Emne: Seriøs lyd fra computer ønskes ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Budowski Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
|
På en CD ligger musikken i PCM formatet. Nogle bits betyder meget og andre bit betyder lidt. Hvis bit-fejlene som du mistænker giver dårlig lyd sker på nogenlunde tilfældige steder i bitstrømmen vil det en gang imellem ramme de mest betydende bits - det vil give en form for 'klik-lyde' i musikken. Det lyder ikke som om det er dette der er tilfældet.
/Karsten
|
|
|
Nej, nej. Jeg taler om en oplevelse af, at musikken ikke lyder så hi-fi-agtigt, som på mit "rigtige" anlæg
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
På en CD ligger musikken i PCM formatet. Nogle bits betyder meget og andre bit betyder lidt. Hvis bit-fejlene som du mistænker giver dårlig lyd sker på nogenlunde tilfældige steder i bitstrømmen vil det en gang imellem ramme de mest betydende bits - det vil give en form for 'klik-lyde' i musikken. Det lyder ikke som om det er dette der er tilfældet.
/Karsten
|
|
|
Nej, nej. Jeg taler om en oplevelse af, at musikken ikke lyder så hi-fi-agtigt, som på mit "rigtige" anlæg |
|
|
Du havde vel heller ikke regnet med high-end lyd fra din pc? Da slet ikke i forhold til din cd-afspiller???
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men faktisk er der hørbar forskel fra en rippning fra CD-drevet fra pc´eren og en rippning fra mit dvd-drev fra mac´en.
også var det jo at ville drage den følge at det kunne forbedres yderligt.
|
|
|
Ja, eller at der er forskel på de 2 computeres lydkort.
Du ændrer ikke på dataene når du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk. Enhver yderligere argumentation mod dette fra din side viser mere om din forståelse af cd/computer/osv. end om kvaliteten af dit cd-drev. Der kan opstå Jitter! Derfor som jeg tidligere skrev, så vælg den ripnings hastighed, hvor der opstår mindst jitter... Dette er somregel den langsomste! Men der findes software værktøjer til at analysere dette med!
Hvis du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk er der kun en ting der har noget at sige for lyden: Nemlig hvordan dit lydkort konverterer det digitale signal til et analogt signal.
|
|
|
Til dem der foreslår at kopiere lyden ind via S/PDIF: Det er self. også en mulighed, og det er da også digitalt, men man skal forstå at før lyden/dataene kommer ud på S/PDIF, så er det allerede blevet konverteret flere gange, og skal igen konverteres tilbage igen inde i computeren!
Og til ham med mac'en ;-) Som de andre også prøver at forklare, så farver drevet ikke lyden, hvis du køre det digitalt!!!! (kun jitteren er den eneste forvrængning) Jeg skal ikke kunne sige om Mac, ikke kan rippe audio digitalt, men det er en meget normal ting i en PC, så du kunne jo evt. prøve at gøre det på din PC istedet... Det er først når lyden igen bliver konverteret til analog, farvningen opstår! Men der er heller ikke utænkeligt at det er derfor det lyder ring, for lydkort er i en stor del af tilfældene ringere end en "clockradio"... |
|
|
Nu må jeg spørge: Er det din påstand at det er ligegyldigt hvilken laser læser der bliver brugt, DVD/CD, så er det nøjagtigt det samme resultat der kommer ind????
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Til dem der foreslår at kopiere lyden ind via S/PDIF: Det er self. også en mulighed, og det er da også digitalt, men man skal forstå at før lyden/dataene kommer ud på S/PDIF, så er det allerede blevet konverteret flere gange, og skal igen konverteres tilbage igen inde i computeren!
|
|
|
Hvis dette virkelig er tilfældet bør der vist fyres nogle ingeniører rundt omkring! Hvorfor skulle man på samme lydkort konvertere et digitalt signal til analog form for derefter endnu engang at konvertere det til digitalt?
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
Nej, nej. Jeg taler om en oplevelse af, at musikken ikke lyder så hi-fi-agtigt, som på mit "rigtige" anlæg |
|
|
Du havde vel heller ikke regnet med high-end lyd fra din pc? Da slet ikke i forhold til din cd-afspiller??? |
|
|
Jo, det er det hele postyret her drejer sig om, nemlig at få de digitale informationer ind på computeren og så bruge den til at afvikle musik fra.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
micma18 skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
Ja, det kan du sikkert godt have ret i, men faktisk er der hørbar forskel fra en rippning fra CD-drevet fra pc´eren og en rippning fra mit dvd-drev fra mac´en.
|
|
|
Du ændrer ikke på dataene når du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk. Enhver yderligere argumentation mod dette fra din side viser mere om din forståelse af cd/computer/osv. end om kvaliteten af dit cd-drev. Der kan opstå Jitter! Derfor som jeg tidligere skrev, så vælg den ripnings hastighed, hvor der opstår mindst jitter... Dette er somregel den langsomste! Men der findes software værktøjer til at analysere dette med!
Hvis du overfører musikken digitalt fra cd til harddisk er der kun en ting der har noget at sige for lyden: Nemlig hvordan dit lydkort konverterer det digitale signal til et analogt signal.
|
|
|
Og til ham med mac'en ;-) Som de andre også prøver at forklare, så farver drevet ikke lyden, hvis du køre det digitalt!!!! (kun jitteren er den eneste forvrængning) Jeg skal ikke kunne sige om Mac, ikke kan rippe audio digitalt, men det er en meget normal ting i en PC, så du kunne jo evt. prøve at gøre det på din PC istedet... Det er først når lyden igen bliver konverteret til analog, farvningen opstår! Men der er heller ikke utænkeligt at det er derfor det lyder ring, for lydkort er i en stor del af tilfældene ringere end en "clockradio"...
|
|
|
Nu må jeg spørge: Er det din påstand at det er ligegyldigt hvilken laser læser der bliver brugt, DVD/CD, så er det nøjagtigt det samme resultat der kommer ind???? |
|
|
Ja! stort set, og i praksis ja... Som sagt kan der være noget Jitter (digital forvrængning) Men i langt de fleste tilfælde vil du nok slet ikke lægge mærke til dette... Det bedste råd jeg kan gi dig med hensyn til jitter, det er at du skal bruge drevets langsomste hastighed til at kopiere med. Og for den sags skyld også, hvis du vil brænde en cd.
De fleste der har forsøgt at brænde en cd ved 52X eller noget i den stil, kan nok gi mig ret i at den er blevet meget svær at læse bagefter... (Levetiden er også meget kort)
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
micma18 skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
|
til MonoTovarisj
|
|
|
|
|
|
Og til ham med mac'en ;-) Som de andre også prøver at forklare, så farver drevet ikke lyden, hvis du køre det digitalt!!!! (kun jitteren er den eneste forvrængning) Jeg skal ikke kunne sige om Mac, ikke kan rippe audio digitalt, men det er en meget normal ting i en PC, så du kunne jo evt. prøve at gøre det på din PC istedet... Det er først når lyden igen bliver konverteret til analog, farvningen opstår! Men der er heller ikke utænkeligt at det er derfor det lyder ring, for lydkort er i en stor del af tilfældene ringere end en "clockradio"...
|
|
|
Nu må jeg spørge: Er det din påstand at det er ligegyldigt hvilken laser læser der bliver brugt, DVD/CD, så er det nøjagtigt det samme resultat der kommer ind???? |
|
|
Det er fakta. Eneste forskel kan være en smule jitter.
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Hvis dette virkelig er tilfældet bør der vist fyres nogle ingeniører rundt omkring! Hvorfor skulle man på samme lydkort konvertere et digitalt signal til analog form for derefter endnu engang at konvertere det til digitalt?
/Karsten
|
|
|
Det bliver konverteret mellem forskellige digitale signaler. Ikke til analog og tilbage igen
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
|
|
Du havde vel heller ikke regnet med high-end lyd fra din pc? Da slet ikke i forhold til din cd-afspiller???
|
|
|
Jo, det er det hele postyret her drejer sig om, nemlig at få de digitale informationer ind på computeren og så bruge den til at afvikle musik fra. |
|
|
Med mindre du oplever de "klik"-lyde jeg har nævnt i det ovenstående er de digitale data lagret korrekt på PC/MAC'en, og ligeledes overført korrekt til DAC'en.
Jeg går ud fra at du anvender den samme forstærker som du anvender til din cd-afspiller. Der burde således ikke være forskel, når du ikke hører nogle "klik"-lyde.
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
/Karsten
|
|
|
Der findes jo mange måder at behandle signalet digitalt! Det er jo ikke fordi det bliver analogt lige pludseligt, og så digitalt igen... Men dataene løber jo i flere forskellige bus typer, og pakke størrelser osv. osv. Og imellem hver konvertering vil der jo opstå noget jitter, og når det kommer til stykke så vil selve signalvejen også danne noget jitter... Så det gælder jo om at holde antallet af konverteringer på et så lavt niveau som muligt.
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvs78 skrev:
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
|
|
|
|
|
Jo, det er det hele postyret her drejer sig om, nemlig at få de digitale informationer ind på computeren og så bruge den til at afvikle musik fra. |
|
|
Med mindre du oplever de "klik"-lyde jeg har nævnt i det ovenstående er de digitale data lagret korrekt på PC/MAC'en, og ligeledes overført korrekt til DAC'en.
Jeg går ud fra at du anvender den samme forstærker som du anvender til din cd-afspiller. Der burde således ikke være forskel, når du ikke hører nogle "klik"-lyde.
/Karsten
|
|
|
Nu skal det jo ikke misforståes. Det jeg taler om er High end oplevelsen. Jeg har et ganske ok signal fra begge maskiner, men nu har jeg fået lyst at få dem til at lyde som min 10.000 kr. cd. Denne ide har jeg fordi min forståelse er som d´herrer, nemlig at cd informationerne bør komme ukomprimeret, rene ind i min computer og .... sikkert med et bedre lydkort lyde som en super cd.
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
kvs78 skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
/Karsten
|
|
|
Der findes jo mange måder at behandle signalet digitalt! Det er jo ikke fordi det bliver analogt lige pludseligt, og så digitalt igen... Men dataene løber jo i flere forskellige bus typer, og pakke størrelser osv. osv. Og imellem hver konvertering vil der jo opstå noget jitter, og når det kommer til stykke så vil selve signalvejen også danne noget jitter... Så det gælder jo om at holde antallet af konverteringer på et så lavt niveau som muligt.
|
|
|
Jeg mener ikke at der er tale om bitfejl, når de tilsyneladende aldrig opstår på de mest betydende bits.
SPDIF understøtter PCM, så hvis en fabrikant af lydkort vælger at konvertere PCM signalet til andre digitale representationer inden det igen som PCM bliver sendt via SPDIF, så vil det være årsag til en let forvrængning af lyden, som oprindeligt bliver beskrevet som værende problemet.
Jeg kan dog ikke forestille mig at seriøse fabrikanter af lydkort ville gøre dette...
Hvis det (mod min personlige forventning) skulle være tilfældet er afrundingen i digital-til-digital konverteringen fra 44.1kHz 16bit/sample til noget dårligere uden tvivl grunden til at musikken lyder tam.
/Karsten
|
| Til top |
|
| |
Hoej Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ligger landet jo sådan at der er forskel på forskellige drev. En
rigtig entusiast vil kunne høre forskel på en Dantax CD-afspiller som
er digitalt koblet til en high-end DAC og en high-end CD-afspiller som
ligeledes er digitalt koblet til en high-end DAC.
Derfor må der jo også være forskelle på CD-ROM drev til computere. Jeg
tror desværre ikke der findes nogen specielt audiofil løsning.
Men der jeg vil hen er at digital læsning af en CD altså godt kan være
mindre god, selvom det er digitalt, og der ikke burde være forskel.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/Karsten
|
|
|
Nu skal det jo ikke misforståes. Det jeg taler om er High end oplevelsen. Jeg har et ganske ok signal fra begge maskiner, men nu har jeg fået lyst at få dem til at lyde som min 10.000 kr. cd. Denne ide har jeg fordi min forståelse er som d´herrer, nemlig at cd informationerne bør komme ukomprimeret, rene ind i min computer og .... sikkert med et bedre lydkort lyde som en super cd. |
|
|
Du får det IKKE til at lyde som din cd-afspiller, med mindre du kan bruge cd-afspillerens DAC (kan man på visse dyre modeller). Men du kan få det til at lyde godt! Du kan købe et hav af forskellige DACs som kan konvertere S/PDIF signalet til analog, og de fås vist fra omkring 500-1000kr. og så op til den store lotto gevinst... Du kan også gøre som mig, simpelthen gå efter et super godt lydkort, med en rigtig god DAC på. Hvilken af løsningerne der er bedst, er vist mere en religion end egentlige facts, for der findes så uendelig mange forskellige DACs og måder at transportere signalerne på, så det hele kommer aligevel an på noget af det andet udstyr i sidste ende... Men jeg kan da gi dig eksemplet i mit eget tilfælde! Jeg har på intet tidspunkt mit digitale signal liggende i S/PDIF "formatet", S/PDIF er et signal der bygger på tids synkronisering og derfor er meget følsom overfor jitter. Den måde jeg køre det på er via USB, hvor dataene bliver transporteret på en "inteligent" bus, hvor data'ene bliver verificeret, og desuden transporteres ned i en ram buffer nede i lydkortet, så data'ene ikke kommer i en såkaldt "stream", men ligger klar til brug i rammen, helt nede i DAC'en. Det gør jo at USB bussen ikke rigtig er så følsom overfor jitter! Når dataene nu er kommet ned i min DAC, så bliver de konverteret til analog med en rimelig stor precision (dog kun 16bit opløsning), og bliver derefter ført i en kort analog vej over i forstærkeren, for DAC'en står helt henne ved denne ;-) Den lange digitale signalvej er derfor henvist til en USB bus.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hoej skrev:
Nu ligger landet jo sådan at der er forskel på forskellige drev. En rigtig entusiast vil kunne høre forskel på en Dantax CD-afspiller som er digitalt koblet til en high-end DAC og en high-end CD-afspiller som ligeledes er digitalt koblet til en high-end DAC. Derfor må der jo også være forskelle på CD-ROM drev til computere. Jeg tror desværre ikke der findes nogen specielt audiofil løsning.
Men der jeg vil hen er at digital læsning af en CD altså godt kan være mindre god, selvom det er digitalt, og der ikke burde være forskel.
|
|
|
Ja, det er jo hele problematikken med jitter! Kort sagt, så er det jo noget om at drevet skal overholde tiden... (meget kort fortalt)
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok .. jeg tror konklusionen må være at der absolut ingen forskel (ihvertfald kun jitter) er på drev når du overføre digitalt.
ergo, må problemet være afspilningen af musikken igen. Dvs dit lydkort.
Men på bunden må du nok se i øjnene at du aldrig for hifi lyd ud af din
computer men kun noget der kommer meget tæt på. Altså køb et super godt
lydkort, og få det ud af det som det kan give dig ...
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/Karsten
|
|
|
Nu skal det jo ikke misforståes. Det jeg taler om er High end oplevelsen. Jeg har et ganske ok signal fra begge maskiner, men nu har jeg fået lyst at få dem til at lyde som min 10.000 kr. cd. Denne ide har jeg fordi min forståelse er som d´herrer, nemlig at cd informationerne bør komme ukomprimeret, rene ind i min computer og .... sikkert med et bedre lydkort lyde som en super cd. |
|
|
Du får det IKKE til at lyde som din cd-afspiller, med mindre du kan bruge cd-afspillerens DAC (kan man på visse dyre modeller). Men du kan få det til at lyde godt! Du kan købe et hav af forskellige DACs som kan konvertere S/PDIF signalet til analog, og de fås vist fra omkring 500-1000kr. og så op til den store lotto gevinst... Du kan også gøre som mig, simpelthen gå efter et super godt lydkort, med en rigtig god DAC på. Hvilken af løsningerne der er bedst, er vist mere en religion end egentlige facts, for der findes så uendelig mange forskellige DACs og måder at transportere signalerne på, så det hele kommer aligevel an på noget af det andet udstyr i sidste ende... Men jeg kan da gi dig eksemplet i mit eget tilfælde! Jeg har på intet tidspunkt mit digitale signal liggende i S/PDIF "formatet", S/PDIF er et signal der bygger på tids synkronisering og derfor er meget følsom overfor jitter. Den måde jeg køre det på er via USB, hvor dataene bliver transporteret på en "inteligent" bus, hvor data'ene bliver verificeret, og desuden transporteres ned i en ram buffer nede i lydkortet, så data'ene ikke kommer i en såkaldt "stream", men ligger klar til brug i rammen, helt nede i DAC'en. Det gør jo at USB bussen ikke rigtig er så følsom overfor jitter! Når dataene nu er kommet ned i min DAC, så bliver de konverteret til analog med en rimelig stor precision (dog kun 16bit opløsning), og bliver derefter ført i en kort analog vej over i forstærkeren, for DAC'en står helt henne ved denne ;-) Den lange digitale signalvej er derfor henvist til en USB bus.
|
|
|
Tak for dit indlæg, jeg har godt lagt mærke til dit udstyr tidligere på natten, men jeg har ikke nærkikket det.
Jeg har gemt din side og ser på den i morgen. Det ser ud som om du har gjort dig nogle ideer. Men er det bare for folk som kan svinge en loddekolbe, eller kan man købe din usb løsning?
|
| Til top |
|
| |
Budowski Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
ok .. jeg tror konklusionen må være at der absolut ingen forskel (ihvertfald kun jitter) er på drev når du overføre digitalt.
Men på bunden må du nok se i øjnene at du aldrig for hifi lyd ud af din computer men kun noget der kommer meget tæt på. Altså køb et super godt lydkort, og få det ud af det som det kan give dig ... |
|
|
Jeg tror at du har ret. Det er alligevel pokkers. Tak for din interesse.
Har du et forslag??
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
micma18 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
Budowski skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
Budowski skrev:
kvs78 skrev:
|
/Karsten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/Karsten
|
|
|
|
|
|
|
|
Tak for dit indlæg, jeg har godt lagt mærke til dit udstyr tidligere på natten, men jeg har ikke nærkikket det.
Jeg har gemt din side og ser på den i morgen. Det ser ud som om du har gjort dig nogle ideer. Men er det bare for folk som kan svinge en loddekolbe, eller kan man købe din usb løsning?
|
|
|
Du kan ikke købe den nogen steder, så du skal nok ud og svinge loddekolben hvis det er ;-) Men jeg har lagt tegninger og komponenter lister og det hele ud på min USB DAC 2.4 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16742
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 28 Marts 2005 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budowski skrev:
MonoTovarisj skrev:
ok .. jeg tror konklusionen
må være at der absolut ingen forskel (ihvertfald kun jitter) er på drev
når du overføre digitalt.
Men
på bunden må du nok se i øjnene at du aldrig for hifi lyd ud af din
computer men kun noget der kommer meget tæt på. Altså køb et super godt
lydkort, og få det ud af det som det kan give dig ... |
|
|
Jeg tror at du har ret. Det er alligevel pokkers. Tak for din interesse.
Har du et forslag?? |
|
|
hehe ikke rigtigt andet end det jeg kom med på første side, men aner intet om det og der findes sikkert bedre.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|