Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: LP rense (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hep beta,

Måske du skulle starte igen, for tid må du have oceaner af siden du kan få ondt i nummeren over at nogle af os mediterer over en god gang pladerensning. Det er ren terapi og sundt for øverste etage skal jeg sige dig.

PS: Sport har aldrig været et privilegie for mig.

PPS: Hold du dig bare til andre formater, så er der nemlig flere billige brugt-vinyler til os andre.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Sådan Zaka   

Hilsen King -)

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Beta: Vil du så ikke være så venlig lade være med at læse med, når der ikke kommer andet end gylle ud af det?

Forhåbentlig har du ikke noget imod at nogle af os synes det er mægtig sjovt og hyggeligt.

Hvorvidt du synes LP'erne lyder godt må du selv rode med.

/vilmann

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Tak skal du ha', man skal godt nok træde varsomt i dette forum, så man ikke kommer til at træde nogle vinylfreaks over deres sarte vinyltæer.

Jeg kan selvfølgelig godt se, at Hr. Vildmand er fuldt medlem med ikke færre end 1549 indlæg, og så kommer jeg sølle junior bruger, med kun 77 indlæg, og pipper med, så skal der selvfølgelig revses på bedste Bertel Haarder vis.

Jeg tager det dog ikke ilde op, men blot meddele Hr. Vildmand, at jeg skriver og kommenterer hvad jeg har lyst til.

Med venlig hilsen

Big smile

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

Tak skal du ha', man skal godt nok træde varsomt i dette forum, så man ikke kommer til at træde nogle vinylfreaks over deres sarte vinyltæer.

....

Med al mulig respekt, så burde du måske (gen)læse reglerne for dette forum. Du skal holde dig til trådens emne....nok om det, skal vi komme tilbage til vinoodle-cleaning .

Med høflig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da så berette at jeg de seneste fire måneder har haft en Moth RCM Mk2 Pro stående. Resultaterne er ganske gode, og den fjerner så vidt jeg kan bedømme alt snavs, og det at købe brugt vinyl er næsten blevet en sport, en vedvarende jagt på nye skatte.

Og det er da ganske sjovt at rense plader, bare man ikke overdriver

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Du skulle prøve at eksperimentere lidt med sådan en kantbeskærerbørste man kan købe i malerforretningerne (en firkantet pude med en million-milliard små hår på - beregnet til at male kanter med).
Min favorit kan købes i Sadolin Farveland. Det er den hvor puden sidder på en metalplade. Det giver en væsentlig forskel, specielt på de svært beskidte brugt køb.

- Frank Zappa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Hej Kim,
Du skulle prøve at eksperimentere lidt med sådan en kantbeskærerbørste man kan købe i malerforretningerne (en firkantet pude med en million-milliard små hår på - beregnet til at male kanter med).
Min favorit kan købes i Sadolin Farveland. Det er den hvor puden sidder på en metalplade. Det giver en væsentlig forskel, specielt på de svært beskidte brugt køb.

Tænker du på til at fordele rensevædsken med inden sugning, eller som manuel rensning? Jeg har købt en rensemaskine netop fordi jeg ikke tror på at man får alt snavs op når man bare tører det rundt - man vil altid efterlade en sidste rest når man løfter puden op.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
...

Tænker du på til at fordele rensevædsken med inden sugning, eller som manuel rensning? Jeg har købt en rensemaskine netop fordi jeg ikke tror på at man får alt snavs op når man bare tører det rundt - man vil altid efterlade en sidste rest når man løfter puden op.

Netop, brug den inden sugning. Jeg putter væske på børsten og bruger den til at fordele rensevæsken og samtidig bruger jeg den til at skrubbe skidtet løs nede i rillerne (man kan godt skrubbe meget og længe uden vinylen tager skade), dernæst bruger jeg rensemaskinen til at suge væsken væk. Det virker, men jeg indrømmer at nørd-effekten er stor .

- Frank Zappa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Kim Petersen skrev:
...

Netop, brug den inden sugning. Jeg putter væske på børsten og bruger den til at fordele rensevæsken og samtidig bruger jeg den til at skrubbe skidtet løs nede i rillerne (man kan godt skrubbe meget og længe uden vinylen tager skade), dernæst bruger jeg rensemaskinen til at suge væsken væk. Det virker, men jeg indrømmer at nørd-effekten er stor .

Nørd-effekt eller ej, det må jeg prøve. Jeg har et par plader hvor det sidste knas ikke vil forsvinde, og inden jeg bare lader skuffen hænge over at det er småridser helt nede i bunden af rillen må jeg hellere prøve den børste.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Nørd-effekt eller ej, det må jeg prøve. Jeg har et par plader hvor det sidste knas ikke vil forsvinde, og inden jeg bare lader skuffen hænge over at det er småridser helt nede i bunden af rillen må jeg hellere prøve den børste.

To ting mere:

1. Jeg har aldrig haft succes med at rense skiverne flere gange. Hvis det ikke er lykkedes første gang så er der ikke så meget mere man kan gøre. Det er blot min erfaring - prøv selv .

2. Hvis du køber børsten fra Sadolin, så pas meget på når du bruger den. Metal-pladen er en vinyl-killer. Jeg har mistet 1 stk. vinyl pga. et øjebliks  uopmærksomhed.

- Frank Zappa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
1. Jeg har aldrig haft succes med at rense skiverne flere gange. Hvis det ikke er lykkedes første gang så er der ikke så meget mere man kan gøre. Det er blot min erfaring - prøv selv .

Jeg prøvede det med Roger Waters The Pros and Cons. Efter første gang var der stadig noget knas, efter anden gang, hvor pladen fik lov til at stå lidt længere i blød, var en del af knaset forsvundet. For i øvrigt en plade som jeg fik at vide var i VG condition, og som ikke var helt billig, men den knaste da noget så forfærdeligt inden vaskningen 

zaka skrev:
2. Hvis du køber børsten fra Sadolin, så pas meget på når du bruger den. Metal-pladen er en vinyl-killer. Jeg har mistet 1 stk. vinyl pga. et øjebliks  uopmærksomhed.

Dvs. at puden er meget tynd? Det skal jeg huske, men man lærer sikkert hurtigt efter at have skrællet den første plade

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 April 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej, har ikke glemt det. Skal nok vende tilbage med indtryk fra mit Disc Doctor sæt. Jeg er midt i en flytning og har ikke haft lejlighed til at afprøve det endnu. Er klar igen en en måneds tid når jeg er flyttet ind. Så skal der gåes til vinyl makronerne igen.

Regner med at bruge sættet manuelt først og senere i kombination med en rensemaskine. Altså på med våd og bruge børste. Maskine afslutter. Jeg har et hyr med at finde ud af om en VPI 16.5 kan købes i DK og også om der egentlig er den store forskel mellem resultaterne fra f.eks. Moth, VPI og Loricraft. Der er i hvertfald forskel på prisen Der er jo også den nye Okki Nokki (se tråd i analog)

@Kim: Tak for Moth kommentaren. Larmer den meget ?

Kan iøvrigt tilslutte mig zakas anbefaling af kantbørsten. Den virker fint.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Jeg har et hyr med at finde ud af om en VPI 16.5 kan købes i DK

Prøv eventuelt med www.vassagohifi.com. Jeg mener at have set at Rene har solgt VPI pladespillere, og om ikke andet skaffer han den sikkert gerne til dig

micjac skrev:
og også om der egentlig er den store forskel mellem resultaterne fra f.eks. Moth, VPI og Loricraft. Der er i hvertfald forskel på prisen

Jeg synes min Moth var rigeligt dyr, men der findes da dyrere. Loricraft'en skulle være noget af det bedste, sammen med The Matrix og et par andre.

micjac skrev:

Som en jetjager  Helt stille er den bestemt ikke, den larmer nok mindst lige så meget som en støvsuger, men de par minutter det varer gør mig ikke noget.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 April 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

micjac skrev:
Jeg har et hyr med at finde ud af om en VPI 16.5 kan købes i DK

Prøv eventuelt med www.vassagohifi.com. Jeg mener at have set at Rene har solgt VPI pladespillere, og om ikke andet skaffer han den sikkert gerne til dig

micjac skrev:

Som en jetjager  Helt stille er den bestemt ikke, den larmer nok mindst lige så meget som en støvsuger, men de par minutter det varer gør mig ikke noget.

Jeps, jeg ved godt Jensen har taget VPI hjem. Har ikke villet besvære ham med det. Prøver i første omgang dem som sælger rensemaskiner.

Ok, larmer de så meget.

Jeg har hørt der skulle være en gut i Odense som renser mod betaling.
Nogen som ved hvad han bruger ?

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Jeps, jeg ved godt Jensen har taget VPI hjem. Har ikke villet besvære ham med det. Prøver i første omgang dem som sælger rensemaskiner.

Jeg tror egentlig ikke at Rene føler sig besværet, det giver ham mulighed for at undersøge nye ting

micjac skrev:
Ok, larmer de så meget.

Jeg har kun hørt min egen, men det skulle ikke undre mig om andre i samme prisklasse larmer lige så meget. Og når den larmer får man indtryk af at den suger marven ud af pladen

De helt dyre er sikkert mere stille i det, og der findes en tysk maskine der hedder Der Flüsterbär, den skulle være særdeles stille.

micjac skrev:
Jeg har hørt der skulle være en gut i Odense som renser mod betaling.
Nogen som ved hvad han bruger ?

Kender ham ikke, men www.highend-sound.com gør det også mod betaling, de tager vist begge 10 kr. pr. stk. inkl. ny inderlomme. Ret beset ville det nok koste mig det samme at få dem til at rense mine plader som at købe en, men så skal det hele fragtes frem og tilbage, og det flere gange idet jeg køber en del brugte plader. Og så vil jeg også hellere selv, sådan en maskine har - som zaka er inde på - en indbygget nørd-faktor, og familie og venner kigger noget når man fortæller hvad man nu har investeret i

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Du har ganske ret - lad os droppe de dårlige vibs og høre noget god musik.

Dejligt at møde en vinylfreak med højt humør.

Med venlig hilsen

Clap

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har prøvet noget nyt.

Garrard Loricraft's L'Art du Son rensevæske.

Har efterhånden renset 20+ skiver med det og mit indtryk er at det er noget bedre end alkoholbaseret hjemmeblanderi.

Jeg købte min lille 100ml flaske hos http://www.phonophono.de til 35 EUR (de leverer, men er lidt sløve i betrækket). Det er koncentreret og rækker til 5 liter opblandet. Jeg bruger sterilt vand fra apoteket. Der er ingen alkohol i.

Kan klart anbefales.

- Frank Zappa

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

lidt off topic: Hvad bruger i til at rense PU med? Isopropanol? Og hvor får man sådan noget?

Jeg har arvet nogle gamle jazz plader med Coltrane og Miles, men de er seriøst beskidte et hurtigt tip? Jeg tror jeg mangler tilbehør til min efterhånden store samling vinyl.

En af fordelene ved at høre vinyl er at man får foræret vinyl af venner som ikke hører vinyl mere, og bare gerne vil af med det jow tak!

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hvad siger I til dette? :

http://www.lastfactory.com/record_care.html

Der synes at være lidt woodoo involveret.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes