance omkring 100-150mA og ellers trækker mindre strøm ved stigende temp....de kan forespændes fra en modstand uden at dø. Men ulempen er så at de kan være kraftigt ude af bias efter heftig strøm....
Andre MOS-FETs er anderledes (IRF), de er først i termisk balance ved meget høje strømme. Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har andet et ekstremt overfladisk kendskab til MOFETs specielt eller FETs generelt.
Jeg er jo ikke på disse kanter kendt for, at være den helt store fan af princippet i disse hæsligt lydende, fejlkonstruerede og brandfarlige terrorbolcher - bvadr! Så om et par milliarder millioner af dem gik op i røg, gør nok kun planeten til et bedre sted at være . Mr cm3 ham selv skruer gerne op for tomgangsstrømmen til dem .
Bias kredsløbet skal både forhindre termisk runaway og fastholde bias på den ønskede værdi uanset outputsignalet. De fleste transistorer har jo et snævert område, hvor de bør biases til.
Til Kurt: Jeg vil tro at visse ældre Elektrokompagniet forstærkere er uden emittermodstande, da det var en ingeniør hos dem der afdækkede deres negative indflydelse på lyden (øget forvrængning). HFs kaskodekoblede amp er inspireret af dette. Det lyder da logisk nok. TTCAPA lyder faktisk også efter hukommeren lidt som om den bare sparker igennem helt uden hindringer.
Og så mener jeg ikke der er noget snedigt ved 3020 udgangen? En almindelig dobbelt emitterfølger....eller har jeg overset noget?  Det har du vist ret i. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
|
Igen igen, Jeg taler ikke om emittermodstande
|
|
|
Hvad i alverden er det så der sidder der? Jeg kender ikke nogen amp, der ekstra har en modstand i serie med udgangssignalet. Kun en spole |
|
|
Jeg har aldrig set det på en serieproduceret forstærker, kun på "hjemmebryg".
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
Andre MOS-FETs er anderledes (IRF), de er først i termisk balance ved meget høje strømme. Nu vil jeg ikke påstå, at jeg har andet et ekstremt overfladisk kendskab til MOFETs specielt eller FETs generelt.
Jeg er jo ikke på disse kanter kendt for, at være den helt store fan af princippet i disse hæsligt lydende, fejlkonstruerede og brandfarlige terrorbolcher - bvadr! Så om et par milliarder millioner af dem gik op i røg, gør nok kun planeten til et bedre sted at være . Mr cm3 ham selv skruer gerne op for tomgangsstrømmen til dem .
Bias kredsløbet skal både forhindre termisk runaway og fastholde bias på den ønskede værdi uanset outputsignalet. De fleste transistorer har jo et snævert område, hvor de bør biases til.
Til Kurt: Jeg vil tro at visse ældre Elektrokompagniet forstærkere er uden emittermodstande, da det var en ingeniør hos dem der afdækkede deres negative indflydelse på lyden (øget forvrængning). HFs kaskodekoblede amp er inspireret af dette. Det lyder da logisk nok. TTCAPA lyder faktisk også efter hukommeren lidt som om den bare sparker igennem helt uden hindringer.
Og så mener jeg ikke der er noget snedigt ved 3020 udgangen? En almindelig dobbelt emitterfølger....eller har jeg overset noget?  Det har du vist ret i.
|
|
|
|
|
|
Dit forhold til MosFet's forekommer en kende provinsiel. Det er faktisk mulig at bygge MosFet forstærkere der både er brand- skud- og bombesikre med simple midler. Selv med oldsager som SK134/J49 SK135/J50 kan vellyd, muskler og klippefast bas kombineres i en og samme forstærker, man skal blot vide hvordan (eller kende en der gør det).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Dit forhold til MosFet's forekommer en kende provinsiel. Det er faktisk mulig at bygge MosFet forstærkere der både er brand- skud- og bombesikre med simple midler. Selv med oldsager som SK134/J49 SK135/J50 kan vellyd, muskler og klippefast bas kombineres i en og samme forstærker, man skal blot vide hvordan (eller kende en der gør det). |
|
|
Mit forhold til FETs er mere end alm. betændt  . Jeg bliver salig når de står af i en røgsky  . Det med vellyd muskler og anden febervildelse det lægger vi på natbordet ved siden af H.C. Andersen.
|
| Til top |
|
| |