Emne: Er din CD grøn? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jesperthomsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det tænkes at den grønne maling fremprovokerede fejl og at disse
fejl blev oplevet som en forbedring af lyden? Det lyder ikke videre
sandsynligt, men det lyder jo heller ikke særlig sandsynligt at grøn
tusch skulle gøre læsningen mere korrekt.
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Gryff:
Jeg føler mig overbevist om, at skulle der være noget om den grønne frelse, havde industrien gjort noget for længst. Vi taler trods alt om et medie der har mere end blot et par år på bagen.
Mit gæt på hvorfor der bruges krudt på at udvikle bedre drev, må være:
1 Stabil moter, der sikrer den korrekte hastighed under hensyntagen til hvor laseren er på skiven. RPM er jo ikke den samme tæt på centrum i forhold til midt på skiven.
2. Laser og linse systemet må også have en betydning.
3 Trackingdelen må ligeledes have en voldsom betydning, for at sikre at laseren rammer den rette vej. Der er jo ikke plads til store fejl.
4. Udefrakommende bevægelser, er vel heller ikke godt i forholdt til at læse rette sted.
Et større problem er vel, at selve skiverne ikke er fejlfrie. Hvis kilden ikke er 100% korrekt, efterlader det jo løbeværket i en lidt dårlig position. Jeg er klar over, at der finder en fejl korrektion sted, men det må vel have en vis betydning i sidste ende.
Her er så en artikel fra tiden, hvor det begyndte. 10 Maj 1990:
USA TODAY set up a simple test. Using four identical pairs of CDs, we painted the rims of one of each pair.
As a control, we left one pair untreated. Theoretically, close listening should reveal differences in the other pairs, but no difference in this pair.
The four CDs, recommended by people who have listened and heard differences:
> _Jazz_, Ry Cooder (Warner Bros.).
> _Face Value_, Phil Collins (Atlantic).
> _Mussorgsky: Pictures at an Exhibition_, Jean Guillou, organ (Dorian).
> Any version of _Pachelbel's Canon_ (our choice: the version with Andrew Parrot and the Taverner Players, on EMI).
Then we asked five people to listen, without telling them which was which. And we found that, where perceptions are involved, nothing is as simple as it seems.
Two listeners heard no differences; three said the difference was dramatic.
But, among those three, the turquoise ring's effect was preferred only 22 percent of the time, while the unringed sound was preferred 56 percent of the time. And two of the three heard a difference in the unringed pair as well.
Only one listener consistently preferred the turquoise ring's sound -- and could tell which pair was unmarked.
Does this mean there's no difference? That the marker harms the sound? That people hear what they expect to hear? Or only that some people hear more than others do?
The bottom line is, if it makes a difference to you, it works. And the only way you'll know is to experiment for yourself on a disc or two.
But be careful. The marker's solvent obviously does its work well. The edges of the CD feel rougher, almost tacky. And the color penetrates the plastic.
The larger question: Is it wise to turquoise-up an entire CD collection? Long term, the marker could possibly eat into the plastic enough to ruin a CD. That's quite an expense to put on the line for a modest improvement -- or no improvement at all.
It might be wise to wait for mass-market markers specifically designed for use on discs. The first: CD Stoplight, from AudioPrism in Issaquah, Wash., expected in audio stores this month for $14.95. It should be gentler to your CDs; at least you'll have someone other than yourself to blame if it isn't.
Til Mercury:
Behøver vi forklare dette. Det er jo blot en påstand du kommer med.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Påstand?
Hvis du forstod spørgsmåket kunne du jo forsøge at besvare med din mere end fyldestgørende viden...
|
| Til top |
|
| |
Knud98 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mercury:
Mike Piehl of Philips, corporate coinventor of the compact disc format, says greening CDs is "technically without validity" and any benefit is "mainly a psychoacoustic phenomenon."
"Psychoacoustics is the study of subjective human perception of sounds. Alternatively it can be described as the study of psychology of acoustical perception." - Wikipedia.
Hvis det er tilfældet, at din såkaldt tvivlsomme CD'er bedre kan læses ved at påføre dem en grøn kant, hvorfor er denne viden så ikke publiceret bredt. Hvorfor har pladeindustrien så ikke markedsført denne viden bredt?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål, kan iøvrigt ikke rigtig høre forskel, men de læses bedre.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
dav dav.... jeg har også leget lidt med sagen, nemlig med at pladsere grøne LEDs på mine afspillere. Jeg har faktisk prøvet det med 2 hvis det ikke skulle være løgn og forskel var det da...
Konstruktionen var endda lavet således at lysstyrken kunne justeres. det endte med at jeg fik pillet l**tet fra, jeg brugte mere tid på at justere lyset end at høre musiken, om det var bedre eller ej er jeg ikke blevet enig med mig selv i, frustrerende var det dog....
ikke flere grøne Leds til den mand..... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par kommentarer:
1. Jeg er generelt skeptisk overfor information fra sites som snopes.com. Jeg køber heller ikke hi-fi i fona, merlin, el-giganten osv. Jeg tror heller ikke blindt på information fra eksempelvis www.netdoktor.dk.
2. Blindtests skal man passe på med. Disse kan bruges/misbruges i det uendelige, hvis man ikke designer testen ordentligt og dokumenterer den fyldestgørende, herunder antal testpersoner og deres kvalifikationer etc. Jeg tror, at dette emne er for "nørdet" til at man kan anvende blindtests overhovedet. (Ja - jeg har set diskussionen i et par af de andre tråde - milde moster). Den test, som knud98 omtaler, kan vist tolkes/mistolkes efter behag. Jeg har ikke noget problem med at acceptere vin- og spiritus-smagning som blindtests. Men så er deltagerne erfarne kendere, som bruger hele deres store faglige kompetence herunder forhåndsviden om emnet. Jeg har svært ved at forestille mig en ordentlig blindtest til dette, dels pga. emnets "nørdethed", dels pga. at folk vil være forudindtagede og folk har forskellige lyttepreferencer. Derfor dur kun fysiske sammenligninger af digitale signaler.
3. Den vedhæftede fil til artiklen i knud98's forrige indlæg indeholder faktisk en måletest, men jeg synes, at forfatteren burde have været lidt mere nysgerrig. Hans konklusion er det modsatte af, hvad tallene synes at vise, også selvom der er tale om korrigerede fejl. Men denne undersøgelse er det tætteste, jeg har set på videnskabelig dokumentation. Fejlkorrektionen opfanger tilsyneladende alle fejl i det digitale domæne.
4. Jeg deler knud98's betragtninger omkring CD-løbeværk. Men så nægter jeg at tro på, at samme CD altid leverer samme digitale signal til D/A-konverteren.
5. Jeg vil gerne have lavet et eksperiment, der fastslår helt klart: a. Samme audio-CD leverer altid samme digitale signal (efter fejlkorrektion) idag, imorgen, næste uge osv. b. Det samme er tilfældet for to (formodet) identiske eksemplarer af samme kommercielle audio-CD. c. Det samme er stadig tilfældet, hvis den ene males med CD-stoplight, og den anden forbliver umalet. d. Principielt bør man også teste, at konklusionerne bliver de samme, hvis man skifter kantmaling og/eller maskine.
Kender nogen et sådant eksperiment?
(Forslag til test-CD: FRANK ZAPPA: Hot Rats).
Hvis en evt. forandring af lyden ikke er til det bedre, er det en rigtig god grund til, at den grønne frelse gik i sig selv og i dybeste stilhed. [Tilføjelse 26/9 - morgen : Andre gode grunde kunne være, at CD Stoplight nedsætter CD'ens holdbarhed, eller at en eventuel effekt ikke er den samme overalt på CD'en. (AV!). At CD- industrien har haft ca. 25 år til at lave kanterne grønne, er ikke et argument, der gør indtryk på mig. Dyre Hi-fi apparater leveres da stadig med "lakridskabler."]
[Ny tilføjelse 26/9 - formiddag: Man kan vel formode, at en eventuel effekt vil være mindre i en PC end i en rigtig CD-spiller. PC'en skal "kun" aflæse et digitalt bitmønster. CD-spilleren skal levere en "vare" i real time. Som indledende øvelse kunne man teste på en PC. Det må idag være muligt at købe et program relativt billgt, der kan aflæse bitmønstret fra en CD-audio og overføre det til en fil.]
(Og nu vil jeg bruge min tid på at lytte til og nyde noget musik - Det er trods alt det, vi har vore hi-fi anlæg til). __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Når jeg maler mine CD'er har min CD-spiller lettere ved at aflæse de af dem som har været tvivlsommer før?????????????
Hvordan vil skeptikerne forklare dette???
|
|
|
Det vil jeg forklare med, at din CD-afspiller burde fyres på lodsepladsen. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
|
dav dav.... jeg har også leget lidt med sagen, nemlig med at pladsere grøne LEDs på mine afspillere. Jeg har faktisk prøvet det med 2 hvis det ikke skulle være løgn og forskel var det da...
Konstruktionen var endda lavet således at lysstyrken kunne justeres. det endte med at jeg fik pillet l**tet fra, jeg brugte mere tid på at justere lyset end at høre musiken, om det var bedre eller ej er jeg ikke blevet enig med mig selv i, frustrerende var det dog....
ikke flere grøne Leds til den mand.....
|
|
|
Det lyder rigtig smart. Altså, ét er, at den oprindelige idé med grønne kanter ikke har nogen effekt, men idéen bag den er dog ikke helt ude i hampen - nemlig at den grønne farve skulle absorbere laserens lys. (Godt nok kan man sige, at de fleste lasere idag vistnok ligger i det infrarøde og i det hele taget kan man godt undre sig over, hvorfor man ikke bare maler kanterne sorte, da det jo ville absorbere alle frekvenser og ikke kun "rød", men lad nu det ligge).
Men lysdioder....ja, så har man hørt det med. At smide ekstra grønt lys ind i løbeværket!? Det er da helt sort (pun intended)! Hvordan i alverden skulle mere lys - mere højfrekvent elektromagnetisk kaos kunne fjerne et påstået problem med vildfarne røde/infrarøde stråler? Nej, nu må vanviddet få en ende. Du har ikke høre andet end din egen fantasi! __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
panos skrev:
|
ikke flere grøne Leds til den mand.....
|
|
|
Det lyder rigtig smart. Altså, ét er, at den oprindelige idé med grønne kanter ikke har nogen effekt, men idéen bag den er dog ikke helt ude i hampen - nemlig at den grønne farve skulle absorbere laserens lys. (Godt nok kan man sige, at de fleste lasere idag vistnok ligger i det infrarøde og i det hele taget kan man godt undre sig over, hvorfor man ikke bare maler kanterne sorte, da det jo ville absorbere alle frekvenser og ikke kun "rød", men lad nu det ligge).
Men lysdioder....ja, så har man hørt det med. At smide ekstra grønt lys ind i løbeværket!? Det er da helt sort (pun intended)! Hvordan i alverden skulle mere lys - mere højfrekvent elektromagnetisk kaos kunne fjerne et påstået problem med vildfarne røde/infrarøde stråler? Nej, nu må vanviddet få en ende. Du har ikke høre andet end din egen fantasi!
|
|
|
Hmmm måske, måske ikke, jeg ved at hvis der var formeget grøn lys i kabinetet kunne man ikke holde lyden ud..... __________________ moddet marantz sa15
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
2. Blindtests skal man passe på med. Disse kan bruges/misbruges i det uendelige, hvis man ikke designer testen ordentligt og dokumenterer den fyldestgørende, herunder antal testpersoner og deres kvalifikationer etc. Jeg tror, at dette emne er for "nørdet" til at man kan anvende blindtests overhovedet. (Ja - jeg har set diskussionen i et par af de andre tråde - milde moster). Den test, som knud98 omtaler, kan vist tolkes/mistolkes efter behag. Jeg har ikke noget problem med at acceptere vin- og spiritus-smagning som blindtests. Men så er deltagerne erfarne kendere, som bruger hele deres store faglige kompetence herunder forhåndsviden om emnet. Jeg har svært ved at forestille mig en ordentlig blindtest til dette, dels pga. emnets "nørdethed", dels pga. at folk vil være forudindtagede og folk har forskellige lyttepreferencer. Derfor dur kun fysiske sammenligninger af digitale signaler.
|
|
|
Blindtests er en ganske simpel og præcis måde, at afklare den slags ting på. Selvfølgelig skal den udføres forsvarligt, så man ikke begår nogen brølere i logik, statistik eller psykologi, men det er noget pjat at sige, at der er noget (indenfor denne branche), der ikke kan blindtestes, "men der er altså i øvrigt forskel!". Vrøvl - hvis der er en forskel, kan den også findes ved blindtest. Sådan er det.
Det er dog rigtigt, at man i nogle tilfælde helt kan afklare et spørgsmål inden det kommer så vidt som en blindtest, ved f.eks. at sammenligne digitale signaler og afgøre, om der overhovedet er mulighed for en forskel.
Gryff skrev:
|
4. Jeg deler knud98's betragtninger omkring CD-løbeværk. Men så nægter jeg at tro på, at samme CD altid leverer samme digitale signal til D/A-konverteren.
|
|
|
Argh! Åbn nu øjnene: Det gør den!
Hvilke(t) af de tre ord er det, der volder problemer - så skal jeg nok prøve at forklare det lidt bedre...
Eneste forskel kan være jitter, men som sagt bør en ordentligt konstrueret CD-afspiller (eller opsætning med løbeværk og konverter hver for sig) være 100% immun overfor jitter.
Gryff skrev:
|
5. Jeg vil gerne have lavet et eksperiment, der fastslår helt klart: a. Samme audio-CD leverer altid samme digitale signal (efter fejlkorrektion) idag, imorgen, næste uge osv.
|
|
|
Har jeg jo gjort!?
Gryff skrev:
|
(Forslag til test-CD: FRANK ZAPPA: Hot Rats).
|
|
|
Hvad skal det nu til for!? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
kibidk Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer:
Hvorfor bliver du ved med at diskutere i denne tråd, når nu din viden om emnet tydeligvis ligger så mange gudeklasser over den øvrige pøbel hernede på jorden. Tænk at leve i din verden, hvor tingene altid er sort/hvide og alting bare er og alting bare gør. Hvor må det være rart bare at være enten eller, og aldrig behøve tage stilling til alt det mellem himmel og jord.............
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibidk skrev:
|
Stemer:
Hvorfor bliver du ved med at diskutere i denne tråd, når nu din viden om emnet tydeligvis ligger så mange gudeklasser over den øvrige pøbel hernede på jorden. Tænk at leve i din verden, hvor tingene altid er sort/hvide og alting bare er og alting bare gør. Hvor må det være rart bare at være enten eller, og aldrig behøve tage stilling til alt det mellem himmel og jord.............
|
|
|
Tingene er ikke altid sort/hvide, men nogle er. Det er bare ikke alle, der vil indse det.....af en eller anden grund - det er ellers meget dejligt og nemt, skulle jeg hilse og sige. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Stemer: Jeg er proffesionel statistiker, og du kan IKKE belære mig noget som helst om værdien (eller manglede samme) af blindtests. (Plejer ikke at skilte med min profession i denne type fora. Administrator vil kunne finde ud af, hvor jeg arbejder, udfra min e-mail adresse.)
Konsekvensen af det, du siger, er altså at det er 100% ligegyldigt, om drevet er et godt drev som i min DENON DVD-2900 eller et junk-drev i en spille købt i ALDI. Når vi når frem til D/A-konverteren, vil signalet altid være det samme. Det nægter jeg at tro på. Den samme CD skal altså hver gang frembringe præcis samme strøm af 16-bit ord uden undtagelse fra start til slut (efter fejlkorrektion). Ligegyldig, hvad omstændighederne er. Jeg vil gerne se bevis.
Din forståelse af CD-spilleren er korrekt som teoretisk abstraktion, men alle de ting, du fremhæver som ubetydelige, kunne faktisk tænkes at betyde noget i den virkelige verden. Jeg ved bare ikke, om de gør og hvordan. (Beklager jeg fik skrevet alt det ævl om oversampling etc. - det har jeg også trukket tilbage. Synes du burde gøre det samme med de fleste af dine påstande nu.)
I videnskabelig forstand er det helt PLØK at skrive, at noget ikke betyder nogetsomhelst, og derefter handle derefter, uden at kontrollere det. Den korrekte fremgangsmåde er at undersøge: Er der en forskel? Hvis nej, så fint. Hvis ja, hvorfor? Det kan godt være, at du tror, du har kontrolleret det, men jeg synes, din dokumentation er mangelfuld.
Stemer skrev:
Citér:
| Godt nok kan man sige, at de fleste lasere idag vistnok ligger i det infrarøde og i det hele taget kan man godt undre sig over, hvorfor man ikke bare maler kanterne sorte, da det jo ville absorbere alle frekvenser og ikke kun "rød", men lad nu det ligge. |
|
|
Laserens lys SKAL ligge i det infrarøde område, ovenikøbet i et ret snævert interval. Der er intet vistnok her. Det står i Den Røde Bog som definerer CD-audio standarden.
(Vil administrator venligst lukke tråden NU!!!)
__________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
Til Stemer: Jeg er proffesionel statistiker, og du kan IKKE belære mig noget som helst om værdien (eller manglede samme) af blindtests. (Plejer ikke at skilte med min profession i denne type fora. Administrator vil kunne finde ud af, hvor jeg arbejder, udfra min e-mail adresse.)
Konsekvensen af det, du siger, er altså at det er 100% ligegyldigt, om drevet er et godt drev som i min DENON DVD-2900 eller et junk-drev i en spille købt i ALDI. Når vi når frem til D/A-konverteren, vil signalet altid være det samme. Det nægter jeg at tro på. Den samme CD skal altså hver gang frembringe præcis samme strøm af 16-bit ord uden undtagelse fra start til slut (efter fejlkorrektion). Ligegyldig, hvad omstændighederne er. Jeg vil gerne se bevis.
Din forståelse af CD-spilleren er korrekt som teoretisk abstraktion, men alle de ting, du fremhæver som ubetydelige, kunne faktisk tænkes at betyde noget i den virkelige verden. Jeg ved bare ikke, om de gør og hvordan. (Beklager jeg fik skrevet alt det ævl om oversampling etc. - det har jeg også trukket tilbage. Synes du burde gøre det samme med de fleste af dine påstande nu.)
I videnskabelig forstand er det helt PLØK at skrive, at noget ikke betyder nogetsomhelst, og derefter handle derefter, uden at kontrollere det. Den korrekte fremgangsmåde er at undersøge: Er der en forskel? Hvis nej, så fint. Hvis ja, hvorfor? Det kan godt være, at du tror, du har kontrolleret det, men jeg synes, din dokumentation er mangelfuld.
(Laserens lys SKAL ligge i det infrarøde område. Det står i Den Røde Bog som definerer CD-audio standarden).
(Vil administrator venligst lukke tråden NU!!!)
|
|
|
Jeg synes at det er ret imponerende at voksne mennesker ikke kan respektere hinandens synspunkter og snakke fornyftig sammen uden at prøve at overbevise de andre at det er dem selv der er 100% korrekte...... trist....

__________________ moddet marantz sa15
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, hvis jeg fik hævet stemmen mere end godt var, men indhold og substans står jeg 100% ved.
[Tilføjelse kl. 14.57: Jeg har jo faktisk anvist en testmetode, og vil muligvis ved lejlighed udføre den selv i en eller anden målestok, både på PC og via digitaludgangen på min DENON DVD-2900. Som jeg skrev tidligere, burde det være muligt ret billigt at købe et kommercielt program, der kan lave testen (ialt fald på PC'en).]
Til Panos: Du burde måske også citere stemers svada mod mig. (Det er ikke Panos, der har fusket med mit citat. Han nåede at svare, inden jeg fik rettet dokumentet til).
Og nu vil jeg bruge min tid på at lytte til og nyde noget musik - Det er trods alt det, vi har vore hi-fi anlæg til. __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Mercury skrev:
|
Når jeg maler mine CD'er har min CD-spiller lettere ved at aflæse de af dem som har været tvivlsommer før?????????????
|
|
|
Det vil jeg forklare med, at din CD-afspiller burde fyres på lodsepladsen.
|
|
|
Hej Stemer,
Du er da nok en frisk fyr hva?
Det interessante er jo ikke hvorvidt min CD-afspiller er på afgrundens rand, men at, hvis jeg får rettet det element i maskinen som gør forskellen har jeg jo også en grund til at tro at det er i dette element at forskellen på Grøn - Ikke Grøn gør sig gældende.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
|
|
|
Og jeg er professionel (og statsprøvet) lydtekniker. Så slutter diskussionen vel her, eller hvordan?
Nu var kommentarerne om blindtest heller ikke specielt rettet mod dig, men mere mod alle dem, der ofte, her på stedet, skriver sådan noget vås som at "det her tweak virker altså, men bare ikke lige i laboratoriet". Det er noget vås, som man venter at høre fra Uri Geller og alle andre fupmagere. Hvis det virker, kan det testes - hvis ikke, så er det placebo.
Gryff skrev:
|
|
|
|
Nu har jeg ikke i sinde at styrte i ALDI og HIFI-Klubben og dernæst finde en måde at aftaste det digitale signal inden D/A-konverteren i hver maskine (på Denon'en er det måske let nok - altså hvis den har S/P-DIF ud), men hvorfor skulle det være så svært at tro på, at det kan lade sig gøre? Det er 37 år siden, vi landede på Månen...
Gryff skrev:
|
|
|
|
Jeg har jo netop kontrolleret det, ved at teste en af mine egne CD-afspillere, som burde være en fin repræsentant for et gangske almindeligt, ikke noget særligt, stykke CD-løbeværk. Og den viste sig altså, at aftaste 100% korrekt (- eller teoretisk set, at lave nøjagtig de samme fejl hver gang, og det behøver jeg vel ikke overbevise en professionel statistiker om ikke er tilfældet?) __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Stemer skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
|
Det vil jeg forklare med, at din CD-afspiller burde fyres på lodsepladsen.
|
|
|
Hej Stemer,
Du er da nok en frisk fyr hva?
Det interessante er jo ikke hvorvidt min CD-afspiller er på afgrundens rand, men at, hvis jeg får rettet det element i maskinen som gør forskellen har jeg jo også en grund til at tro at det er i dette element at forskellen på Grøn - Ikke Grøn gør sig gældende.
mvh. M
|
|
|
Som jeg hele tiden har sagt, er grøn/ikke grøn kun et issue for ikke-optimalt fungerende udstyr. Optimalt fungerende udstyr er så let og billigt, at anskaffe sig idag, at jeg ikke mener at den del af diskussionen har nogen relevans - slet ikke på et forum som dette, hvor folk formodes at have udstyr der lever op til et vist krav.
Det er et non-issue.
Bortset fra det, har du ikke bevist, at der var en forskel. Du mener, at have hørt en - og som nævnt utallige gange før, er placebo effekten ikke noget man lige kan sige sig fri for. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
[Tilføjelse kl. 14.57: Jeg har jo faktisk anvist en testmetode, og vil muligvis ved lejlighed udføre den selv i en eller anden målestok, både på PC og via digitaludgangen på min DENON DVD-2900 Som jeg skrev tidligere, burde det være muligt ret billigt at købe et kommercielt program, der kan lave testen (ialt fald på PC'en).]
|
|
|
Læser du overhovedet hvad jeg skriver?
Det er jo netop den måde hvorpå jeg har testet de datastrømme vi snakker om... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|