Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er du lydteknikker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 04 April 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bruger man overhovedet kompression? Er det for at få det til at fylde mindre, rent MB mæssigt? Er det en billig måde at booste lyden på, så den lyder "bedre" på low/midfi anlæg? 
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 April 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

hvis man komprimerer tilstrækkeligtr, så vil detaljer (transienter) træder mere klart frem.

men den reelle forklaring skal vel nok findes i at det skal lyde godt på et bilka anlæg

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 04 April 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hvis man komprimerer tilstrækkeligtr, så vil detaljer (transienter) træder mere klart frem.

men den reelle forklaring skal vel nok findes i at det skal lyde godt på et bilka anlæg

Det lyder sq sjovt. Komprimere for at få transienter mere klart frem?? Er det det du siger?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

en transient vil stikke mere af fra det øvrige lydbillede hvis man komprimerer den genenrelle dynamik.

ja.

der findes et hav af plugins til eks. winamp hvor man kan lege med rumklang og og den slags, det er bare at komme i gang.

personligt anbefaler jeg helt klart "Izotope"

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Nej det er ikke rigtigt.
Transienter rører men ikke ved.
En compander gør det, at den tager udgangspunkt i det højeste niveau - f.eks. 0,0 dB. Alt der ligger under dette, hæves så til 0 dB.
Det betyder at niveauet altid er det samme, kun frekvenserne og intensiteten moduleres.
Jeg har fået at vide, at Norah Jones "Coma away with me" er komprimeret til 0,0 dut dB. Altså helt uden amplitudemodulation, det er kun tilstedeværelsen af lyd ved de enkelte frekvenser der er forskellig over tid - frekvensmodulation.
En sådan behandling af musik, vil gøre dig i stand til, at høre om hendes BH klemmer og hvad hun har spist på det seneste.

Forklaringen på hvorfor er, du vil synes det lyder bedre, det er meget nemmere at omgås komprimeret musik, idet du ikke skal skrue op og ned konstant.
Prøv f.eks. at medbringe en Liszt symfoni i bilen, så ved du pludselig hvad der tales om. Den vil du i en dejligt støjsvag bil kun høre ca. 50% af. I en Turboyota er vi vel nede omkring de 30%, resten drukner i støj.

Derfor!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Det vil med andre ord sige at man komprimere for at jævne lyden ud, så man for en mere "human" effekt udvikling (som man siger i motor branchen)?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

kvk

jeg har helle ikke nævnt ændring af transienter, men dynamik komprimering.

jeg har åbenbart ikke formuleret mig teknisk korrekt nok, men jeg kan se at vi, mere eller mindre, er enige. jeg skruer bare på behringer kompresseren.

prøv at lytte til stortrommerne hos indspilninger fra Slayer og sammenlign med det der findes på Red Warszawa's ditto.

forskellen kan høres med selv halvdårlige entry level anlæg.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Det vil med andre ord sige at man komprimere for at jævne lyden ud, så man for en mere "human" effekt udvikling (som man siger i motor branchen)?

Yesser!

Men faktisk begynder det på et tidspunkt at lyde som spektakel, ligesom en motor for fuld øre ville gøre.
På anlæg af mere afslørende karakter, kan det sagtens komme til at lyde, som om alt er mast op mod en imaginær væg mellem højttalerne.
Mark Knopflers nyeste udspil - Shangrilalleglad er et eksempel på komprimeret spektakel - desværre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 04 April 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Gwen Stefanis "what you waiting for" puha, det er nok noget af det værste jeg har hørt, rent lydmæssigt. Det må da være komprimering der vil noget. Mark Kartoflers nye, er da ikke så slem endda. Du er sgu da også så skide perfektionistisk kurt  (nu ikke noget med ai misforstå!!)

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:
Sven Palvig skrev:
pbrand skrev:

Kopmrimering er et værktøj som skal bruges!!! Men det skal selvfølgelig lyde rigtigt..

At lave musik er lidt som at lave mad. Laver man mad til 4 personer, så kan der kæles for maden. Maden kan krydres rigtigt. de dyre råvarer kan bruges osv. Laver man mad til 400 personner, så skal alle ku lide det. Eller det vil sige at det skal falde i alles smag, så man sparer lidt på krydderier. Bruger lidt billigere råvarer, og indgår nogle kompromiser.

komprimeringen får musikken til at falde bedre ud på små anlæg (getoblastere, de fleste bilradioer osv), og hvis man undersøger markedet, så er det der der lyttes mest musik.

Som tidligere skrevet, så er det ikke i studiet musikken bliver ødelagt. Efter musikken er mixet i studiet, så kommer musikken til en masteringstekniker som mastererer musikken. Hans opgave er at tweake mixet så det falder bedst ud på flest mulige anlæg. Da der er ca 1 "ordentligt" hiend anlæg for hver 1000 budget anlæg (her regnes discman, bilradioer osv også med) så kan man jo tænke over hvad der prioriteres.

Der er så folk som er dygtige nok til også at tage hensyn til hiend, men det er normalt ikke der indsatsen ligges.

Jeg kan simpelthen ikke holde lyden af komprimering ud.   Jeg havde for en gang skyld tændt radioen, og der kom noget skrækkeligt musik. Jeg havde ikke lige mulighed for at slukke. Efter musikstykket i radioen, blev musikeren spurgt om proceduren. Jo der skulle lige fjernes nogle knaster. Og så kørte de det lige igennem engang til, og fik fjernet den sidste knast. Ikke uden grund at det lød så skrækkeligt.

Jeg vil væde med at du ikke kan høre om noget er lomprimeret eller ej!!!!!

Du vil ku' høre om det er OVERKOMPRIMERET. Men er det komprimeret af en ordentlig komp, og med en dygtig person bag knapperne, så vil du ikke ku' høre dette er komprimeret!

Nu skriver du om radio. Meget radio bliver sendt gennem en brikwall-limiter. Denne's funktion er at lige meget om du så smider +20 db  ind, så kommer der kun 0 db ud. Se det er vold!!! Dette æder dynamik, og er direkte ødelæggende.

I hvilken grad ting er komprimeret og hvor hørbart det er, ved jeg ikke, da jeg ikke kender dataen på forskellige CD'plader.

Nogle gange i radion er det meget slemt, så der må slukkes hurtigst muligt, andre gange er det til at høre på. Men min Marantz ST 17 bruges yderst sjældent grundet den dårlige kvalitet fra radion.

CD'er som min datter spiller, virker temmelig komprimerede og lyden er skrækkelig.

Jeg hører på mit anlæg ofte, teknikeres skrue ned for lyden, før lyden er klinget ud, sikkert nok fordi deres udstyr ikke er stille nok.

nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg kan simpelthen ikke holde lyden af komprimering ud.   Jeg havde for en gang skyld tændt radioen, og der kom noget skrækkeligt musik. Jeg havde ikke lige mulighed for at slukke. Efter musikstykket i radioen, blev musikeren spurgt om proceduren. Jo der skulle lige fjernes nogle knaster. Og så kørte de det lige igennem engang til, og fik fjernet den sidste knast. Ikke uden grund at det lød så skrækkeligt.

-

I hvilken grad ting er komprimeret og hvor hørbart det er, ved jeg ikke, da jeg ikke kender dataen på forskellige CD'plader.

Nogle gange i radion er det meget slemt, så der må slukkes hurtigst muligt, andre gange er det til at høre på. Men min Marantz ST 17 bruges yderst sjældent grundet den dårlige kvalitet fra radion.

CD'er som min datter spiller, virker temmelig komprimerede og lyden er skrækkelig.

Jeg hører på mit anlæg ofte, teknikeres skrue ned for lyden, før lyden er klinget ud, sikkert nok fordi deres udstyr ikke er stille nok.

Det virker som om der her på forummet generelt er tvivl om hvad komprimering er for noget. At sige at man ikke kan holde lyden af komprimering ud, er jo en absurditet. Det svarer nogenlunde til at sige at man ikke kan holde lyden af mikrofoner ud. Hvis dette var sandt, så ville din pladesamling satme se sølle ud. Komprimering er et studieredskab som bruges (og har været brugt i flere årtier) både i mixing- og masteringsituationer.

I langt størstedelen af tilfældene vil du/jeg ikke kunne høre hvor og hvornår kompressoren er brugt, i andre tilfælde vil man tydeligt kunne høre det. Et godt eksempel på brug af kompressor hvor det utrænede øre ikke kan gennemskue det, er trommer:

En lilletromme som optages og efterlades fuldstændig u-komprimeret, vil overhovedet ikke lyde som den gør når du står lige ved siden af den. Dette har noget at gøre med, at der ikke findes optageudstyr der kan opfange lyd på samme måde som det menneskelige øre. Når man så sidder med et lilletromme-spor og det lyder helt forkert i forhold til virkeligheden, så er det kompressoren kommer ind i billedet. Kompressoren har den egenskab ved lilletrommer, at den på en måde kan "efterligne" den karakteristik som en lilletromme har i virkeligheden. Det kan den ved, at man skaber en form for kunstig dynamik på den optagede lilletromme der gør, at trommens "attack"(tid det tager at nå trommens volume-peak) tilpasses trommens "decay/release" (tid og rate hvormed trommen klinger ud) på en sådan måde, at der opnåes effekten af det voldsomme "smæld", som lilletrommer har i virkeligheden. Her bruges kompressoren altså for at efterligne den virkelige lyd; ikke for at gøre den anderledes.

Sven Palvig---> Jeg kunne godt tænke mig om du nævnte nogle sange som du mener lyder "ukomprimeret", så at jeg kunne prøve at høre dem for se hvor min opfattelse at tingene er anderledes en din. Sangene må helst ikke være for ukendte, da jeg jo skal have mulighed for at opstøve dem , men prøv at nævne nogle stykker så skal der nok være en eller to jeg har i min pladesamling.
Til top Vis nyssa_temp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nyssa_temp

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne byde på noget ukomprimeret sang.

Sara K: Closer than they appear, Hobo m.fl.
Dog kun dem der er indspillet på Chesky, Stockfish optagelserne er komprimerede.
Der er også en del Telarc Blues plader, hvor den kun har været meget lidt i brug.

Klassiske kan jeg nævne rigtig mange.

Eric Bib på Opus 3 er ej heller komprimerede.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jennifer Warnes: The Hunter skulle også være fri for komprimering.

Ellers helt enig med nyssa_temp: alt for mange har en mening om kompression uden at vide hvad det er.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Ellers helt enig med nyssa_temp: alt for mange har en mening om kompression uden at vide hvad det er.

Hvis man vil høre en kompressor i færd med at parre sig med en limiter, så lyt til Norah Malkeko Jones - Come and malk with me. Især gerne hit nummeret - øh don´t no why I did´nt come - bla bla bla.
Det er det ultimativt mest komprimerede popfis mine ører har måttet stå model til.
Pladen er set ud fra et hifimæssigt synspunkt den værste rædsel jeg aldrig burde have købt.
Kvalme, opkast, gylp, smatprut er småting livet byder på. Norah er selvmordsgrund -puhbadr.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hun er optaget med B&K mikes, men jeg er bange for kompressoren har været tændt.
I øvrigt vil de fleste ikke bryde sig om ukomprimeret og umanipuleret popmusik.
Faktisk lyder den slags mere dynamisk, når det ER komprimeret.
Multimiking er næsten altid NØDT til, at komprimeres og limiteres. Ellers lyder det larmende og spektaklende og udynamisk. Næsten ligesom i virkeligheden.
Klassisk musik er i en vis afstand noget værre rodsammen.
Men på podiet er der knald på, og ukomprimerede podieoptagelser sparker pruttedyse så det gør noget. Det er bare for sejt og for macho.

RIGTIGE MÆND HØRER BEETHOVEN -JA DE GØR SÅ!

Hvis du er en næsten rigtig mand så køb denneher skive Sony SK47180 Perahia plays Franck & Liszt, kør så lige det pragtfulde track 9 af for halvfulde gardiner - og check så lige om der var noget der sprang i luften undervejs

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

B&K er jeg klar over, men jeg mener bestemt at have læst et sted den skulle være uden komprimering.

I mine unge dage, da jeg lærte at lave lyd, brugte jeg ikke comp (det kan jeg sagtens finde på i dag) det kan faktisk være meget fedt at høre musikken råt for usødet. En anden ting som ikke er nævnt er "gates", hvor comp'en kan anvendes til fornuftige ting, har jeg endnu ikke fundet ud af hvad fanden man vil med en gate.

Jo, måske live hvor trommeslageren fatter minus af at stemme sine trommer, eller hvor man absolut ikke vil have naturlig trommelyde (slayer). Men ellers er gates fandens værk.

Jeg hører mange lydprøver, og sidst jeg hørte dårlig trommelyd svarede lydmanden på følgende spm. fra trommeslageren "synger tammerne for meget?" - "Arhh ikke mere end det kan gates væk". Tammerne sang lidt rigeligt, men de lød svinefedt. Efter en tur gennem gaten, var al klang pist væk.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte lidt til "Happy Birthday" med Stevie Wonder, så kan du høre hvad fanden man kan bruge et gate til.

Eller kender du en herre der hedder Gabriel til efternavn, Peter til fornavn. Han har lavet en lille sang der hedder "intruder", og han ved også hvad fanden man kan bruge et gate til.

Jeg troede hifi handlede om at bruge sine ører, ikke sine fordomme ?

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Jeg troede hifi handlede om at bruge sine ører, ikke sine fordomme ?

MVH

Bonné

hørt

nyssa_temp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Takker for de mange bud, men jeg tænkte nu mere på numre hvor det ikke kun er vokalen der er u-komprimeret, men hele musikken/bandet. Jeg kender ikke selv til udgivede plader/cder hvor dette er tilfældet (på nær nogle klassiske), men de må jo eksistere ellers har Hr. Sven Palvig jo ikke noget musik at spille på hans garanteret ekseptionelle anlæg.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

nyssa_temp skrev:
Takker for de mange bud, men jeg tænkte nu mere på numre hvor det ikke kun er vokalen der er u-komprimeret, men hele musikken/bandet. Jeg kender ikke selv til udgivede plader/cder hvor dette er tilfældet (på nær nogle klassiske), men de må jo eksistere ellers har Hr. Sven Palvig jo ikke noget musik at spille på hans garanteret ekseptionelle anlæg.

Jamen Sara K på Chesky er ukomprimerede.
Eric Bib på Opus 3 er heller ikke komprimerede.
Opus 3 bruger aldrig komp.

Hvis der mangler dynamik er det den gamle Telefunken båndoptager der er skyld i det.
Chesky er som regel også uberørte.
De regulerer niveauet mellem instrumentene ved hjælp af placering.

Specielt viljeg fremhæve Sara K Closer than they appear som noget af et lydteknisk kunstværk. Lyt lige efter den enormt smukt optagede bas. Det er bare for flot.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes