| Forfatter |
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
Jeg kan betro jer at i den virkelige verden ville Stemer aldrig gate et jazz-trommesæt, så lad dog være at løbe med linen !
|
|
|
Tjåårrrww.....hvis det kunne være en måde at få det "langt ned i Helvede" på? (altså gate' det ~)
Det' gas! Selvfølgelig ville jeg aldrig gate' et jazzsæt, noget jeg mangt en gang har lavet lyd på. Jeg har bare en personlig ting mod jazzsæt som trommeslager - fatter ikke at man overhovedet gider at spille trommer når de lyder sådan. Men selvfølgelig er jeg da professionel nok til at kunne formidle det næsten uden tics.  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
Jeg kan betro jer at i den virkelige verden ville Stemer aldrig gate et jazz-trommesæt, så lad dog være at løbe med linen !
Nogle af de fordomme i som entusiaster har imod vores værktøj, bliver bare meget absurde af og til. Ville i også forbyde en tømrer at bruge en el-høvl, fordi at der findes dårlige tømrere ?
MVH
Bonné
|
|
|
Hvad bliver det næste offer? Det kongelige kapel ?
Iøvrigt kender jeg mange "ikke hifi entusiaster" der som undertegnede har samme indstilling til den omsiggribende lyddestruktion Stemers kolleger periodisk påfører jazzmiljøet.
NB! En el-høvl ødelægger ikke træet
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
Nogle af de fordomme i som entusiaster har imod vores værktøj, bliver bare meget absurde af og til. Ville i også forbyde en tømrer at bruge en el-høvl, fordi at der findes dårlige tømrere ?
MVH
Bonné
|
|
|
Sjovt du siger det . Undertegnede har lavet lyd for det kongelige kapel flere gange ( nej, jeg brugte hverken el-høvl eller gate )
Iøvrigt kender jeg mange "ikke hifi entusiaster" der som undertegnede har samme indstilling til den omsiggribende lyddestruktion Stemers kolleger periodisk påfører jazzmiljøet.
Lyder sådan lidt Pia K. agtigt "VI ER MANGE". .....Godt med nogen fjendebilleder, fordomme og mangel på konkret viden
Det kommer sgu da an på hvordan du bruger den!
Mvh Bonné |
|
|
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ro på drenge.. lad nu være med at hidse jer alt for meget op. Træk vejret stille og roligt, inden i skriver næste indlæg. Måske kan diskussionen så få lov til at fortsætte så alle gider læse med.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, jeg prøver bare forgæves at få Bjørn til at komme med noget der er bare en LILLE smule konkret, som kan skaffe tråden videre.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bonné, Stemer, Kole osv....
Når vi nu har jer professionelle på banen, og debatten bl.a går på trommelyd, kunne jeg da godt tænke mig at høre jeres bud på, hvordan lilletrommelyden er lavet på hhv. Led Zeppelins The Crunge fra albummet Houses Of The Holy (track 4), og Dave Brubecks Take Five fra albummet Time Out (track 3, soloen). De er begge af lidt ældre dato, men hvilke virkemidler benyttede man sig af dengang, og hvilke ville man benytte sig af i dag, for at få den (nogenlunde) samme lyd.
Når jeg har valgt lige de numre, er det fordi: 1. Der er både et rock- og et jazznummer. 2. Det lyder som rigtige lilletrommer over mit anlæg. 3. De burde være kendt, eller ihvertfald umiddelbart tilgængelige for enhver; også lydmænd.
Kom med jeres bud. Også på hvorfor man så sjældent hører en så "ægte" lyd nu om dage...
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Led Zep Lyden er jo nem nok:
Du tager et rigtigt godt rum ( i dette tilfælde Headley Grange, herresæde i England ), så lejer du "Rolling Stones Mobile" ( som ikke findes mere ). Herefter sætter du et par stormembran kondensator mikrofoner op i biblotektet, og voldkomprimerer dem igennem en rør-kompressor. Den vigtigste ingrediens er også den sværeste: få John Bonham til at spille på et ludwig trommesæt i bibloteket. Hvis det skal helt vær helt ok så sæt Eddie Kramer bag knapperne ( jo, han er i live ).
Quiz for hifi nødder: På den nye Velvet Revolver skive, er et af numrene indspillet på præcis denne måde, superviset af Eddie K. Hvilket ?
Jeg kender intet til Dave Brubeck indspilningen, men der er helt sikkert tale om en minimalist opmikning i et topklasse rum.
Rigtigt mange indspilninger foretages i dag på samme måde, men ofte i rum af lavere kvalitet. Endvidere masteres indspilninger typisk anderledes idag, hvor slutmediet jo er CD og radio. Endvidere er begge de ovennævnte indspilninger jo lavet analogt, på magnet-bånd, på mange måder en mere moden teknologi end vores moderne digital-medier, som jo faktisk stadig er i "lømmel" alderen.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
|
|
|
Tjåårrrww.....hvis det kunne være en måde at få det "langt ned i Helvede" på? (altså gate' det ~)
Det' gas! Selvfølgelig ville jeg aldrig gate' et jazzsæt, noget jeg mangt en gang har lavet lyd på. Jeg har bare en personlig ting mod jazzsæt som trommeslager - fatter ikke at man overhovedet gider at spille trommer når de lyder sådan. Men selvfølgelig er jeg da professionel nok til at kunne formidle det næsten uden tics. 
|
|
|
Løsningen ligger lige for, du holder dig lang lang væk fra alt hvad der bare lugter af jazz. Det skulle heller ikke volde dig problemer da du ikke kan li' lugten i jazzbageriet
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Undskyld, jeg prøver bare forgæves at få Bjørn til at komme med noget der er bare en LILLE smule konkret, som kan skaffe tråden videre.
MVH
Bonné
|
|
|
Hvad mangler du ? Min indstilling er da åbenlys og meget konkret
Hold "lydpølserne" fra den akustiske musik.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Bjørn
Som professionel lærer man at holde sin personlige smag uden for i visse tilfælde. Det kunne du sikkert lære meget af...
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
bjørn skrev:
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
MVH
Bonné
|
|
|
Sjovt du siger det . Undertegnede har lavet lyd for det kongelige kapel flere gange ( nej, jeg brugte hverken el-høvl eller gate )
Men du havde en fandens lyst, ikk!
Lyder sådan lidt Pia K. agtigt "VI ER MANGE". .....Godt med nogen fjendebilleder, fordomme og mangel på konkret viden
Konkret viden om hvad ? jazz, klassisk ? akustisk musik i almindelighed ? Hvad der er vejet og fundet for let har intet med fordomme at gøre, det er et spørgsmål om at vælge. Jeg læser heller ikke se og hør, og dine Pia K drømme må du selv slås med.
Valget har intet med HiFi at gøre, det er en ren musikalsk prioritering. Det sker da at jeg forlader en koncert i utide. Hvis jeg går på restaurant og bliver præsenteret for en sej bøf ryger den da også retur.
Det kommer sgu da an på hvordan du bruger den!
Det kræver en hel del mere håndelag at bruge en håndhøvl
Mvh Bonné |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Kære Bjørn
Som professionel lærer man at holde sin personlige smag uden for i visse tilfælde. Det kunne du sikkert lære meget af...
MVH
Bonné
|
|
|
Hus forbi, jeg tjener ikke mine penge i musikbranchen, der er jeg betalende kunde med de valgmuligheder det indebærer. Valgmuligheder professionelle lydfolk tilsyneladende har det svært med.
Så mangler vi blot at få oplyst om du huserer her på siden privat eller i arbejdstiden
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Ro på drenge.. lad nu være med at hidse jer alt for meget op. Træk vejret stille og roligt, inden i skriver næste indlæg. Måske kan diskussionen så få lov til at fortsætte så alle gider læse med. |
|
|
Hvad er problemet ? Der er kommet en generation ind fra højre med ambitioner om at voldtage musik og instrumenter der for en dels vedkommende har over 100 år på bagen.
Jeg ville være mere urolig hvis ikke der røg et par finker af panden
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
Hej Bonné, Stemer, Kole osv....
Når vi nu har jer professionelle på banen, og debatten bl.a går på trommelyd, kunne jeg da godt tænke mig at høre jeres bud på, hvordan lilletrommelyden er lavet på hhv. Led Zeppelins The Crunge fra albummet Houses Of The Holy (track 4), og Dave Brubecks Take Five fra albummet Time Out (track 3, soloen). De er begge af lidt ældre dato, men hvilke virkemidler benyttede man sig af dengang, og hvilke ville man benytte sig af i dag, for at få den (nogenlunde) samme lyd.
Når jeg har valgt lige de numre, er det fordi: 1. Der er både et rock- og et jazznummer. 2. Det lyder som rigtige lilletrommer over mit anlæg. 3. De burde være kendt, eller ihvertfald umiddelbart tilgængelige for enhver; også lydmænd.
Kom med jeres bud. Også på hvorfor man så sjældent hører en så "ægte" lyd nu om dage...
Det er ikke "in" Der flere og flere der ikke besidder en naturlig reference så færre og færre beklager sig over den audiofile fastfood, og så tror producenterne at den hellige grav er vel forvaret osv osv
Mvh Søren |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Stemer skrev:
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
|
|
|
Det' gas! Selvfølgelig ville jeg aldrig gate' et jazzsæt, noget jeg mangt en gang har lavet lyd på. Jeg har bare en personlig ting mod jazzsæt som trommeslager - fatter ikke at man overhovedet gider at spille trommer når de lyder sådan. Men selvfølgelig er jeg da professionel nok til at kunne formidle det næsten uden tics. 
|
|
|
Løsningen ligger lige for, du holder dig lang lang væk fra alt hvad der bare lugter af jazz. Det skulle heller ikke volde dig problemer da du ikke kan li' lugten i jazzbageriet
|
|
|
Jeg kan godt finde ud af at lave god jazzlyd, vil jeg i al ubeskedenhed mene.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Led Zep Lyden er jo nem nok:
Du tager et rigtigt godt rum ( i dette tilfælde Headley Grange, herresæde i England ), så lejer du "Rolling Stones Mobile" ( som ikke findes mere ). Herefter sætter du et par stormembran kondensator mikrofoner op i biblotektet, og voldkomprimerer dem igennem en rør-kompressor. Den vigtigste ingrediens er også den sværeste: få John Bonham til at spille på et ludwig trommesæt i bibloteket. Hvis det skal helt vær helt ok så sæt Eddie Kramer bag knapperne ( jo, han er i live ).
Quiz for hifi nødder: På den nye Velvet Revolver skive, er et af numrene indspillet på præcis denne måde, superviset af Eddie K. Hvilket ?
Jeg kender intet til Dave Brubeck indspilningen, men der er helt sikkert tale om en minimalist opmikning i et topklasse rum.
Rigtigt mange indspilninger foretages i dag på samme måde, men ofte i rum af lavere kvalitet. Endvidere masteres indspilninger typisk anderledes idag, hvor slutmediet jo er CD og radio. Endvidere er begge de ovennævnte indspilninger jo lavet analogt, på magnet-bånd, på mange måder en mere moden teknologi end vores moderne digital-medier, som jo faktisk stadig er i "lømmel" alderen.
MVH
Bonné
|
|
|
Om igen Bonné  Første forudsætning for at kunne svare, er vel at man giver sig tid til at sætte sig lidt ind i, hvad man skal svare på. Du kender din Led Zep, men du kender den bare ikke godt nok. Hverken Headley Grange eller Rolling Stones Mobile, er elementer i netop det nummer og i det hele taget i det album.  -Electric Lady eller Olympic FYI
Nok om det... Har du hørt nummeret for nylig, eller er det lagret i erindringen? Og hvad er det der gør dig så sikker på, at lige netop lilletrommen er voldkomprimeret? Hvad skal jeg lytte efter for at høre det, hvis jeg nu glemmer musikken og er supernørd et øjeblik?
Nu har jeg ikke valgt den indspilning fordi den skulle være specielt audiofil. Tværtimod. En ordinær, OG ALMENKENDT, indspilning med en pæn autentisk lilletrommelyd på bemeldte nummer, og så heller ikke mere. Ja, den er analogt optaget, men jeg har digitale optagelser, der ligger klasser over mht. autenticisme, så det er ikke her hunden ligger begravet...
Masteringen....? Det har du nok helt og aldeles ret i (sammen med mixningen, rummet osv). Men hvorfor skal vi, som entusiaster have negativ særbehandling i dag? Det er jo en misforståelse, hvis i lydfolk laver lyd for at tilgodese det ringest mulige anlæg. Folk med den slags udstyr, er sgu da ligeglade med begreber som komprimering og gating. De synger og danser både til Cartoons og Dark Side Of The Moon og glemmer alt om hvordan instrumenterne egentlig lyder.
Lav da lyd til sådan nogle som os i stedet. Vi lægger rent faktisk mærke til jeres arbejde. Eftertidens feinschmeckere vil belønne jer for det, og omtale jeres navne, der står i covernoterne på aldrene cd'er, med ærefrygt. -"Stemer kunne sit kram, og Bonné... Hold da kæft!!!" Den almindelige forbruger vil, som nu, intet ane.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
bjørn skrev:
Stemer skrev:
Bonné skrev:
|
Lighten up Hifi nerds!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg kan godt finde ud af at lave god jazzlyd, vil jeg i al ubeskedenhed mene....
|
|
|
I et af dine tidligere indlæg udtrykker du en åbenlys tvivl (manglede viden) om hvorvidt big band er jazz eller rock !!!!!! Du kan efter eget udsagn slet ikke lide lyden af "jazztrommer" !! ja de skal dø, de skal "gates" skal de.
Start fra bunden, grav dig gennem perioderne og brug et par år eller 10 på at høre ægte levende jazz så kan vi tales ved. Jeg har brugt et helt liv, det bliver man aldrig færdig med.
Den gode "jazzlyd" har været der i 100 år, den behøver slet ingen hjælp. Det eneste den behøver er gode musikere og spillesteder, så kommer publikum helt af sig selv.
Jeg tror helt ærligt at jazz'en er bedst tjent med dit fravær, så skal jeg nok holde mig lang væk fra rock'en.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er vi tilbage ved det sædvanlige problem mht. John Bonham-lyden. Hvorfor er det I vil have den naturlige lilletrommelyd, når det nu kan lyde så meget bedre? Smag og behag, muligvis.
Jeg har aldrig i alvor sagt at jazz-trommer skulle gates. Jeg morede mig blot over, at hvis man nu kan gate' noget "langt ned i Helvede", så var det jo netop dér jeg gerne vil have jazztrommer ned. Sagt i spøg...hovedsageligt...  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Og så er vi tilbage ved det sædvanlige problem mht. John Bonham-lyden. Hvorfor er det I vil have den naturlige lilletrommelyd, når det nu kan lyde så meget bedre? Smag og behag, muligvis.Jamen Stemer, er det da ikke gået op for dig, hvad det er for et forum du er inde på?? HIFI, du ved... High Fidelity, høj troværdighed.
Spørgsmålet gik på hvordan sådan en lyd laves. Og hvad med Brubecknummeret, hvor meget hokus pokus er der benyttet her? Du må vide lidt om det, da du angiveligt exellerer indenfor området.
Jeg har aldrig i alvor sagt at jazz-trommer skulle gates. Jeg morede mig blot over, at hvis man nu kan gate' noget "langt ned i Helvede", så var det jo netop dér jeg gerne vil have jazztrommer ned. Sagt i spøg...hovedsageligt...  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Og så er vi tilbage ved det sædvanlige problem mht. John Bonham-lyden. Hvorfor er det I vil have den naturlige lilletrommelyd, når det nu kan lyde så meget bedre? Smag og behag, muligvis.
Jeg har aldrig i alvor sagt at jazz-trommer skulle gates. Jeg morede mig blot over, at hvis man nu kan gate' noget "langt ned i Helvede", så var det jo netop dér jeg gerne vil have jazztrommer ned. Sagt i spøg...hovedsageligt... 
|
|
|
bedre end virkeligheden er noget forvrøvlet sludder
Og du bliver sandelig taget alvorligt, jeg tror faktisk du hader den naturlige, virkelige instrumetlyd af et rent og godt hjerte.
og jeg har været til LZ koncert, men det er længe siden
http://www.angel.dk/artprint/lito460650.html
Med naturlig hilsen
|
| Til top |
|
| |