Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er du lydteknikker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke noget forhold til branchen som sådan men hvad med komprimering af lyden kunne man evt. ikke forsøge at gøre det lidt mindre.

Det kunne være sjov at høre en tilbagemelding om hvad din erfaring er når du lige får prøvet nogle ting af i praksis.

Snakkede forleden med en musikker og han foretrak at høre muskik på hans PA anlæg og gav ikke så meget for HiFi,man kunne så spørge omvendt er de så ikke til høj troværdighed som er esensen i HiFi.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 April 2005 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

jo da, problemet er bare at meget pa er så grimt at det gør ondt, og en forstærker der ikke rulller bare en smule af i toppen vil nok ikke være særlig lyttevenlig ved lydtryk over 80 db

noget af det mest dynamiske og korrekte jeg har hørt er pa såvel som studie udstyr, men aldrig om det skal stå i min stue. dertil er det simpelthen for grimt.

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Kopmrimering er et værktøj som skal bruges!!! Men det skal selvfølgelig lyde rigtigt..

At lave musik er lidt som at lave mad. Laver man mad til 4 personer, så kan der kæles for maden. Maden kan krydres rigtigt. de dyre råvarer kan bruges osv. Laver man mad til 400 personner, så skal alle ku lide det. Eller det vil sige at det skal falde i alles smag, så man sparer lidt på krydderier. Bruger lidt billigere råvarer, og indgår nogle kompromiser.

komprimeringen får musikken til at falde bedre ud på små anlæg (getoblastere, de fleste bilradioer osv), og hvis man undersøger markedet, så er det der der lyttes mest musik.

Som tidligere skrevet, så er det ikke i studiet musikken bliver ødelagt. Efter musikken er mixet i studiet, så kommer musikken til en masteringstekniker som mastererer musikken. Hans opgave er at tweake mixet så det falder bedst ud på flest mulige anlæg. Da der er ca 1 "ordentligt" hiend anlæg for hver 1000 budget anlæg (her regnes discman, bilradioer osv også med) så kan man jo tænke over hvad der prioriteres.

Der er så folk som er dygtige nok til også at tage hensyn til hiend, men det er normalt ikke der indsatsen ligges.

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Hej pbrand

Det du skriver holder ikke i min verden for vis i laver en rigtig god lyd fra starten og det ikke lyder godt efter det har været igennem en masteringstekniker så er det jo der der skal forbedres eller gå uden om denne proses, for er lyden god fra stardten er den også god på moster Karens damp radio jo rener lyd jo bedre og mindre teknik lyden skal igenem desto bedre lyd der er da logik for perle høns

Hi-fi Elotronik bladet skrev en gang at der var stor forskæld på master banet til det vi fik i hoved der hjemme på vores set up, mun ikke det er jer der skulle kikke lidt på det set up i bruger, for nogle kan da godt finde ud af at presentere rigtig god lyd så man falder helt sammen i sofa og glemmer alt om perspetiv og rum og jeg skal komme efter jer vor man føler at man er til stæde i musikken

Det var lige lidt morgen hoste  på en Søndag

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:

Med den tåbelige logik, så kan jeg ikke forstå hvad der kan få en murer til at bo i andet end et murstenshus. Jeg kan heller ikke fatte hvordan en tømrer eller snedker kan bo i andet end et træhus. Men mest af alt kan jeg ikke fatte hvordan en bager kan bo i andet end et honningkagehus!

Jeg arbejder i et studie, og min kæreste er live (og studie) teknikker. Og tro mig. Det har INTET med hifi at gøre. Den dag du kan fremvise et hifi setup der er 100% liniert. Det være sig amps, kabler, højtalere, rum osv der IKKE faver lyden. Så kan vi begynde at snakke om at tingene kan have noget med hinanden at gøre.

I dag betyder hifi somend bare at man har brugt lidt tid på hviklen farvning af lyden man bedst kan lide. Smag og behag. Det ku jo godt være at man evidst er gået efter fonas det edste til 1999,95 fordi det er det man kan lide lyden af.

Jeg har hørt hifianlæg til over 200.000 kroner som jeg syntes lyder langt dårligere end de krk exposé E8T jeg til dagligt lytter på.

Tåbelige logik. Du kan da bare pikkelaw, hvis du ikke kan lide lugten. Føler du dig ellers stødt? Det lyder som om du tager det som et personligt angreb, på dine person. Sælg dit anlæg og køb den gode ES serie fra Sony..

JEG MÅ NOK TILFØJE: DET ER HELLER IKKE VÆRRE!!
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Med al respekt, hr. :-):-), der er vist en del omkring lydproduktion du ikke er helt stiv i ...

Prøv e.v.t. at læse disse tråde

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22453&P N=1

og

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22453&P N=1

Disse tråde siger en del om hvorfor kompression i dag bruges og misbruges..

Og gider du så foriøvrigt ikke lige at droppe den der med "os" og "jer", lydteknikkere er ikke dine fjender, tværtimod.

"for er lyden god fra stardten er den også god på moster Karens damp radio jo rener lyd jo bedre og mindre teknik lyden skal igenem desto bedre lyd der er da logik for perle høns "

NEJ.... selvom det KAN være sådan er det ikke nødvendigvis en endegyldig sandhed. Hvis du læser starten på dette indlæg kan du se en nysgerrig nybegynder´s erfaringer. Teknik er kun en del af hemmeligheden bag god lyd, at lave god lyd er et håndværk som indlæres over mange år. Og meget af dette håndværk handler lige så meget om psykologi og strategi, som teknik.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Når vi snakker komprimering og dårlig lyd, så var mit største chok at høre det først af Gwen Stefanis hit (på hendes nyeste plade) på eget anlæg Det var nok det grelleste eksempel på lyde lavet til l**teanlæg Tag den hifi nørd, synes produtionen næsten af sige..

Jeg glæder mig meget til at høre/se hvordan tingene tager sig ud i IR..

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Tåbelige logik. Du kan da bare pikkelaw, hvis du ikke kan lide lugten. Føler du dig ellers stødt? Det lyder som om du tager det som et personligt angreb, på dine person. Sælg dit anlæg og køb den gode ES serie fra Sony..

Undskyld, hvad handler det her om ? Du beder en lydteknikker om respons, det får du så, hvorefter du sviner vedkommende til ?

Jeg håber ikke det er en attitude du udviser i studiet......

MVH

Bonné

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej Igen !

Så fik Mr. High Fy vis også lidt Søndags hoste  husk at der plas til alle her inde det er det der gør denne side så inspire,,, og så kan jeg ikke finde ud af stave til resten af dette ord men det er jo også Søndag

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ja ja, rolig nu. I tager ilde op. Hvis manden starter med at kalde noget af det jeg har skrevet for "tåbeligt" så kan han/i vel også tåle at få lidt igen. Værre var det skam heller ikke. Tag nu lige og læs det hele igen tak. 

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Undskyld, hvad handler det her om ? Du beder en lydteknikker om respons, det får du så, hvorefter du sviner vedkommende til ?

Jeg håber ikke det er en attitude du udviser i studiet......

MVH

Bonné

Igen. Drik lige din morgenkaffe,og gå en tur med Fifi. Læs så det hele igen, og lad være med at tage det så bogstaveligt.

Cant we just all be freinds??   (host host)

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Ja ja, rolig nu. I tager ilde op. Hvis manden starter med at kalde noget af det jeg har skrevet for "tåbeligt" så kan han/i vel også tåle at få lidt igen.

Her er det jo så det ville klæde dig at ARGUMENTERE for at du ikke er tåbelig.....Der står faktisk nogle interessante ting i Pbrands indlæg som du slet ikke tager stilling til

MVH

Bonné

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Så Så drenge det er Søndag og sole skinner over lille hi-fi Danmark

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Ja ja, rolig nu. I tager ilde op. Hvis manden starter med at kalde noget af det jeg har skrevet for "tåbeligt" så kan han/i vel også tåle at få lidt igen.

Her er det jo så det ville klæde dig at ARGUMENTERE for at du ikke er tåbelig.....Der står faktisk nogle interessante ting i Pbrands indlæg som du slet ikke tager stilling til

MVH

Bonné

Det var da utroligt! Er i så nærtagende? Du gætter og gætter! Hvad ved du om hvad jeg har taget stillig til? Drik så den kaffe (kan du lige få sådan en tilbage!!)

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Men lad os for alt i verdenen komme videre!! Jeg gider ikke det her. Vi misfortår hinanden. Nu må vi komme vidre..

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hvad ved du om hvad jeg har taget stillig til? Drik så den kaffe (kan du lige få sådan en tilbage!!)

Jeg kan jo ikke vide andet end det du skriver ? Hvad har du taget stilling til ?

MVH

Bonné

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hvis det lyder godt på et dyrt anlæg, ja så lyder det også godt på et billigt holder desværre ikke.

Det store dyre hifi eller studie anlæg kan håndtere den dynamik en ukomprimeret produktion leverer. Hvis denne produktion blev smidt på en CD, ville det ikke være muligt at spille lige så højt på et billigt anlæg. Årsagen er at gennemsnitsniveauet bliver lavere, men dynamikområdet større. Dvs. forskellen mellem lavt og højt er udvidet, og det normale niveau for vokaler mv. er i gennemsnit blevet lavere.

Komprimering er derfor godt i bil på ghettoblaster når man støvsuger mv.

Jeg hører da også til dem der helst vil have det råt for usødet, men vi er bare ikke så mange, at vi kan få lov at bestemme. Jeg tror dog på, at hvis man i masteringen laver lyd til high end, så vil producenterne af minianlæg mv. indføre komprimering internt i anlæggende. Det er en løsning jeg kunne tænke (drømme?) mig.

Jeg mener man bør lave kilden så god som mulig, hvis anlægget så ikke kan klare det, må det være her korrektionen foregår.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Nu har vi snakket en del mastering. Her mener jeg ikke man bør lave for meget om. I studiet er det en anden sag, her er dt musikerne/produceren der bestemmer.

Hvis man synes det er fedt at synge gennem en tragt, eller fremhæve alle hviskelyde så gør man det. Musik er en kunstart, og her skal man ikke reproducere virkeligheden hver gang. Det ville jo være kedeligt at gå på kunstmuseum og så ligner alle malerierne fotografier. Det er lidt den vej hifi enthusiaster har det med at gå.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen sagde det hele før jeg nåede tasterne...

MVH

Bonné

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Det er umuligt at gøre alle tilfredse og markedet bestemmer jo i sidste ende.Mange har jo ikke ret meget begreb eller bekymrer sig om kvalitet og nogen bands kan måske heller ikke bære det fordi den musikalske kvalitet ikke er til det.

Lidt genial tanke set fra HiFi nørders synspunkt i det sidste indlæg men sådan går det nok ikke.Så må vi jo nøjes med de audiofile indspilninger.......som de almindelige dødelige ikke gider.

Har mailet med David Knopfler vedr. lydkvalitet han skriver at siden 1991 ikke bekymrer sig så meget om lydkvalitet som tidligere og at han fortrækker rørmikrofoner.Sjovt at høre hvordan en pro. ser på dette. 

Det jeg mente mht. komprimering var om det ikke var mulig at minske den bare en lille kende ud fra devisen om at lidt har også ret.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum