Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 07:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Er din CD grøn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sammenhængende forklaring på, hvorfor der ikke kan være nogen forskel på om en cd er farvet grøn eller ej. Samtidig har jeg en særdeles troværdig forklaring på hvorfor nogen mener at de kan høre forskel alligevel (placebo).

Jeg har endnu ikke set nogen af de to påstande tilbagevist, endsige forsøgt tilbagevist.

Første påstand vil kræve en teknisk udredning for at kunne tilbagevises. Anden påstand kan tilbagevises med en blindtest. Sæt igang.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Jeg har et sammenhængende forklaring på, hvorfor der ikke kan være nogen forskel på om en cd er farvet grøn eller ej. Samtidig har jeg en særdeles troværdig forklaring på hvorfor nogen mener at de kan høre forskel alligevel (placebo).

Jeg har endnu ikke set nogen af de to påstande tilbagevist, endsige forsøgt tilbagevist.

Første påstand vil kræve en teknisk udredning for at kunne tilbagevises. Anden påstand kan tilbagevises med en blindtest. Sæt igang.

Prøv alligevel at tilbagevise denne forklaring:

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Jeg forlanger ikke en grøn CD, men ønsker den samme effekt. Det skulle kantfræseren klare. Jeg synes at forklaringen lyder OK. Om man finder det væsentligt eller ej, er op til en selv. Jeg vil ikke gå ind i i diskusion med dem der synes, at rødvin er rødvin, og at alle rødvine smager 100% ens. Det er op til folks nysgerrighed, udvikling af smagsapparat (herunder også ørerne når vi taler hifi) om de kan eller vil afgøre forskelle, samt hvor vidt de tror 100% på, at deres egen vurderingsevne er den eneste rigtige.

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 18 September 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Stemer skrev:

Jeg har et sammenhængende forklaring på, hvorfor der ikke kan være nogen forskel på om en cd er farvet grøn eller ej. Samtidig har jeg en særdeles troværdig forklaring på hvorfor nogen mener at de kan høre forskel alligevel (placebo).

Jeg forlanger ikke en grøn CD, men ønsker den samme effekt. Det skulle kantfræseren klare. Jeg synes at forklaringen lyder OK. Om man finder det væsentligt eller ej, er op til en selv. Jeg vil ikke gå ind i i diskusion med dem der synes, at rødvin er rødvin, og at alle rødvine smager 100% ens. Det er op til folks nysgerrighed, udvikling af smagsapparat (herunder også ørerne når vi taler hifi) om de kan eller vil afgøre forskelle, samt hvor vidt de tror 100% på, at deres egen vurderingsevne er den eneste rigtige.

Mvh

Hvilken forklaring? Der er da ikke nogen forklaring på den side, andet end "vi skærer kanten til i en 36 graders vinkel, og derefter synes vi, det lyder meget bedre". Der er end ikke et forsøg på at forklare, hvordan det skulle kunne gøre bitstrømmen mere vellydende i den anden ende af DA-konverteren.

Det er da endnu tydeligere, hvor lidt de har sat sig ind i tingene, når de skriver, at også DVD-skiver får bedre billedkvalitet af behandlingen. Jesus Kristus - billederne på en DVD er komprimeret efter MPEG-algoritmer. Disse kræver jo helt præcise tal, for at give et output, der bare minder om det oprindelige billede. Det svarer 100% til skrive, at Word printer pænere og Excel regner mere nøjagtigt, hvis du skærer kanterne på dine installations-cd'er inden du installerer programmerne.

Jeg er ikke ekspert i rødvin (synes al rødvin smager lige dårligt, da jeg slet ikke drikker alkohol), men jeg mindes da et forsøg jeg så i fjernsynet for et par år siden, hvor man tog en almindelig hvidvin og farvede den rød med en smagløs farve, for derefter at lade vinkendere smage. Alle var enige om, at det var en glimrende rødvin!! Placeboens magt er stor!

Tror du på Hifi?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
hifiigen skrev:
Stemer skrev:

Mvh

Hvilken forklaring? Der er da ikke nogen forklaring på den side, andet end "vi skærer kanten til i en 36 graders vinkel, og derefter synes vi, det lyder meget bedre". Der er end ikke et forsøg på at forklare, hvordan det skulle kunne gøre bitstrømmen mere vellydende i den anden ende af DA-konverteren.

Det er da endnu tydeligere, hvor lidt de har sat sig ind i tingene, når de skriver, at også DVD-skiver får bedre billedkvalitet af behandlingen. Jesus Kristus - billederne på en DVD er komprimeret efter MPEG-algoritmer. Disse kræver jo helt præcise tal, for at give et output, der bare minder om det oprindelige billede. Det svarer 100% til skrive, at Word printer pænere og Excel regner mere nøjagtigt, hvis du skærer kanterne på dine installations-cd'er inden du installerer programmerne.

Jeg er ikke ekspert i rødvin (synes al rødvin smager lige dårligt, da jeg slet ikke drikker alkohol), men jeg mindes da et forsøg jeg så i fjernsynet for et par år siden, hvor man tog en almindelig hvidvin og farvede den rød med en smagløs farve, for derefter at lade vinkendere smage. Alle var enige om, at det var en glimrende rødvin!! Placeboens magt er stor!

Så også den med vinen. Der var sgu godt nok nogen som blev lange i ansigtet. Specielt ham som stod og skamroste den rødvin han lige havde smagt. Og så var det blot farvet hvidvin Og han kaldte sig vinekspert Et fremragende eksempel på hvor let det er at snyde vores sanser, bare vi er forudindtaget.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg anerkender Placebo-effekten. Man kan se den fra 2 vinkler: enten synes man det er tomt, fattigt og uintelligent at blive afsløret i den har en virkning, eller også kan man leve fint med, at der også i denne her sammenhæng er manipulation, hvis bare man er en glad mand, som uanset årsag opnår ejerglæde.

Jeg vil f.eks. faktisk hellere opleve en piges fake-orgasme hvis den er vildt flot udført, end en som bare spagt hvisker "uhh" 1 gang, og så er det det.

Det er dog godt at blive gjort opmærksom på, om der skulle være "for meget" placebo, så derfor:

Jeg havde i fredags besøg af en meget meget klog hifi-mand med fantastisk hørelse, og han åbnede mine øjne/ører for at mit overtoneområde var en smule ude af balance i forhold til grundtoneområdet. Det var en anelse for kraftigt, og måske også forvrænget. Så jeg justerede efterfølgende (Tact RCS) Hold op en virkning det i den situation giver, at lægge toppen ½-1 dB. Der er noget mere hul igennem nu. Kom ikke og sig, at man kan ikke høre ½-1 dB, og forvent at jeg er enig i det. Så nu vil jeg igen prøve at slibe en cd-kant. Jeg har 2 ens, og kan gøre A/B.

Ich komme zurück.

Mvh

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Jeg anerkender Placebo-effekten. Man kan se den fra 2 vinkler: enten synes man det er tomt, fattigt og uintelligent at blive afsløret i den har en virkning, eller også kan man leve fint med, at der også i denne her sammenhæng er manipulation, hvis bare man er en glad mand, som uanset årsag opnår ejerglæde.

Jeg vil f.eks. faktisk hellere opleve en piges fake-orgasme hvis den er vildt flot udført, end en som bare spagt hvisker "uhh" 1 gang, og så er det det.

Det er dog godt at blive gjort opmærksom på, om der skulle være "for meget" placebo, så derfor:

Jeg havde i fredags besøg af en meget meget klog hifi-mand med fantastisk hørelse, og han åbnede mine øjne/ører for at mit overtoneområde var en smule ude af balance i forhold til grundtoneområdet. Det var en anelse for kraftigt, og måske også forvrænget. Så jeg justerede efterfølgende (Tact RCS) Hold op en virkning det i den situation giver, at lægge toppen ½-1 dB. Der er noget mere hul igennem nu. Kom ikke og sig, at man kan ikke høre ½-1 dB, og forvent at jeg er enig i det. Så nu vil jeg igen prøve at slibe en cd-kant. Jeg har 2 ens, og kan gøre A/B.

Ich komme zurück.

Mvh

Fint nok. Du kan læse om mine "erfaringer" på side 2 med den grønne tusch. Men gør dig selv den tjeneste at få en til at skifte cd´er så du IKKE ved hvad der ligger i spillen.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 September 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
hifiigen skrev:
Stemer skrev:

Mvh

Og alle transistorer (af samme type) lyder ens. Alle modstande har samme lyd. Alle kondensatorer har samme lyd. Alle højttalere der dækker det samme frekvensområde lyder ens (hér gælder jo den 'regel', at højttalerens stempelbevægelser overføres til luftmolekylerne. Og det er så dét). Alle de forskelle vi hører skyldes åbenbart placeboeffekten. Vi er alle blevet narret!

Nærværende forum (hifi4all) burde lukkes da de angiveligt videreformidler viden (placebooplevelser fra de stakkels intetanende brugere) som tilsyneladende bare er en brik i et verdensomspændende fupnummer.

Ta' evt. et kig på din egen signatur. Tror du selv på hifi? Nej, vel?

Måske er du logget ind i et forkert forum? Du befinder dig i øjeblikket på www.hifi4all.dk

Hva' laver du hér...og hvor går du hen?

I øvrigt finder jeg det lidet tiltalende, at du over en bred kam desavouerer de 'oplevelser' som hifi-folk i årtier har haft. Jeg synes det er synd for de stakler der har brugt et par uger på at 'nærlytte' fire forskellige cd-drev...og så viser det sig, at de er blevet taget ved næsen af deres egne sanser. Pludselig stod der en Stemer og råbte: PLACEBO! ude i kulissen. Det er virkelig nedtur! På den anden side - nu kan de nøjes med en United dvdafspiller til kr. 299 med digitalt output. Hvis bare maskinen kan læse skiven korrekt, er der ikke mere at opnå på dén konto. Øj...nu er hifiverdenen med ét slag blevet så kedelig. Øv!

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Du begynder at irritere mig, Nilau. Det eneste du har gjort de sidste par indlæg er, at fordreje, hvad Stemer siger, og så komme med modargumenter, der er så tynde, at de ikke engang kan kaldes argumenter. Der er grundlag for en spændende, konstruktiv debat her, men du bliver ved med at mane den til jorden med dit pladder.
Du snakker om "Stemer såkaldte argumentation i andre dammenhænge," men så vil jeg da i den forbindelse gøre opmærkson på din egen: Den er der tit slet ikke!
Du er god til at give råd, det skal du have, men i diskutioner som denne, bibringer du ikke med andet en fordrejelser og forvirring.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 18 September 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Og alle transistorer (af samme type) lyder ens. Alle modstande har samme lyd. Alle kondensatorer har samme lyd. Alle højttalere der dækker det samme frekvensområde lyder ens (hér gælder jo den 'regel', at højttalerens stempelbevægelser overføres til luftmolekylerne. Og det er så dét). Alle de forskelle vi hører skyldes åbenbart placeboeffekten. Vi er alle blevet narret!

Det der er jo helt sort - jeg har aldrig sagt noget i den retning, og det er bestemt heller ikke mine synspunkter!

Tværtimod - med f.eks. højttalere mener jeg, at de fleste data er ubrugelige i bedømmelsen af hvordan de lyder - det er kun noget praktisk erfaring med sikkerhed kan fastslå (i alle reélle tilfælde). Faktisk synes jeg, netop med højttalere, at folk er alt for optagede af frekvenskurver, ikke mindst i den professionelle verden. Men det er en helt anden snak.

Nilau skrev:

I øvrigt finder jeg det lidet tiltalende, at du over en bred kam desavouerer de 'oplevelser' som hifi-folk i årtier har haft. Jeg synes det er synd for de stakler der har brugt et par uger på at 'nærlytte' fire forskellige cd-drev...og så viser det sig, at de er blevet taget ved næsen af deres egne sanser. Pludselig stod der en Stemer og råbte: PLACEBO! ude i kulissen. Det er virkelig nedtur! På den anden side - nu kan de nøjes med en United dvdafspiller til kr. 299 med digitalt output. Hvis bare maskinen kan læse skiven korrekt, er der ikke mere at opnå på dén konto. Øj...nu er hifiverdenen med ét slag blevet så kedelig. Øv!

Jeg er ked af, hvis noget af magien ryger i svinget, men er det ikke netop at bede om, at blive bedraget, hvis man ønsker den (magien) tilbage?

Men det er da rigtigt, at der er en helt legitim filosofisk paralleldebat ved dette emne - nemlig om ikke den subjektive forbedring af lytteoplevelsen er noget værd i sin egen ret. Det mener jeg også er et andet emne, men jeg kender da også udmærket fornemmelsen af, at være ekstra glad for og have ekstra tillid til f.eks. et teknisk produkt, bare fordi det er tungt, dyrt og har et ekslusivt logo på fronten osv.

Alligevel mener jeg nu, at det er ulempen værd, at prøve at redde nogen fra at blive narret ud i at bruge penge på alt muligt knald og i det hele taget er jeg forkæmper for kritisk tænkning, og jeg må sige, at debatten her på stedet ofte minder meget om hvad man kommer ud for i debatter med/mod kreationister...

Tror du på Hifi?

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Haha...

Hold da kæft hvor er det her underholdning i topklasse  

Man kan vel godt kalde det debat... meen... læs lige tråden igennem igen... Virker det ikke som om Stemer kommer med saglige argumenter med god hold i, medens uenige folks argumenter mere går på "ti stille, og lad være med at være så klog!" (vel ikke rigtig et argument(?).

Umiddelbart ville jeg sige, at hvis man ikke kan argumentere for sin holdning, skal man tie. Det lærte man allerede i folkeskolen... Meen.. i dette tilfælde.... BLIV VED MED DE USAGLIGE KOMMENTARER!!! Det er skide sjovt at læse!!

I øvrigt er jeg ganske enig med Stemer... Læser man tråden igennem, er det svært at være andet, da ingen har reelle modargumenter til Stemer.

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring, og ved ikke helt hvad jeg skal tro, Jeg kom så til at tænke på, om det ikke er muligt kun at male 180grader af cd'en. Skulle der så ikke være konstant lydfændring hver gang cd'en har roteret ½ omgang - hvis denne grønne farve altså virker?
Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Themann skrev:

Haha...

Man kan vel godt kalde det debat... meen... læs lige tråden igennem igen... Virker det ikke som om Stemer kommer med saglige argumenter med god hold i, medens uenige folks argumenter mere går på "ti stille, og lad være med at være så klog!" (vel ikke rigtig et argument(?).

Umiddelbart ville jeg sige, at hvis man ikke kan argumentere for sin holdning, skal man tie. Det lærte man allerede i folkeskolen... Meen.. i dette tilfælde.... BLIV VED MED DE USAGLIGE KOMMENTARER!!! Det er skide sjovt at læse!!

I øvrigt er jeg ganske enig med Stemer... Læser man tråden igennem, er det svært at være andet, da ingen har reelle modargumenter til Stemer.

Det er fint at du morer dig. Pas på du ikke kommer til at lyde nedværdigende eller bedrevidende.

Stemer kom efter min opfattelse nu ganske elegant UDEN om en forklaring, som kunne tilbage vise forklaringen på Svalander-siden. Stemer referer kun til dele af teksten, og kun til dele der bedst passer hans synspunkt.

Citat: "Dr. Erich Schrott, biokemist, ville inte nöja sig med denna lösning för att förhindra vagabonderande ströljus i den silverfärgade skivan."

Der henvises igen til noget med vildfarende lys. Det kan godt være Stemer ikke godtager den forklaring, fordi han HAR allerede svaret på det hele.

Jeg kan ikke gå ind i tekniske forklaringer om mangler eller hvad. Jeg kender ikke teknikken godt nok til det, men tror der er lidt mere i det end Stemer giver udtryk for.

Jeg ser Stemers forklaring sådan, at han argumenterer for, at den digitale CD-afspiller er sådan indrettet, at selv den allerførste Philips CD-100 er teknisk lige så perfekt, som den der 100.000,- Accuphase eller andre 6.,8. eller 13. generations cd'er, bortset fra de sidste analoge kredse inden signalet ledes videre i kæden.

Det kan da vel ikke være rigtigt? Det kunne være sjovt at prøve.

Mvh

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 18 September 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Stemer kom efter min opfattelse nu ganske elegant UDEN om en forklaring, som kunne tilbage vise forklaringen på Svalander-siden. Stemer referer kun til dele af teksten, og kun til dele der bedst passer hans synspunkt.

Citat: "Dr. Erich Schrott, biokemist, ville inte nöja sig med denna lösning för att förhindra vagabonderande ströljus i den silverfärgade skivan."

Der henvises igen til noget med vildfarende lys. Det kan godt være Stemer ikke godtager den forklaring, fordi han HAR allerede svaret på det hele.

Jeg kan ikke gå ind i tekniske forklaringer om mangler eller hvad. Jeg kender ikke teknikken godt nok til det, men tror der er lidt mere i det end Stemer giver udtryk for.

Jeg ser Stemers forklaring sådan, at han argumenterer for, at den digitale CD-afspiller er sådan indrettet, at selv den allerførste Philips CD-100 er teknisk lige så perfekt, som den der 100.000,- Accuphase eller andre 6.,8. eller 13. generations cd'er, bortset fra de sidste analoge kredse inden signalet ledes videre i kæden.

Mvh

Det er rigtigt. Der er ikke nogen forklaring at komme udenom på den svenske side.

Der er ikke mere i det. En CD-afspilning er principielt en yderst simpel proces, og sålænge man befinder sig i det digitale domæne er der kun to muligheder: rigtigt og forkert. Først når signalet skal gøres analogt, bliver det mere kompliceret.

Om du "tror, der er mere i det" end jeg giver udtryk for, er sagen uvedkommende.

Tror du på Hifi?

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Alligevel mener jeg nu, at det er ulempen værd, at prøve at redde nogen fra at blive narret ud i at bruge penge på alt muligt knald og i det hele taget er jeg forkæmper for kritisk tænkning, og jeg må sige, at debatten her på stedet ofte minder meget om hvad man kommer ud for i debatter med/mod kreationister...

Kære Hr. Stemer

Det er smukt at se der findes folk som dig, der prøver at rede folk fra at blive taget i r..., selv om der vel på en eller anden måde, må følge et vist ansvar med, når man påtager sig at rede verden. Her mener jeg, at hvis man kommer med saglige tekniske udredninger på at tingede er som de er, men i praksis ikke har prøvet tingede af, så kunne man jo gå hen og villede folk i stedet for at vejlede. 

Du er kommet med mange flotte forklaringer om det digitale medie. Du har også i andre tråde forklaret, at der ikke kan være forskel på f.eks på coax kabel, da en bit er en bit, osv.

Jeg har ikke selv prøvet at farve mine cd'er, så jeg kan udtale mig om det virker eller ej. Men når det gælder om man kan høre forskel på en original cd og en brændt kopi, så kan jeg altså tydeligt høre forskel. Kan du forklare hvorfor denne forskel opstår. I givet fald du mener der ikke kan være forskel, på en original og brændt cd, stiller jeg meget gerne anlæg til rådighed, hvor der kan laves diverse blindtest, hvis du skulle være intresseret.

Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis formålet med løbeværket er at aflæse hvad der ligger på cd'en og det der ligger på cd'en er binært, så har Stemer vel fuldstændig ret i at det bedst opnåelige resultat er korrekt. Hverken mere eller mindre, ikke? CD'en kan ikke aflæses mere korrekt end korrekt.

Så er der selvfølgelig den mulighed at Stemer tager fejl når han hævder at næsten alle drev i praksis aflæser 100% korrekt. Hvis man vil mene at den grønne farve hjælper, var det så ikke en mulighed? Om det er korrekt skal jeg så ikke udtale mig om.

En anden mulighed kunne være at den grønne farve skulle påvirke andre delsystemer i en cd-afspiller. Det finder jeg personligt uhyre tvivlsomt.

Tilbage står at Stemer i høj grad har argumenteret bedre for sin sag end modstanderne. Og at det, som i så mange andre tilfælde, kunne være interessant at se hvad en blindtest ville afsløre.
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:

Så er der selvfølgelig den mulighed at Stemer tager fejl når han hævder at næsten alle drev i praksis aflæser 100% korrekt. Hvis man vil mene at den grønne farve hjælper, var det så ikke en mulighed? Om det er korrekt skal jeg så ikke udtale mig om.

Selv billige cdromdrev kan læse fejlfrit. Ellers ville man få fejl når man installerer programmer. Jeg har arbejdet med regneark og databaser som jeg har gemt på cd. Jeg har aldrig oplevet at der har været ændret et eneste tegn når jeg har hentet mine data fra cd´en. Hvis man verifyer sine data efter kopiering kan man se at det er nøjagtig det samme man læser fra cd´en og harddisken. Jeg behøver altså ikke at male mine datacd´er grønne for at få mine programmer til at virke.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
hifiigen skrev:

Mvh

Det er rigtigt. Der er ikke nogen forklaring at komme udenom på den svenske side.

Der er ikke mere i det. En CD-afspilning er principielt en yderst simpel proces, og sålænge man befinder sig i det digitale domæne er der kun to muligheder: rigtigt og forkert. Først når signalet skal gøres analogt, bliver det mere kompliceret.

Om du "tror, der er mere i det" end jeg giver udtryk for, er sagen uvedkommende.

Læs grundigt Stemer: det jeg skriver er, at det kan vel ikke være rigtigt at en Philips CD 100 fra ja 1985, er lige så god som dagens hunde dyre cd-afspillere.

Til det skriver du, at jo det er rigtigt. De er begge digitale, og enten er der korrekt digital signal til analogdelen, eller også er der intet signal, for ukorrekt signal findes ikke. Enten 100% korrekt eller intet.

Når nogle her i tråden skriver, at Stemer argumenterer bedre end vi andre, så er det fordi Stemer har evnen til at holde bolden helt på sin egen lille bane, som er den digitale bit-behandling. Han anerkender ikke nogen anden sandhed end korrekt bit-behandling eller intet. Jeg er ikke intetresseret i bit, men lyd i min stue. Bit er for snæver en verden for mig. Heldigvis har jeg råd til at opnå mere ejerglæde i en cd-afspiller end hvis jeg kun havde en Lumatron til 299,-

Jeg har kort lyttet til mine 2 cd'er: end matslebet og en uden slibning. Umiddelbart en meget meget lille forskel - og jeg kan ikke afgøre noget med sikkerhed endnu. Stemer tror ikke på at der er nogen forskel, så for ham er det nok ligegyldigt. Fra nu af vil jeg kun bidrage i denne tråd med forskel på grøn/mat/afskåret eller hvad - ikke om Stemer kan sin bit-matematik. Jeg køber heller ikke rødvin efter alkoholprocenten.

Mvh

Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Themann skrev:

Haha...

Det er fint at du morer dig. Pas på du ikke kommer til at lyde nedværdigende eller bedrevidende.

Det er der vist ingen fare for... Men ellers lyder jeg da lige som jeg har lyst til... Ligesom alle andre på dette forum.

Han forklarer jo netop læsningen af CD'en er perfekt på samtlige CD afspillere... Og det kan man jo ikke argumentere imod... Mon ikke vi efterhånden har fundet ud af at bygge noget, der kan læse 1-taller og 0'er, uden fejl?

At der er forskel på lyden på de forskellige afspillere, er jo en helt anden sag! En sag som Stemer ikke nægter, men derimod giver en, efter min mening, ganske korrekt forklaring på!

Og helt ærligt.. er det ikke lidt spinkelt at en grøn CD skulle give bedre lyd?. Hvorfor er CD'er ikke grønne så?

Og hvor blev tuschen pludslig af? Den trend forsvandt jo hurtigt igen.. Men så bare fordi en eller anden har fundet en gammel grøn CD i sit arkiv, så kører karusellen igen...

(Hvis nogen opfatter mit indlæg til debatten, som et udtryk for at jeg er bedrevidende, så opfat det nu ikke så slemt... Brug hellere tiden på at fatte tuschen....

Jeg skal i hvert fald ind og male min kælder grøn, så mit laser-waterpas fungere bedre dernede.

Mvh

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Læs grundigt Stemer: det jeg skriver er, at det kan vel ikke være rigtigt at en Philips CD 100 fra ja 1985, er lige så god som dagens hunde dyre cd-afspillere.

Til det skriver du, at jo det er rigtigt. De er begge digitale, og enten er der korrekt digital signal til analogdelen, eller også er der intet signal, for ukorrekt signal findes ikke. Enten 100% korrekt eller intet.

Cdmekanismen i en CD 100 var faktisk helt på højde med meget af det der bruges idag. Philips leverer da også mekanismer til mange HighEnd produkter. Det der giver den store lydmæssige forskel på dyre og billige afspillere er signalbehandlingen. Hvis det er de samme data der kommer fra mekanismen om cd´en er malet eller ej, kan jeg heller ikke se det senere i signalbehandlingen skulle gøre nogen forskel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Jeg er ked af, hvis noget af magien ryger i svinget, men er det ikke netop at bede om, at blive bedraget, hvis man ønsker den (magien) tilbage?

Men det er da rigtigt, at der er en helt legitim filosofisk paralleldebat ved dette emne - nemlig om ikke den subjektive forbedring af lytteoplevelsen er noget værd i sin egen ret. Det mener jeg også er et andet emne, men jeg kender da også udmærket fornemmelsen af, at være ekstra glad for og have ekstra tillid til f.eks. et teknisk produkt, bare fordi det er tungt, dyrt og har et ekslusivt logo på fronten osv.

Nu er du da ganske fornuftig!

Jeg vil sandelig også gerne "redde" både mig selv og andre. Jeg synes dog det er lige firkantet nok at kalde alt det ikke umiddelbart målbare for "magi". Her tænker jeg f.eks på de nærmest irrationelle lydforskelle man kan komme ud for blot ved at skifte netledning. Også mellem næsten ens typer kan der være meget store forskelle! Jeg aner ikke hvorfor!

Mht. 'appellerende' grej som ser eksklusivt ud: På dette punkt skal man være varsom. Jeg mener, at man kan 'optræne' en slags indifferens på dette punkt, men man kan aldrig blive 100% sikker på at man er 'god nok'. Jeg mener selv (gennem mange år) at have opbygget en pæn grad af 'objektivitet' ved lytning på udstyr af forskellig slags. Og jeg må sige, at guldlogoer og tykke apparatforplader ikke har den store effekt på mig! Ærlighed over for én selv i forhold til den lyd man præsenteres for - er et must. Og det er ikke nemt! Men man kan, efter min mening, komme et godt stykke af vejen.

Mht. til aflæsning af bits...et konkret eksempel: Mit Teac drev er i flere omgange blevet trimmet i den digitale (output)sektion. Der er lånt en del fra Esoteric X-03 blandt andet. Under modificeringen har jeg kunnet konstatere hvor store lydmæssige forskelle der kan være ved at vælge/skifte enkeltkomponenter (bl.a modstande og kondensatorer) i det pågældende kredsløb. Lige nu er der anvendt kulmassemodstande, da tantalmodstande (1%) gav lige lovlig meget 'knald på'. Der har også været store forskelle på forskellige typer af Black Gate-kondensatorer. Bemærk at der er tale om et kredsløb til DIGITALE signaler! Sådanne kredsløb kan 'lydtrimmes' fuldstændig som et 'almindeligt' analogt kredsløb. Det kræver dog en tekniker der véd hvad han har med at gøre! I dette tilfælde bliver det digitale signal sendt til en Audio Note konverter i den gode ende.

Hvad der sker når man eksperimenterer med diverse (fabrikanters) digitalkabler mellem disse apparater, er en hel historie for sig selv! (Og hér kan jitter være et issue).

Så den dér med, at det KUN er jitter der kan have indflydelse på lyden i det digitale domæne, køber jeg ikke!

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum