| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaringen på hvorfor "udviklingen" er gået den vej (som jeg ser den, ihvertfald) kan ses i mit første indlæg i denne tråd (ca midt på side 2).
Og man kan selvfølgelig diskutere hvor stort problemet er hvis man ikke har noget imod altid at se film ved referenceniveau, og har den luksus ikke at skulle tage hensyn til sovende børn eller naboer.
Mit indtryk er nu også at denne tråd mere handler om "dagligdags" situationer for folk der IKKE er klar til at kaste 100k efter et anlæg, og 100k mere for at indrette en hjemmebiograf...
Jeg boede tidligere i hus med dedikeret hjemmebiograf hvor jeg kunne spille så højt jeg ville - og da så jeg ikke filmenes dynamik som det store problem. Huset er nu solgt, og jeg bor pt. i en lejlighed hvor jeg IKKE umiddelbart har mulighed for at lave den store forkromede løsning.
Og af hensyn til Jdg1´s nysgerrighed kommer lige en hurtig liste over mit setup her: 
Billede: Panasonic AE500 / Proscreen lærred
Scaler: Zinwell Briteview
DVD: Pioneer DV-717 / Yamakawa 365
Laserdisc: Pioneer CLD-D704 / Mitsubishi V-5057
Receiver: Pioneer VSX-859 (THX select)
Effekt: Carver A-753x (3x250 w)
Højttalere: Front - Energy RVS x 3, surround - Energy RVSS x2
Subwoofer: Hjemmebygget sub med Adire Audio´s 15" Tempest enhed. Drives af Carver forstærkeren. Jeg havde tidligere Energys EBS-150 sub (den der "hører til" RVS højttalerne), men den kunne ikke helt følge med mit "behov" da jeg boede i huset. 
Som det kan ses er anlægget samlet over ca et årti - med en del udskiftninger/opgraderinger undervejs.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Receiver: Pioneer VSX-859 (THX select)
|
|
|
Prøv at låne en større sag med hjem og se om ikke det hjælper på problemet 
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ - jeg er nu ret godt tilfreds med den faktisk. Lige nu spiller den i et rum på ca. 15 kvm, en større sag ville nok være overkill - rent bortset fra det med økonomien...
Iøvrigt, så er det den eneste model jeg kunne finde inden for mit budget på købstidspunktet som havde både phono-indgang og indgang for AC3 RF (Dolby digital fra laserdisc). Disse ting har jeg stadig behov for, og siden jeg købte den, er feltet vist skrumpet yderligere ind... 
Og så har jeg nu ikke selv noget større problem - jeg forsøger bare at komme med forklaringer til dem der har..! 
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
outofsync skrev:
|
Hej alle.
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af larmende film-lydspor. Siden jeg fik AC-3 i '95 synes jeg at film er blevet mere og mere larmende, det jeg mener er at lyden svinger AFSINDIGT meget. Jeg skruer OP for at kunne høre hvad folk i filmen siger, men SÅ kommer der en larmende scene der brager HELT vildt, så jeg skruer ned igen. Men så kan jeg ikke høre hvad de siger, og må skrue op igen, indtil næste larmende scene osv.
Jeg har fået en ny centerhøjttaler, jeg håbede at det ville lette det lidt, ved evt. at skrue lidt op for den, så stemmer havde det lidt lettere.
Men nu er jeg nået et punkt hvor jeg er hammertræt af den ekstremt larmende lyd, også kaldet dynamik af nogen , og jeg er villig til at gøre hvad som helst for at få det dæmpet. Er der ikke en måde hvor jeg kan få lyden til at være på ca. samme niveau hele tiden, uanset eksplosioner og brag? (Så den selv skruer op og ned:), eller komprimerer lyden, hvad ved jeg)
Forstærkeren er en normal H/K, et par B&W 602 HT'er og en B&W center. Som støtte for stereo HT'erne er der en Audio Pro subwoofer(IKKE LFE kanal)
Mange tak,
Nicholas
|
|
|
Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, men før hen oplevede jeg helt det samme. Jeg har lige fået anskaffet ny forstærker, og nu er den oplevelse med at lyden svinger op og ned faktisk væk... Det kan måske skyldes at min gamle amp. var meget "hård" at høre på i længden, og at nu har jeg virklig fået noget kram til at spille rummet op
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
Som jeg ser det, er problemet ikke, at filmene er mixet forkert. Tværtimod ville jeg blive meget ked af det, hvis dynamikområdet blev sat ned. Problemet er, at mange mennesker bor i lejlighed, eller af en anden grund ikke har mulighed for at høre og se film med en ordentlig lydstyrke. Selvom jeg bor i lejlighed tillader jeg mig en gang imellem at fyre den af. Ellers nedsætter jeg dyn. range hvis det er nødvendigt. Normalt kan jeg dog alligevel fint høre hvad der bliver sagt selvom lydniveauet er relativ lavt og det er uden at centeren er boostet. Så jeg forstår ikke hvorfor så mange har tudefjæs på?
Mht. sub'en så er har jeg ikke haft nogle problemer efter jeg justerede dens lydstyrke. Mange skruer alt for højt op for deres subs, for at få et ekstra spark i maven ved eksplosioner. |
|
|
Helt enig, jeg ville også emget nødig af med dynamiken i filmene og meget kan helt sikkert hentes med en mere fornuftig indstilling af sub'en.
Jeg vil dog også give dem ret, der taler om kvaliteten af både processor-delen og effektforstærkerne. Jeg synes problemet er blevet mindre og mindre i takt med at anlægget er blevet bedre.
Angående at skrue op for centerhøjttaleren, så tror jeg det er meget normalt for de fleste. Medmindre man kører med helt ens højttalere hele vejen rundt så skal de selvfølgelig justeres forskelligt. Jeg har den "rigtige" center til mine fronthøjttalere, men fronterne er gulvhøjttalere og 3 gange så store, så jeg synes det er naturligt nok at centeren har fået et lille bost på et par db for at få det hele til at falde på plads.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Jeg har den "rigtige" center til mine fronthøjttalere, men fronterne er gulvhøjttalere og 3 gange så store, så jeg synes det er naturligt nok at centeren har fået et lille bost på et par db for at få det hele til at falde på plads.
|
|
|
Har du prøvet at måle efter for at se, om det er overhovedet er nødvendigt med det "boost"? 
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:
|
Jeg har den "rigtige" center til mine fronthøjttalere, men fronterne er gulvhøjttalere og 3 gange så store, så jeg synes det er naturligt nok at centeren har fået et lille bost på et par db for at få det hele til at falde på plads.
|
|
|
Har du prøvet at måle efter for at se, om det er overhovedet er nødvendigt med det "boost"? 
|
|
|
Jeg har brugt de meget præcise måleinstrumenter der sidder på siden af mit hoved 
For at få den rette balance skal centeren have lidt ekstra og det er lidt, jeg er ikke hjemme lige nu og kan ikke huske præcis hvordan jeg har indstillet den. Jeg har på den anden side været nødt til at skrue ned for baghøjttalerne for at de ikke skal overdøve det hele.
Pointen er egentlig at det kan betale sig at bruge tid på at få justeringerne på plads, med eller uden en lydtryksmåler, så vil problemet være mindre. Og justeringerne her kan jo også være selve rummet, placering af højttalere osv.
Og som der var en der skrev tidligere, Bruckenheimer film larmer! Så hvis du har problemer med naboerne så lad være med at se dem sent om aftenen.
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 23 April 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jer der synes at dynamikken er for stor:
Hvad synes I om dynamikken i biografen? Er det også generende?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jules skrev:
|
Hvad synes I om dynamikken i biografen? Er det også generende?
|
|
|
Næhh dynamikken er god nok, det er lydkvaliteten der halter. (THX )
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ER til tider vildt, så meget forskel der kan være på lydstyrken i forskellige scener - og jeg var også VILDT træt af at skulle skrue op og ned hele tiden. Men det drejer sig vel i bund og grund om at have noget velafstemt udstyr... Det er ikke kun receiveren det drejer sig om, men ligeså meget HT'ere, DVD-afspiller og kabler.
Jeg havde en kort overgang en Marantz SR8500, og den flippede helt ud, når der var dynamik i lydsporet. Hvis noget eksploderede, så rystede hele hytten ganske enkelt, og hvis der var dialog, måtte man spidse lytlapperne. Den havde en (ubehagelig) MEGET mørk og bas-agtig lyd, og når der var almindelig dialog mellem personer, lød det som om der var viklet en dyne omkring mine HT'ere - mumleri... Den gik bare ikke, så jeg skyndte mig at sælge Marantz'en igen - BVADR! 
Nu har jeg en Onkyo TX-SR702E receiver ( ), og den rykker FOR VILDT! Den har den klareste og mest velafstemte lyd, som jeg længe har hørt. Den har også den omtalt "night" funktion (i flere trin), og den fungerer aldeles godt. Desuden har Onkyo'en en automatisk/manuel equalizer på hver enkelt kanal/HT'er, hvilket gør at man kan afstemme hver enkelt HT'er til at lyde perfekt!
Jeg har konfigureret mit system, ved at starte med en auto-kalibrering med mikrofon (det kan de fleste nyere receivere). Derefter har jeg finindstillet front, bag og center med equalizeren, så lyden passer til mine forestillinger. På den måde har jeg helt elimineret mine problemer med lyd-dynamik, uden at fjerne dynamikken 
Held og lykke med det derude! __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
iceage Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
huske at der er forskel på lyd og bas niveau fra film til film, har selv instillet min sub efter en film med meget bas på, jeg køre lige på grænsen til det begynder at runge, det passer meget godt til de fleste film, ellers kan man jo rende og skrue op og ned for sub'en hele tiden, det er jo også træls, men god fornøjlse,
|
| Til top |
|
| |
ribergaard Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg selv døjer lidt med rungen lyd og raslen og skramlen. Men det er ikke fra højtalerne eller anlægget. Det er simpelthen en skydedør der fylder halvdelen af en 5m lang væk der rasler. Hvis der er noget der er til at blive sindsyg over så er det det. Men det er mest når min sub går i dybden den begynder. Har prøvet at indstille forskellige ting og sager, men hver indstilling gjorde det bare lidt værrer. Så nu har jeg investeret i en marmorplade til at stille subben på. Se DET hjalp. Nu runger min skydedør ikke mere:)..eller...ikke så meget igen så man ikke kan hører det når man sidder og ser Master & Commander med DTS lyd:P
Anlæg:
TV: Sony 32" trinition
Reciever: H/K 430
DVD: H/K 31
Højtalerer: H/K HKTS 11
Andet udstyr: HomeLink TV-R med PCI
Ledninger:
Sub: IXOS Gamma Subwoofer mono signal Kabel, 9 meter
Scart: Reciever > TV: Tech-Link Scart kabel, 1 meter
Scart: DVD > TV: Tech-Link Scart kabel, 1 meter
Koaxial: Reciever > DVD: Tech-Link XS High-End Koaxial Digital Audio Kabel, 1 meter
Koaxial: Reciever > HomeLink: Tech-Link XS High-End Koaxial Digital Audio Kabel, 1 meter
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. den skydedør, så kan jeg anbefale en gedigen klat lim eller et par store skruer! På den måde rasler den ingen steder mere  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Rasmus30 Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer lige med et blasfemisk indlæg forummet taget i betragtning. Men jeg havde både surround og samme problem tidligere. I dag kører jeg bare lyden over fjernsynet og det er en ren befrielse. I mine surround dage lyttede jeg intenst til mit anlæg istedet for at opleve lyden. Dels var jeg konstant i tvivl om, om det var kalibreret optimalt og dels havde jeg omtalte problem med lydnivaeuet. Det var ikke et problem, fordi det i sig selv var generende. Men fordi det var til at få dårlige nerver af hele tiden at være på vagt over om det her lydniveau var acceptabelt i forhold til naboer, under- og overboere.
I dag er jeg lykkelig fri for den slags bekymringer. Lyden kommer ud af tv'et, stuen er fri for ledninger, jeg kan høre virkelighedens baggrundsstøj og jeg er en god, velopdragen og hensynsfuld nabo.
Så lad den frelste frelse, smid hele l**tet ud og fald ned i den gode samvittigheds ro.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også høre musik på en clock-radio, så generer man heller ikke nogen.
Hvis du synes lyden fra fjernsynet er god nok til dig, så er det jo godt for dig. Personligt for jeg ikke den rette oplevelse ud af at se en film med tv-lyd, specielt ikke hvis det er en af "de for larmende film"  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Spurnaldo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus30 skrev:
|
Jeg kommer lige med et blasfemisk indlæg forummet taget i betragtning. Men jeg havde både surround og samme problem tidligere. I dag kører jeg bare lyden over fjernsynet og det er en ren befrielse. I mine surround dage lyttede jeg intenst til mit anlæg istedet for at opleve lyden. Dels var jeg konstant i tvivl om, om det var kalibreret optimalt og dels havde jeg omtalte problem med lydnivaeuet. Det var ikke et problem, fordi det i sig selv var generende. Men fordi det var til at få dårlige nerver af hele tiden at være på vagt over om det her lydniveau var acceptabelt i forhold til naboer, under- og overboere.
I dag er jeg lykkelig fri for den slags bekymringer. Lyden kommer ud af tv'et, stuen er fri for ledninger, jeg kan høre virkelighedens baggrundsstøj og jeg er en god, velopdragen og hensynsfuld nabo.
Så lad den frelste frelse, smid hele l**tet ud og fald ned i den gode samvittigheds ro.
|
|
|
Jeg kan godt følge dette et langt stykke hen af vejen ,det er sjældent at jeg bare kan smide en film på og så bare nyde det uden at skulle justere det ene og det andet. Dette kan godt gå ud over oplevelsen engang imellem, men alternavtivet som du nævner med fjernsyntes mener jeg ødelægger oplevelsen endnu mere. DTS og DD er i min verden nødvendigt hvis jeg skal gide se en god aktionfilm.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette emne er jo ved at udvikle sig til at dreje sig om for eller imod surround... Jeg plejer at se mine film, når jeg ved at naboerne ikke er hjemme - på den måde kan jeg rigtigt få knald på eksplosionerne...
Efter jeg har fået surround, er tanken om at undvære det, når jeg ser film som matrix og starwars etc., ikke til at bære...
Hvis man gerne vil være "hensynsfuld surrounder", så kan man jo bare skrue ned for bassen (eller op for charmen ;o).... __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Rasmus30 Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at ane om det kan løse det specifikke problem, så går audiophile amok over den nye Yamaha Sound Projector på diverse udenlandske fora. Konsensus lyder i retningen af, at vidunderet i langt højere grad end traditionel surround skaber en virkelighedstro lyd der eksisterer i rummet omkring en, i modsætning til 5.1 eller 7.1 der lyder som lyd der kommer fra højtalere rundt omkring i rummet.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil give Nitro ret, nu begynder det at ligne en diskussion om surround i det hele taget.
Debatten gik på om nye film er for "larmende" og at det er svært at høre dialogen uden at blive blæst ud af stuen når der er gang i den. Yamahas lyd-dims løser jo ikke det problem.
Personligt foretrækker jeg den dynamiske lyd og den fysiske oplevelse det er når der virkelig sker noget, og jeg tvivler på at man får den oplevelse uden serøse højttalere der kan flytte noget luft og serøse forstærkere til at drive dem. Om det så er 2, 5, 7 eller flere højttalere er så en helt anden diskussion. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo - dialogen handlede oprindeligt om soundtracket på mediet ...
|
| Til top |
|
| |