Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vend det hele på hovedet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Vil det ikke kræve en god diy højttaler  i 100 mm. plade for den skal kunne holde fysisk til de høje tryk eller skal der monteres skruetvinger på alle sider så skidtet ikke braser sammen. jeg har desværre ikke mulighed for at prøve forsøget da jeg har stof på toppen og fritstående diskant og mellemtone men det lyder da som et sjovt forsøg og vil da se frem til indlæg fra freaks med erfaringer.

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Uden nogen fysisk indsigt iøvrigt:

Hvad med en massedæmper, som man bruger i højhuse i jordskælvsplagede områder. En stor masse placeret øverst på huset/højtaleren, ophængt så den svinger modsat basen, og derved nuller diverse unoder ud.

Eller dur det kun til vandrette unoder?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

Uden nogen fysisk indsigt iøvrigt:

Hvad med en massedæmper, som man bruger i højhuse i jordskælvsplagede områder. En stor masse placeret øverst på huset/højtaleren, ophængt så den svinger modsat basen, og derved nuller diverse unoder ud.

Eller dur det kun til vandrette unoder?

Tænkt som beskyttelse mod udefra kommende vibrationer er det vel rigtigt nok.
Nu er sagen bare sådan, at du helst skal møsntre mest mulig inerti i det vandrette plan, så momentet fra membranerne helt og holdent kan transformeres til bølgebevægelser i luften. Ikke vibrationer i materialerne eller rummets gulve, vægge, lofter. Det er det opgaven går ud på.
Forøgelsen af massen øverst, giver højttaleren en voldsom inerti i vandret plan.
Det er et godt udgangspunkt, at få et akustisk aoutput på, som også ligner det elektriske signal.

Lad mig nu høre nogen prøve.

Jeg kan berette om topunderholdning.
Her hos mig kan monsterampen få højttaleren til at sige smask, så man overhovedet ikke opdager hvad det var man blev ramt af.
Det er ganske enkelt naturstridigt - og den kunne endda sige smak i forvejen.
Dernæst sker der en hel del andre ting også.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Vil det ikke kræve en god diy højttaler  i 100 mm. plade for den skal kunne holde fysisk til de høje tryk eller skal der monteres skruetvinger på alle sider så skidtet ikke braser sammen. jeg har desværre ikke mulighed for at prøve forsøget da jeg har stof på toppen og fritstående diskant og mellemtone -Hvad er problemet? Du flår bare det dersens pap af og smider det i brændeovnen, fylder den fine kurv med bly og så er den tung .
Du kunne da osse bare lægge den der mærkelige HT ned, så er der pludselig masser af plads, og den lyder sikkert meget bedre, men mindre du har skruet alle dine møbler fast i loftet

men det lyder da som et sjovt forsøg og vil da se frem til indlæg fra freaks med erfaringer.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

masse masse= laverer resosnans, mindre masse højerer resonans. Det der er rigtigt for diskanter er noget rod for basser og vice versa. Ved at adere masse flytter man bot problemet. Naturlig vis kan man fjerne problemet med at højttalener lige frem rokker i sine fødder, men det ændrer jo ikke de tryk, undertryks betingede flexninger i kabinettet. og de farvninger det medfører. Vægt laver givet vis noget om,  det samme gør sand, men lyder det bedre, svinger det, det vil der være delte meninger om.

Det bedste vil vel være at lavet et let stift kabinet med høj resonans frekvens til basserne og så have et megatungt kabinet til toppen eller hur??

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

masse masse= laverer resosnans, mindre masse højerer resonans. Det der er rigtigt for diskanter er noget rod for basser og vice versa. Ved at adere masse flytter man bot problemet. Naturlig vis kan man fjerne problemet med at højttalener lige frem rokker i sine fødder, men det ændrer jo ikke de tryk, undertryks betingede flexninger i kabinettet. og de farvninger det medfører. Vægt laver givet vis noget om,  det samme gør sand, men lyder det bedre, svinger det, det vil der være delte meninger om.

Det bedste vil vel være at lavet et let stift kabinet med høj resonans frekvens til basserne og så have et megatungt kabinet til toppen eller hur??
Nej!
Inertien er det vi er ude efter.
Omsætningen af membranens bevægelse til akustisk energi er den der skal optimeres. Her skal der bruges masse, således at resultatet er en ren envejsbevægelse.
Det svarer til at springe højdesåring i en sandkasse eller på et hårdt gulv.
Resonanser slipper man ikke for, derfor skal de være veldæmpede og velplacerede. Men i øvrigt vil resonansfrekvensen for en højttaler på 1m højde med 20kg øverst, være så lav, at interessen er akademisk.
De bevægelser massen vil mindske ligger ret højt i øvrigt.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik][QUOTE=piobyte]

Vil det ikke kræve en god diy højttaler  i 100 mm. plade for den skal kunne holde fysisk til de høje tryk eller skal der monteres skruetvinger på alle sider så skidtet ikke braser sammen. jeg har desværre ikke mulighed for at prøve forsøget da jeg har stof på toppen og fritstående diskant og mellemtone -Hvad er problemet? Du flår bare det dersens pap af og smider det i brændeovnen, fylder den fine kurv med bly og så er den tung .
Du kunne da osse bare lægge den der mærkelige HT ned, så er der pludselig masser af plads, og den lyder sikkert meget bedre, men mindre du har skruet alle dine møbler fast i loftet 

men det lyder da som et sjovt forsøg og vil da se frem til indlæg fra freaks med erfaringer.

En rigtig god ide du kommer med , det skal da prøves, jeg har da forsøgt at ligge højttaleren ned med bassen mod gulvet ,det er ikke helt  tov´ligt, men jeg mister en smule, jeg ved ikke rigtig hvad ?? 

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har forsøgt dette her?

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 April 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Bauknecht supergrøn 1200 vaskemskine der vejer ganske godt til. Er der nogle der vil prøve den kan den afhentes U/B. Hvis den, mod forventning, ikke hjælper kan man bruge den til en aktiv sub. Jeg vil tro der kan sidde en sls12 i  hullet. Med variabel tromle hastighed kan stående bølger fordeles over et bredt spekter. Med vandpumpen kan man lave aktiv basreflex. Garanteret ren lyd.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Jeg har en gammel Bauknecht supergrøn 1200 vaskemskine der vejer ganske godt til. Er der nogle der vil prøve den kan den afhentes U/B. Hvis den, mod forventning, ikke hjælper kan man bruge den til en aktiv sub. Jeg vil tro der kan sidde en sls12 i  hullet. Med variabel tromle hastighed kan stående bølger fordeles over et bredt spekter. Med vandpumpen kan man lave aktiv basreflex. Garanteret ren lyd.

Sådan!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har også før foreslået, at man stiller f.eks en tung plante i en godt gennemvædet rødlerspotte med glasseret underfad, ovenpå sine højttalere.

En korkbordskåner er perfekt som underlag!!!

Jeg blev også udskældt, men op i lommen med det; det gav bedre lyd hos mig og vil I ikke tage imod gode råd, så lad være!!!

Nåjah; hr. von Auspuff´s fakultet har nok større autoritet og det er godt nok!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg har også før foreslået, at man stiller f.eks en tung plante i en godt gennemvædet rødlerspotte med glasseret underfad, ovenpå sine højttalere. En variant kunne også være, at fylde HT med jord og så plante et agern (ikke et egern). Så vil du om ca. 150 år have en meget tung og faststående HT, der ikke bare er i finér

En korkbordskåner er perfekt som underlag!!!

Jeg blev også udskældt, men op i lommen med det; det gav bedre lyd hos mig og vil I ikke tage imod gode råd, så lad være!!!

Nåjah; hr. von Auspuff´s fakultet har nok større autoritet og det er godt nok!!!  
Mon dog?

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Kunne man ikke forestille sig at en form for afstivning mellem højttalertoppen og bagvæggen ville have samme effekt som et tungt kabinet - forudsat en ret massiv og tung vægkonstruktion som f.eks. en muret ydervæg var til stede.
Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Kunne man ikke forestille sig at en form for afstivning mellem højttalertoppen og bagvæggen ville have samme effekt som et tungt kabinet - forudsat en ret massiv og tung vægkonstruktion som f.eks. en muret ydervæg var til stede.

Prolemet er så blot, at så kobler du til noget.
Idéen med den ekstra masse er at undgå, at koble til noget som helst.
Den ekstra masse skal gøre det ud for både bløde fødder OG spikes.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Buch skrev:

Jamen du kobler da endnu hårdere til gulvet hvis du øger massen af højttaleren. Man kan så spekulere over om energien primært bliver omsat til varme i kabinettet fremfor vibrationer i gulvet. Eller måske bliver det bare til lyd - du har sgu nok ret.

Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff; hvor der er agern er der også egern (eller har været)!

Autoritet? Jo, du har nu nok gennemprøvet lidt flere løsninger, end audio-holikere som flest!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:

Jamen du kobler da endnu hårdere til gulvet hvis du øger massen af højttaleren. Man kan så spekulere over om energien primært bliver omsat til varme i kabinettet fremfor vibrationer i gulvet. Eller måske bliver det bare til lyd - du har sgu nok ret.

Se idéen er lidt nemmere at forstå, hvis man ekstremiserer eksemplet.

Lad os nu tage en HT, som vejer f.eks. 50 kg.
Lad os antage at HTén er meget let, men foden er tung. f.eks. 45 kg fod og 5 kg. HT fordelt på en højde på 1m og kabinetmål på B25cm D30cm.
Hvis du puffer til htén, så vil den vippe meget nemt, men også hurtigt falde på plads igen.
Nu kunne du så vælge, at gøre foden endnu tungere, samme resultat, blot lidt sværere at vippe htén. Så kunne du gøre foden større, lidt mere stabilitet, men højttaleren står stadig og har nemt ved at modtage energi og sende den ned i gulvet, og faktisk lige over i den anden højttaler og vise versa.

Nu tager 25kg og lægger oven på begge htér. Prøv nu igen at daske til dem øverst på kabinettet - AV! og mere sker der ikke.
Den vil ikke flytte sig mere, det skal et langt større moment til at påvirke den.
Dog tager fanden ved den, hvis den får overballance.
Så det er ideen bag mit forslag.
Prøv det selv på dine egne HTér og lad mig så høre, hvad du siger.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 15 April 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

En anden ting man opnår ved at lægge noget ovenpå højttaleren er at dæmpe toppladens "membraneffekt". Altså forhindrer den øgede masse og koblingen at højttalerens topplade står og spiller med.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
En anden ting man opnår ved at lægge noget ovenpå højttaleren er at dæmpe toppladens "membraneffekt". Altså forhindrer den øgede masse og koblingen at højttalerens topplade står og spiller med.

Det er også korrekt, men muligvis flytter den modulation bare om i baffelen i stedet, idet kraften på de resterende kabinetflader alt andet lige vil øges.
Jeg er dog af den opfattelse, at vel er kabinetvibrationer af det onde, og specielt dem der havner i baffelen, men at lave en baffel der så er 7 cm tyk er ikke løsningen. Den vil nærmest få basrefleksvirkning i sig selv.
Så hellere blot styre et problem i en retning, hvor skaden ikke er så stor.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 15 April 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Buch skrev:

Jeg har lavet en del forsøg omkring vægt. Og du vil finde mange fordele ved netop at koble til bagvæggen med eks. en stang. Du undgår på ingen måde rummet! Så hellere arbejde med det. Og den dødvægt du opnår fra vægen er jo enorm ”altså hvis det er en ordentlig væg”

Din teori er helt korrekt. Eksempel jeg altid bruger til at forklare dette!? Hvis man eks. forestiller sig en 12” basenhed, så har den vel en typisk membran vægt på 120g. hvis denne skulle accelerer i et kabinet på 120g ville den flytte kabinettet med samme energi?= 100 % forvrængning ”får det nogle til at tænke på hvad det der er på bagsiden af en elektrostat skal kaldes??” Hvis vi så fordobler kabinettets vægt til 240g så har vi halveret forvrængningen til 50 % og så fremdeles hvis vi dobler igen til 480g.

Så opskriften til lav forvrængning som resultat af reaktion er vel ganske enkel!? Vægt og stabilitet.

Prøv at koble dine højttalere til bag vægen, du vil blive MEGET overrasket over hvad det gør, helt op i mellemtonen, og her taler jeg IKKE om dæmpningen du selv er inde på med tæpper! For det er stadig en god ide`

Og husk at acceleration også er gældende for selve enheden!? Derfor skal disse have nogle ordentlige motorer ”BL”

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum