| Forfatter |
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ... ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lige præcis det der er min pointe, ...at laseren i computeren ikke optager så godt som min high-end parasound cd-maskine.
|
| Til top |
|
| |
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må erklære mig enig med MonoTovarisj.
Hvis du ripper dine cd'er til wav med Exact Audio Copy, så er det kun dit lydkort og anlæg der kan farve lyden.
Det andet er der ingen idé i.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det betyder ikke noget da du overføre musikken digitalt, du
overføre 1 og 0 det kan dit drev ikke ødelægge heller ikke selvom det
har en dårlig laser.
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt at I har ret, men så har jeg også et dårligt lydkort at slås med.
|
| Til top |
|
| |
barcelona7 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal da slet ikke bruge dit cd-rom drev til at ligge filerne over på computeren, det klare din Harddisk den skal kun tage medierne fra cdén...
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at det er så enkelt, at konstruere high end lyd. Det er jo ikke kun forbindelse jeg mener. Vi er selvføgelig enige om at det digitale i bund og grund er 1 og 0, men der lidt mere i det end det!!
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er højst sandsynligt dit lydkort, der gør, at lyden ikke er i orden. Hvis dit cd-drev læste data forkert, ville det lyde virkelig dårligt... Data fra cd'en bliver først konverteret til et analogt signal i dit lydkort's DAC (med mindre du bruger den analoge udgang i dit cd-drev...) Med andre ord er det dit lydkort, der højst sandsynligt er grunden til problemet.
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
til barcelona7 Hvad mener du, jeg skal da have data´erne ind via cd-drevet, eller...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja barcelona forvirre lige nu ..
Hvis du er enig med mig i at lyden ikke fejler noget når den ligger på
disken, så er det dit lydkort der er problemt og afspildningen af
filerne ...
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til kvs78
Jeg bruger spdif ud af pc, og optisk ud af min mac. begge lyder ikke godt i en "high end" forstand
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
til MonoTovarisj
Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men faktisk er der hørbar forskel fra en rippning fra CD-drevet fra pc´eren og en rippning fra mit dvd-drev fra mac´en.
også var det jo at ville drage den følge at det kunne forbedres yderligt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo .. men tror du ikke det er måden/programmet du har brugt til at rippe med ?
For at sammenligne bliver du jo nødt til kun at skifte drevet ud ..
evt sætte pc drevet over i mac'en ..
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I så fald bruger du DAC'erne i dit hifi-udstyr. Kvaliteten er ikke nødvendigvis den samme for den optiske indgang og den coaxiale indgang. Noget tyder på at din coax indgang er bedre at bruge end din optiske... Jeg mener stadig ikke at fejlene sker pga støj/fejl i det digitale signal. Det ville lyde meget dårligt...
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men faktisk er der hørbar forskel fra en rippning fra CD-drevet fra pc´eren og en rippning fra mit dvd-drev fra mac´en.
|
|
|
Ja, eller at der er forskel på de 2 computeres lydkort.
Du ændrer ikke på dataene når du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk. Enhver yderligere argumentation mod dette fra din side viser mere om din forståelse af cd/computer/osv. end om kvaliteten af dit cd-drev.
Hvis du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk er der kun en ting der har noget at sige for lyden: Nemlig hvordan dit lydkort konverterer det digitale signal til et analogt signal.
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er flere parametre, men begge rippninger er ikke så gode som jeg ville ønske. Men det er da muligt at det er selve lydkortet og et godt digitalkabel der ville gøre det bedre for mig.
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
til JBL Ti-5000
Lækkert anlæg, Jeg er bare nysgerrig... bruger du selv computer til musikafvikling over anlæget
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en CD ligger musikken i PCM formatet. Nogle bits betyder meget og andre bit betyder lidt. Hvis bit-fejlene som du mistænker giver dårlig lyd sker på nogenlunde tilfældige steder i bitstrømmen vil det en gang imellem ramme de mest betydende bits - det vil give en form for 'klik-lyde' i musikken. Det lyder ikke som om det er dette der er tilfældet.
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
|
|
|
Du ændrer ikke på dataene når du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk. Enhver yderligere argumentation mod dette fra din side viser mere om din forståelse af cd/computer/osv. end om kvaliteten af dit cd-drev.
Hvis du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk er der kun en ting der har noget at sige for lyden: Nemlig hvordan dit lydkort konverterer det digitale signal til et analogt signal.
|
|
|
Jeg formoder at du stadig er med på at dataerne skal ind i computeren via et cd-drev, og det er via denne at jeg oplever en lyd forskel.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
|
|
|
Du ændrer ikke på dataene når du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk. Enhver yderligere argumentation mod dette fra din side viser mere om din forståelse af cd/computer/osv. end om kvaliteten af dit cd-drev. Der kan opstå Jitter! Derfor som jeg tidligere skrev, så vælg den ripnings hastighed, hvor der opstår mindst jitter... Dette er somregel den langsomste! Men der findes software værktøjer til at analysere dette med!
|
|
|
Til dem der foreslår at kopiere lyden ind via S/PDIF: Det er self. også en mulighed, og det er da også digitalt, men man skal forstå at før lyden/dataene kommer ud på S/PDIF, så er det allerede blevet konverteret flere gange, og skal igen konverteres tilbage igen inde i computeren!
Og til ham med mac'en ;-) Som de andre også prøver at forklare, så farver drevet ikke lyden, hvis du køre det digitalt!!!! (kun jitteren er den eneste forvrængning) Jeg skal ikke kunne sige om Mac, ikke kan rippe audio digitalt, men det er en meget normal ting i en PC, så du kunne jo evt. prøve at gøre det på din PC istedet... Det er først når lyden igen bliver konverteret til analog, farvningen opstår! Men der er heller ikke utænkeligt at det er derfor det lyder ring, for lydkort er i en stor del af tilfældene ringere end en "clockradio"...
|
| Til top |
|
| |