|
Hej Witzel
Du har nu modtaget en del velmenende svar, hvoraf nogle af dem kunne forudsiges, men det slår mig at mange af anbefalingerne bliver rystet ud af ærmet uden at spørge til de behov du har og krav du stiller til en pladespiller, derfor kunne jeg da godt tænke mig at spørge dig om følgende.
Hvor mange plader har du ?
pt 4, men der kommer flere ... Moby Disc i odense har en del plader til fair priser, så der kommer flere...
Hvilken musik hører du ?
istedet for at skrive HVAD jeg hører, er det nok nemmere at skrive hvad jeg IKKE hører ... og det er opera og heavy metal. ellers tror jeg at jeg hører alt imellem
Hvor skal pladespilleren placeres ?
Den skal stå på toppen af mit tv/hifi rack (to ikea Lack reoler der ligger ned) mellem tv og venstre front-ht. det er umiddelbart det eneste sted jeg kan finde på at sætte den.
Hvilket anlæg skal den spille sammen med ?
Harman Kardon ... og sikkert gennem en riaa fra et andet firma.
Hvem skal betjene den ?
Da jeg i forvejen er meget påpasselig med hvem der får lov til at pille ved anlægget, tvivler jeg på at der er andre end mig der skal betjene den. jeg kan til nød gå med til at mine naboer(jeg bor på kollegie) eller for den sags skyld vennerne, trykker på play knappen på cd'en.
Hvor tit vil du afspille singler ?
aner det ikke ... måske meget sjældent.
Hvor højt prioriterer du automatik ?
hvis den bare enten stopper pladen eller løfter pickuppen nå der ikke er mere spor, så behøver den ikke gøre mere. jeg bor som sagt på kollegie, og det tager ca 2½sek at bevæge sig over til det sted hvor pladespilleren skal stå, uanset hvor i resten af rummet man er.
Hvor megen vægt lægger du på, selv at kunne justerer på pladespilleren ?
jeg har nada forstand på det, så det lægger jeg ikke meget vægt på.
Hvor vigtig er design og finish for dig (og eventuelt familien) ?
jeg har pt. en H/K AVR7000, en H/K HD750, ender nok op med at købe H/Ks nye DVD30, da jeg ikke kunne få denons dvd1400 i guld, og ikke vil give 6k for en dvdafspiller på nuværende tidspunkt (den gamle er ved at gå død) ... så designet har en del at sige.
Hvor vigtig er det for dig at du kan købe reservedele også om 10 år ?
overhovedet ikke vigtigt... det er en begynder pladespiller, det er ikke sikkert at jeg har en pladespiller om 10år, eller måske er jeg blevet så bidt af det af jeg har noget meget bedre.
Hvilke af de 3 følgende ting prioriterer du højest: Lyd, udseende, driftsikkerhed ?
lad mig dele det op på denne måde:
- LYD: 46%
- Udseende: 44%
- driftsikkerhed 10%
lyden er vigtigt, med det er udseendet i særdeleshed også, den skal ikke være skrigende grøn, når resten af udstyret ikke er, det skal fan... passe sammen.
Hvis du har nogle svar, så vil der være en større sandsynlighed for at du kan blive anbefalet en pladespiller der vil gøre dig veltilpas.
Og må jeg så lige korrigere en detalje omkring ligheden mellem en Nad 533 og en Rega Planar 2. En Nad 533 en den gamle P2 med den gamle strømforsyning ( dog ikke afkoblet ) hvor en ny Planar 2 er med en strømforsyning der foranstalter vibrationsfri motorgang og overflødiggør flydende ophæng.
Desuden er justeringskvaliteten noget bedre på Rega pladespilleren.
Prisen er den samme over hele landet 2995,- for en Planar 2 uden Pick up.
Slutteligt vil jeg anbefale dig ikke at købe de modificerede mutanter der tilbydes dig, de skal ofte ud af vagten, fordi de lyder og virker dårligt og tro mig der sælges ikke en spritny P3 med acryltallerken 1000,- under pris medmindre den lyder forfærdeligt eller ikke er spritny. Der kan selvfølgelig , i sjældne tilfælde, være tale om mirakler, hvor et eksemplar af arten filantropolos køber en Pladespiller til 4000,- lægger en acryltallerken på til yderlig 800-900,- , for så,sirligt, at pakke hele moletjavsen ned og sælge den til 3000,- Det sker bare så sjæææældent.
Venligst
Bent Sejbæk
|