Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super test af NLE kabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Sven Palvig skrev:
[QUOTE=donkeyshar

Hov - NLE1000 forstærker, hvad er dette? Vidste ikke at Niels også lavede Amps

En lidt ældre sag fra 1990, der tog udgangspunkt fra NLE 800 fra 1983. Testet i High Fidelity 3/92.

Kort om forstærkeren: 1000 watt i 4 ohm. 500 watt i 8 ohm og 3.500 watt i 2 ohm (peak). 1900 kva trafo pr. monoblok. Min har 4 x 22.000 uf. pr. monoblok. Så en hæftig sag. Desuden konstrueret sådan, så tab undgås.

Jeg tror ikke, at der kommer nogle nye effekttrin, da marked går efter digitale forstærkere, da der skal være et marked for det. Så selv om at de overhoved ikke kan konkurerre mod gode analoge forstærker, så vil folk have digitale forstærkere. Det vender nok om mange år igen, når det er afprøvet.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Go4it skrev:
Sven Palvig skrev:
[QUOTE=donkeyshar

Hov - NLE1000 forstærker, hvad er dette? Vidste ikke at Niels også lavede Amps

En lidt ældre sag fra 1990, der tog udgangspunkt fra NLE 800 fra 1983. Testet i High Fidelity 3/92.

Kort om forstærkeren: 1000 watt i 4 ohm. 500 watt i 8 ohm og 3.500 watt i 2 ohm (peak). 1900 kva trafo pr. monoblok. Min har 4 x 22.000 uf. pr. monoblok. Så en hæftig sag. Desuden konstrueret sådan, så tab undgås.

Jeg tror ikke, at der kommer nogle nye effekttrin, da marked går efter digitale forstærkere, da der skal være et marked for det. Så selv om at de overhoved ikke kan konkurerre mod gode analoge forstærker, så vil folk have digitale forstærkere. Det vender nok om mange år igen, når det er afprøvet.

Sven, jeg tvivler om klasse D har "overtaget" - det må i sidste ende være lydkvaliteten der afgør dette. Kunne være spændende at høre en ny Amp. fra N.L.ses hånd... 
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jo, Niels laver skam forstærkere. Han har blandt andet været konsulent for et par danske firmaer. Bl.a. Primare 928 serien. Den har Niels designet.

Jeg vil tilføje at jeg kender ikke nogen der i den grad er så omhyggelig med alt han gør. Niels gennem bearbejder alt meget grundigt.

Jeg har selv tilbage i starten af 90'erne lånt et par NLE1000. Ud over at jeg aflivede et par diskanter, så må jeg sige at der er nu noget særligt med så meget effekt til rådighed. Man kan godt få fornemmelsen af at "almindelige" 100W forstærkere faktisk er oppe og klippe en del nå man spiller.

Det skulle ikke undre mig om Niels kom med en ny effektforstærker på et eller andet tidspunkt. Jeg ved at han gerne ville lave en baseret på hans nuværende viden stadie. Jeg er sikker på at Niels kan overgå NLE1000 modulet, hvis han vil. 

Til sidst - som det fremgår af flere indlæg i denne tråd er Niels et meget behageligt og hjælpsomt menneske. Men han har selvfølgelig en forretning, der skal køre rundt.

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej,

Jo, Niels laver skam forstærkere. Han har blandt andet været konsulent for et par danske firmaer. Bl.a. Primare 928 serien. Den har Niels designet.

Jeg vil tilføje at jeg kender ikke nogen der i den grad er så omhyggelig med alt han gør. Niels gennem bearbejder alt meget grundigt.

Jeg har selv tilbage i starten af 90'erne lånt et par NLE1000. Ud over at jeg aflivede et par diskanter, så må jeg sige at der er nu noget særligt med så meget effekt til rådighed. Man kan godt få fornemmelsen af at "almindelige" 100W forstærkere faktisk er oppe og klippe en del nå man spiller.

Det skulle ikke undre mig om Niels kom med en ny effektforstærker på et eller andet tidspunkt. Jeg ved at han gerne ville lave en baseret på hans nuværende viden stadie. Jeg er sikker på at Niels kan overgå NLE1000 modulet, hvis han vil. 

Til sidst - som det fremgår af flere indlæg i denne tråd er Niels et meget behageligt og hjælpsomt menneske. Men han har selvfølgelig en forretning, der skal køre rundt.

Morse

Tak for info  Ja man kunne forestille sig at NLE får rigtig meget opmærksomhed med de nye kabler - og det måske giver Niels blod på tanden til at lave den "ultimative" forstærker - sådan bare for at vise hvor godt det kan blive. Og det behøver bestemt ikke at være en 1000 watter - 100w burde være nok

Man har da lov til at drømme

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg kigget rigtig grundigt på testen af NLE 50 og 51.

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:
Hvorfor er der 3 ledere i højttalerkablet på side 38?
Hvad er hemmeligheden bag denne tredie leder  - enlighten me please.
Jeg har ved tidligere lejligheder forsøgt mig med Neutric RCA stikkene.
Efter min allermest konservative vurdering, er der her tale om et vaskeægte møgstik.
Hvad laver det i hifi?
Jeg har aldrig kunnet konstatere så megen stiklyd som med lige netop det stik.
Derudover finder jeg dog, at han har opmærksomheden på en del rigtige ting, såsom holdbarhed m.m.
Mange kabler er færdige efter kort tid.
Signalkablerne i rent guld, kan jeg sagtens følge HF´s vurdering af.
Sølv HT kablerne har jeg svært ved at finde ud af, om skulle være et særligt godt match til signalkablerne, eller om de er ægte seje - helt for sig selv.
Men når det nu er sagt, så synes jeg testen er én af de mere gennemarbejdede HF har skrevet i lang tid, og det er jo fornøjeligt når sligt sker.
Grundig gennemgang af idéen omkring produktet og så en ærlig lyttevurdering er i høj kurs her på borgen.

Nu glæder jeg mig blot til, at jeg får hørt skidtet.
Hvordan mon jeg bærer mig ad med det?

PS! I øvrigt ser jeg HF er faldet for samme Furutech bananer som jeg er, nice stik, men der er dog smurt alt for meget tin på dem.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt von Kubik

Ja, det kan godt ligne et højttalerkabel med disse stik/pins, men det flettede kabel med 3 ledere på side 38 er signalkablet. Se evt. NLE info på side 59, hvor det har betegnelsen NLE 57. 

Mvh Basil
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:
Hej Kurt von Kubik

Ja, det kan godt ligne et højttalerkabel med disse stik/pins, men det flettede kabel med 3 ledere på side 38 er signalkablet. Se evt. NLE info på side 59, hvor det har betegnelsen NLE 57. 

Mvh Basil

I see!
Hvad laver de dersens pinde på kablerne?Contacts
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Morse skrev:

Hej,

Morse

Tak for info  Ja man kunne forestille sig at NLE får rigtig meget opmærksomhed med de nye kabler - og det måske giver Niels blod på tanden til at lave den "ultimative" forstærker - sådan bare for at vise hvor godt det kan blive. Og det behøver bestemt ikke at være en 1000 watter - 100w burde være nok

Man har da lov til at drømme

Niels Larsen har 14 moduler liggende af NLE 1000, så der kan da blive til 7 sæt på et tidspunkt.

Hvis det skal være 100 watt, så kan du se efter en Gryphon, som er næsten lige så god!!

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Ja, de hersens pinde irriterer også mig lidt, da de jo alt andet lige vil være et ekstra led.

Måske er det svært at lodde ordentligt på det tynde guldtråd eller man kan måske nemt komme til at varme guldet for meget op og derved ændre på kablets egenskaber.  

Det, der står i NLE`s info materiale, er følgende:

Gold plated pins for PC board mounting or soldering.

When soldering the pin terminal, the solder joint for the gold wire conductor must not be heated up to the melting point of 217 grader Celsius as this may affect wire reliability. Solder should only be applied within the soldering area specified as a maximum of 3 mm from the pin terminal tip.

Mvh Basil

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:

Gold plated pins for PC board mounting or soldering.

When soldering the pin terminal, the solder joint for the gold wire conductor must not be heated up to the melting point of 217 grader Celsius as this may affect wire reliability. Solder should only be applied within the soldering area specified as a maximum of 3 mm from the pin terminal tip.

Mvh Basil

Hej !

Har du en mulighed at oversætte det på Dansk ?

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Det er vel i store træk dette:

Forgyldte pinde til print montering eller lodning.

Ved lodning på pind terminalen må loddetinnet ikke opvarmes optil smeltepunktet på 217 grader Celsius, da det kan påvirke lederens stabilitet. Loddetin skal kun påføres på de yderste 3mm på pind terminalens spids. 

Mvh Basil

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:

Det er vel i store træk dette:

Forgyldte pinde til print montering eller lodning.

Ved lodning på pind terminalen må loddetinnet ikke opvarmes optil smeltepunktet på 217 grader Celsius, da det kan påvirke lederens stabilitet. Loddetin skal kun påføres på de yderste 3mm på pind terminalens spids. 

Mvh Basil

Hej Basil !

Jeg siger bare mange tak her fra, det er ikke såen når man ikke er så god til det Englske..

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Så fik jeg kigget rigtig grundigt på testen af NLE 50 og 51.

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:
Hvorfor er der 3 ledere i højttalerkablet på side 38?
Hvad er hemmeligheden bag denne tredie leder  - enlighten me please.
Jeg har ved tidligere lejligheder forsøgt mig med Neutric RCA stikkene.
Efter min allermest konservative vurdering, er der her tale om et vaskeægte møgstik.
Hvad laver det i hifi?
Jeg har aldrig kunnet konstatere så megen stiklyd som med lige netop det stik.
Derudover finder jeg dog, at han har opmærksomheden på en del rigtige ting, såsom holdbarhed m.m.
Mange kabler er færdige efter kort tid.
Signalkablerne i rent guld, kan jeg sagtens følge HF´s vurdering af.
Sølv HT kablerne har jeg svært ved at finde ud af, om skulle være et særligt godt match til signalkablerne, eller om de er ægte seje - helt for sig selv.
Men når det nu er sagt, så synes jeg testen er én af de mere gennemarbejdede HF har skrevet i lang tid, og det er jo fornøjeligt når sligt sker.
Grundig gennemgang af idéen omkring produktet og så en ærlig lyttevurdering er i høj kurs her på borgen.

Nu glæder jeg mig blot til, at jeg får hørt skidtet.
Hvordan mon jeg bærer mig ad med det?

PS! I øvrigt ser jeg HF er faldet for samme Furutech bananer som jeg er, nice stik, men der er dog smurt alt for meget tin på dem.
Ja, det er s.. en god og grundig test - lige som i de gode gamle dage hvor der var flere sider med teknisk gennemgang, analyse af målinger osv. Lad os håbe dét ikke bliver sidste gang ...

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Nu er det snart torsdag den 21 april, så jeg vil opfriske muligheden, hvis du går og overvejer at blive medlem af en klub, så holder Niels Larsen foredrag om tab i kæden med hensyn til, at hvor tab er, tages der lyd fra det fine musiksignal. De nye roste kabler vil der også blive talt om, men sikkert vil der blive talt mest om forstærkere.

Herlev hi-fi klub holder til under Herlev biblotek

Herlev Bygade 70

Kælderen lokale 104

Torsdag den 21 april 2005 Kl. 19.00

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Basil skrev:
Hej Kurt von Kubik

Mvh Basil

I see!
Hvad laver de dersens pinde på kablerne?Contacts
Nu er jeg ikke det største geni  - men jeg gætter på at disse kobber "pinde" er der fordi de er lettere at lodde på noget andet, fremfor guld der er umuligt at lodde(signalkablet er af massiv guld)

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 April 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Nu er det snart torsdag den 21 april, så jeg vil opfriske muligheden, hvis du går og overvejer at blive medlem af en klub, så holder Niels Larsen foredrag om tab i kæden med hensyn til, at hvor tab er, tages der lyd fra det fine musiksignal. De nye roste kabler vil der også blive talt om, men sikkert vil der blive talt mest om forstærkere.

Herlev Bygade 70

Kælderen lokale 104

Hej...

I kan godt hlæde jer, Sven...

Har selv NLE 50, og 'jagten' er indstillet!

Mvh. Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 April 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Den Niels Lauesen?

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Sven Palvig skrev:

Herlev Bygade 70

Kælderen lokale 104

Hej...

I kan godt hlæde jer, Sven...

Har selv NLE 50, og 'jagten' er indstillet!

Mvh. Niels L.

Glæder mig som et lille barn til at høre de kabler - ærgeligt at jeg ikke kan komme til NLs foredrag....

Kan sikkert få et (foredrag) når jeg skal ud og hente mine kabler hos NL

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Var til det omtalte foredrag med Niels Larsen.Han er godt nok en pusseløjerlig fætter.Han mener at når et fysik fænomen kan måles og vejes,kan man ligeså godt gøre det, og bruge det.Det var ihvertfald det jeg forstod som essensen i hans teorier.Det gør det så svært at komme med en masse woodo forklaringer på at eks. hans kabel duer.Det eneste jeg så mangler, er at høre at teori og praksis hænger sammen, for der var ikke tid til også at høre de omtalte kabler.Han havde kun 3 timer til sin rådighed, men de fløj afsted.Tak for et godt foredrag .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre, at du også Andre syntes at det var et godt foredrag.

Jeg har også tilgode at høre kablerne. Men hans fine artikler i high Fidelity der omhandlede at undgå tab med brug af korte kraftige kabler imellem de forskellige ting som elektrolytter, dioder, trafo osv, har jeg opnået at de er rigtige. Jeg fik et pænt løft med at gå op i kabeltykkelse på trods af rigelige kræfter.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes