| Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det siges at den bedste form for isolation er luft og den næstbedste er teflon... Giver man det lak; klart eller ej, vil det påvirke lyden.
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
Selvom dette er en ældre tråd vil jeg lige bidrage.
Man køber 2x6 kvadrat og fletter med min. 45 grader, så har man nok verdens bedste højttaler kabel.
Man skal dog huske at disse kabler kun holder i ca. 6 måneder, hvorefter de skal udskiftes. Dette gælder dog ikke, hvis du bruger det som subwoofer kabel. |
|
|
Det lyder mærkeligt men det er der jo så meget der gør, og det er jo ikke nødvendigvis forkert af den grund. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om ikke man kunne sparke gang i kablet igen ved at simpelthen at rense kontaktfladerne i begge ender?
Det lyder mærkeligt at det ligefrem skulle blive slidt op. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet i et senere indlæg, skal isoleringen skralles af :)
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
| Som skrevet i et senere indlæg, skal isoleringen skralles af :) |
|
|
Ja okay den var jeg egentlig med på, men er din pointe så at selvom kontaktfladerne renses, så er det selve oxideringen af de rå ledere hele vejen igennem, der er skyld i at kablet skal skiftes? Eller hur? Du skriver ikke noget om hvorfor kablet ikke holder mere end 6 måneder. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt. Det troede jeg egentligt gav sig selv, men det gør det jo nok ikke. Har aldrig været heldig til at forklarer mig selv. Undskyld for det.
Grunden til at kablet stadig kan bruges som subwoofer kabel, er at de frekvenser en subwoofer bruger løber i midten af kobberet og derfor ikke bliver påvirket af oxideringen - Forringelsen / Forandringen om man vil, sker kun i diskant og øvre melletone område, hvilket vi kender fra almindelige uterminerede højttalerkabler kabler.
Oxideringen sker hvor der ikke er isoleret, hvilket jo er hele kablet. Så selvom kontakt fladerne renses, vil kablet stadig være oxideret - hvis det giver noget mening?
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det giver mening nu, tak for forklaringen. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, men nok ikke med cerwin vega. Et nautilus rør fra b&w gør det nok nemmere :)
Nu er det så også noget, der kræver at alle andre kilder i anlægget er i orden, ellers kan man ikke høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu hvor vi er ved det...
hvad er best.. en masiv ledning (installations ledning til el) eller. en "løs" ledning (fx. en tyg ledning fra bil eller andet)...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solid core. tak - men jeg må indrømme at jeg bruger alt muligt på forskellig steder
Det har hos mig vist sig at når elektronik og højtaler virker efter hensigten, så betyder kabler ret lidt
Men jeg tør dog vædde på at et oxideret kobberkabel lyder bedre end et med lak forsegling, ligesom et kabel uden plastik lyder bedre end hvis det er isoleret med teflon, men dermed ikke sagt at man ikke kan opnå god lyd med teflon isolering
Jeg er overbevist om at alle kabler har en påvirkning af lyden, som kan bruges til tweaking af et ikke optimalæ setup - som sagt hvis der IKKE findes alvorlige fejl andre steder har kablet minimal betydning - jo mere enkelt jo bedre, og mindre påvirkning af lyden, og det har dermed intet med kablets kvalitet at gøre, de ER bare forskellige med forskellige egenskaber
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... så må jeg jo lige finde ud af hvilke af de to tyber jeg kan få den tyggeste ledning af nemmest :P...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tyndt kabel lyder som regel bedst 
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ingen ironi i den sætning... veeel ;)..
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
| Det siges at den bedste form for isolation er luft og den næstbedste er teflon... Giver man det lak; klart eller ej, vil det påvirke lyden. |
|
|
Undskyld, måske et dumt spørgsmål. men hvad er det lige du vil isolere imod?? For mig at se er luft da en af de absolut ringeste former for isolering medmindre vi snakker om temperaturer. En lakering eller almindelig plastikisolering isolerer for ilt, dvs. ingen oxydering, samtidig isolerer de for kortslutning og anden elektrisitet. Luft isolerer mod??
hifi-fjols skrev:
Grunden til at kablet stadig kan bruges som subwoofer kabel, er at de frekvenser en subwoofer bruger løber i midten af kobberet og derfor ikke bliver påvirket af oxideringen - Forringelsen / Forandringen om man vil, sker kun i diskant og øvre melletone område, hvilket vi kender fra almindelige uterminerede højttalerkabler kabler.
|
|
|
Hmm... Det der er heller ikke logik for mig! Du siger, at en strøm løber forskelligt i kablet efter frekvens(?) Hvorfor i al verden skulle den dog det? Det er jo bare nogle elektroner der puffer til hinanden, og de er nok ligeglad med om hvor ofte der sendes et hold af dem gennem kablet. De befinder sig bedst i kanten af lederen. Hvorfor så være i midten?
Bare lige mine tanker. Ret mig hvis jeg er galt på den eller har brug for lidt indsigt.. (eller sig til hvis jeg ikke udtrykker mig forståeligt )
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo den er vist god nok med at højere frekvenser bevæger sig yderst i lederen - der opstår derved et misforhold mellem tværsnittet og overflade arealet, og frekvenserne får ulige vilkår
Det er her at der skulle være fordele ved flade kabler hvor overflade arealet øges drastisk i forhold til tværsnittet
Multicore kabler har for så vidt samme fordel i stort overflade areal, men ulempen er så at de mange ledere har berøring, hvilket dog til dels kan løses ved at hver enkelt leder er lak isoleret
Og så er der mellemvaren som består af et mindre antal tynde solidcore ledere, hvor Audioquest kabler er et godt eksempel
Samme opbygning findes for så vidt også i forsynings kablet til elnettet
|
| Til top |
|
| |
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvorfor fjerne isoleringen? Det er stadig nonsens for mig. Og jeg er stadig ikke overbevist om det med frekvenser bevæger sig forskelligt.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
et kraftigt startkabel - forgyldt - ovetrukket med flettet silke - i teflon-kevlar forstærket gummirør -vaukum udsuget og forseglet i begge ender ved -28 grader før påsættelse af guldspader -det rykker!
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
6 Bajere på i ikke kan høre forskel på om der er sprøjtet klar lak på eller ej. |
|
|
Gir dig fuldstændig ret om det lyder super super elendigt eller bare superelendigt kan man sikkert ikke høre den store forskel på.......
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b
det kabel ville jeg gerne se, ud over et startkabel er tungt som fanden, og så ret uhandy, så vil du give det guld, så det bliver endnu tungere og DYRT a helvede til :P... fyre det ind i en gang "volapyk" for der næst at smække det i en fryser og fyre op for din gamle nilfisk støvsuger :P..
by the way, oppe i vores bowlingcenter hænger der en guldspade, (tror den tog det første spadestik til I-centeret)
håber det spiller godt, evt. uddyb lyden og smid et par billeder ;):P...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
r-l-b
det kabel ville jeg gerne se, ud over et startkabel er tungt som fanden, og så ret uhandy, så vil du give det guld, så det bliver endnu tungere og DYRT a helvede til :P... fyre det ind i en gang "volapyk" for der næst at smække det i en fryser og fyre op for din gamle nilfisk støvsuger :P.. |
|
|
ups jeg glemte at ivist ndsætte   __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |