| Forfatter |
|
deadelvis Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2005
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!
Jeg har længe haft lyst til at købe en projektor - og nu har jeg endelig pengene til det (20.000).
Jeg må indrømme at jeg langt fra er hi-fi-nørd, så jeg ved ikke hvad jeg skal købe,
Grunden til jeg vil ha projektor er for at spare plads i min forholdsvis lille lejlighed. Den skal bruges til både TV og DVD (ca 60% / 40%).
Jeg har 3 meter fra sofa til det evt. lærred - er det ok? Hvordan kan man beregne hvor mange tommer man kan få fra 3 meters afstand?
Jeg har tænkt på at købe: http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=108972245084 600
men fatter som sagt ikke meget om projektorer. Den skal bare være støjsvag og have godt billede både på tv og dvd.
Mit rum er temmelig lyst (når jeg ikke har gardiner for), så hvad skal man købe af lærred? Og hvor stort?
Håber meget I vil hjælpe, da jeg ellers må stole på laserdisken.dk, som jeg besøger i næste uge.
Cool side forresten - og SYGE hjemmebio I har !
/ Anders \
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ting mere -- skal det være et 4:3 eller 16:9 lærred?
|
| Til top |
|
| |
gnOsis Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 221
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
heh eprojektor for at spare plad :-) ... sig det bare som det er du vil ha' en projektro :-) ...
mit bud vil være en sanyo z3(ca. 10 k) eller en sony hs51 (ca. 17 k)
også et godt lærred... priser er ved køb i tyskland, der kan man spare
en del...
på 3 meter kan de fleste lave et billede på ca 90 " som max (ca. 200 x 110)
dit link virker ikke...
hvis dit rum er temlig lyst så skal du bruge et lærred med en høj gain
værdi.. gain 1.1 ville nok være meget passende, gør dog du får lidt
dårligere kontrast...
jeg ville tag et 16:9 lærred pga alle dvd'er er i det format og mere og mere tv går over og bliver det...
__________________ And I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. -Mad world
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
deadelvis skrev:
Hey!
Mit rum er temmelig lyst (når jeg ikke har gardiner for), så hvad skal man købe af lærred? Og hvor stort?
|
|
|
Hej daedelvis og velkommen til. Jeg kan godt forstå du gerne vil have en projektor, men regn ikke med at du får glæde af den når der er lyst i rummet. Projektoren kan i sagens natur ikke "lyse mørkt", så mørke elementer i filmen gengives kun godt hvis der er mørkt i rummet. Iøvrigt er TV ikke velegnet til at blive blæst op i stor størrelse, kvaliteten er for dårlig men det er vel en smagssag.
Jeg vil anbefale et konventionelt TV til TV kigning, og projektoren til film. Hvis du skal spare plads, kunne en fladskærm måske være løsningen, men ordentlige fladskærme koster vist mere end 20.000 endnu. __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - og tak for jeres hurtige svar!
netbjarne -> Jeg er godt klar over problematikken med lyst rum, men da det er hurtigt for mig at gøre det ok mørkt, skal dét ikke afgøre det.
Mht. TV-kigkning har jeg aldrig set et TV-billede på en projektor (kun fodbold, boksning osv - og det så HELT fint ud). Men jeg vil tage ned til en forhandler og bede om en demo.
Vil ikke købe en fladskærm da kvaliteten for mine penge er alt for ringe - efter min mening. Og gider ikke banke 20.000 af kun på en fladskærm.
gnOsis -> Jeg har læst lidt om Sanyo's Z3, men mange skriver den larmer?!
Hvad er fordelene ved Z3 - i forhold til AE700? Jeg synes alle skamroser AE700...
Mit link:
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=108972245084 600
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå - den deler åbenbart linket ... der skal ikke være mellemrum mellem 4 og 600
|
| Til top |
|
| |
gnOsis Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
om man vil ha' en z3 eller en ae700 er en smags sag begge gode
projektore, personligt kan jeg bare bedst li' en z3, da jeg mener den
har bedre farver end en ae700, som bog har bedre sort.. men det hele er
jo en smags sag og skal helst ses hvis man vil danne sig et indtryk..
__________________ And I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. -Mad world
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ser ret meget TV, så tror jeg ikke det er praktisk med en PJ til dette formål. TV signalerne er normalvis alt for dårlige og tænk også på at du kommer til at sidde i total mørke hele tiden. Derudover har både projektor og pæren begrænset levetid. Ser du 4 timers TV om dagen slider du meget på den.
Var det ikke bedre at købe et 32" widesreen TV eller en 42" fladskærm måske? __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen tak for svarene.
Har i dag fået en demo af AE700 og jeg er fortabt... må bare eje den. UTROLIG støvsvag - perfekte farver og klart billede. Alt hvad jeg har brug for.
Tror jeg hopper på et gråt lærred - så også et hvidt, men som om de helt hvide farver var lidt for kraftige (kan sikkert blændes ned, men grå så max godt ud).
Så hopper ned og køber skidtet onsdag, torsdag !!
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er bekendt med vertical banding "problemet" på Panasonics projektorer ikke? Nogen siger det ikke er så tydelig mens andre siger det stadig er et problem på AE700.
Se: http://www.romabio.dk/default.asp?id=71&mnu=71
"Hvis jeg viste hvor slemt VB var på AE500, havde jeg nok ventede på AE500`s afløser, da jeg var overbevist om at VB problemet ville bliver løst på kommende modeller. Men det lader nu ikke til at VB er løst på den nye AE700. Jeg har ganske kort se en AE700 i aktion, og jeg havde mine egne DVD skiver med, for bedre at kunne spotte VB. Desværre så jeg VB med det samme, dog var den AE700 jeg så på taget direkte fra kassen, uden opjust af værken billede eller flicker tweak." __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt sikkert råde dig til at kigge en gang (mindst) på en
Z3'er og evt. en Sony HS 50'er inden du køber noget. Til normalt TV
kiggeri er Sony'en måske bedst, da den har mest lys. Den er også dyrest
dog...
Jeg har selv set både AE 700, Z3 og HS 50 og endte altså med at købe HS 50'eren.
Og ja, du skal da helt sikkert have 16/9...
God kamp.
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt klart vælge en Infocus SP-4805. Den støjer lidt mere, men billedet er bedre.
__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
| Jeg ville helt klart vælge en Infocus SP-4805. Den støjer lidt mere, men billedet er bedre. |
|
|
hmm... Det er helt klart en smagssag... Jeg kunne ikke være mere uenig.
Jeg mener at billedet er KLART bedre på både Z3, AE 700 og i
særdeleshed Sony'en, end det er på 4805'eren. Dette er vel bare et godt
bevis på at det er MEGET vigtig at du kigger dig godt omkring inden du
køber noget.
Gi' dig god tid til hver projektor du kigger på. Hvis du også er blandt
den uheldige del af befolkningen, så vil du se regnbuer på DLP
projektorerne som 4805 er en af.
God jagt.
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
GuldLos skrev:
Bent skrev:
| Jeg ville helt klart vælge en Infocus SP-4805. Den støjer lidt mere, men billedet er bedre. |
|
|
hmm... Det er helt klart en smagssag... Jeg kunne ikke være mere uenig. Jeg mener at billedet er KLART bedre på både Z3, AE 700 og i særdeleshed Sony'en, end det er på 4805'eren. Dette er vel bare et godt bevis på at det er MEGET vigtig at du kigger dig godt omkring inden du køber noget.
Gi' dig god tid til hver projektor du kigger på. Hvis du også er blandt den uheldige del af befolkningen, så vil du se regnbuer på DLP projektorerne som 4805 er en af.
God jagt.
|
|
|
Det vil selvfølgelig altid være en smagssag. Jeg synes blot, at billedet virker langt mere "rigtigt" på Infocus projektoren.
Man skal sikre sig at de projektorer, man får demonstreret er justeret ordentligt ind, men det er selvfølgelig ikke lige til at vide. Det optimale er naturligvis at få dem alle demonstreret på en gang, med samme dvd-afspiller og kabel. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
For pokker det er p***esvært at beslutte sig.
Kunne godt tænke mig at se Sanyo Z3, men ved ikke lige hvor (bor i Ålborg) - måske hi-fi klubben har den? (selvom den ikke står på deres hjemmeside)...
Sony's HS50/51 er ALT for dyr (21.000++ i DK) - og jeg ved godt man kan få det billigere i Tyskland, men vil helst købe af en dansk forhandler... både fordi de har gode råd og vejledning, men også pga. evt. fejl/mangler.
Infocus'en har de hos hi-fi-klubben, så den vil jeg da tage ned og se. Dog ser Infocus ikke så god ud "på papiret" som de andre.
Indtil videre synes jeg stadig jeg har hørt/læst mest positivt om AE700...
Også projectorcentral anbefaler den fremfor Sanyos:
http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae700_sanyo_z3.htm
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og tak for alle svarene forresten!!
En stort hjælp for en max newbe  !!!
Forresten.... hvilke lærreder bruger I?? Hvid / grå?
|
| Til top |
|
| |
gnOsis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lgie bestilt et Opera mat hvid med en gain på 0.98 og skal
bruges sammen med en sanyo z3, men jeg kan først fortælle resultaet om
nogen dage desværre :-/ ... vil ha' det NU!!!...
det koster ca. 800 kr alt incl. for 240 x 142 ... og er så også bare en dug jeg må finde ud af hvad jeg gør med...
|
| Til top |
|
| |
deadelvis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay lyder som en meget fair pris!!
Men hvad er grunden til du købte hvid?
Jeg så en demo hvor "skærmen" var halv/halv - altså både hvid og grå. Jeg synes klart at grå var den bedre - ingen tvivl... jeg så både rummet i total mørke og med lidt lys, og fuld dagslys in fra siden. Grå var bedst til det hele synes jeg.
Det virker virkelig til det handler meget om smag og behag - nok derfor det er en go idé at se det selv inden man køber
Hvad synes du om din sanyo z3 og hva gav du for den?
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej deadelvis Jeg bruger en projektor som TV, og det har jeg gjort i nogle måneder nu. Her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 til 2,5 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.
Det med at man bør anskaffe et almindeligt TV, for ikke at slide på projektorens pære ved almindeligt TV-kiggeri, kan jeg slet ikke følge. Når man nu har en projektor i huset, er det da med at få noget fornøjelse af den.
Jeg synes iøvrigt også vældigt godt om Infocus 4805. Der er langt mere liv og dybde i billedet i forhold til en Z3 eller AE-700. Men du må ud og kigge på de forskellige modeller selv. Det vigtigste er jo hvad du selv synes. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
meyer Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
LCD er ikke et godt valg hvis du skal se meget tv på den da panelerne hurtigt bliver slidt. DLP vil klart hvære det bedste hval hvis du har planlagt at have den i lang tid
|
| Til top |
|
| |