Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: pladespiller til en begynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2003 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej Medlyd...

Selvfølgeligt er mit svar forudsigeligt! Man skriver godt om det man finder godt. Der er intet rystet ud af ærmet....læs Witzel´s startindlæg igen. Han har sat sig nogle klare rammer. Inden for dem er der ikke mange om buddet - velnok under en håndfuld, mig bekendt.

Men dine spørgsmål er da relevante. Mine "anbefalinger" er altid med lyd som 1´parameter...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2003 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

Pointen i disse spørgsmål er ikke at finde ud af hvad du vil, det rager sådan set ikke mig eller Witzel, for den sags skyld, men hvis det er vigtigt for dig at udbasunere dit syn på spørgsmålet, er det da ok for mig.

Pas lige på tonen !! Det gælder alle mand. 

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 09 September 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej redaktør

Jeg kan egentlig ikke se noget galt i tonen eller for den sags skyld ordene, men jeg kan da godt skrive at Vilmans indgang til et spørgsmål stillet til en helt anden, ikke kommer mig ved, er det iorden ??

Venligst

Bent

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 September 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

Hej redaktør

Jeg kan egentlig ikke se noget galt i tonen eller for den sags skyld ordene, men jeg kan da godt skrive at Vilmans indgang til et spørgsmål stillet til en helt anden, ikke kommer mig ved, er det iorden ??

Venligst

Bent

Hej Bent,

Indrømmet, du skrev ikke at Rega er svaret på alle de spørgsmål du stillede. Så jeg må hellere - med dagslysets klarsyn - omformulere min sidste sætning:

Men hvis nogen tror på at det muligt at forudsige om en given pladespillerfabrikant med statsgaranti også er her om 10 år, så har jeg lige et Eiffeltårn der kan sælges ved samme lejlighed.

Men jeg forstår ikke din logik.
Du må gerne stille spørgsmål af vejledende karakter.
Men jeg må må ikke betvivle eller kommentere dem?

Selvfølgelig kan du og witzel være bedøvende ligeglade med hvad jeg synes - det er et frit land.
Med samme ret kan witzel være græsk-katolsk overfor dine vejledende spørgsmål.

rega skrev:

Hvis det var ligemeget for alle om de kunne få reservedele 10 år efter køb, så ville vi næppe sælge så mange som vi gør.

Jeg vil da håbe at folk køber Rega-spillere fordi de synes om lyden, og ikke fordi det sandsynligvis også er muligt at købe en drivrem om 10 år

Og bare lige for at slå det fast: Jeg har ikke noget hverken for eller imod Rega-pladespillere. Det er for længe siden jar har hørt sådan en i kendte omgivelser, til at jeg har en mening om det.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2003 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

som nævnt i et tidligere indlæg, så er budgettet indskrænket til noget der minder om alt for lidt, jeg er næsten helt sikker på at jeg starter med en project debut II eller hvis jeg kan skrabe lidt ekstra sammen, så en project 1.2. men jeg tvivler stærkt på den sidste. jeg er lige begyndt på 3. sem. og har købt bøger for mere end jeg nogensinde havde drømt om. det tager hårdt på økonomien...

især også fordi at dvdafspilleren ikke kan meget mere, den har udtjent sin værnepligt. men jeg er 99,99% sikker på efterfølgeren til den gamle dvd. og hvis jeg på denne måneds budget og næste måneds, kan få både en dvd og pladespiller, så tager jeg chancen...

men alligevel har jeg valgt at svare på spørgsmålene... og hvem ved, det kunne være at pladespiller købet bliver udskudt en måned, og endnu en måneds su og løn.

rega skrev:

Hej Witzel

Du har nu modtaget en del velmenende svar, hvoraf nogle af dem kunne forudsiges, men det slår mig at mange af anbefalingerne bliver rystet ud af ærmet uden at spørge til de behov du har og krav du stiller til en pladespiller, derfor kunne jeg da godt tænke mig at spørge dig om følgende.

Hvor mange plader har du ?

pt 4, men der kommer flere ... Moby Disc i odense har en del plader til fair priser, så der kommer flere...

Hvilken musik hører du ?

istedet for at skrive HVAD jeg hører, er det nok nemmere at skrive hvad jeg IKKE hører ... og det er opera og heavy metal. ellers tror jeg at jeg hører alt imellem

Hvor skal pladespilleren placeres ?

Den skal stå på toppen af mit tv/hifi rack (to ikea Lack reoler der ligger ned) mellem tv og venstre front-ht. det er umiddelbart det eneste sted jeg kan finde på at sætte den.

Hvilket anlæg skal den spille sammen med ?

Harman Kardon ... og sikkert gennem en riaa fra et andet firma.

Hvem skal betjene den ?

Da jeg i forvejen er meget påpasselig med hvem der får lov til at pille ved anlægget, tvivler jeg på at der er andre end mig der skal betjene den. jeg kan til nød gå med til at mine naboer(jeg bor på kollegie) eller for den sags skyld vennerne, trykker på play knappen på cd'en.

Hvor tit vil du afspille singler ?

aner det ikke ... måske meget sjældent.

Hvor højt prioriterer du automatik ?

hvis den bare enten stopper pladen eller løfter pickuppen nå der ikke er mere spor, så behøver den ikke gøre mere. jeg bor som sagt på kollegie, og det tager ca 2½sek at bevæge sig over til det sted hvor pladespilleren skal stå, uanset hvor i resten af rummet man er.

Hvor megen vægt lægger du på, selv at kunne justerer på pladespilleren ?

jeg har nada forstand på det, så det lægger jeg ikke meget vægt på.

Hvor vigtig er design og finish for dig (og eventuelt familien) ?

jeg har pt. en H/K AVR7000, en H/K HD750, ender nok op med at købe H/Ks nye DVD30, da jeg ikke kunne få denons dvd1400 i guld, og ikke vil give 6k for en dvdafspiller på nuværende tidspunkt (den gamle er ved at gå død) ... så designet har en del at sige.

Hvor vigtig er det for dig at du kan købe reservedele også om 10 år ?

overhovedet ikke vigtigt... det er en begynder pladespiller, det er ikke sikkert at jeg har en pladespiller om 10år, eller måske er jeg blevet så bidt af det af jeg har noget meget bedre.

Hvilke af de 3 følgende ting prioriterer du højest: Lyd, udseende, driftsikkerhed ?

lad mig dele det op på denne måde:

• LYD: 46%
  • Udseende: 44%
  • driftsikkerhed 10%

lyden er vigtigt, med det er udseendet i særdeleshed også, den skal ikke være skrigende grøn, når resten af udstyret ikke er, det skal fan... passe sammen.

Hvis du har nogle svar, så vil der være en større sandsynlighed for at du kan blive anbefalet en pladespiller der vil gøre dig veltilpas.

Og må jeg så lige korrigere en detalje omkring ligheden mellem en Nad 533 og en Rega Planar 2. En Nad 533 en den gamle P2 med den gamle strømforsyning ( dog ikke afkoblet ) hvor en ny Planar 2 er med en strømforsyning der foranstalter vibrationsfri motorgang og overflødiggør flydende ophæng.

Desuden er justeringskvaliteten noget bedre på Rega pladespilleren.

Prisen er den samme over hele landet 2995,- for en Planar 2 uden Pick up.

Slutteligt vil jeg anbefale dig ikke at købe de modificerede mutanter der tilbydes dig, de skal ofte ud af vagten, fordi de lyder og virker dårligt og tro mig der sælges ikke en spritny P3 med acryltallerken 1000,- under pris medmindre den lyder forfærdeligt eller ikke er spritny. Der kan selvfølgelig , i sjældne tilfælde, være tale om mirakler, hvor et eksemplar af arten filantropolos køber en Pladespiller til 4000,- lægger en acryltallerken på til yderlig 800-900,- , for så,sirligt, at pakke hele moletjavsen ned og sælge den til 3000,- Det sker bare så sjæææældent.

Venligst

Bent Sejbæk

- Witzel

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 09 September 2003 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke gå efter en Linn Basic eller Axis eller kongen; LP12?

Brugte fås de to af dem til under 4.000,-. Med arm men du skal nok alligevel have en ny PU.

En Rega spiller efter mine ører ikke godt. Den roder i rytmen og er lidt forvirret på et højere plan.

Mvh

Jagge

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 09 September 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Brugte fås de to af dem til under 4.000,-. Med arm men du skal nok alligevel have en ny PU.

En Rega spiller efter mine ører ikke godt. Den roder i rytmen og er lidt forvirret på et højere plan.

Mvh

Jagge

jeg tror ikke du forstår mig ordentligt... mit budget var fra starten på max 3000, det er nu blevet mindre... så hvordan skulle jeg kunne give ca 4000 for en pladespiller, når jeg i forvejen har problemer med at skrabe det andet sammen...

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej vilman

Hvad har du gang i ?? Hvis du mener at det er ligegyldigt, hvorvidt du kan få reservedele 10 år frem i tiden, så er det svaret !! længere er den da ikke.

Det lader til at du har sat dig fast på at jeg med det spørgsmål, samtidigt Statsgaranterer at Rega eksisterer til evig tid, hvor får du det fra ???

Og ja, jeg finder det irrelevant, hvad du mener om et spørgsmål der ikke er stillet til dig. Og Witzel kan da have lov til at mene, hvad han vil om de spørgsmål jeg stiller, men hvorfor betvivle et spørgsmål ?? Jeg kan forstå, hvis man betvivler et svar !

Jo, Rega købes pga. lyden, men folk har dem ofte længe og bliver derved glade for gengivelsen,faktisk så glade at de sætter pris på ikke at skulle smide den ud hver gang remmen skal skiftes !

Venligst

Bent

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

PLONK!

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jale

Er du sikker på at det ikke er dig der er forvirret på et højere plan ??

Witzel ville ikke over 3000,- og siger blankt at han ikke har forstand på og lyst til at skulle justerer.

Men ellers har du da ret i at Linn laver nogle gode og kvalificerede pladespillere.

Venligst

Bent

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Witzel

Tak for svarene.

Jeg tror du vil være udemærket hjulpet med f. eks en Project pladespiller, jeg er ikke helt klar på om de har en stoppe/løftemekanisme, når pladen render ud, men det kan du formentlig få at vide, hvor du køber den.

Tjek også, hvor modstandsdygtig den er overfor tilbagekobling, da du kan få problemer med din opstilling.

Hvad angår pick up, så bør du klart gå efter en mm, ikke alene er de væsentlig nemmere at have med at gøre, de kræver heller ikke dyr MC forstærkning.

Når du så en dag føler for en bedre løsning og har sparet lidt sammen, så kan du opgradere til en Rega.

Venligst

Bent Sejbæk

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Linn Basik har et godt ry. Jeg har set dem ned omkring 1300-1400 kroner.
Axis derimod er ikke værd at spilde tid på! Jeg har haft en.
Hvis man lige ser bort fra at der gik kuk i elektronik eller motor så den kørte for hurtigt, så vil jeg mene at man for de samme penge kan få noget bedre.
Jeg er ikke klar over hvorfor, men jeg ku' forestille mig at det er værket der er problematisk, uden iøvrigt at have noget belæg for det

Musikken kom ikke rigtig ud.
I direkte sammenligning med min hjemmebyg-ting i ikke særlig justeret tilstand faldt Axis'en klart igennem.

/vilmann

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 September 2003 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Witzel, gå du bare i KT-radio og hør hvad en Project kan. Hvis du kan lide hvad du hører og har du råd til det, så køb!!! Det er klart at en 10.000-100.000kr LP-aftaster lyder bedre. Køber du brugt en af de "gamle" kendte skal du være opmærksom på, at en ny P.U. som matcher, hurtigt kan koste det samme som du gav for den brugte grammofon. Angående Rega; køb kun den originale. Glas- og acrylpladetallerkener giver på Rega en ringere (ring-ring) lyd. Nad 533 er en Rega 2 med den gamle motor og den nyere arm RB250. Nad sælges med Denon P.U. og Rega med deres egne P.U.er.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej F. Christians

Der er lige et par unøjagtigheder jeg bliver nødt til at rette.

Den helt originale Planar 2 var med glastallerken.

Der er intet belæg for at en glastallerken tilfører signalet "ringeri"

Nad 533 er en Planar 2 med den gamle motor, men uden dennes vibrationsafkoblende ophæng.

RB 250 armen der sidder på en Nad er ikke af nyere dato og adskiller sig fra den RB 250 der sidder på en Rega, ved at lejerne ikke er justeret til samme høje niveau som på en Rega.

Nad sælges med en Goldring Elektra pick up, en udemærket pick up på niveau med de tidligere foreslåede Tekni fi pick upper.

Venligst

Bent Sejbæk

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 09 September 2003 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

<klip>.

Når du så en dag føler for en bedre løsning og har sparet lidt sammen, så kan du opgradere til en Rega.

Venligst

Bent Sejbæk

jeg har fået et lille hint om at der skulle være en importør af diverse modificerede rega pladespillere... så bliver jeg hooked, så ved jeg hvem jeg skal kontakte...

- Witzel

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Witzel

Mig bekendt er der ingen der importerer modificerede Rega Pladespillere, jeg tror ganske enkelt at alle de modifikationer der i tidens løbe er blevet forsøgt på Rega pladespillere, har vist sig ikke at holde vand.

Venligst

Bent Sejbæk

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 September 2003 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

Nad sælges med en Goldring Elektra pick up, en udemærket pick up på niveau med de tidligere foreslåede Tekni fi pick upper.

Nu hopper den af for dig. Der er sådan ca. en verden til forskel...

Tror aldrig vi bliver enige om noget Bent..

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Schelde

Du taler formentlig om lydgengivelsen, selvom du næppe har hørt Goldringen. Jeg taler om materialerne (hård plast) princippet (mm), slibningen (elliptisk) At så Goldring må formodes at have større erfaring i og viden om pick up produktion, lader vi passere.

Venligst

Bent

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 September 2003 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

At så Goldring må formodes at have større erfaring i og viden om pick up produktion, lader vi passere.

Ja, og Fiat har stor erfaring med at lave biler og alligevel er folk generelt meget utilfredse med Fiat.

Bent, det lyder som om du absolut ikke kan udstå K1'eren?
Hvorfor?

/vilmann

rega
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 September 2003 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej Vilman

Det eneste jeg siger er at materialer, princip, nåleslibning, formentlig også antallet af samlinger, afstand mellem magnet og spoler er stort set ens for de 2 pick upper. jeg har på intet tidspunkt påstået at Goldringen var en dårlig pick up, så hvorfor mener du ikke at jeg kan lide K1`eren ?

Er det måske fordi du ikke kan lide Goldringen ( hånden på hjertet, du har heller ikke hørt den ) og per automatik går ud fra at en K 1`er må lyde bedre ?

Jeg bruger netop ikke Goldrings erfaring i pick up produktion som et sammenligningsgrundlag, tværtimod ! jeg bruger materialer/tolerancer og principper, som et udgangspunkt for sammenligning. 

Men har du nogensinde sammenlignet K1 med Elektra`en eller er det ligegyldigt, hvis man en gang for alle har besluttet at den ene er bedre end den anden ??

Venligst

Bent

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum