Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 23:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Er din CD grøn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 10 April 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Claus L skrev:

Er der nogen der har et forslag til, hvor jeg for ca. 14 år siden lagde min grønne plastikdippedut til at sætte omkring cd'er?

MVH

Claus L

"udbakken"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Måske den forvildede sig ind blandt de svangerskabsforebyggende midler og simpelthen er blevet brugt ved et tilfælde?

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Og- det er ikke kun i 80'ne at man gerne ville forbedre cd lyden, selv her i 2005

se http://d-skin.com/intro.html

(faktisk noget jeg har læst om i illustreteret videnskab's nye nr.)

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 August 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Artline 400XF, der desværrer er hvid. Er her nogen, som ved, hvor man i danmark kan finde en grøn tusch?
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 26 August 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Jeg har en Artline 400XF, der desværrer er hvid. Er her nogen, som ved, hvor man i danmark kan finde en grøn tusch?

Halløj folkens!

Naturligvis kan man få en tusch der har samme farve (og effekt) som den originale StopLight.

UNI POSCA (Poster Colored Marker) PC-8K

Denne tusch virker virkelig godt og tørrer op på den helt rigtige matte måde. (Opaque, Water Base).

Koster næsten ingenting.

Og jo...tweaket med grøn tusch virker faktisk. Fri mig for påstande om placebo-effekt osv! Er især effektiv på ældre cd'er som måske kan være lidt skingre og lyse i lyden. Tuschen tæmmer truslen!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Tak for det!

Her kan du købe UNI POSCA (Poster Colored Marker) PC-8K til 55,50 ,- :)

Bemærk, at du skal betale med dankort, ellers kommer der et gebyr på 100 Kr oveni!.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 August 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har en liggende i skuffen, men den er vist tørret ind  De første cirka 150 af mine cd´er er malet med denne grønne tusch eller malepen om man vil. Det var på foranledning af High Fidelity at jeg i firserne købte sådan en. Var også sikker på den gav en forbedring. Prisen var trods alt under en hund. På et tidspunkt var vi nogen stykker som lavede en blindtest, som foregik på mit anlæg. Vi var 3 som skiftevis lyttede, en som var "dommer" og en som skiftede. Vi havde selvfølgelig 2 ens eksemplarer af samme cd, en med og en uden grøn farve. Vi noterede så på vores papir hvilken en vi mente spillede. Det færdige resultat blev at vi ramte plet cirka halvdelen af gangene. Sagt på en anden måde: Vi kunne ikke høre forskel ! Så jeg stoppede med at male .

Men derfor kunne det være sjovt at prøve igen. Det kunne være der var noget at hente på nye indspilninger. Det er da noget billigere end så mange andre tweaks.

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Tja... det lyder som et vildt tweak

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

hifi-fjols skrev:
Tak for det!

Her kan du købe UNI POSCA (Poster Colored Marker) PC-8K til 55,50 ,- :)

Bemærk, at du skal betale med dankort, ellers kommer der et gebyr på 100 Kr oveni!.

Hej...

Jeg tror nu nok, at disse UNI POSCA kan fås i flere 'gode' butikker...evt. kontorforsyning eller kunstnerartikler.

Husk at spidsen (helst) skal være "Square Tip/Broad Line". Meget nemmere at male kanten med end den originale StopLight. Desuden kan UNI POSCA male en relativt stor flade, hvis man skulle få lyst til det! (Det kunne man ikke med den originale...).

Hilsen

Niels L.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:
Tja... det lyder som et vildt tweak

Tjaee...men den grønne farve er trods alt komplementærfarven til den røde laser...

Så en vis 'sammenhæng' er der!

Mvh.

Niels L.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Tjaee...men den grønne farve er trods alt komplementærfarven til den røde laser...
Så en vis 'sammenhæng' er der!
Mvh.
Niels L.

Det lyder så fint, men det er mere simpelt;
Grøn er kontrast farven til rød.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Der er nu noget fantastisk over at få at vide, at noget, man selv tydeligt kan høre, ikke eksisterer. Sikken en evne at have: Nogle mennesker kan på afstand høre, at noget ingen virkning har - uden at have været til stede.

Ja, jeg er virkelig imponeret. Det overgår jo langt alle mulige tweaks.....

Fed kommentar: Det er et tweak som hedder "bedrevidenhed".....det ultimative tweak. Mig bekendt er den ikke overgået af nogen andre tweaks endnu  !!

Folk kan tilsyneladende "høre" om et tweak virker eller ej blot ved at ikke være der. Det må være på samme måde med de der "audiophil-sikringer" som nogen har dømt som værende et "ikke tweak". Det er vist sket på baggrund af nogle beregninger!

Bradford

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 28 August 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

hifi-fjols skrev:

Halløj folkens!

Naturligvis kan man få en tusch der har samme farve (og effekt) som den originale StopLight.

Denne tusch virker virkelig godt og tørrer op på den helt rigtige matte måde. (Opaque, Water Base).

Koster næsten ingenting.

Og jo...tweaket med grøn tusch virker faktisk. Fri mig for påstande om placebo-effekt osv! Er især effektiv på ældre cd'er som måske kan være lidt skingre og lyse i lyden. Tuschen tæmmer truslen!

Mvh.

Niels L.

Hvorfor i alverdens riger og lande skulle vi dog fri dig fra påstande om placebo!? Det er jo den eneste logiske forklaring, især efter at en tænkende person har konkluderet, at det er den eneste mulige forklaring.

Altså, din cd-afspiller aflæser tal. Disse tal kan aflæses rigtigt eller forkert. Aflæses de forkert, er lyden helt smadret, da det vil kræve mere end almindeligt usandsynlige tilfældigheder, hvis det kun skulle være de mindst betydende bits, der bliver ændret/aflæst forkert.

Jitter er der ikke tale om, da cd-afspilleren jo laver et krystal-genereret clocksignal, som bruges til afspilning af de afkodede tal. Tallene opbevares i en lille buffer, inden de sendes til DA-konverteren.

En almindelig, velfungerende CD-afspiller afkoder i daglig praksis alle tal korrekt. Dette kan testes og er blevet testet talrige gange - jeg har bl.a. selv gjort det. Således er der ingen plads til forbedringer af den slags, som grøn farve påstås at kunne gøre.

Der er kun placebo tilbage som troværdig forklaring.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Nilau skrev:

hifi-fjols skrev:

Halløj folkens!

Koster næsten ingenting.

Mvh.

Niels L.

Hvorfor i alverdens riger og lande skulle vi dog fri dig fra påstande om placebo!? Det er jo den eneste logiske forklaring, især efter at en tænkende person har konkluderet, at det er den eneste mulige forklaring.

Altså, din cd-afspiller aflæser tal. Disse tal kan aflæses rigtigt eller forkert. Aflæses de forkert, er lyden helt smadret, da det vil kræve mere end almindeligt usandsynlige tilfældigheder, hvis det kun skulle være de mindst betydende bits, der bliver ændret/aflæst forkert.

Jitter er der ikke tale om, da cd-afspilleren jo laver et krystal-genereret clocksignal, som bruges til afspilning af de afkodede tal. Tallene opbevares i en lille buffer, inden de sendes til DA-konverteren.

En almindelig, velfungerende CD-afspiller afkoder i daglig praksis alle tal korrekt. Dette kan testes og er blevet testet talrige gange - jeg har bl.a. selv gjort det. Således er der ingen plads til forbedringer af den slags, som grøn farve påstås at kunne gøre.

Der er kun placebo tilbage som troværdig forklaring.

Ja-ja...du har din verden, og jeg har min. Gak ud og få nogle erfaringer i lydverdenen. Men det er på eget ansvar. Du kunne måske komme ud for oplevelser der ikke kan forklares af en ingeniør.

Jeg må gå ud fra at du ligeledes mener, at der ikke er/kan være forskel på digitalkabler?

Hvis du er i tvivl, skal jeg gerne give lidt anskuelsesundervisning in real life.

Mvh.

Niels L.

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hvis det virker, hvorfor er cd'er så ikke bare grønne i kanten som standard??

Altså.. man har jo trods alt haft 25 år til en så lille ændring i CD'ens design...

tweak!

og holder på Stemers forklaring... Indtil videre , man ved jo aldrig om man bliver forbløffet af vodoo kontra realitet....

Det ville jo ikke være første gang inden for hifi'ens verden..!

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg kan gøre, at jeg kan høre forskel på om cd'en er matslebet på kanten eller ej. Der er mere ro og perspektivisk dybde, især i toppen.  Dem der ikke kan høre noget sådant, kan koncentrere sig om noget andet.

Jeg har ikke prøvet tusch'en. Problemet med slibningen er, at det støver ad helvede til, og støvet er noget træls besværligt noget at få børstet af, både fra cd'en og sig selv!

Er der nogen der har et godt fif til mattering af kanterne på cd'en? Et opløsningsmiddel måske? Acetone har en svag opløsningseffekt på plastmaterialet, men ikke tilstrækkeligt.

Kan man mon ikke lave en fikstur med en mindre overfræser, som gør det nemt?

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Mit anlæg kan gøre, at jeg kan høre forskel på om cd'en er matslebet på kanten eller ej. Der er mere ro og perspektivisk dybde, især i toppen.  Dem der ikke kan høre noget sådant, kan koncentrere sig om noget andet.

Jeg har ikke prøvet tusch'en. Problemet med slibningen er, at det støver ad helvede til, og støvet er noget træls besværligt noget at få børstet af, både fra cd'en og sig selv!

Er der nogen der har et godt fif til mattering af kanterne på cd'en? Et opløsningsmiddel måske? Acetone har en svag opløsningseffekt på plastmaterialet, men ikke tilstrækkeligt.

Kan man mon ikke lave en fikstur med en mindre overfræser, som gør det nemt?

Mvh

Mener at kunne huske at der sågar fås et agregat, til at skære en anelse af kanten på cd. Virkningen skulle mindst være fantabulastisk. Kan bare ikke lige huske navnet

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Nu du skriver det, så har jeg også set omtale af et apparat, som fræser cd-kanten skrå. Men den kostede en del tusinde! En DIY-løsning må være væsentlig billigere.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 12 September 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Den er omtalt tidligere i tråden:

Go4it skrev:

Svinefar skrev:
Roksans caspian serie bader faktisk cd'en i grønt lys.
Jaaa det var endnu en af de utallige "teoretiske Tweaks" - som ikke holdt i praksis, ellers malede vi da alle vores cder grønne ik

Den nyeste "teoretiske Tweak" over samme tema er "CD-SOUND-IMPROVER", der fræser en rille i cd/dvd kanten...

Se: http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Desuden er der også en bruger her på siden der har anmeldt den. Ser ud til at han er ret begejstreret for den...

Og her er impotøren i DK
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

cvo2004 skrev:

Go'daw i tråden,

Jeg købte engang en ost der ikke havde farve på siderne, og det var ikke nogen særligt spændende ost.

Da der var gået nogle uger, var osten pludselig blevet helt grøn på siderne, og var nu meget mere spændende.

De bedste hilsner fra den østjyske solformørkelse.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum