Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: LP rense (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er opmærksom på jeres spørgsmål og jeg har svar på dem (jeg har gemt toldafregningen med pris et eller andet sted) - jeg har ikke tid lige nu, men jeg vender tilbage senere i dag - med billeder.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Hejsa,

Jeg er opmærksom på jeres spørgsmål og jeg har svar på dem (jeg
har
gemt toldafregningen med pris et eller andet sted) - jeg har ikke tid
lige nu, men jeg vender tilbage senere i dag - med billeder.

Med venlig hilsen

Jubii, det glæder jeg mig til.

Lige kommet hjem med en Gerrard SP25 MKIII til brug for 78'er.
Troede jeg havde checket pickupen. I forvirringen, der var 10-20
stykker, forvekslede jeg den med en anden. Den er ubrugelig
Nå, man kan ikke vinde i hver gang Kom til at betale 250,- for
den.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet at ofre mit 78'er Mørch-værk på en diy kopi af Keith Monks renseren
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:
Jeg har besluttet at ofre mit 78'er Mørch-værk
på en diy kopi af Keith Monks renseren

Hej Makker,

så dit link til prc2. Læste også om prc3'eren. Ser godt ud ellers.
Er det noget i den stil du vil lave?

mvh

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Præsis

http://www.smartdev.com/loricraft.html
http://www.keithmonks-rcm.co.uk/mark5_rcm_specifications.htm

Er der nogen der kan kaste lidt lys over børstearmenes virkemåde på KM'eren?

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Præsis

http://
www.smartdev.com/loricraft.html
www.keithmonks-rcm.co.uk/mark5_rcm_specifications.htm">http: //
www.keithmonks-rcm.co.uk/mark5_rcm_specifications.htm

Er der nogen der kan kaste lidt lys over børstearmenes
virkemåde på KM'eren?

Læste lige
Art Dudley's anmeldelse af samme
.
For pokker en sjov fætter.

Altså smart det med at der ikke er kontakt via en børste som i de
andre systemer. Men jo også en dyr fætter.

Mvh

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Læste lige
Art Dudley's anmeldelse af samme
.
For pokker en sjov fætter.

Og vis: I don't know. Do you want it to? If you do, then I'm sure it does.

... The latter was the Keith Monks RCM, made by the same Keith Monks who once made a tonearm that used troughs of mercury for electrical continuity, because even delicate wires impeded the arm's movement too much. How can you not love something like that?

Cool  det er jo mine gamle arme:

Her monteret på omtalte rensemaskine-donor (4 gear! 16,33,45,78 rpm):

Silicone-dæmpet tårn med magnetisk antiskating og de omtalt kviksølvbade der f.eks gør at armene kan byttes rund efter behov (forskellige pu'er e.l.).

Har to tårne og to arme hvis nogen skulle have lyst.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Over 3 uger siden jeg lovede et svar - nu håber jeg i kan bruge det til noget.

Først økonomi :

Den kostede (dengang jeg købte den) $129 - nu er det vistnok $149. Fragt kostede $25 så totalprisen før moms og told var $154.
Men så kom skattefar lige forbi og så så det lidt anderledes ud:

Told og moms udgjorde 28% (3% told og 25% moms). Der skal svares moms og told af totalbeløbet. Altså 1.28x154=$197,1

Det beløb kan man så omregne til DKK og derefter tillægge et gebyr for toldbehandling (Opkræves af PostDK eller anden kurerfirma - fra 60 hos PostDK kr til 150 kr hos UPS).

Det vil sige at jeg måtte af med omkring 1400,- for den (regn selv efter med den nye højere pris). Det er mange penge for en plastik kasse, men stadig den billigste pladerenser med sug jeg har set.

Dernæst lidt om mine oplevelser med den.

Jeg er tilfreds og alle min plader, også de nye, får en rensning - tro det eller ej, man kan faktisk høre at en ny skive er blevet renset. Det eneste jeg ikke er tilfreds med er den medfølgende børste (den lille smalle grå/sorte der ligger ved siden af flasken på nedenstående billede) der bruges til at påføre rensevæsken. Den kommer ligesom ikke rigtigt i bund i rillerne, men smører blot væsken ud over pladesiden - jeg har netop fundet et glimrende alternativ, mere herom senere.

Når jeg renser ligger jeg pladen på et rent viskestykke og påfører rensevæsken på børsten og dernæst på pladen med børsten. Jeg sørger for at skrubbe godt frem og tilbage hele vejen rundt - flere omgange.

Herefter vender jeg pladen rundt, ligger den på renseren og tænder for støvsugeren. Jeg drejer skiven langsomt rundt 2-4 omgange og så er den tør og klar til næste side.

Her er et nærbillede:

Og et til af tilslutningen til støvsugeren:

Og nu til min nye geniale (synes jeg selv) børste. Det jeg savnede var en børste der kunne skrubbe helt ned i rillerne. Det var inspireret at Disc Doctor sættet som er meget positivt omtalt flere steder: http://discdoc.com/. De har en børste med små hår der går i dybten - problemet er prisen. $80 for et sæt børster og væske, så kan i selv regne ud hvad det vil koste med moms og told . Jeg fandt min børste i Flügger Farver til 60 kr .

Det er en tingest til at male flotte kanter med, jeg tror nok den hedder en kantbeskærer. Den består af et håndtag med en pude med myriader af små stive hår. Den virker overraskende godt. Jeg afprøvede den på en gammel loppemarked-skive som jeg havde opgivet. Den kunne ikke spilles uden mange og høje knaselyde. Efter en tur med børsten og støvsugeren er det kun i de stille passager jeg kan høre støj - det resultat ville jeg ikke have fået med den gamle børste. Nu bruger jeg kun den.

Jeg blander min egen væske:

1/3 del denatureret sprit fra matas
2/3 sterilt vand fra apoteket
2 dråber opvaskemiddel (hvad der nu står i køkkenet).

Det virker fint og jeg vil påstå at det er ligeså godt som det der følger med EV-1 - det er dog blot en fornemmelse - jeg har ikke lavet direkte sammenligninger.

Læs om andres erfaringer med EV-1 og vinylrens generelt her:
http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=3377

Til slut en ide som man måske med held kunne afprøve:

Bland selv væsken som beskrevet ovenfor og køb to børster i en malerbutik. Følg derefter rense opskriften som kan læses på disc doctors hjemmeside http://discdoc.com. De mener nemlig ikke man behøver en pladerenser for at rense effektivt. Forsøget burde kunne gøres for under 200 inkl. en gammel beskidt loppemarkeds-vinyl til test.

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

I går snakkede jeg med en som havde sat en fuld funktionsdygtig Monks renser fra DR i en affaldskontainer.
Da han fortrød, var den væk - heldige finder

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej zaka,

tak for det fine indlæg. Godt at høre du er tilfreds med den. Tror jeg
vil prøve at gå i farvehandelen en af dagene.

Forresten, hvor bliver 'det våde' af? Opsamlet i kassen eller ned i
røret eller hur?

mvh

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Hej zaka,

tak for det fine indlæg. Godt at høre du er tilfreds med den. Tror jeg
vil prøve at gå i farvehandelen en af dagene.

Forresten, hvor bliver 'det våde' af? Opsamlet i kassen eller ned i
røret eller hur?

mvh

Hej micjac,

Ups, det glemte jeg helt at skrive. Det våde bliver opfanget af et lille filter. Støvsuger man meget på en gang ser det ud til at filteret bliver mættet og væsken løber ned i bunden af kassen. Jeg har endnu ikke oplevet at der er kommet noget i støvsugeren. Der sidder en lille gummiprop i kassen man kan fjerne og efterfølgende hælde den opsamlede væske ud.

Forleden skruede jeg den sorte bund af og kiggede ind i den. Nøj! hvor var det ulækkert. Efter 300-400 rensede plader havde der samlet sig et 2-3mm tykt slimet lag i bunden af kassen, der mest af alt mindede om tyk sort pibesovs - uaddrrrrr-badr!! På en måde alligevel dejligt at se, for det var jo noget der før havde siddet på mine skiver . En tur under den varme hane var nok til at gøre den ren igen.

En lille munter historie fra mit besøg i farvehandlen. Jeg fandt selv børsten på hylden og stod og betragtede den meget grundigt da der kom en ekspedient hen og spurgte mig om jeg havde brug for hjælp og hvad jeg skulle bruge børsten til. Jeg svarede lidt rødkindet og beklemt at det ikke var til at male med og at han ikke måtte grine af mig når jeg fortalte hvad den skulle bruges til . Da jeg havde fortalt det, smilede han og sagde at han skam var vant til at folk brugte tingene fra forretningen til andet end at male med. F.eks. havde han noget sandpapir der var meget populær hos kvinder...til at skrubbe døde hudceller væk . Så der kom tip nr. 2 i denne tråd- ned til maleren hvis man har problemhud .

Med venlig hilsen

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Tante Rikkes Haand er hvas,
hun har tævet lille Mads:
Han i Gaar ej hele Dagen
kunde sidde ned paa Bagen.

Nu er derimod det Tante
Rikke selv, som ikke kan det.
For i Aftes hængte Mads
Sandpapir paa Tantes Das!

- fra Barske Børnerim

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 August 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Kanon at zaka har fået renset sine LP'er. Det duer nemlig.

Havde tidligere en kit version af Moth's rensemaskine på min prisliste, men ved en fejl røg de af, det skal vist rette igen. Men så billigt som Zaka's kan det vist ikke blive.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Macwerk: Tak for tip nr.3 - så kan de lære det, ja de kan så...de tanter .

gli-: Jep det duer. I sær hvis man køber meget brugt vinyl, så er en renser uundværlig.

Lidt flere erfaringer herfra (som KUN er fremkommet ved mine egne helt og aldeles uvidenskabelige undersøgelser ).

Rensevæske: Jeg har prøvet med både denatureret sprit og isoprophyl alkohol. Begge dele virker og de virker efter min mening lige godt. Dog har jeg læst at isoprophyl alkohol kan være skadelig for vinylens overflade, derfor bruger jeg denatureret sprit. Jeg har dog ikke bemærket at de plader jeg har renset med isoprophyl, har taget skade.

Blandingsforhold: Lidt er godt, mere er bedre, troede jeg (sådan plejer det jo at være med alkohol ), så jeg har prøvet blandinger med rigtigt meget alkohol/sprit og meget lidt vand. Det duer ikke så godt. Vinylen overlever fint men den bliver ikke så ren. Min egen lille lomme-teori (baseret på et postulat på www.discdoc.com) er at en blanding med for høj alkohol-procent blot fordamper i stedet for at blive suget væk fra pladerillerne, hvilket igen betyder at skidtet ikke bliver suget væk i samme omfang som ved lavere alkoholprocenter - ved ikke hvor velfunderet teorien er . Indtil videre er jeg havnet på 1/3 sprit og resten vand.

Gentagne rensninger: Min erfaring er at man kun har et forsøg til at rense en plade. Efterfølgende rensninger fjerner ikke mere støj. Derfor er jeg meget påpasselig når jeg køber brugt. Jeg checker altid grundigt efter om der er tegn på at pladen har været renset før - hvis der er det, lader jeg den som regel stå.

Med venlig hilsen

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Til slut en ide som man måske med held kunne afprøve:

Bland selv væsken som beskrevet ovenfor og køb to børster i en malerbutik. Følg derefter rense opskriften som kan læses på disc doctors hjemmeside http://discdoc.com. De mener nemlig ikke man behøver en pladerenser for at rense effektivt. Forsøget burde kunne gøres for under 200 inkl. en gammel beskidt loppemarkeds-vinyl til test.

Med venlig hilsen

Hej zaka, jeg har tidligere prøvet en anden metode hvor der indgik mikrofiber klude og det virkede slet ikke for mig. Pladerne blev bare endnu værre.

Nu har jeg så afprøvet din ide og det fungerer altså ret godt.

Sådan gjorde jeg:

Jeg købte sådan en kant 'børste' som du viser foroven for 30 kroner
i Paintstore og et par aluminiumsbakker ca. 15x20 cm. En bakke til rensevædsken og en til skyllevandet. Jeg dummede mig ved kun at købe een børste og måtte rense den mellem hver afskylning.

Jeg blandede 1/3 sprit 2/3 sterilt vand (jeg havde kun demineraliseret vand, skal have købt sterilt for at undgå mikroorganismer i vinylen). Også et par dråber neutralt opvaskesæbe kom i. Den blanding kom i det ene kar og sterilt vand i det andet kar. Først kommes rensevædske på den ene børste og der arbejdes frem og tilbage langs rillerne på pladen. Den kantbørste zaka fandt hos farvehandleren er god at holde på og det virker som de mange små hår kommer godt ned i rillerne. Derefter tog jeg noget toiletpapir og tørrede rensevædsken af pladen (i tvivl om jeg skulle trække eller kun duppe). Dernæst tages børste nummer to med rent sterilt vand fra kar to og man kører rundt frem og tilbage langs rillerne igen. Tør af med toiletpapir (er der en der kender en god bomuldsklud-type så skriv lige. Microfiberklude har jeg dårlige erfaringer med). Dernæst gentages dette for den anden side af pladen. Dernæst stillede jeg lp'en til tørre i 10 min.

Ovenstående rensemetode beskrevet på discdoc.com og med zakas geniale fund af en børste (hvor fik du dog den ide fra) afprøvede jeg på en Vox Hummel plade med meget overfladestøj. Piano concerto in B Minor, Op. 89. Har hørt den en del gange så jeg kender lyden på den ret godt. Efter rensningen var det faktisk som om jeg havde fået en ny plade. Støjen var næsten helt væk og jeg kunne høre instrumenterne meget tydeligere ligesom de fik bedre plads. På pianospidserne var der stadig lidt forvrængning tilstede men den konstante knasen der var oveni musikken inden rensningen er faktisk helt væk nu.

Så jeg kan kun anbefale andre at prøve denne metode. Husk at læse zakas beskrivelse ovenfor også.

Tak for ideen zaka.

mvh

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

Hej zaka, jeg har tidligere prøvet en anden metode hvor der indgik mikrofiber klude og det virkede slet ikke for mig. Pladerne blev bare endnu værre.

Nu har jeg så afprøvet din ide og det fungerer altså ret godt.

hej micjac,

glimrende, det er jeg glad for at høre. undskyld hvis tegnsætning og stavning er lidt kikset. prinsessen ligger og grynter og prutter i min ene arm, så det er 1-finger systemet der anvendes .

micjac skrev:

Ovenstående rensemetode beskrevet på discdoc.com og med zakas geniale fund af en børste (hvor fik du dog den ide fra) afprøvede jeg på en Vox Hummel plade med meget overfladestøj. Piano concerto in B Minor, Op. 89. Har hørt den en del gange så jeg kender lyden på den ret godt. Efter rensningen var det faktisk som om jeg havde fået en ny plade. Støjen var næsten helt væk og jeg kunne høre instrumenterne meget tydeligere ligesom de fik bedre plads. På pianospidserne var der stadig lidt forvrængning tilstede men den konstante knasen der var oveni musikken inden rensningen er faktisk helt væk nu.

det med børsten kom af at jeg havde læst meget godt om disc doctors børste og om en i usa der havde købte en billig "paintbrush" i en "local hardwarestore". ideen med kantbørsten slog ned i mig en dag jeg låste min cykel op på vej hjem fra arbejde .
udfra din beskrivelse lyder det som om du har fået renset godt i bund - "bedre plads" er også min oplevelse .

med venlig hilsen

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til denatureret sprit vil jeg nok være lidt varsom.

I 70'erne ændrede man fra myndighedernes side tilsætningsstofferne i denatureret sprit, fordi det var blevet en omsiggribende "dille" at gøre denatureret sprit drikbart vha. aktivt kul. Ved at ændre på tilsætningsstofferne gjorde man det således umuligt at fjerne den "grimme smag" fra den billige denaturerede sprit. I den forbindelse husker jeg, at det bl.a. blev frarådet at anvende den nye denaturerede sprit til rensning af båndoptageres tonehoveder, fordi den nye denaturering efterlod en hinde. Faktisk var der en del røre om at produktet denatureret sprit mistde en del af sine gode rense egenskaber ved den nye tilsætning. 

Måske er det ikke så alvorligt på plader som på tonehoveder, men måske det alligevel ville være en god ide at finde et andet middel (ja- hospitalssprit kan vi jo ikke sådan få fat i - men det ville nok være ideelt).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Med hensyn til denatureret sprit vil jeg nok være lidt varsom.

I 70'erne ændrede man fra myndighedernes side tilsætningsstofferne i denatureret sprit, fordi det var blevet en omsiggribende "dille" at gøre denatureret sprit drikbart vha. aktivt kul. Ved at ændre på tilsætningsstofferne gjorde man det således umuligt at fjerne den "grimme smag" fra den billige denaturerede sprit. I den forbindelse husker jeg, at det bl.a. blev frarådet at anvende den nye denaturerede sprit til rensning af båndoptageres tonehoveder, fordi den nye denaturering efterlod en hinde. Faktisk var der en del røre om at produktet denatureret sprit mistde en del af sine gode rense egenskaber ved den nye tilsætning. 

Måske er det ikke så alvorligt på plader som på tonehoveder, men måske det alligevel ville være en god ide at finde et andet middel (ja- hospitalssprit kan vi jo ikke sådan få fat i - men det ville nok være ideelt).

Hospitalssprit har jeg HIK en flaske af.
Hvad skal man HIK bruge det til??
Jeg plejer at bruge det til mundhygiejne, Først ind i munden med det - skylle skylle - og så spytter du det ned. BinHIKgo HIK!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Schhhåh HIPS! nu har jeg schaffet noget finshprit .

96% (farligt at drikke står der på etiketten - men det forstår jeg ikke ).

Umiddelbart er min vurdering at det virker bedre end denatureret sprit - altså til at rense vinyl med  (det er uden tvivl bedre at lave snaps af ). Som en sideeffekt kan man godt få en lille skid på af dampene, hvis man renser mange vinyler i træk.

Der er efter sigende kun et sted i dk man kan købe det og det er:

Cort Trap Vin-import, Danmarksgade 63, 7000 Fredericia.
Telefon: 75 92 06 44

De sælger stadset i 70cl flasker til 287,- inkl. fragt og embalage.

Den sender pakken og man betaler efterfølgende  ved at overføre til et kontonummer.

Med venlig hilsen

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hmm min erfaring med LP plader er ellers at man aldrig aldrig nogensinde skal komme nogen former for væske på dem. Jeg har selv prøvet at rense og få renset plader og de har aldrig blevet særligt gode. Det eneste snavs der kommer på en LP er støv og det ordnes vel bedst med en kulhårspladebørste. Med den erfaring i mente, så lyder de fleste af mine LPer som den dag jeg købte dem.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes