Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 8545k og xt25 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Nu er højttalerne blevet samlet og opsat OG lyttet til.

Den samlede vægt kom op på ca 30 kg pr stk og for ikke at ødelægge parketten er de i første omgang monteret med filtskiver, der senere skal udskiftes med sorbotan eller lignende.

Lytteintryk? - det der først springer i øjnene er en ren op tør mellemtone og diskant og en kontrolleret men ikke alt for dyb bas ( men helt tilfredsstillende).
Selv en John Lee Hooker der på de gamle højttalere lød mere svampet end W.C.Fields, er nu til at udholde at høre på.
Men det der som skrevet er mest iøjnefaldene er den renhed der er kommet i de øverste oktaver i forhold til den ældgamle D28AF der blev brugt før.
Det var faktisk så stor en ændring at selv min hustru spurgte om det ikke var blevet meget renere i lyden ?!
Et godt eksempel er Laurena McKennett der med sin høje stemme og violiner viser potentialet.

Nu skal jeg bare have justeret opstillingen og måske lidt nye kabler.

Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Sendt: 29 Juli 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Sæt parallelspolen EFTER seriemodstanden -

...

Jeg har gode erfaringer med flg. delefilter til XT25 TG-30-04:

seriekondensator: 4,7 uF, seriemodstand: 4,7-5,6 Ohm og parallelspole: 0,22 mH. Jeg skal i gang med at eksperimentere med større kondensator og mindre spole (Dette giver pænere impedansforløb omkring delefrekvensen) evt. 10 uF og 0,1 mH.

Selve delefilteret til 8545(K):

Seriespole: 1,8 - 2,2 mH afh. af forpladedimensioner og personlig smag (se evt. MIJU's anbefalinger og eksperimenter selv)

Parallelkondensator: 10 - 22 uF (eksperimenter selv) Her betyder lytterum samt højttalerens placering/vinkling i forhold til vægge og lytteposition en del da kondensatoren her har stor indflydelse i det frekvensområde, hvor enhedens spredning af lyden gradvist forringes.

Hvis nogen prøver mine forslag af vil jeg meget gerne modtage respons på det.

Med venlig hilsen

Anders D

Hei,

Interessant variant med paralellspole efter seriemotstanden.

Forsøkte dette filter med 4.7 uF i serie med 5.6 Ohm og 0.22 mH i paralell med XT25

For 8545 1.8 mH i serie og 10 uF i paralell.

Lyden virker umiddelbart meget klar, tør og punchy i bassen.  Sikkert en smaks-sak men også avhengig av møblement.  I min stue syntes jeg det ble det litt for "tørt" og litt for mye sss lyder.

Selv har jeg den siste tid brukt flg filter

XT25: 5.6 uf i serie, 0.22 mH i paralell - deretter L-pad med 3,9 Ohm i serie og 3.9 Ohm i paralell

8545: 1.8 mH i serie og 10 uF i paralell

Sugekretsen som du nevner kan sikkert forbedre det hele.

Jeg synes lyden fra dette filteret er varmere og diskanten ikke så påtrengende. XT25 har jeg etterhvert merket trenger godt med dempning.

En annen variant jeg tester er:

XT25: 6.2 uF i serie, 0.10 mH i paralell, 11 uF i serie, 2.2 Ohm i serie og 10 Ohm i paralell.

8545: 1.2 mH i serie (evt varier opp til 1.8 MH som lydjustering), 4.7 UF i paralell og ( 3.9 uF + 15 Ohm) i paralell

Lyden? Tja, forsøk!

Men jeg leter fremdeles etter "audio nirvana" filteret for disse elementene.  Jeg tror nok det finnes enklere elementer....

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

En annen variant som jeg er ganske tilfreds med - 3.dje ordens Butterworth med crossover ca 2500 Hz og noen modifikasjoner. 

I praksis benytter jeg p.t. 6.8 uF og 16.8 uF istedenfor 6.4/19

Istedenfor spolen på 0.32 benytter jeg 0.56mH og 0.82mH (som jeg hadde) i paralell - hvilket gir ca 0.33mH.

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted

RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

En takk til Miju for informasjonen max fornuftig delefrekvens for 6,5 tommers elementer (ca 2200 Hz) og XT25 (ca 3000 Hz eller mere).

Selv har jeg kjempet lenge med filter til 8545 + XT25, men Miju's info stemmer godt med det jeg selv erfarte

Så jeg tok en sjanse og kjøpte nye diskanter.  Et "safe" valg ville sikkert være Scanspeaks velkjente diskanter, men prisklassen fristet ikke.

Valget falt etterhvert på en Seas diskant med pen frekvenskurve, pen impedansekurve og crossover praktisk mulig ned til 1500 Hz og sist men ikke minst en hyggelig pris (ca 350/stk)).

http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1189.pdf

Selv med et par innledende forsøk med delefilter (dele-frekvens ca 2200) virker dette mer riktig.

Langt mer musikalitet, fylde og sammenheng mot 8545 samtidig som 27TDFC diskanten også gir detaljer - den strekker seg tross alt opp mot 25 KHz.  Men sammenlignet med XT25 virker det altså som om den har noe mer substans i positiv betydning - kanskje grunnet den bedre "off axis" spredning av lyden.

Mvh

Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes