Emne: Dvd-priser undersøges ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Here we go again... 
Prøv lige at kigge forbi den nærmeste Bilka, Fona eller Tp Musikmarked... Der har ALDRIG været så mange film til 100 kr. eller mindre - og der går kortere og kortere tid fra releasen til de bliver sat ned til halv pris, og det er ikke bare skodfilm men også store successer... Det går faktisk for mange titlers vedkommende hurtigere idag end det gjorde i de glade VHS dage, før DVD blev lanceret.
Ja, en del film, men ikke alle, kommer relativt hurtigt ned på 100 kr., men du kan være ganske forvisset om at det er filmselskaberne der sørger for at det sker med deres "kampagner". Det er stadig ikke et udtryk for konkurrence, for de andre følger trop med nøjagtigt de samme priser - vi snakker ikke om de voldsomme variabler!
Hvis det ikke er et udtryk for stor konkurrence, så ved jeg ikke hvad der er.
Et af konkurrencestyrelsens udgangspunkter for denne nye "kampagne" er at de undrer sig over at en typisk titel på DVD på udgivelsestidspunktet I DANMARK (!!) koster langt mindre i USA. Sært nok har de så ikke undersøgt hvor længe den givne titel har været ude i USA eller hvad den kostede den gang den blev releaset dér. Hvis nu de brugte samme forudsætninger for begge markeder - nemlig "hvad kostede de på streetdate, og hvad koster de 4-5 måneder senere", så ville billedet se noget anderledes ud.
Overhovedet ikke - film er stadig MEGET billige på udgivelsestidspunktet og falder ret voldsomt, ret hurtigt. Selv med fragt osv. er en premierefilm stadig en del kroner billigere i forhold til når den udkommer herhjemme. I gennemsnit ligger prisen på premierefilm under 150 kr, mens vi herhjemme ser flere og flere til 229 og 249 kr. Samtidig er der kun lidt ellers slet intet ekstramateriale i form af f.eks. skive 2 eller indlæg hvor man kan læse om kapitlerne osv. De fleste af de film jeg selv køber, er region 1 og der er sparet ikke så få kroner i forhold til de hjemlige udgivelser.
Alt andet lige sker der ikke så meget prismæssigt herhjemme, og selvom der er tale om et relativt lille marked, må der vel være et eller andet der hedder konkurrence! |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
RogueAgent skrev:
Prøv lige at kigge forbi den nærmeste Bilka, Fona eller Tp
Musikmarked... Der har ALDRIG været så mange film til 100 kr. eller
mindre - og der går kortere og kortere tid fra releasen til de bliver
sat ned til halv pris, og det er ikke bare skodfilm men også store
successer... Det går faktisk for mange titlers vedkommende hurtigere
idag end det gjorde i de glade VHS dage, før DVD blev lanceret.
|
|
|
Jeg kan ikke rigtig bidrage med markedsøkonomiske teorier (jeg er bedre
til at bruge pengene), men jeg mener det er påfaldende hvor ens
priserne på DVD'er er i DK og det du skriver ovenfor, RougeAgent, er ikke konkurrence, men et udtryk for en bestemt prispolitik.
Priserne på kampagne/tilbuds DVD'erne er så vidt jeg kan se ens
uanset om man handler i Fona, TP Musik, dvdoo.dk, osv. Hvis der var
konkurrence på priserne så måtte de nødvendigvis også være forskellige.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Hej,
RogueAgent skrev:
Prøv lige at kigge forbi den nærmeste Bilka, Fona eller Tp Musikmarked... Der har ALDRIG været så mange film til 100 kr. eller mindre - og der går kortere og kortere tid fra releasen til de bliver sat ned til halv pris, og det er ikke bare skodfilm men også store successer... Det går faktisk for mange titlers vedkommende hurtigere idag end det gjorde i de glade VHS dage, før DVD blev lanceret.
|
|
|
Jeg kan ikke rigtig bidrage med markedsøkonomiske teorier (jeg er bedre til at bruge pengene), men jeg mener det er påfaldende hvor ens priserne på DVD'er er i DK og det du skriver ovenfor, RougeAgent, er ikke konkurrence, men et udtryk for en bestemt prispolitik.
Priserne på kampagne/tilbuds DVD'erne er så vidt jeg kan se ens uanset om man handler i Fona, TP Musik, dvdoo.dk, osv. Hvis der var konkurrence på priserne så måtte de nødvendigvis også være forskellige.
Ronin: Lige nøjagtigt - priserne er stadig de samme, og der bliver jo gerne opstillet de "smarte" kampagne-standere hvor filmene bliver vist frem for Hr.og Fru Danmark! Det er en færdig løsning butikkerne køber, og ikke noget de selv finder på.
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Ronin: Lige nøjagtigt - priserne er stadig de samme, og der bliver jo gerne opstillet de "smarte" kampagne-standere hvor filmene bliver vist frem for Hr.og Fru Danmark! Det er en færdig løsning butikkerne køber, og ikke noget de selv finder på.
|
|
|
Selvfølgelig er det "færdig" løsninger (i mange tilfælde, ikke alle...) som butikkerne køber. Der er efterhånden så mange titler på markedet, at ingen butik har ressourcerne til at skulle holde styr på dette alene. I dagligvarebutikkerne er de f.eks. gearet til at holde styr på et vist antal varenumre - som i langt langt de fleste tilfælde ikke ændrer sig fra uge til uge eller måned til måned. Men hvad film (og musik) angår, så skifter billedet hver uge, nogen titler skal ud, andre ind - og det er altså ikke alle butikker der har råd til at ansætte en dedikeret film/musik indkøber. Og selv dem der har har ikke tid til skulle sætte sig 100% ind i hvad der sker med de par hundrede titler der kommer til hver evig eneste uge. (jeg aner ikke hvad der kommer på musiksiden, men det er sikkert noget tilsvarende)
Og kampagnestandere er da iøvrigt ikke noget hverken film- eller musikbranchen har fundet på. Jeg vil tro at op mod halvdelen om ikke mere af de mærkevarer (hvad enten det er sæbe, tøj, værktøj, slik eller sodavand der står i de store butikker er opstillet af leverandørens sælger, eller i det mindste efter leverandørens anbefalinger, snarere end af butikken selv. Og hvad skulle der være galt i det - både leverandøren og butikken er jo interesseret i at produktet sælger så godt som muligt, ellers var der jo ingen ide i at lade det indgå i sortimentet.
Og "ensretningen" af priserne mener jeg nu mere er et udtryk for at butikkerne ved hvilke priser der "virker". 99,95 er nu engang en bedre "psykologisk" pris end f.eks. 93,87. Og det er der vel ikke nogen butik der har "monopol" på at have opdaget.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RogueAgent,
Tak for dit indlæg. Det ændrer dog ikke ved at der er tale om en overpris på DVD (og CD) på markedet. Konkurrencen er ikke perfekt, og dette medfører uværgerligt at priserne er størrere end nødvendigt.
Du har ret I at de folk der står for udgivelserne herhjemme sikkert er passionerede filmelskere. Alt andet ville være tåbeligt, for er man filmelsker, har man et bedre grundlag for at vurdere om en film er god, og om den kan sælges end hvis ens altoverskyggende interesse f.eks er at kigge på fugle...
Når selskaberne udgiver en smal film herhjemme, er der med garanti tale om en mindre investering end da Titanic blev introduceret. Men derfor er der alligevel tale om en forretningsmæssig analyse. Som udgiver håber man jo altid på at det lykkes at få fingre i en film der kan blive den nye PulpFiction, en film der er billig, men som indspiller store summer på trods af dette. Derfor vil man som udgiver være indstillet på at investere i den ukendte film, idet man håber på den store gevinst. Men det ændrer ikke ved at man ikke udsender 100 film på markedet med tab... Man prøver at gøre hver film til en positiv forretning. For forbrugere der ikke kender den smalle film, må man vel også sige at chancen for at forbrugeren satser sine penge, er størrere, jo billigere filmen er.
At man ser priskonkurrence/billige priser mellem f.eks TP og Fona mv, er desværre ikke udtryk for den store priskonkurrence, idet disse forretningers indkøbspriser er bestemt suverænt af DVD/CD distributøren. Det er jo ikke i det sidste salgsled at konkurrencen mangler, konkurrencen mangler hos distributøren som frit kan sætte sine priser som han vil.
Det lavere priser efter at en DVD har været på markedet i kort tid, er således udelukkende udtryk for profitmaksimering, nemlig at efter initialfasen, hvor entusiasterne har købt produkterne i dyre domme, skal prisen ned, for at hr og fru danmark også køber produktet i stor stil inden de har glemt alt om produktet...
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davdav!
Ja, jeg kan selvfølgelig ikke tie helt stille i denne debat
Mens jeg er helt enig med Rouge Agent i, at der skal være en balance for at kunne satse på de smalle udgivelser, så forklarer det stadig ikke, at prisen på en DVD er lavere på den anden side af sundet. Kunne man forestille sig, at dette kan skyldes reel konkurrence i Norge og mangel på samme i DK?
DVD udgivelserne indeholder nemlig oftest de nordiske sprog, så det er et identisk produkt, der her er tale om.
Og årsagen til, at Konkurrencestyrelsen interesserer sig for sagen kunne velsagtens være... øhh... manglende konkurrence?
Jeg har i øvrigt ladet mig hviske i øret, at Konkurrencestyrelsens undersøgelse omfatter BÅDE DVD, CD og spil.
Thomas Sillesen siger det, så der faktisk ikke er så meget at misforstå
DVD og CD salget er i høj grad baseret på volumen. Man skulle i stedet tro, at branchen mener, at der er tale om vaskepulver. Efter min bedste overbevisning (er også uddannet i økonomi), kan man sq ikke drive canvas salg på et artistisk betonet produkt.
En anden ting er, at jeg kender personligt ret mange, der holder sig til "sikre køb" pga. priserne (CD). De smalle genrer, nye og ukendte kunstnere udforskes ganske enkelt ikke i den grad, der ellers ville blive gjort, såfremt prisen var på et fornuftigt niveau.
Fejlen er her igen, at branchen (DVD/CD) alene mener, at den skal leve af forbrugerene. Det ideelle forhold indbefatter begreber såsom mersalg, volumen, prisrespons etc. med BÅDE branchen og forbrugerne som interessenter. Altså skal forbrugerne også "leve" af branchen i form af den oplevelse, det givne medie giver.
At man i DK ikke skulle have kendskab til DVD avancerne i f.eks. Norge, forekommer en smule mere end mystisk, da produktionerne oftest bliver lavet i DK.
Det kunne i den forbindelse være interessant at høre, hvad en Norsk grossist giver for DVD...?
Teknisk set har man monopol, når markedsandelen er fra 80 pct. og opefter. Hvodden har Nordisk Film det i så henseende? Og Aller?
Økonomisk fagligt er der ikke nogen fornuftig forklaring på det danske prisniveau, andet end prismaksimering til det yderste. I daglig tale kaldes dette nok nærmest for grådighed.
At Føtex for nogle år siden fik trusler fra branchen om leveringsstop af CD pga. netop konkurrencedygtige priser, siger jo alt.
Også Thomas Sillesen rammer igen branchens achilleshæl, idet branchen ikke magter at forstå, at ved en prisnedsættelse vil der alt andet lige blive tale om et mersalg, og i sidste ende et større dækningsbidrag til branchen.
Dette vil selvsagt medføre både en tilfreds branche og tilfredse forbrugere, hvor sidstnævnte vil købe både mere og bredere, end det i dag er tilfældet.
Nu er der to personer herinde med en økonomisk uddannelse, der uafhængigt siger nøjagtigt det samme.
Og sjovt nok vil forbrugerne, politikerne, Konkurrencestyrelsen og alt det andet brokkende skravl nok holde op med at brokke sig den dag, branchen sætter priserne ned til et fornuftigt niveau.
Problemet er måske, at så ville branchen jo samtidigt indrømme, at der tidligere har været taget overpriser, ikk'?
Men... mon ikke forbrugerne i så fald ville være i stand til at se fremad i stedet for tilbage...?
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Ronin skrev:
|
|
|
|
Og "ensretningen" af priserne mener jeg nu mere er et udtryk for at butikkerne ved hvilke priser der "virker". 99,95 er nu engang en bedre "psykologisk" pris end f.eks. 93,87. Og det er der vel ikke nogen butik der har "monopol" på at have opdaget.
|
|
|
Nej, det har de ikke monopol på, men de har heller ingen indflydelse på den liste over vejledende priser der følger med, og der er en vis portion "sund fornuft" bag, som appelerer kraftigt til at filmene bliver prissat til det beløb - det har ikke det fjerneste med konkurrence at gøre, og det er netop de ting der gør det hele så uigennemskueligt for både butikker og forbrugere, og butikkerne er samtidig interesseret i at tjene lidt penge på det de sælger, og fortjenesten på dvd og cd er ikke så stor at det kan imponere - der sidder andre som indkasserer væsentligt større beløb, og det er et faktum! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Yes, yes - nybagt far d. 1. April til en herlig lille velskabt pige på 50 cm og 3490 gram! :-) |
|
|
 Go daddy go - tillykke tillykke Ronin  (Off track, I know - håber det går i dette tilfælde  )
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
Ronin skrev:
| Yes, yes - nybagt far d. 1. April til en herlig lille velskabt pige på 50 cm og 3490 gram! :-) |
|
|
Go daddy go - tillykke tillykke Ronin (Off track, I know - håber det går i dette tilfælde )
|
|
|
Hehe mange tak skal du have! Slut med musik til langt ud på natten, men pyt - der er jo noget der pludselig blev vigtigere! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg syntes det er helt fint de holder de priser de gør...
men så skal de bare ikke undre sig over DivX og MP3 
ps: kan piger være velskabte  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
ps: kan piger være velskabte 
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilke kredse du normalt færdes i, så jeg kan da berolige dig med at det kan de!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
3DX skrev:
|
ps: kan piger være velskabte 
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilke kredse du normalt færdes i, så jeg kan da berolige dig med at det kan de! 
|
|
|
ja tak, det ved jeg alt om - men det stopper efter ca. 30 år (det vil jeg helst ikke citeres for )
tillykke  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne i ikke holde jeres private bemærkninger privat? Treåden er lidt afsporet...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove, det hjælper ikke... priserne falder alligevel ikke Så lad os da lykønske Ronin ! med den nye audiophil 
Tillykke Ronin !
Og iøvrigt så skal du IKKE stoppe med at spille høj musik om aftenen ! Hvis du derimod gør som du altid har gjort, så vender dit barn sig til at sådan er det her i huset, og sover alligevel 
Som knægt havde jeg mit værelse 15 meter fra den jyske længdebane... Der var jeg så vant til togene, at jeg sov igennem, på nær når DSB ændrede køreplan, så vågnede jeg fordi godstoget kl 2:08 pludseligt ikke kom alligevel 
For at glæde Groove, og komme tilbage til tråden, så er det sådan at der findes et begreb der hedder pris-elasticitet. Det er går kortfattet ud på at man når man kender pris-elasticiteten for et produkt, kan forudsige salget ved en given pris. F.eks kunne det være at hvis DVD film koster 400 istedet for 200,- så sælger man kun 20% af det man gjorde ved 200,- Og hvis prisen var 50 istedet for 200,- så sælger man 5 gange så meget.
For DVD og CD er priselasticiteten speciel. Det skyldes at forbrugerne har muligheden for at lave ulovlige kopier. Det siger sig selv at antallet af kopier vil stige jo højere prisen er. Tilsvarende ville antallet af kopier være nærmest ikke eksisterende hvis priserne var f.eks 50kr for en CD.
Man må derfor konkludere at problemerne med ulovlige kopier er selvskabte, og udelukkende skyldes selskabernes grådighed.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
For at glæde Groove, og komme tilbage til tråden, så er det sådan at der findes et begreb der hedder pris-elasticitet. Det er går kortfattet ud på at man når man kender pris-elasticiteten for et produkt, kan forudsige salget ved en given pris. F.eks kunne det være at hvis DVD film koster 400 istedet for 200,- så sælger man kun 20% af det man gjorde ved 200,- Og hvis prisen var 50 istedet for 200,- så sælger man 5 gange så meget.
For DVD og CD er priselasticiteten speciel. Det skyldes at forbrugerne har muligheden for at lave ulovlige kopier. Det siger sig selv at antallet af kopier vil stige jo højere prisen er. Tilsvarende ville antallet af kopier være nærmest ikke eksisterende hvis priserne var f.eks 50kr for en CD.
Man må derfor konkludere at problemerne med ulovlige kopier er selvskabte, og udelukkende skyldes selskabernes grådighed.
|
|
|
Tak Thomas og det er ekstra glædeligt at du formulerede mine tanker som jeg ville skrive ned lige inden jeg blev afsporet af OT 
Branchen er virkelig på et skråplan med deres prispolitik og musikpoliti....selv om jeg ikke bryder mig om ulovlig kopiering er der sku noget tiltalende i at knægte branchens attituder  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
|
|
|
Jeg ved godt at det er et teoretisk eksempel der her ridses op, men jeg vil nu mene det er LIGE lovlig teoretisk at en DVD skulle sælge 5 gange så mange eksemplarer hvis den kostede en 50´er som hvis den kostede 200.
Og Thomas ved lige så godt som jeg, at det er de sidste 10-25% af udsalgsprisen på et produkt (afhængigt af produkttype, det er ikke unikt for hverken CD´er, DVD´er, cola eller tennisketsjere) som alle de forskellige led involveret i at et produkt ligger på hylden i butikken skal leve af...
Med andre ord - hvis en DVD eksempelvis koster 200 kr. på streetdate, så er der selvfølgelig "skjult" forskellige leds avancer i prisen. Filmselskabet har fået en bid i royalty for salget, distributøren skal have dækket den fysiske produktion, distribution og markedsføring m.m., og skulle gerne tjene et par kroner derudover, og butikken skal have dækket deres indkøbspris og derudover betale for den plads varen optager i butikken, eventuel markedsføring samt løn til sælgeren. I runde tal kan man sige at den samlede "avance" - vel at mærke fordelt på ihvertfald 3 forskellige led i "fødekæden" - udgør måske 20-30 kr. Dette dækker som sagt så over at nogen titler giver en forholdsvis god avance mens andre potentielt er en tabsforretning for alle involverede - dog mest distributøren.
Forestil jer så at alle DVD kostede 129 kr. på streetdate. Alle de grundlæggende omkostninger er reelt uændrede - det eneste der ændrer sig er avancen. Hurtig hovedregning siger at det der før gav måske 25 kr. til deling mellem rigtig mange mennesker, pludselig er blevet til en udgift på omkring 30 kr (husk, momsen er lidt mindre - men jeg er sikker på at G&S gerne vil udredde forskellen i kr. og ører..! ) Denne udgift kommer enten til at ligge alene på detailleddet medmindre indkøbspriserne sænkes drastisk, eller også skal denne udgift deles mellem de forskellige led.
Jeg taler naturligvis stadig gennemsnit, set over en bred vifte af store og små udgivelser, hvis man altså forestillede sig at udbuddet af nye titler var uændret på trods af den sænkede pris.
I praksis kan jeg ikke se at det skulle være så svært at se, at det så kun ville blive de titler der var store nok til at gøre de indledende produktionsomkostninger forholdsvis ubetydelige og dermed skabe en indtjening selv med de lavere priser, der ville komme ud. Så ville det nemlig først blive HELT uholdbart at udgive de mindre niche-titler.
Thomas Sillesen skrev:
| Man må derfor konkludere at problemerne med ulovlige kopier er selvskabte, og udelukkende skyldes selskabernes grådighed. |
|
|
For det første så er det RIGTIG svært at konkurrere med noget der er gratis. Uanset hvad en CD eller DVD koster, 200, 50 eller for den sags skyld 10 kr - så vil der ALTID være nogen der ikke er parat til at betale prisen, specielt når det ulovlige materiale er så let tilgængeligt som det desværre er tilfældet.
Er der seriøst nogen der tror at ret mange af de teenagere der i dag downloader film og mp3 filer i større eller mindre omfang, ville holde op hvis de originale produkter kostede det halve af idag..?
For det andet så synes jeg helt ærligt at Thomas som selv lever af at sælge et produkt burde holde sig for god til at komme med den slags udtalelser. Man kan altid diskutere hvad der er den "rigtige" pris for en vare - men det bør ALDRIG nogensinde være en undskylding for at begå tyveri. Er varen for dyr lader man den stå, så enkelt er det.
Hvordan ville Densen føle det hvis nogen begyndte at lave kopier af deres produkter og sælge for 500 kr. fra laddet af en lastbil - fordi man mente at de originale produkter var for dyre..??
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
At man i DK ikke skulle have kendskab til DVD avancerne i f.eks. Norge, forekommer en smule mere end mystisk, da produktionerne oftest bliver lavet i DK.
Det kunne i den forbindelse være interessant at høre, hvad en Norsk grossist giver for DVD...?
|
|
|
Jeg siger ikke at "man" ikke kender avancerne i Norge - kun at JEG ikke gør. Jeg producerer de fysiske DVD´er, også til Norge, Sverige og Finland - men jeg er ikke direkte involveret i hverken salg eller distribution. Og detailhandelen kender jeg endnu mindre til.
Jeg udtaler mig primært på baggrund af de omkostninger jeg kender til - som specifikt handler om hvad det koster at gå fra indkøb af en filmrettighed til der ligger f.eks. 10.000 færdige DVD´er klar til salg på et distributionslager. Og mit argument er her hele vejen igennem at der er væsentligt flere - og større - omkostninger involveret end de fleste forbrugere er klar over.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes plade branchen ligger som de har redt.
DivX, Mp3, emule, kazza, osv osv.
De tror de har monopol og tro de kan lovgive og kontrollere sig ud af deres problemer.
De har reageret på konkurrence ved at indføre politi, erstatnings krav i millionklasen osv. osv.
De har reageret ligesom alle regeringer gør på narko… kontrol kontrol, lovgivning lovgivning. Det løser bare ikke en meter problemet, for fortjenesten er så stor på fub, at alle er villige til at risikere det.
De kunne med et trylle slag løse problemet:
CD = 50.-
DVD = 100.-
Samme release dato på verdens plan.
En md. Efter skal bio. Skal film komme på DVD.
Hvorfor koster en CD’er 150.- alle steder ? nye kunstnere, gamle kending de ved sælger, i alle forretning, om det er på Strøget, eller i Tørerøvelse! 
Hvorfor skal danskere se filmene EFTER USA ?
Det stinker af monopol og gamle opfattelse af hvordan et marked fungere.
De laver kopi sikringer, alt ligger på nette alligevel.
De laver politi, antallet siger alligevel.
De sætter ekstra skat på blanke cd for at kompensere for noget der er ulovligt (har man så ikke betalt det kopierede musik alligevel?) 
Hvis alle brancher der blev presset af teknologiske landvindinger, regerede på den vis, ville verdens handlen går i står… __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Thomas Sillesen skrev:
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]Man må derfor konkludere at problemerne med ulovlige kopier er selvskabte, og udelukkende skyldes selskabernes grådighed. |
|
|
For det første så er det RIGTIG svært at konkurrere med noget der er gratis. Uanset hvad en CD eller DVD koster, 200, 50 eller for den sags skyld 10 kr - så vil der ALTID være nogen der ikke er parat til at betale prisen, specielt når det ulovlige materiale er så let tilgængeligt som det desværre er tilfældet.
Er der seriøst nogen der tror at ret mange af de teenagere der i dag downloader film og mp3 filer i større eller mindre omfang, ville holde op hvis de originale produkter kostede det halve af idag..?
|
|
|
gad du kopier/ downloade hvis en cd med 60 min. kvalitets musik, en fed leaflet, og et hylster der ikke går i stykker første gang man taber det. kostede 50.-
det samme hvis en dvd'er med ekstra materiale, evt. en fed plakat osv. kostede en 100.-
næppe.
der ville være en fåtal tilbage der gad! en så lille gruppe at det kunne være lige gyldigt.
der i mod ville salget af cd'er og dvd eksplodere. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Jeg syntes plade branchen ligger som de har redt.
DivX, Mp3, emule, kazza, osv osv.
De tror de har monopol og tro de kan lovgive og kontrollere sig ud af deres problemer.
De har reageret på konkurrence ved at indføre politi, erstatnings krav i millionklasen osv. osv.
De har reageret ligesom alle regeringer gør på narko… kontrol kontrol, lovgivning lovgivning. Det løser bare ikke en meter problemet, for fortjenesten er så stor på fub, at alle er villige til at risikere det.
De kunne med et trylle slag løse problemet:
CD = 50.-
DVD = 100.-
Samme release dato på verdens plan.
En md. Efter skal bio. Skal film komme på DVD.
Hvorfor koster en CD’er 150.- alle steder ? nye kunstnere, gamle kending de ved sælger, i alle forretning, om det er på Strøget, eller i Tørerøvelse! 
Hvorfor skal danskere se filmene EFTER USA ?
Det stinker af monopol og gamle opfattelse af hvordan et marked fungere.
De laver kopi sikringer, alt ligger på nette alligevel.
De laver politi, antallet siger alligevel.
De sætter ekstra skat på blanke cd for at kompensere for noget der er ulovligt (har man så ikke betalt det kopierede musik alligevel?) 
Hvis alle brancher der blev presset af teknologiske landvindinger, regerede på den vis, ville verdens handlen går i står…
|
|
|
Imponerende "frisind"!?
Gad vide om piben fik en anden lyd, hvis et nyt firma tog navnet "3DX", åbnede siden www.3DX.net og solgte 100% kopier af JJAZ konstruktioner? 
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|