| Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 02 September 2003 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
|
Hej !
I stedet for at gå efter et sæt Snell'er, ville jeg helt klart hellere kigge lidt i retning af AN (måske en type E) - efter min mening spiller de langt bedre end de tilsvarende typer i Snell's sortiment - Det var min mening (Jensen, du behøver ikke at kommentere dette, da det er min egen helt personlige holdning til dette).
Det skal dog siges, at AN er kommet meget længere med deres diskanter ved den forholdsvis nye ændring/modificering - diskanterne med hus i bronze !......... De spiller bare helt kanon !
Du kan jo bare tage ind til Anders (Audio Consult) for et lille lyt !
God højttalerjagt !
Mvh
Carsten
|
|
|
Ja ville jeg også , men de koster noget mere , er det ikke små 35000kr han tag for et sæt .
Og hvis du køber et par snell E køber de note enheder i sølv og får lavet det filter om , ja så sparre man mange penge .
Men men jeg ville også vælge note hvis man ikke kikker på prisen , de snell E man ser tilsalg er det rene røver køb når man tænker på hvor meget lyd man får for de små penge .
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 02 September 2003 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej Pascal.
Ja - jeg har med stor glæde købt dem i Australien - og betalt med PayPal over kabler er, at de er utrolig stive, idet de er kobber... [osv., blev sku for langt :)]
 |
|
|
Tak for svaret. Må sige du lyder meget glad for dine kabler :) Læste også lige lidt reviews forskellige steder, og de bliver godt nok rost helt utroligt meget.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 02 September 2003 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du spørger hvordan man kan se forskel på dem fra tiden hvor HIFI Klubben havde forhandlingen - det kan man netop på den justerbare diskant. Den hhar ingen original Snell.
Da Peter Snell døde i 1979, byggede Snell fabrikken videre på de modeller han havde lavet.
HIFI Klubben købte fabrikken, eller noget af den, og lavede en masse nye modeller, og de lød ret langt væk fra den "gamle" og gode Snell lyd.
Kig på Snells hjemmeside, der har de skrevet årstal på produktionen af alle modllerne. Og jeg giver ham ret i at der er visse årgang man bare skal holde sig helt fra. De spiller bulder og brag og ikke andet.
Audio Note er et bedre alternativ, helt enig.
Mvh Jagge
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 02 September 2003 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo - jeg er glad for alle jeres svar!!
Tilbage sidder jeg med idéer om at købe højttalere uden for min formåen (AN), råd om ikke at købe Snell i 'Klubbens' historie - hvilket Type D fra Snell er - og ikke så meget andet.
Tror jeg vil tage hjem til Carsten1970 og høre hans Snell Type D - så kan jeg melde tilbage efter det.
......Var der nogen der havde et sæt AN til salg for omkr. 4.000,-???
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg vil tage hjem til Carsten1970 og høre hans Snell Type D - så kan jeg melde tilbage efter det.
[/QUOTE]
ja gør det det var en god ide imens kan jeg nå at købe det sæt E med fødder og nye enheder for næsen af dig 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
| Som det er lige nu spiller jeg på tværs af rummet, og kan derfor ikke rykke højttalerne længere væk end ca. 65 cm. fra bagkant til væggen. (Ommøblering er dog under kraftig overvejelse, så jeg kan spille på langs af rummet)
|
|
|
Der er et par faktorer der har indflydelse, nemlig hvilken type vægge det er, og hvor langt du sidder fra bagvæggen (den du sidder tættest på). F.eks. vil betonvægge gør bassen ganske kraftig, mens gipsvægge vil suge. Effekten kan du desværre kun være sikker på ved afprøvning. Jeg har også haft et sæt HF 275 Helios, og det gik fint at spille på tværs (3,7 meter) i en stue med betonvægge, men det er så også fordi bassen i 275'erne aldrig har været særlig kraftig, de havde godt af hjælpen. Snell D vil nok være for meget, men det skal afprøves før du kan være sikker. Ellers kan basabsorbenter måske hjælpe et stykke af vejen.
Dolkin skrev:
| Vil det ikke give problemer med den bagudvendte diskant på Snell'erne, m.h.t. reflektioner fra væggen? |
|
|
65 cm fra bagkant af højttalerne til væggen bør egentlig være nok. Ellers kan du jo dæmpe væggen med noget absorberende materiale, f.eks. bare et stykke tæppe eller hvad du nu kan finde på.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin
Jeg har har haft et sæt Snell EIII i 4 år - og det er en fremragende højttaler; let at drive, dyb bas og masser af musik. Spiller godt med en lille forstærker - men prøv at sætte et stort svin foran !!! Ingen tror det er en "lille" tovejs med 8" bas.
En kammerat har både haft Snell EII og EIII - EII har en lille smule mere farvelade - men EIII er lettere at passe ind i forskellige anlæg. Men grundlæggende er de ikke så forskellige.
AudioNote er (dyre) kopier af den oprindelige K, J, EII og ????
Type D er udviklet af Kevin Voecks - men de spiller hamrende godt. De skal have plads og en god kraftig forstærker (det har du). Rigtig opstillet spiller de perspektiv, detajler og dynamik i spandevis.
Af de Snell jeg har hørt kan jeg anbefale:
Type Q - Selv om der ikke er meget bas, så er mellemtonen helt forrygende. Type K - Den originale - At høre akustisk musik på disse højttalere er stort. Type EII og EIII - Musik !!! Type D - Dynamik Type AIII - Sammenhæng
Dem jeg ikke kan anbefale er:
Type M - Pop pop Type KII - Grov og udetajleret i forhold til den oprindelige K. Type J - Køb E i stedet for (stadig bedre end masse andre højttalere) Type E4 - Gab Type CIV - lidt for steril (CV skulle være bedre) til min smag Type B - Stor tung BAS
Jeg mangler at høre AII og den oprindelig C, der vist skulle være rigtig god.
NB: Peter Snell døde i 1984 - og det samme gjorde idéen om at en billig enhed kan være bedre end en dyr.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd.
Tak for det meget grundige svar!!
Netop ordet dynamik - som du bruger om D'erne - er noget af det, som er vigtigt for mig (Musik er selvfølgelig også en god beskrivelse!!  ). Det er ikke helt klart for mig, hvor stor forskel der egentlig er på EIII og D, når man snakker om lyden i dem, men når man snakker om bestykningen er der jo mere at holde styr på i D'erne - hvilket jeg dog mener at HOLFI'en sagtens kan klare.
jensen - hvad er det for nogle E'er du taler om med nye enheder!!!! __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin
Hvis du hører Rock - så vælg D
Akustisk - Så er det E
Din Holfi vil ikke have problemer med de to.
NB: Bagdiskanterne har jeg altid haft lukket til med en lille gummikop - de giver et diffust perspektiv.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd.
Kan jeg deraf udlede at detaljeringsgrad og opløsning er bedre i E'erne - og er det bedre i E end i EIII - men at bassen rækker dybere og er mere præcis i D'erne?
Spiller du selv stadig på Snell?
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej Nørd.
Kan jeg deraf udlede at detaljeringsgrad og opløsning er bedre i E'erne - og er det bedre i E end i EIII - men at bassen rækker dybere og er mere præcis i D'erne?
Spiller du selv stadig på Snell? |
|
|
Nej ikke helt - det er svært at beskrive, men EIII er meget åbne, letflydende, "musikalske". Men når det går hårdt for sig kan de miste pusten.
D har samme gode detaljering og perspektivet er faktisk bedre. D har knap så meget varme, men følger bedre med når der "rokkes".
D er en hamrende god højttaler til al musik - E har det der... "Mojo", når det gælder Jazz, Blues, Pop...
Blev du klogere !!??
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd.
Ja for fanden - et svar jeg kunne forstå og leve mig ind i - tror jeg!!
Min tanke er, at når jeg kører med rør i Cd-afspilleren og med HOLFI, er det måske klogest at tage den knap så varme højttaler, idet det godt kan gå hen og blive en kende for varmt og 'fluffy' - især hvis detaljeringen er den samme, og perspektivet lidt bedre...også selvom jeg må leve uden den 'mojo', som jeg tror jeg ved hvad du mener med - vil i hvert fald prøve at komme til at lytte til begge!!
Lyder det som om jeg er blevet klogere? __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Der er et par faktorer der har indflydelse, nemlig hvilken type vægge det er, og hvor langt du sidder fra bagvæggen (den du sidder tættest på). F.eks. vil betonvægge gør bassen ganske kraftig, mens gipsvægge vil suge. Effekten kan du desværre kun være sikker på ved afprøvning. Jeg har også haft et sæt HF 275 Helios, og det gik fint at spille på tværs (3,7 meter) i en stue med betonvægge, men det er så også fordi bassen i 275'erne aldrig har været særlig kraftig, de havde godt af hjælpen. Snell D vil nok være for meget, men det skal afprøves før du kan være sikker. Ellers kan basabsorbenter måske hjælpe et stykke af vejen.
65 cm fra bagkant af højttalerne til væggen bør egentlig være nok. Ellers kan du jo dæmpe væggen med noget absorberende materiale, f.eks. bare et stykke tæppe eller hvad du nu kan finde på. |
|
|
Hej Kim.
Tak for tankerne - som sagt vil jeg lytte på D'erne - hvis det bliver dem kan jeg jo læne mig op af dine råd.
Basabsorbenter???? Hvem laver dem og hvordan fungerer de? __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Basabsorbenter???? Hvem laver dem og hvordan fungerer de? |
|
|
Bas kan der være meget af fordi højttaleren simpelthen spiller sådan. Men der kan også være meget bas hvis den får lov til at blive forstærket af rummet. Specielt i sidstnævnte tilfælde skulle det være muligt at modvirke denne skvulpen af basbølger frem og tilbage, ved at placere nogle absorbenter i hjørnerne, eventuelt også langs væggene. De plejer at være sådan nogle runde cylindre.
Hifi Klubben forhandlede engang nogle fra VM Acoustics (hed de vist), men ikke længere. Måske du kan være heldig at din "lokale" afdeling ligger inde med nogle. Mener prisen dengang var 1000 kr. pr. stk.
Ellers kender jeg kun til én producent, noget der hedder Fast Audio med hjemstavn i Tyskland. Men billige er de ikke, og jeg aner ikke hvordan man skal få fat på dem.
Endelig er der DIY-udgaven, den har fået en del ros, men kræver jo at du har bare en smule ferme fingre. Du kan finde en byggevejledning (og meget andet godt) på www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm.
Og her er der også lidt: www.audiophilia.com/hardware/tubetrap.htm. Find eventuelt mere ved via Google (e.a.) at søge på "tube trap".
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej Nørd.
Ja for fanden - et svar jeg kunne forstå og leve mig ind i - tror jeg!!
Min tanke er, at når jeg kører med rør i Cd-afspilleren og med HOLFI, er det måske klogest at tage den knap så varme højttaler, idet det godt kan gå hen og blive en kende for varmt og 'fluffy' - især hvis detaljeringen er den samme, og perspektivet lidt bedre...også selvom jeg må leve uden den 'mojo', som jeg tror jeg ved hvad du mener med - vil i hvert fald prøve at komme til at lytte til begge!!
Lyder det som om jeg er blevet klogere?  |
|
|
JA !!! 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2003 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim Petersen.
Tak for et yderst brugbart svar!!
Jeg tror ikke jeg har fingrene til at gå i gang med projektet på Jons hjemmeside! Men du har da fået mig igang med at undersøge sagen.
Min stue er uden gulvtæpper, og ikke voldsomt møbleret eller fyldt med bøger og ting - meget pænt at se på, men aldeles ikke skabt til lyd!
Først og fremmest vil jeg prøve at finde et brugbart gulvtæppe (Glæder mig til at stå og råbe ind i tæpperne i forretningen *LOL*), dernæst må jeg fin-tune med f.eks. nogle af de foreslåede ting her i tråden.
Skulle nogle have andre gode 'tunings'-ideer hører jeg meget gerne om det!!
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2003 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Hvis det skulle have nogens interesse, har jeg købt et sæt Snell Type D.
Jeg havde et sæt EIII'ere hjemme i week-enden, men synes de manglede dynamik ved lavt lytteniveau - faktisk rigtig meget! Det hele blev lidt tyndt og kedeligt.
Defor tænkte jeg at jeg skulle have lidt mere at give af, og DET HAR JEG FÅET!! Diskanten er dejlig udstrakt - har dog slået bagdiskanten fra - giver et klart bedre perspektiv!
Mellemtonen er lidt mørk i øjeblikket, men det tilskriver jeg mest den manglende upsampler i min rør-CD, samt eksperimentering med forskellige rør. Måske har jeg endda satset lidt for hårdt på den 'varme' lyd, med både rør i Cd-afspilleren (Super Njoe Tjoeb 4000) og en HOLFI Integra 8AE forstærker - nogen der har en tanke om det?
Bassen til gengæld tror jeg at jeg får store problemer med at 'tæmme'. Det hjalp en smule at sætte højttalerne på spikes, istedet for de gummidæmpere fra køleindustrien (Bruges i større plader til at dæmpe vibrationerne i køledisken nede i Brugsen), som jeg har haft stor held med på andre HT. Men stadig er den meget dominerende (Hvilket også var sælgers argument for at sælge), så jeg har brug for alle de råd i kan finde på, for at komme den dominans til livs - PLZ!!
Mit lytterum er ca. 18 m2 (4,6 m. x 3,97 m.), med 3 m. til loftet, plankegulv og lettere sparsom møblering. I øjeblikket spiller jeg på tværs af rummet. Afstanden fra lyttepositionen til HT er ca. 2,4 m - afstanden ml. HT ca 1,9 m.. Højttalerne står med en toe-in på ca. 5 cm, og med en afstand på 63 cm. til bagvæggen - målt fra den inderste bagkant. Afstanden fra den venstre højttaler til sidevæggen er ca. 116 cm. - fra højre til sidevæg ca. 164 cm.
I første omgang er et gulvtæppe selvfølgelig et 'must'. Ville det være en fordel at lægge et væg-til-væg tæppe på, istedet for kun at have et mellem HT og lyttepositionen - selvfølgelig med en god bid til siderne? Hvilken form for tæppe skal det være? Jeg læste i Robert Harleys 'Ultimate guide to High-end hifi', at man skulle stå og råbe ind i tæpperne nede i forretningen - er der nogle af jer, de har gjort det??
Umiddelbart kan jeg ikke finde nogle basabsorbenter, som jeg har råd til overhovedet at overveje - kender I nogle alternativer?
Jeg ved godt at tung møblering og masser af bøger hjælper, men kan det slet ikke lade sig gøre, at have en bare nogenlunde 'stilet' stue, uden at skulle slås med de dybe toner???
Som tidligere nævnt har jeg overvejet at dreje møblementet 90 grader, så jeg spiller på langs af stuen, men det vil gøre afstanden til sidevæggen mindre! Hvad er vigtigst for holde styr på bassen - afstanden til bagvæggen eller afstanden til sidevægge?
Dette blev lidt længere end en mellem-lang doktorafhandling, men hvis nogle af jer er kommet hertil, vil jeg være MEGET taknemmelig for at høre fra jer!!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 11 September 2003 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor lave alt muligt om, når det bare er højttaleren som er "forkert"?
Det er dem der laver for meget bas, ukontrolleret fyldbas. Hvis du tænker over det du har fået og trækker det fra du ikke kan lide ved dem, hvad er der så tilbage?
Jeg har set SystemAudio har præsenteret ny HT-linie, til priser der starter ved 1.500,- kr per styk.
Det er MODERNE højttalere..
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 11 September 2003 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin
Prøv at spille på den anden led af din/jeres stue, det koster ikke noget!, hvis der er refleksport i højttaleren, så prøv at stoppe en sok ind, hvis det hjælper, så find på noget pænere.
Planter kan godt hjælpe på akustikken, dog ikke bas problemer.
Prøv dig frem, det er ikke altid man bare kan sætte "nye" højttalere op samme sted som de gamle.
Til sidst, NYT ER IKKE = GODT, der er meget "gammelt udstyr" jeg hellere ville eje end en masse nyt. __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |