Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Er din CD grøn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 September 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Jeg synes at det er ret imponerende at voksne mennesker ikke kan respektere hinandens synspunkter og snakke fornyftig sammen uden at prøve at overbevise de andre at det er dem selv der er 100% korrekte...... trist....

Helt uden skelen til, hvem der har ret og denne konkrete debat i det hele taget:

Hvorfor skal man respektere andres synspunkter, hvis de er forkerte? 

"When two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly half way between. It is possible for one side simply to be wrong."

- Richard Dawkins

Hvorfor skal man tage hensyn til andres forkerte synspunkter? (igen: skal ikke nødvendigvis ses i forhold til denne konkrete debat)

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 September 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Kære stemer!

Jeg er ud fra et professionelt synspunkt ligeglad med, om det ene eller det andet er tilfældet, især hvis jeg kan MÅLE det.  Det burde være muligt ved hjælp af DENON-spillens digitaludgang og et PC-program. Jeg undrer mig meget over, at du føler dig SÅ provokeret over mit testforslag. Hvis der virkelig ingen forskel er, jamen så fint - så har JEG lært noget og er blevet overbevist. Vi kan hurtigt blive enige om, at der ingen forskel BURDE være, hvis alt fungerede efter hensigten (dvs. som teorien foreskriver). Mig bekendt har videnskaben endnu ikke fundet ud af, hvorfor humlebien kan flyve, så det er ikke alt, der fungerer som det teoretisk burde.

Hvorfor må jeg ikke selv lave testen? Skal vi ikke hellere nyde musikken?

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg gentager lige mig selv:

Hvorfor må jeg ikke selv lave testen og herigennem blive overbevist?

Skal vi ikke hellere nyde musikken?

hilsen Per

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 26 September 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Jeg gentager lige mig selv:

Hvorfor må jeg ikke selv lave testen og herigennem blive overbevist?

Selvfølgelig, det lød bare ikke som om, du havde hørt/forstået, at jeg rent faktisk havde lavet den. Men selvfølgelig, må man prøve det for sig selv, hvis man ikke stoler på andre

Tror du på Hifi?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Helt ærligt stemer: Med alt det krudt, du nu har brugt her i eftermiddag, virker det nærmere som om det er ved at gå op for dig, at jeg selv kan lave testen, og at du ved at jeg vil finde noget, du ikke bryder dig om. Ja, jeg opfattede din hentydning om blindtests som rettet mod mig. Som professionel akademiker  forstår jeg udmærket, at du har lavet testen. Jeg har blot stillet spørgsmål ved den udfra akademiske standarder.

Jeg gentager: Ud fra et professionelt synspunkt er det mig ligemeget om det ene eller det andet er tilfældet. 

Jeg synes faktisk, at jeg sålangt som muligt har forsøgt at holde mig til det saglige og blot stille opklarende spørgsmål, når der var noget jeg ikke forstod/var enig i. Desuden har jeg forsøgt at finde en saglig metode til at finde ud af, hvad sandheden er. Jeg forstår virkelig ikke, at du bliver så provokeret over det.

[Tilføjelse kl. 15.56: Videnskaben har, mig bekendt, stadig ikke fundet ud af, hvorfor humlebien kan flyve.]

Skal vi ikke nyde musikken? [Edit: Slettet]

hilsen Per

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 September 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Mercury skrev:
Stemer skrev:
Mercury skrev:

Når jeg maler mine CD'er har min CD-spiller lettere ved at aflæse de af dem som har været tvivlsommer før?????????????

Hvordan vil skeptikerne forklare dette???

Det vil jeg forklare med, at din CD-afspiller burde fyres på lodsepladsen.

Hej Stemer,

Du er da nok en frisk fyr hva?

Det interessante er jo ikke hvorvidt min CD-afspiller er på afgrundens rand, men at, hvis jeg får rettet det element i maskinen som gør forskellen har jeg jo også en grund til at tro at det er i dette element at forskellen på Grøn - Ikke Grøn gør sig gældende.

mvh. M

Som jeg hele tiden har sagt, er grøn/ikke grøn kun et issue for ikke-optimalt fungerende udstyr. Optimalt fungerende udstyr er så let og billigt, at anskaffe sig idag, at jeg ikke mener at den del af diskussionen har nogen relevans - slet ikke på et forum som dette, hvor folk formodes at have udstyr der lever op til et vist krav.

Det er et non-issue.

Bortset fra det, har du ikke bevist, at der var en forskel. Du mener, at have hørt en - og som nævnt utallige gange før, er placebo effekten ikke noget man lige kan sige sig fri for.

Hej Stemer,

Jeg tror lige du skal have justeret dine læsebriller, jegf skriver jeg ikke kan høre forskel, men registrerer bare at CD'er som ikke kunne aftasted før grøn, kan med grøn.

Det er lydteknikere som dig, der i sin tyrkertro på at der er 1 til 1 sammenhæng mellem det teoretiske og det virkelige som frembringer produktioner uden liv, hjvad har du lavet af produktioner?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Sendt: 26 September 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Det er lydteknikere som dig, der i sin tyrkertro på at der er 1 til 1 sammenhæng mellem det teoretiske og det virkelige som frembringer produktioner uden liv, hjvad har du lavet af produktioner?

Hvad i alverden har såkaldte "produktioner uden liv" at gøre med exact science som 1'er og 0'er?

Stemer skriver jo netop - og anerkender naturligvis - at så snart den korrekte strøm af data rammer DA-konverteren, bliver der skabt musik. Ikke før.

Gad vist, om de store lydstudier sværger til en bestemt type harddiske, fordi de aflæser data mere musikalsk end andre...? "Western Digital - dit musikalske valg..."

- Svaret er selvfølgelig nej. Gode konvertere, og så kan man spænde en hvilken som helst computer/drev/løbeværk foran.

Til top Vis Kole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kole Besøg Kole's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Kole skrev:

Mercury skrev:

Hvad i alverden har såkaldte "produktioner uden liv" at gøre med exact science som 1'er og 0'er?

Stemer skriver jo netop - og anerkender naturligvis - at så snart den korrekte strøm af data rammer DA-konverteren, bliver der skabt musik. Ikke før.

Gad vist, om de store lydstudier sværger til en bestemt type harddiske, fordi de aflæser data mere musikalsk end andre...? "Western Digital - dit musikalske valg..."

- Svaret er selvfølgelig nej. Gode konvertere, og så kan man spænde en hvilken som helst computer/drev/løbeværk foran.

Komplet latterligt at konkludere det du gør, men det er da en holdning.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 26 September 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Når man læser tråde som denne kan man ikke gøre andet end ryste lidt på hovedet og så sidde og smågrine lidt over det.

Det er utroligt, at så mange mennesker kan være så selvbedrageriske, at de vil tro på effekten af næsten hvad som helst, selvom der ikke er noget belæg for deres påstande om, at de kan høre en forskel.

Deres eneste forsvar for deres påstande er den typiske, "jamen, jeg kan altså høre forskel" eller "der er mere mellem himmel og jord" eller den nye "man ved endnu heller ikke hvordan humlebien kan flyve"(det fandt man faktisk ud af for nylig, det viste sig, at den pga sine små vinger ift. kropsvægt så må den bevæge dem MEGET hurtigt for, at holde sig flyvende).

Sådanne argummenter holder altså ikke når der teknisk set ikke burde være nogen forskel. Når en af dem som var med til, at opfinde CD'en endda siger nøjagtigt det samme, at der ingen forskel er, så burde det være nok til, at de fleste menensker vil erkende de har taget fejl. Hvis med opfinderen af CD'en, som om nogen burde vide noget om emnet kommer med sådan en udtalelse så burde folk lige stoppe op et øjeblik, hører efter og så tage det til efterretning. 

Men når det kommer til hifi tweaks så ryger fornuften sig åbenbart.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Når man læser tråde som denne kan man ikke gøre andet end ryste lidt på hovedet og så sidde og smågrine lidt over det.

Det er utroligt, at så mange mennesker kan være så selvbedrageriske, at de vil tro på effekten af næsten hvad som helst, selvom der ikke er noget belæg for deres påstande om, at de kan høre en forskel.

Deres eneste forsvar for deres påstande er den typiske, "jamen, jeg kan altså høre forskel" eller "der er mere mellem himmel og jord" eller den nye "man ved endnu heller ikke hvordan humlebien kan flyve"(det fandt man faktisk ud af for nylig, det viste sig, at den pga sine små vinger ift. kropsvægt så må den bevæge dem MEGET hurtigt for, at holde sig flyvende).

Sådanne argummenter holder altså ikke når der teknisk set ikke burde være nogen forskel. Når en af dem som var med til, at opfinde CD'en endda siger nøjagtigt det samme, at der ingen forskel er, så burde det være nok til, at de fleste menensker vil erkende de har taget fejl. Hvis med opfinderen af CD'en, som om nogen burde vide noget om emnet kommer med sådan en udtalelse så burde folk lige stoppe op et øjeblik, hører efter og så tage det til efterretning. 

Hvis ham "guruen" som var med til at opfinde CD'en vidste hvad han taler om, hvorfor lavede han så ikke systemet færdigt, så alle de irriterende forberdringer kunne undgåes.....

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 26 September 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Bassøe skrev:

Hvis ham "guruen" som var med til at opfinde CD'en vidste hvad han taler om, hvorfor lavede han så ikke systemet færdigt, så alle de irriterende forberdringer kunne undgåes.....

Hvilken relevans har det for emnet om jeg må spørge og hvem ville du ellers have skulle komme med en kvalificeret udtalelese hvis det ikke var en som netop var med til opfindelsen af CD'en?

Eventuelle "fejl" er højst sandsynligt et produkt af tiden. Dengang CD'en blevet opfundet var det teknologiske stadie ikke nær så højt som nu og så er der jo nogle kompromisser der skal indgåes.

Men som sagt, hvilken relevans har det for lige præcis diskussionen om den grønne tusch?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Mercury skrev:
Bassøe skrev:

Hvilken relevans har det for emnet om jeg må spørge og hvem ville du ellers have skulle komme med en kvalificeret udtalelese hvis det ikke var en som netop var med til opfindelsen af CD'en?

Eventuelle "fejl" er højst sandsynligt et produkt af tiden. Dengang CD'en blevet opfundet var det teknologiske stadie ikke nær så højt som nu og så er der jo nogle kompromisser der skal indgåes.

Men som sagt, hvilken relevans har det for lige præcis diskussionen om den grønne tusch?

Når man bruger en reference fordi, han "var med fra starten, derfor ved han bedre end andre og hans teoretiske tanker owerruler praktisk erfaring", må man være klar på praktiske modargumenter, Bassøe, prøv at forklar hvorfor jeg med grøn kan få læst min cd og ikke uden!

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Når man bruger en reference fordi, han "var med fra starten, derfor ved han bedre end andre og hans teoretiske tanker owerruler praktisk erfaring", må man være klar på praktiske modargumenter, Bassøe, prøv at forklar hvorfor jeg med grøn kan få læst min cd og ikke uden!

Det var min fejl, at snakke om, at du kunne høre forskel - jeg blander folk sammen her. Det beklager jeg.

Mht. hvorfor du kan afspille din cd med grøn kant og ikke uden, er svaret, som jeg hele tiden har sagt, at idéen med den grønne kant i sig selv ikke er helt ude i hampen, altså det med at farven skulle absorbere vildfarne laserstråler - selvom jeg nu har svært ved at forestille mig, at det skulle gøre nogen praktisk forskel i løbeværket. Men konklusionen er den samme: En cd-afspiller, der reagerer på grøn kant eller ikke grøn kant, trænger til en justering eller udskiftning.

Tror du på Hifi?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Til stemer: Jeg ville egentligt ikke skrive igen, men: Du skriver nu selv, at ideen måske ikke er helt ude i hampen.

Jeg vi gerne byde på en årsagsforklaring (Jeg er IKKE ekspert i laseroptik). En meget sjælden gang imellem skipper drevet en sample. Man vil ikke umiddelbart kunne høre det. Jeg tror, at det er en mere hyppig hændelse, end industrien vil indrømme. Selv på min dyre DENON-DVD. Og fejlkorrektionen vil blive snydt til at erstatte enkelte samples med forkerte værdier.

En lydtest, som den du har lavet, vil ikke tage hensyn til dette, da nabosamples i musik typisk vil ligne hinanden. En fejl på de alleryderste betydende cifre i de enkelte samples vil simpelthen drukne i baggrundsstøj.

Man er altså nødt til at lave en test, som undersøger om bitmønstret af og til forskydes en enkelt sample, og om dette sker sjældnere eller oftere med brug af CD stoplight, eller der ingen effekt er overhovedet.

Hvis der er en effekt, er det klart, at man må søge en årsagssammenhæng, men ikke før.

Det er klart, at PHILIPS-manden ikke vil indrømme, at hans drev er "ustabile." Hans kommentar er et partsindlæg fra industrien.

hilsen Per

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter ikke den der historie med humlebien lever videre. Det må være fordi en god historie ikke bør ødelægges af kendsgerninger at den kan blive ved med at poppe op, selv blandt ellers vel orienterede mennesker. Den stammer fra flyvningens historie, hvor nogen for sjov forsøgte at bruge de formler man anvendte for fly på en humlebi. Man brugte altså formlerne for en maskine der får fremdrift via motorer og får opdrift ved hjælp af fastmonterede vinger med en humlebi, som altså får frem- og opdrift ved at slå med vingerne. At det ikke kunne lade sig gøre beviste ikke andet end at humlebiens princip for flyvning er et andet end flyvemaskinens.

Man kan så undre sig over at folk åbenbart tror at videnskabsmænd glad og gerne offentliggør resultater som er åbenlyst forkerte, som værende den uimodsigelige sandhed. Som om de er så dumme. De går sq da ikke bredt ud og råber 'hey, humlebier kan ikke flyve...det kan de ikke, jeg har selv beregnet det' mens man ser humlebier flyve rundt i tusindvis.

Ellers synes jeg efterhånden vi er ved at være henne hvor de her grønne tuscher er i familie med numerologi. Måske vi skulle prøve at spørge en numerolog om vores Denon ville lyde bedre hvis den hed Morgenstjerne Babelsbanan...det kan jo ikke videnskabeligt bevises at det IKKE hjælper, vel.
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 26 September 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Jeg vi gerne byde på en årsagsforklaring (Jeg er IKKE ekspert i laseroptik). En meget sjælden gang imellem skipper drevet en sample. Man vil ikke umiddelbart kunne høre det. Jeg tror, at det er en mere hyppig hændelse, end industrien vil indrømme. Selv på min dyre DENON-DVD. Og fejlkorrektionen vil blive snydt til at erstatte enkelte samples med forkerte værdier.

En lydtest, som den du har lavet, vil ikke tage hensyn til dette, da nabosamples i musik typisk vil ligne hinanden. En fejl på de alleryderste betydende cifre i de enkelte samples vil simpelthen drukne i baggrundsstøj.

Gryff, nu bliver du nødt til at læse næste paragraf meget nøje, for du har stadig ikke forstået det jeg har sagt, måske 4-5 gange indtil videre:

Det er IKKE en "lydtest" jeg har lavet. Det ER en nøjagtig, sample-for-sample test, der ville afsløre SELV DE MINDSTE FEJL. Der er bare ikke nogen.

Tror du på Hifi?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Til stemer: OK, men du har snart oprettet så mange indlæg med returpost, at det ikke er til at finde hoved eller hale i længere. Jeg kan knap nok finde mine egne indlæg.  Det forekommer mig dog, som et par andre har påpeget, at du er ret selektiv med, hvad du sender returpost på. Der er par interessante ting, blandt det jeg har skrevet, som du ikke har svaret på.

Grunden til, at denne diskussion udvikler sig er jo, at vi hver især er eksperter på vort lille område, men ikke på helheden, og derfor træder hinanden over tæerne med faglige detaljer, der ikke er korrekte.

Nu vil jeg gerne vide: Hvad mener DU,  stemer, er forskellen på et solidt drev i min DENON-spille og et drev i en junk-spille købt i ALDI?

[EDIT: Slettet]

hilsen Per

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 26 September 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at forskellen på et dyrt og et billigt løbeværk er, hvorlænge de holder og hvormeget de holder til. Hvor hurtige de er til at finde hen hvor de skal, hvor meget vibration de kan modstå uden at snuble og den slags (hvormeget de larmer rent fysisk osv.).

Ikke noget der vedrører lydkvaliteten, for der er i praksis ikke plads til forbedringer.

Tror du på Hifi?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Jeg mener, at forskellen på et dyrt og et billigt løbeværk er, hvorlænge de holder og hvormeget de holder til. Hvor hurtige de er til at finde hen hvor de skal, hvor meget vibration de kan modstå uden at snuble og den slags (hvormeget de larmer rent fysisk osv.).

Ikke noget der vedrører lydkvaliteten, for der er i praksis ikke plads til forbedringer

Det forstår jeg ikke. "finde hen, hvor de skal" og "ikke vedrører lydkvaliteten" hænger ikke sammen for mig, men OK - jeg gider ikke det her mere. Vil ikke have mavesår og stress, og vil hellere lytte til og nyde musik. Det er vel det vi har vore anlæg til?

Jeg gentager lige mit indlæg, som det var tiltænkt, for jeg kom til at sende det for tidligt ved en fejl. Det var IKKE ment som en fornærmelse.

Farvel og nyd musikken.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Stemer (Side 3) skrev:

Kan vi blive enige om, at hvis et anlæg lyder bedre eller værre end det gjorde lige før, så er det fordi der sker et eller andet forskelligt, rent fysisk, i forhold til sidste gang?

Det kan godt være, at ændringen er for lille til at man kan måle det, eller det er på et område hvor man ikke rigtig kan måle det, men alligevel kan det medføre en forbedret lytteoplevelse. Stadig: en ændring i lyd må have en eller anden fysisk forklaring - kendt eller ukendt, målbar eller ikke, right?

Så vil jeg gerne have, at nogen forklarer mig hvor i kæden forbedringen opstår - for der er nemlig ikke nogen mulige steder. Sagen er, at digital lyd er en exact science. Der er ikke altid plads til noget gætværk her - i nogle tilfælde er det simpelthen teoretisk og praktisk muligt at vide 100% hvad man har med at gøre, uden noget overladt til tilfældighederne.

Og dette er netop sådan et tilfælde. Et korrekt fungerende cd-løbeværk (ikke et godt eller suverænt, bare et korrekt fungerende) vil supplere DA-konverteren med en strøm af korrekte data. Disse kan altså ikke blive bedre end korrekte. Det er det ypperste for en digital lyddatastrøm - at være korrekt gengivet.

Ændringen består i, at disken efter behandling (måske) ikke længere er korrekt, fordi en eller anden optisk parameter i tilknytnig til disken har ændret sig.

Ja, et korrekt fungerende CD drev læser altid en korrekt CD-audio fra ende til anden på samme måde hver gang, grundet fejlkorrektionen (CIRC Reed-Solomon):

http://rabi.phys.virginia.edu/HTW/compact_disc_players.html

Hypotese: MEN en CD-audio behandlet med CD stoplight (eller lignende) overholder (måske) ikke standarderne i Den Røde bog, for eksempel fordi reflektionsevnen (eller en anden optisk parameter tilknyttet disken) ændres. Måske især, hvis man anvender for meget.

Det er ikke CD-spillerne, der eventuelt er problemet, men derimod at en behandlet disk (måske) ikke opfylder forudsætningerne, heller ikke i Stemers test. Det er muligt, at det ikke altid har målbar indflydelse på det digitale signal - Det sker måske kun, når visse værdier i løbeværk/laser/disk er i nærheden af grænserne, som er specificeret i Den Røde Bog.

Lyden bliver altså objektivt set DÅRLIGERE, hvis min hypotese er rigtig.

Interessant er følgende (citaterne ikke nødvendig vis i korrekt rækkfølge):

Stemer skrev:
Dette betyder, at det rent faktisk godt kan være rigtigt, når I siger, at I kan høre forskel på CD'er, der har en grøn kant og nogle, der ikke har. MEN! Den eneste måde dette kan lade sig gøre på, er hvis jeres cd-afspillere er dårligt designet.

Stemer skrev:
Mht. hvorfor du kan afspille din cd med grøn kant og ikke uden, er svaret, som jeg hele tiden har sagt, at idéen med den grønne kant i sig selv ikke er helt ude i hampen, altså det med at farven skulle absorbere vildfarne laserstråler - selvom jeg nu har svært ved at forestille mig, at det skulle gøre nogen praktisk forskel i løbeværket. Men konklusionen er den samme: En cd-afspiller, der reagerer på grøn kant eller ikke grøn kant, trænger til en justering eller udskiftning.

Stemer skrev:
Men, men, men - jeg må vist korrigere og præcisere noget jeg tidligere har sagt. Jeg har hele tiden talt ud fra det præmis, at vi har at gøre med "korrekt fungerende udstyr", men selv dette kriterie viser det sig, at det nok ikke er alt fornuftigt udstyr, der kan leve op til. Dette gør muligvis, at vi kan være flere, der har ret på hver vores banehalvdel.

Det er altså svært samtidig at hævde, at der ikke er noget om snakken, og så alligevel acceptere visse undtagelser.

Jeg har her givet en mulig forklaring, og foreslår følgende eksperiment:

a. Det kontrolleres, at to (formodet) identiske eksemplarer af samme kommercielle audio-CD leverer samme digitale signal. (Ikke kopier, fordi fejlkorrektionen for CD-R/CD-rom er skrappere).
b. Det samme er stadig tilfældet, hvis den ene males med CD-stoplight, og den anden forbliver umalet.
c. Principielt bør man også teste, at konklusionerne bliver de samme, hvis man skifter kantmaling og/eller maskine.

En dårligere lyd er en rigtig god grund til, at den grønne frelse gik i sig selv og i dybeste stilhed. Andre gode grunde kunne være, at CD Stoplight nedsætter CD'ens holdbarhed, eller at en eventuel effekt ikke er den samme overalt på CD'en. (AV!). At CD-industrien har haft ca. 25 år til at lave kanterne grønne, er ikke et argument, der gør indtryk på mig. Dyre Hi-fi apparater leveres da stadig med "lakridskabler."

Ja, Stemers test er rigtig nok på en korrekt disk, men en CD-stoplight behandlet CD-audio overholder (måske) ikke standarderne i Den Røde Bog, og derfor har hans test ikke nødvendigvis gyldighed i dette tilfælde. Det er blot disken, ikke maskinen, der er synderen. Disken er det eneste, der har ændret sig. Den er nemlig (måske) blevet defekt - i betydningen "leverer ikke det korrekte signal."

Jeg synes således, at jeg har opstillet en mulig arbejdeshypotese, og en mulig testmetode. Jeg forstår simpelt hen ikke, hvorfor Stemer føler sig provokeret så groft. Andre debattører i tråden er dog endnu mere useriøse. Jeg gider ikke mere blive blandet ind i andre debattøres flame-wars, der også går igen i andre grupper.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32582

Farvel og nyd musikken.

hilsen Per

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum