Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 04:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: ALT for larmende lyd på film!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:

Men går night mode ud over de dybe toner for eksempel?? Er det sådan at de kan bliver fjernet, eller bliver de bare spillet lavere?

Nicholas

Nightmode som jeg har set det ændrer kun dynamikken i den digitale bitstrøm - dvs. før den kommer i nærheden af et delefilter. Jeg skal ikke kunne sige om der findes avancerede DSP chips der giver mulighed for at kombinere det med et digitalt delefilter, men det kunne jeg godt forestille mig.

Men som udgangspunkt skulle nightmode ikke decideret skære dybe toner bort, kun "normalize" dem så de ikke buldrer for vildt derudaf.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Min Yamaha RX-V1500 har en "Night mode", der er beregnet til at man ser film når andre sover.

Jeg mener også min pioneer har lign. funktion.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:
Men går night mode ud over de dybe toner for eksempel?? Er det sådan at de kan bliver fjernet, eller bliver de bare spillet lavere?

Dynamik-komprimering går kort sagt ud på at du ensretter niveauerne, så alt er tættere på "lige højt". Eksempelvis har et 16-bit signal et dynamik-område på 96 dB, dvs. forskellen på højest og lavest er maksimalt 96 dB. Det betyder samtidigt at for teoretisk set at kunne høre al information, så skal maksimalt lydtryk være 96 dB (fordi 0 dB teoretisk set er grænsen for den menneskelige hørelse). Hvis du så komprimerer til f.eks. 48 dB dynamik-område, så ligger laveste niveau stadig ved 0 dB, men det der var 48 dB før er nu 24 dB, og 96 dB før er nu 48 dB (forenklet sagt). Det er sådan set præcist dét du efterspørger, alt bliver tættere på lige højt. Men så spørger du om det forringer lyden - ja, det gør det i høj grad - det forringer jo dynamikken... Dét du efterspørger ER en forringelse af lyden. Og alt efter lydens indhold, så kan resultatet være yderst svingende.

Dynamik-komprimering er iøvrigt en af årsagerne til at de fleste CD-udgivelser ikke lyder så godt som de burde, og til at The Voice lyder ad h... til, mens P2 lyder kanon.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

tnaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 April 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

outofsync,

har selv postet en lignene tråd,men det du efterspørger synes jeg at pioneer gør rigtigt godt. Mit surround system har noget der hedder "dialoge" som man kan sætte til off-lav-mid-high ... jeg synes selv at det virker kanon.Jeg er på udkg efter et lidt bedre anlæg end den alt-i-een boks jeg har nu,men på pioneers hjemmeside synes jeg kun at kunne læse mig til at den ret dyre 1014i (tror jeg det hedder) som også har denne funktion. Om de lidt billigere recivere har denne funktion også, ved jeg ikke men jeg er på dette punkt yderst tilfreds med mit nuværende anlæg (dcs-313)..? Otto TC, måske du ved noget?..

Tnaa

Til top Vis tnaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnaa

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Mange tak!

Jeg er i gang med mit forsøg med at lade subben tage alt under 80hz, desværre lader det til at de 80hz ikke er en mur, men lettere svingende....eksempelvis vil en tone på 70hz stadigvæk gå i stereohøjttalerne.

Indtil videre virker det som om at subben spiller en helt anden sang, hvis i forstår hvad jeg mener....enten føles den bagefter eller for tidlig. Det føles ikke særlig homogent.

Jeg har lavet en lille test-CD selv, med lyde fra 100hz, så 90, 80 osv. nedaf, men det er meget lange toner, og giver mig ikke rigtig et indtryk af hvordan den virkelige verden lyder. Det sjove er dog, at visse toner ikke er til at høre, men andre er. Eksempelvis forsvinder 60hz næsten, mens 50hz lyder godt.

Det jeg gerne ville have er et par tromme lyde, i forskellige hz, er der nogle der ved hvor jeg kan finde sådan nogle? En stortromme MÅ da gå dybt?:)

Mange tak,

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Delefrekvenser er ikke en mur som du skriver - undtagelsen er LFE sporet i DD og DTS, som vist er ret skarpt afskåret.

Man angiver normalt et delefilters stejlhed i dB per oktav. Er stejlheden f.eks.  12 dB per oktav betyder det helt bogstaveligt at hvis delefrekvensen f.eks. er 80 hz, så vil lyden til fronterne være 12 db lavere ved 40 hz, 24 db ved 20 hz, 36 db ved 10 hz osv.

Omvendt vil lyden der sendes til subben være afskåret opad, så lyden er 12 db svagere ved 160 hz, 24 db ved 320 hz osv.

Delefilteret skulle gerne fungere sådan at niveauet er afrullet, så det er dæmpet præcis 3 db for begge signaler ved delefrekvensen, således at de to signaler (fra sub og fronthøjttalere) tilsammen har det korrekte niveau.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2005 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Den digitale (THX-normerede) filtrering v. 80Hz er 12dB/okt. hi-pass, og 24dB/okt. lo-pass. Og det udgør ganske rigtigt ikke en 'mur', der er blot tale om et, mere eller mindre, stejlt niveau-fald. Oplevelsen af hørbarheden af forskellige basfrekvenser kan givetvis forklares med rumresonanser...

Citat:"Min Yamaha RX-V1500 har en "Night mode", der er beregnet til at man ser film når andre sover" Mægtigt! Hvorfor indbyggede de ikke disse funktioner fra begyndelsen, da de begyndte på digital signalbehandling? Det gælder såmænd osse musik. Vi er nogle stykker, som godt kan lide at lytte/se sent, bor i lejligheder, og som gerne vil bevare et godt forhold til naboerne.

En digital komprimering skulle kunne laves, så den ikke ændrede den basale klang, kun dynamikken.

Outofsync, få fat i en test-CD, evt på biblioteket - så kan du nemmere vurdere hvad der sker. 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 April 2005 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

@outofsync (I reference til dit første indlæg)
Jeg kan sagtens følge dig i din kritik at "moderne" lydspor. Der er gået hen og blevet en kæmpe trend med stille passager og "larmende" effekter.

I "de gode gamle dage" med Rock Hudson og Gary Grant, der var én persons katastrofe nok til at lave en hel film. Siden da er katastroferne blevet koloenorme, og en hvilken som helst actionfilm med respekt for sig selv, skal helst smadre hele jorden eller universet (Armageddon, Independence Day, The Day After Tomorrow etc.). Med lyden er gået ligeså; det er ikke nok at se og høre et pistolskud, eller et knytnæveslag. Det skal lyde som en fuldautomatisk Leopardkampvogn og et lufttryksbord der går amok i et Tulipslagteri (en af dem med hygiejnen i orden).

Jeg oplever flere gange at måtte skrue godt op for volumen, for at høre tale, og så febrilsk famle efter remoten og skrue ned, når en passage går amok. Jeg har måttet sande udviklingen, og må holde mig til undertekster kombineret med at lytte til talen. Hvad jeg så ikke kan høre dem sige, må jeg læse mig til. ÆV!

For en god ordens skyld må jeg hellere skrive, at jeg selvfølgelig godt kan lide gode effektfilm, men ikke alle film behøver at have +120db passager.

- Måske lidt et surt opstød, men jeg kunne ikke lade være med at give mit besyv med, da jeg læste dit første indlæg.

P.S
Jeg er 28 år, og bor ikke på plejehjem. Så det er ikke min alder der gør mig mere "følsom" over for støj
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

outofsync skrev:
Jeg har lavet en lille test-CD selv, med lyde fra 100hz, så 90, 80 osv. nedaf, men det er meget lange toner, og giver mig ikke rigtig et indtryk af hvordan den virkelige verden lyder. Det sjove er dog, at visse toner ikke er til at høre, men andre er. Eksempelvis forsvinder 60hz næsten, mens 50hz lyder godt.

Det skyldes sandsynligvis enten udfasninger mellem sub og højttalere (prøv evt. at måle dem én ad gangen), eller rummets påvirkning. Hvis du har en DVE, så prøv evt. at bruge den - den har en test-tone der starter ved 20 Hz og kører langsomt opad, med anvisning på skærmen af hvilken frekvens der spilles. Det kan ret præcist angive hvor problemerne ligger.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Igen bliver jeg nødt til at spørge alle brokkehovederne

1. Har I kalibreret jeres system med en lydtryksmåler?

2. Hvilken forstærker køres der med?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jdg1,

Verdens mest præcise kalibrering eller forstærkermærket ændrer vel ikke på det grundlæggende problem som denne tråd tager op - nemlig at film idag har langt større dynamik mellem svage og kraftige passager end for 10-20 år siden, og at man i et "normalt" hjem derfor ofte er nødt til at skrue op for volumen i "snakkescener" for at kunne høre dialogen, for derefter at skynde sig og skrue ned igen når der er actionscener, for ikke at vække børnene eller forstyrre naboen.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jdg1,

Verdens mest præcise kalibrering eller forstærkermærket ændrer vel ikke på det grundlæggende problem som denne tråd tager op - nemlig at film idag har langt større dynamik mellem svage og kraftige passager end for 10-20 år siden, og at man i et "normalt" hjem derfor ofte er nødt til at skrue op for volumen i "snakkescener" for at kunne høre dialogen, for derefter at skynde sig og skrue ned igen når der er actionscener, for ikke at vække børnene eller forstyrre naboen.

Enig, der er nogle film der er mikset alt for agressivt.  "Master and Commander", som du nævner, er dog bestemt ikke en af dem efter min mening!!

Der findes så mange mennesker, der bare køber en forstærker og smækker højtalerne til.  En del af disse personer går slet ikke engang ind i opsætningsmenuen for at justere channel level mv.  Mange af dem der rent faktisk går ind og regulerer channel level, fyrer op for bagkanalerne; "for nu ska' der fame' være survound her i fars stue!".  Så bliver han braget ud hver gang der sker noget i bagkanalerne og kan ikke høre en pind når der bliver hvisket.  En lydtryksmåler fra eksempelvis Radio Shack koster ca. 400,- og det er altså en investering der tjener sig selv ind på ingen tid!

Derudover er der altså stor forskel på de forskellige forstærkere/receivere.  Det er ikke for sjov at nogle forstærkere/receivere koster 5.000,- og andre 40.000,-Det er ikke ren salgsgas det hele

Af egen erfaring kan jeg fortælle at jeg selv er gået fra en billig "no-name" plastik receiver til en denon 3800 og derfra til en denon avc-a1sr.  Hver gang med et kæmpe løft i lydkvaliteten til følge.  På de mindre modeller har effekterne det ofte med at "stikke af", så der blev tilbragt meget tid i starten med at skrue op og ned (og ja, jeg har selv været en af dem der fyrede op i bag-kanalerne ).  Men med den forstærker jeg har nu, er lydbilledet enormt homogent og velafbalanceret og det er meget sjældent at remoten bliver rørt efter at der er blevet trykket på "play" (kun når der skal hentes bajere osv. )

Endelig skal man huske på at effekterne skal lyde "realistisk".  Eksempelvis skal en kanon i "Master and Commander" sku' lyde som en kanon og ikke som en knaldperle i en gryde.  Ligeledes skal et stort godstog lyde som et sådant og ikke som et modeltog nede i kælderen

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

@RogueAgent
Lige præcis!

@jdg1
Mit anlæg er kalibreret. Jeg har samme problem uanset forstærker jeg bruger.
(Har haft Doxa70, Cyrus Power, ZAP, Rotel og mange flere)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

En lille historie fra det virkelige liv:
En god kammerat jeg har, der hedder Bjarke, lad os kalde ham B, for anonymitetetens skyld , havde købt sig et nyt "komplet" surroundsystem for 8000 kroner. Han var mægtigt tilfreds med sig selv, og ville nu "prale" lidt overfor en HiFi-nød som mig. Han havde "finjusteret" setup'et i et par uger, før jeg skulle lytte med. Der gik ca. et minut, før jeg tog mig sammen til at sige, der måtte være noget galt (vil jo ikke såre mandens følelser). Det viste sig så, at subwooferen, der var aktiv, ikke var tilsluttet power!! Det havde han overhovedet ikke opdaget!

Et glimrende eksempel på en almindelig "surround" bruger i dag. Med små mikro-mini anlæg, der ikke kan levere ordentlig bas, er man jo nødt til at booste filmenes effekter, for at imponere folk. Når man så lige pludselig sætter det hele over på et "ordentligt" anlæg, så bliver disse "boosts" meget tydelige.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@RogueAgent
Lige præcis!

@jdg1
Mit anlæg er kalibreret. Jeg har samme problem uanset forstærker jeg bruger.
(Har haft Doxa70, Cyrus Power, ZAP, Rotel og mange flere)

Mht. udstyr så er det mere dekoder delen jeg hentyder til.  Så vidt jeg ved er Doxa70 og Cyrus Power effektforstærkere og jeg mindes ikke at ZAP har lavet surround!?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

@jdg1
OK, troede du refererede til effektdelen.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er delvis enig i jdg1´s pointe om kvaliteten af udstyret osv, men i min erfaring er surround kanalerne ikke det største problem (selvom det selvfølgelig er skidt hvis de spiller 10 dB højere end fronterne.)

Det største problem er LFE sporet som på nogen film er MEGET voldsomt, således at selv et korrekt kalibreret anlæg giver bøvl med naboen hvis subwooferen kan lidt mere end et "konfirmand" anlæg.

Det næststørste er at effektjageriet på (igen) NOGEN film er så voldsomt at der kan være op til måske 20 dB forskel på dialog og eksplosion, hvor den tidligere har været det halve eller mindre. Og DET er der ingen kalibrering der hjælper på, næsten tværtimod.

Det hurtige fix (og som jeg gør nogengange) er at skrue centerchannel 3-4 dB højere end den burde, og subben 2-3 dB ned. Det er ikke korrekt hvis man skal gå slavisk efter kalibreringen (og jeg har skam også haft en lydtryksmåler med ind over) - men det giver mindre vrøvl fra naboerne når det er drengerøvsfilmene der skal vises.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg er delvis enig i jdg1´s pointe om kvaliteten af udstyret osv, men i min erfaring er surround kanalerne ikke det største problem (selvom det selvfølgelig er skidt hvis de spiller 10 dB højere end fronterne.)

Det største problem er LFE sporet som på nogen film er MEGET voldsomt, således at selv et korrekt kalibreret anlæg giver bøvl med naboen hvis subwooferen kan lidt mere end et "konfirmand" anlæg.

Men er det et problem med filmen, eller er det et problem med dine naboer/bygningen?

Af ren nysgerrighed; hvilket udstyr har du?

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Har haft denne samtale før med nogle kammarater, lige netop centerhøjtaleren er et problem. Vi har alle skruet op for den fordi dialogerne på de fleste film er meget lav. Dette er lidt irriterende for hos mig gør det at lydbilledet bliver mere snævert og centreret.

Forstår bare ikke hvorfor det er lavet sådan at alle skal skrue op for centerkanalen, så må der være et eller andet galt i måden det bliver produceret på.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 05 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det, er problemet ikke, at filmene er mixet forkert. Tværtimod ville jeg blive meget ked af det, hvis dynamikområdet blev sat ned. Problemet er, at mange mennesker bor i lejlighed, eller af en anden grund ikke har mulighed for at høre og se film med en ordentlig lydstyrke. Selvom jeg bor i lejlighed tillader jeg mig en gang imellem at fyre den af. Ellers nedsætter jeg dyn. range hvis det er nødvendigt. Normalt kan jeg dog alligevel fint høre hvad der bliver sagt selvom lydniveauet er relativ lavt og det er uden at centeren er boostet. Så jeg forstår ikke hvorfor så mange har tudefjæs på?

Mht. sub'en så er har jeg ikke haft nogle problemer efter jeg justerede dens lydstyrke. Mange skruer alt for højt op for deres subs, for at få et ekstra spark i maven ved eksplosioner.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes