Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super test af NLE kabler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Jeg håber sandelig ikke NLE er på Valhalla niveau.
Hvis ikke de er langt bedre, kan det da være fuldstændigt ligemeget.

Jeg må så nok sige, at jeg har mine spekulationer omkring det dersens guldsignalkabel. I min verden svarer det til, at montere et luftfilter på en Tomos.

På mig virker det langt ude, men forklar mig lige hvad man kan forvente af det.

Prøv nu at glemme Valhalla & andre kendte mærker - prøv i stedet at få lyttet til NLE  så du/I seriøst kan tale med om emnet
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Kan man bruge højtalerkablet utermineret? Eller er det forskrøbeligt at sætte direkte i terminalerne?
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Prøv nu at glemme Valhalla & andre kendte mærker - prøv i stedet at få lyttet til NLE  så du/I seriøst kan tale med om emnet

Sådan må det være! Det andet tyndbenet snik-snak kan vi ikke rigtig bruge..

Håber snarligt at stifte bekendtskab med NLE´s kabler. Spændende...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Båt i blomsterbedet!

Min kommentar fra før, var nu også tænkt som værende relativ.
De NLE Kabler kan ikke lyde som NO kabler, idet der er anvendt helt forskellige materialer til lederne. De vil 100% sikkert lyde meget forskelligt.

De eneste fællesnævnere jeg kan finde på er, at de begge er teflonisolerede,   aflange og at de har begrænset kontakt med isolatoren.

Er der nogen der har købt begge kabler - altså HT kablet + signalkablet.
Jeg er enormt spændt på, om de har fællestræk eller om de lyder vidt forskelligt.

TannyWaxy
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

audience au24 kablene er jo også tynne nesten uten isolering og skal jo være fantastiske.  så det er flere gode kabler som lages slik...

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Kan man bruge højtalerkablet utermineret? Eller er det forskrøbeligt at sætte direkte i terminalerne?
Det kan sagtens bruges utermineret... 

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
  Båt i blomsterbedet!

Min kommentar fra før, var nu også tænkt som værende relativ.
De NLE Kabler kan ikke lyde som NO kabler, idet der er anvendt helt forskellige materialer til lederne. De vil 100% sikkert lyde meget forskelligt.

De eneste fællesnævnere jeg kan finde på er, at de begge er teflonisolerede,   aflange og at de har begrænset kontakt med isolatoren.

Er der nogen der har købt begge kabler - altså HT kablet + signalkablet.
Jeg er enormt spændt på, om de har fællestræk eller om de lyder vidt forskelligt.

TannyWaxy
Jeg har endnu signalkablet tilgode, og som du er inde på, så er det sansyneligt at det ikke er helt identisk med NLE 51/52 lydmæssigt - jeg vil dog teste dem samlet da det er sådan det bliver - hvis kablet er godt nok...

Jeg har dog stor tiltro til Niels Larsens evner, i at signalkablet også er "state of the art"

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

[Opdateret genudsendelse]

Go4it har været så venlig at tage et billede. Kommer her.

"forestil dig en guldtråd med en tynd "plastic" isolering på i alt 4mm Ø - for én
leder (der godt nok 2 guldtråde, men det ses ikke på afstand). Det er noget helt
andet end disse 1-2 cm tykke kabler i spraglede farver"

Hvis vi er heldige kommer der et closeup fra enden af kablet senere.

Kommer her:

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Er der flere der har fået lyttet til disse spændende kabler?

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Nu er det sådan at der er faktisk meget stor forskel i lyd ved kablerne, og jo det kan virke latterligt men faktum er at der kan høres forskel.

Jeg vil bare sige det kommer jo selvfølgelig også and på det setup man har hvis man, har et anlæg til 20000 ville det være total latterligt at købe ht kabler til 10000 kr men derimod når man har noget i en højerer prisklasse...

mvh novsad

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Nogle (specielt kabelproducenter ), mener at dette forhold gerne må være 50/50....

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Novisad.

Ja du rammer det rigtige, elektronikken er helt afgørende for hvordan slutresultatet bliver med kabler.
Det med at poste meget dyre kabler på billig elektronik giver ikke den store mening, og forskellene blive defuse og meget anderledes, modsat når man tester det af på topgrej - der kommer kablernes potentiale virkelig frem.
Gode kabler har det med at levere varen - altså gengive det man stopper ind i dem, så hvis elektronikken leverer noget bras, så får man også noget værre bras ud. Dette bras kan i mange tilfælde filtreres lidt med en billigere kvalitet kabler, så man derfor synes at det nu blev bedre. 
Men i virkeligheden mister man bare nogle detaljer og lyd i de forskellige områder. Ting vi har oplevet så ofte i test af det forskellige grej.

Så derfor ender man også op i nogle lange og seje diskutioner om det ene og det andet, hvor bølgerne kan gå lidt højt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kabellængderne/siganlvejen internt i produkterne er vel typisk også længere end de eksterne kabelforbindelser. Dette fortrænges ofte eller forsøges omgået med en form for kompensation: Kan det ikke ændres laves de eksterne kabler bare endnu bedre!

Der er massevis af meter signal på tyndt fortinnet (eller filmbelagt) kobberfolie, limet på glasfiber. Internt kabling af ukendt fabrikat/kvalitet.

Et eksempel er GammuT D3 forforstærkeren, hvor der i HF4all testen står:

Indvendigt er der styr på sagerne. Bemærk den konsekvente afskærmning af netkablerne, så du ikke intefererer med resten af elektronikken. 

Billedet viser dog at der kun er special kabel med skærm fra bagplade til forgreningsled på print. Derfra og videre til trafoer er der standardkabel "skærmet" med flex...men målet er nået, brugeren føler trygt at der er optimeret internt

Der suboptimeres en del på de for brugeren mulige steder, mens de øvrige fortrænges. Der er for lidt fokus på systemperspektivet....

Måske er der brug for en Hifiens Bjørn Lomborg, der kan lave cost/benefit analyse på helhedsindsatsen?

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

med feks det højtaler kabel jeg får (verbatim) koster kun 2500 dollars for et set hvorimod nordost valhalla koster meget mere kan ikke lige huske prisen præcis men ved det er meget mere.

jeg har snakket med 9 forskellige nordost valhalla indhaver og de er simpelthen gået over til verbatim,  men hvis man vil bestille det tager det cirka 4 til 5 uger for de er håndlavet....

mvh novisad

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

nå jo hvis det siger jeg noget så er manden bag verbatim en af dem som var med til at udvikle kabler for synergistic research....

mvh novi

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Én ting er helt sikkert: med den lydforbedring jeg allerede nu har fået med NLE 51, gør at jeg snarest udskifter alle de interne kabler i mine Dynaudio! (ca. 8 meter)

Et (relativt) billigt tweak, som burde give en (relativ) stor lydforbedring - i forhold til udgiften...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Én ting er helt sikkert: med den lydforbedring jeg allerede nu har fået med NLE 51, gør at jeg snarest udskifter alle de interne kabler i mine Dynaudio! (ca. 8 meter)

Et (relativt) billigt tweak, som burde give en (relativ) stor lydforbedring - i forhold til udgiften...

Her må den slemme gamle mand desværre skuffe dig.
Det er forsøgt for mange år siden, og desværre er det ikke besværet værd.
Bevares! Man kan godt høre, at der er kommet andre kabler i højttaleren, men det er derimod en del vanskeligere at afgøre, hvorvidt det var et skridt frem eller tilbage.
Det har i hvert tilfælde slet ikke den virkning, som det har udenfor højttaleren.
Mit råd er, prøv at flytte lidt rundt på din højttaler i stedetfor.
Her er der meget ofte rigtig meget at hente.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Go4it skrev:

Her må den slemme gamle mand desværre skuffe dig.
Det er forsøgt for mange år siden, og desværre er det ikke besværet værd.
Bevares! Man kan godt høre, at der er kommet andre kabler i højttaleren, men det er derimod en del vanskeligere at afgøre, hvorvidt det var et skridt frem eller tilbage.
Det har i hvert tilfælde slet ikke den virkning, som det har udenfor højttaleren.
Mit råd er, prøv at flytte lidt rundt på din højttaler i stedetfor.
Her er der meget ofte rigtig meget at hente.

Kan kun sige mig enig....dog med et par bemærkninger:

Det afhænger vel af hvilke kabler der sidder i standard? Husk på at enhver opgradering er en potentiel nedgradering....skjult som anderledes lyd...

Gælder dine betragtninger også hvis der sidder alm. blød 220V kabel?

Et eksempel fra det virkelige liv er SA2K/7K i master versionen. Her har de sørme set sig nødsaget til at ændre på delefilterets komponentværdier for at tilpasse til kabelet.!!?? Her burde deres alarmklokker jo have ringet? Men det fortæller vel lidt om modens magt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kan kun sige mig enig....dog med et par bemærkninger:

Det afhænger vel af hvilke kabler der sidder i standard? Husk på at enhver opgradering er en potentiel nedgradering....skjult som anderledes lyd...

Gælder dine betragtninger også hvis der sidder alm. blød 220V kabel?

Et eksempel fra det virkelige liv er SA2K/7K i master versionen. Her har de sørme set sig nødsaget til at ændre på delefilterets komponentværdier for at tilpasse til kabelet.!!?? Her burde deres alarmklokker jo have ringet? Men det fortæller vel lidt om modens magt

Selvfølgelig griber mangt og meget ind i hinanden i en HT/Filter konstruktion.
Derfor findes der vel tilfælde, hvor en opgradering af kablerne godt kan være nyttig. Men nu er det jo sådan med mig, at jeg er ganske urimeligt på tværs af det gængse. Bl.a. er jeg en latent lysnetledningsfan. Kort og godt er lysnetledning betydeligt mindre ringe, end mange gerne vil gøre det til. Prøv evt. med dobbelt lysnet. Det har flere kvaliteter end man umiddelbart ville forvente, men det kan man jo ikke diskutere i dagens DK, hvor folk betaler 70-80K for et sæt HT kabler, som får forstærkererne op på kanten af selvsving .
Æv for et langt båthorn man ville stå med, om 100 velplacerede danske bobs kunne gøre grunden usikker under enkelte "blåt"belyste højttalerkabelfabrikker.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Priser: Ht kabel 4m: 9475,-, 2m: 5775,-

balanc. Kabel 1m: 4700,- 0,5m: 3800,-

OSV....

[/QUOTE]

Jeg klasker mig også på lårene af grin..! over prisen…??? ”10K” Ja det jo latterligt..??... For lidt metal i noget isolering.

Og det der koster 10 gange så meget må være mere latterligt..?

Vågn dog lidt op!? Om det så var metal smeltet af den hellige gral, bearbejdet på inderlårene af englene og pakket af alfer!? Så er 10K mange penge for lidt ledningWacko.

Så det jo godt at vi er så forskellige med, hvad vi bruger vores penge på.

Peter

Well...!!  For 10000 kr. har jeg brugt købt : 2 sæt @ 1 m. Taralabs RSC. Decade Gen2. interconects, + 1 sæt @ 1m. Taralabs Master Gen2 interconects og et sæt @ 3m. Taralabs RSC. Decade Gen2 Højtaler kabler, samt et sæt @ 3 m. Taralabs RSC. Prime 500. højtaler kabler.

Decade fra cd. til pre. og fra pre. til power der trækker top, og Master fra pre. til power der trækker bas...  og så Decade ht. til top og Prime500 til bas..

Og her er I DEN GRAD! hul igennem...  

Detaljer, opløsning, klippe fast perspektiv, stort åbent og troværdigt lydbillede, stram og dyb men alligevel fyldig bund, varme sjæl og krop i gengivelsen uden at sætte en herlig neutraitet og ærlighed overstyr.

Alt i alt et kabel med en fed balance i hele toneområdet..

Nogle af de bedste jeg har hørt uanset pris.. og det selv om de har 10 - 15 år. på "bagen"

Alt det for til sammen "kun" 10 kg...

Har hørt No og Valhalla mf...  og jeg vil sgu ikke bytte!... 

Eneste kabler jeg i senere tid er blevet lidt imponeret over er faktisk Bertram.. men også disse er skummelt dyre i forhold til "min pengepung"

OG! om jeg havde et komplet sæt up af Bertram kabler af de dyreste! eller de jeg har nu??  jeg er ærligt talt ret ligegled! for jeg mangler intet i de jeg har og savner intet!..  forskellene er så minimale ( selv om der da er en tydelig klanglig forskel ) men de kvalitative forskelle er til at overse!..

Taralabs kablerne passer rigtigt fint i mit system.. skiftede jeg til eks.. Bertram ville karakteren ændre sig lidt, og det ønsker jeg faktisk ikke engang!..

Så for 10 kg. kr.. komplet setup af top kabler, brugte og over 10 år gamle!.. men de sparker stadig røv!..

Så kabler i 10000 kr. klassen FOR ET!!!!  er i min "bog" lidt..  far out!! ( for at bruge et godt gammet udtryk!)  

Køb dog jeres orme BRUGT!..   

Ældre kabler er faktisk praktisktaget lige så gode som de flsete nye!  nye typer mm. er som oftest salgs gas! ...  nu har de lavet kappen af dit og nu dat og nu vie vand stænket af paven, jomfru kold trukket Teflon og i morgen et og andet andet og hvad ved jeg!??...

Bare for at give et eks.  de Taralabs jeg har..  Decade Gen 2

Har prøvet at lytte til Air1 ( der skulle modsvare dette i dag) kan absolut INGEN! forskel høre om det så er på det ene eller det andet anlæg..

( kan forøvrigt heller ikke engang høre nogen forskel på Master Gen2 og Decade Gen2!)

Det er næmt nok at høre forskel på forskellige kabel mærker / producenter ( som oftest men dog ik engang altid!!) men bedste og eller næst bedste fra samme producent??? NOOOT!!!....

Og det så om det er på mit eget ydmyg grej eller noget ML og JMLab samt Accuphase.. (med andre ord SVINE DYRT! highend)

Kablerne opføre sig jo iøvrigt ganske forskelligt alt efter hvad udstyr de bruges på for at gøre det hele lidt mere indviklet og subjektivt!    

MEN! ok.. har man FOR mange penge.. og eller ikke ved hvad man skal bruge sine penge til???  så kan man jo altid smide dem efter helt nye dyre kabler...

Der skal da ingen tvivl herske om at NLE og Bertram og mange ander gusten dyre nye kabler er Hammerende gode og fungere helt efter hensigten i det rette  sammenhænge..

Men er de reelt pengene værd???  ( set i forhold til hvad man kan købe brugt af lidt ældre "super" kabler)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum