Emne: Er din CD grøn? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Altså, var idéen med grønne kanter ikke at absorbere vildfarne laserstråler? Hvordan i alverden skulle det, at tilføre ekstra lys, blot ved en anden frekvens, kunne bringe orden på noget som helst?
|
|
|
Det er vist godt du er LYD tekniker... Har du prøvet at rette en rød laser imod et grønt billard-bord? Lyspletten fra laseren er ganske svær at finde. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
... og så er der Roksan Caspian, der bader CD'en i grønt lys...
http://www.soundstage.com/revequip/roksan_caspian.htm
Soundstage skrev:
| Roksan has also implemented what it calls its patented Laser Environment Enhancer Light technology. This is essentially a system that bathes the CD in green light similar to AudioPrism’s CD Stoplight, which is used to paint the edges of CDs. Whether this confers any improvement in audio performance is questionable, but it is an interest-provoking design feature nonetheless. |
|
|
... så det er måske ikke helt ude i hampen med CD stoplight alligevel?...
God efterårsferie - og husk at nyde musikken  
|
|
|
Joh, det er det. Ligeså langt ude i hampen som at bade CDen i grønt lys (og det er langt).
Det grundlæggende punkt her er, at vi har med et digitalt signal at gøre. Signalet er på CDen repræsenteret ved et bitmønster. Hvis man ved afspilningen formår at aflæse dette bitmønster uden fejl, så har man genskabt den totale informationsmængde på CDen, hverken mere eller mindre. Der er simplthen ikke mere at hente, med nogen midler.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Stemer skrev:
|
Altså, var idéen med grønne kanter ikke at absorbere vildfarne laserstråler? Hvordan i alverden skulle det, at tilføre ekstra lys, blot ved en anden frekvens, kunne bringe orden på noget som helst?
|
|
|
Det er vist godt du er LYD tekniker... Har du prøvet at rette en rød laser imod et grønt billard-bord? Lyspletten fra laseren er ganske svær at finde.
|
|
|
God analogi. Og da lyset fra laseren er infrarødt, så kan det være det ser smart ud med det grønne lys, men det er så også det.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Stemer skrev:
|
|
|
|
Det er vist godt du er LYD tekniker... Har du prøvet at rette en rød laser imod et grønt billard-bord? Lyspletten fra laseren er ganske svær at finde.
|
|
|
Ja, det er da klart!? Den grønne farve absorberer det røde lys. Det har jeg da ikke modsagt på noget tidspunkt. Det giver da fin mening (bortset fra, at hvis man nu brugte sort farve ville alle frekvenser blive absorberet, og der er andre farver end grøn, der ikke reflekterer rødt, så der er ikke nogen decideret grund til at det altid lige er grøn, der snakkes om - men lad nu det ligge...)
Det kaldes "subtraktiv farveblanding". Det som Roksan gør er jo netop at fyre ekstra lys ud ved en anden frekvens, og det gør jo på ingen måde, at den røde (eller infrarøde) forsvinder. Du kan jo heller ikke afbryde lyskeglen fra en lommelygte ved at lyse igennem den med en anden.
Det er ganske enkelt voodoo, og designet til at lyde smart og se imponerende ud, men ved nærmere eftersyn giver det ikke nogen mening - jeg kan i hvert fald ikke se, hvad den skulle være. Jeg har prøvet at kigge på deres site efter en teknisk forklaring, men kan ikke finde nogen. Hvis nogen skulle have Roksans udlægning af, hvad godt grønt lys skulle gøre, må de meget gerne poste den... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
|
Det grundlæggende punkt her er, at vi har med et digitalt signal at gøre. Signalet er på CDen repræsenteret ved et bitmønster. Hvis man ved afspilningen formår at aflæse dette bitmønster uden fejl, så har man genskabt den totale informationsmængde på CDen, hverken mere eller mindre. Der er simplthen ikke mere at hente, med nogen midler.
Mvh Hans
|
|
|
Følgende er blot et par spørgsmål/reflektioner omkring emnet.
1. Verifikation af data Kan det verificeres at det aflæste signal er identisk med den information der befinder sig på musik CD'en uden at anvende et mikroskop? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om der er indbygget paritetsbits i datastrømmen på en musik CD, tilsvarende det man har det på data CD'ere. Her kan man jo rekonstruere data til en vis grad ud fra et paritetscheck. Hvis der ikke er nogen beregningsmæssig form for verifikation af at den aflæste datastrøm, skal den repareres/lappes vha. fejlkorrektionsprocessen.
2. Lysreflektioner inde i CD'en Til diskussionen om hvorvidt absorbering af lys inde i CD-skiven vha. den grønne farve er muligt - og hvis det er muligt, om det har lydmæssig effekt, kunne man måske drage en parallel til lydbølger i lytterummet. Absorbering af uønsket lyd vha. diverse anordninger fra tæpper til absorbere som placeres i hjørnet el.lign. er noget mange mener har en effekt på den lyd der når øret. En tilsvarende lysmæssig absorbering kunne måske godt have indflydelse på hvor meget reflekteret "støj" laseren skal forholde sig til under aflæsning. Antager man at der smutter et par bits i aflæsningen på den konto vil man inden for standardens /red book) grænser kunne genskabe den tabte information via paritetsbits (hvis den findes) eller reparere vha. fejlkorrektion. Det er vel kun reparationsprocessen der er lydforringende. Det at regne sig frem til hvilke bits der mangler og indsætte dem i datastrømmen, bør alt andet lige ikke kunne påvirke lyden.
3. Udfasning af lys Jeg ved ikke om det er muligt at "udfase" lys vha. en anden lyskilde. Såfremt man betragter lys som svingninger/bølger, bør man vel kunne sende noget lys afsted i modfase som eliminere den oprindelige bølge - det er da muligt med lyd, så hvorfor ikke også med lys?
Forsat god debat herfra. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
Følgende er blot et par spørgsmål/reflektioner omkring emnet.
1. Verifikation af data Kan det verificeres at det aflæste signal er identisk med den information der befinder sig på musik CD'en uden at anvende et mikroskop? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om der er indbygget paritetsbits i datastrømmen på en musik CD, tilsvarende det man har det på data CD'ere. Her kan man jo rekonstruere data til en vis grad ud fra et paritetscheck. Hvis der ikke er nogen beregningsmæssig form for verifikation af at den aflæste datastrøm, skal den repareres/lappes vha. fejlkorrektionsprocessen.
|
|
|
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det nok ikke er så let at komme ind i denne tråd udefra.
Nu ved jeg ikke, om dit spørgsmål er af teoretisk interesse, eller om du mere er interesseret i det praktiske. Mht. praksis er dette, som jeg har skrevet mange gange i denne tråd, ikke noget emne til debat mere. CD-afspillere idag aftaster i praksis data fra en CD korrekt (altså uden fejl) uden problemer.
Dette ved jeg bl.a. baseret på tests jeg selv har foretaget, hvor jeg afspillede en CD flere gange, optog det digitale output og sammenlignede de forskellige afspilninger med det resultat, at de var 100% ens (ikke lyttetest - empirisk, videnskabelig test af hvert enkelt aflæst tal). Dette kan kun betyde, at drevet aflæser CD'en korrekt, eller laver nøjagtigt de samme fejl hver gang, hvilket er helt utænkeligt.
Hvis din interesse var teoretisk eller med henblik på CD-mediets opbygning, så bliver jeg dig svar skyldig.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det nok ikke er så let at komme ind i denne tråd udefra.
|
|
|
Udefra?? - jeg har oprettet tråden og har skam fulgt med i hele debatten.
Stemer skrev:
|
Nu ved jeg ikke, om dit spørgsmål er af teoretisk interesse, eller om du mere er interesseret i det praktiske. Mht. praksis er dette, som jeg har skrevet mange gange i denne tråd, ikke noget emne til debat mere.
CD-afspillere idag aftaster i praksis data fra en CD korrekt (altså uden fejl) uden problemer.
Dette ved jeg bl.a. baseret på tests jeg selv har foretaget, hvor jeg afspillede en CD flere gange, optog det digitale output og sammenlignede de forskellige afspilninger med det resultat, at de var 100% ens (ikke lyttetest - empirisk, videnskabelig test af hvert enkelt aflæst tal). Dette kan kun betyde, at drevet aflæser CD'en korrekt, eller laver nøjagtigt de samme fejl hver gang, hvilket er helt utænkeligt.
Hvis din interesse var teoretisk eller med henblik på CD-mediets opbygning, så bliver jeg dig svar skyldig.
|
|
|
Kan du oplyse hvilke CD-afspillere du har foretaget din test med og hvordan du fra testresultatet er kommet til konklusionen;
"CD-afspillere idag aftaster i praksis data fra en CD korrekt (altså uden fejl) uden problemer." __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
Stemer skrev:
|
|
|
|
Udefra?? - jeg har oprettet tråden og har skam fulgt med i hele debatten.
|
|
|
Sorry, det virkede bare endnu engang som én, der ikke havde læst hvad jeg har skrevet talrige gange før.
Buch skrev:
|
Kan du oplyse hvilke CD-afspillere du har foretaget din test med og hvordan du fra testresultatet er kommet til konklusionen;
"CD-afspillere idag aftaster i praksis data fra en CD korrekt (altså uden fejl) uden problemer."
|
|
|
Testen er kun foretaget på én CD-afspiller, en HHB CDR-800 - en gammel audio brænder/afspiller, men jeg ser ingen grund til at betragte denne maskine som et unikum, der er i stand til at gøre noget som andre maskiner ikke kan, tværtimod er dens løbeværk ikke synderligt stabilt i forhold til andres. Hvis nogen mener, at det er helt unikt for denne maskine, at den kan afspille en CD helt korrekt og at det ikke er noget man finder i moderne CD-afspillere, kan den købes for 20.000 kr. inkl. levering  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
Følgende er blot et par spørgsmål/reflektioner omkring emnet. |
|
|
Tak, udmærkede spørgsmål!
Citér:
1. Verifikation af data Kan det verificeres at det aflæste signal er identisk med den information der befinder sig på musik CD'en uden at anvende et mikroskop? Jeg spørger fordi jeg ikke ved om der er indbygget paritetsbits i datastrømmen på en musik CD, tilsvarende det man har det på data CD'ere. Her kan man jo rekonstruere data til en vis grad ud fra et paritetscheck. Hvis der ikke er nogen beregningsmæssig form for verifikation af at den aflæste datastrøm, skal den repareres/lappes vha. fejlkorrektionsprocessen. |
|
|
Det kan man gøre ved at sammenligne resultaterne fra flere læsninger. Jo, der er et checksum system, ellers kunne fejlkorrektionen heller ikke fungere (den kunne ikke "vide", at der var en fejl). Men fra data CDer, der kun adskiller sig fra musik CDer ved kodningen, ved vi, at afspilningen er særdeles sikker. Modsat musikgengivelse, der forudsat en rimelig fejlkorrektion er temmelig tolerant overfor fejl, er det kritisk ved dataoverførsel, at data er uden fejl.
Citér:
2. Lysreflektioner inde i CD'en Til diskussionen om hvorvidt absorbering af lys inde i CD-skiven vha. den grønne farve er muligt - og hvis det er muligt, om det har lydmæssig effekt, kunne man måske drage en parallel til lydbølger i lytterummet. Absorbering af uønsket lyd vha. diverse anordninger fra tæpper til absorbere som placeres i hjørnet el.lign. er noget mange mener har en effekt på den lyd der når øret. En tilsvarende lysmæssig absorbering kunne måske godt have indflydelse på hvor meget reflekteret "støj" laseren skal forholde sig til under aflæsning. *snip* |
|
|
Der er indtil flere problemer med lyd-analogien.
1) Diverse lydabsorberende anordninger befinder sig jo inde i rummet. Den grønne farve sidder udenpå CDen.
2) Lyd bevæger sig rundt i rummet med en hastighed, der er forholdsvis lav i forhold til signalets tidsramme. Lyset bevæger sig med lysetes hastighhed, dvs, en reflektion er principielt øjeblikkeligt til stede.
3) Sidst, men ikke mindst: Lyd er analog. Dvs, nogle få % forandring af et forløb påvirker signalet væsentligt. Signalet på DCen er digitalt, dvs, det har enten værdien 0 eller 1. For at påvirke signalet skal en forstyrrelse være så stor, at den giver fejllæsning.
Citér:
3. Udfasning af lys Jeg ved ikke om det er muligt at "udfase" lys vha. en anden lyskilde. Såfremt man betragter lys som svingninger/bølger, bør man vel kunne sende noget lys afsted i modfase som eliminere den oprindelige bølge - det er da muligt med lyd, så hvorfor ikke også med lys? |
|
|
Nej, det er forkert, både for lyd og lys. Man kan udfase en bølge i et givet punkt, men energien forsvinder ikke, og bølgen fortsætter.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MRC_Hans
..og tak for udmærkede svar. Jeg giver dig ret..næsten. Lige et par kommentarer til dine svar på lyd-analogien:
ad 1) Jeg formoder at den grønne farve på kanten også er synlig "inden i" CD'en; dvs hvis man lægger et snit på tværs af CD'en og kigger vinkelret ind på snittet ud mod periferien vil kanten se grøn ud (her gætter jeg - det er ikke afprøvet). Ellers giver tweaket jo overhovedet ingen mening.
ad 2) Uanset om reflektionen er tilstede øjeblikkeligt eller en smule senere, vil den vel potentielt kunne forstyrre aflæsningen i form af støj. Igen - det er en rent teoretisk overvejelser.
ad 3) Lys er vel også analogt (hvad det så end dækker over) indtil det omsættes i en transducer til elektrisk værdier der i en større kontext kan opfattes som digital information.
Jeg har lidt flere kommentarer hertil - to be continued.
Mht. udfasing af lys; point taken! __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
| ad 1) Jeg formoder at den grønne farve på kanten også er synlig "inden i" CD'en; dvs hvis man lægger et snit på tværs af CD'en og kigger vinkelret ind på snittet ud mod periferien vil kanten se grøn ud (her gætter jeg - det er ikke afprøvet). Ellers giver tweaket jo overhovedet ingen mening. |
|
|
Joh, det vil den formodentlig .. fordi det lys, der kommer ind, er grønt. Men man kan da ikke udelukke, at bemalingen ændrer brydningsindexet i overfladen, så der kommer enten mere eller mindre lys ud.
Citér:
| ad 2) Uanset om reflektionen er tilstede øjeblikkeligt eller en smule senere, vil den vel potentielt kunne forstyrre aflæsningen i form af støj. Igen - det er en rent teoretisk overvejelser.
ad 3) Lys er vel også analogt (hvad det så end dækker over) indtil det omsættes i en transducer til elektrisk værdier der i en større kontext kan opfattes som digital information. |
|
|
Naturligvis. Indtil kvantumcomputeren kommer frem, har vi ikke noget, der hedder digital strøm. Pointen er, at ved digital aflæsning tager kredsløbet stilling til, om det læser et 1 eller et 0. Hvis ikke støjen er så kraftig, at den giver en fejlfortolkning, så får den ingen betydning, den bliver slet ikke registreret. Man kan sige, at i et digitalt system bliver støjen skrællet af i hver trin. I et analogt system bliver støj adderet til signalet i hvert trin.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Buch skrev:
| ad 1) Jeg formoder at den grønne farve på kanten også er synlig "inden i" CD'en; dvs hvis man lægger et snit på tværs af CD'en og kigger vinkelret ind på snittet ud mod periferien vil kanten se grøn ud (her gætter jeg - det er ikke afprøvet). Ellers giver tweaket jo overhovedet ingen mening. |
|
|
Joh, det vil den formodentlig .. fordi det lys, der kommer ind, er grønt. Men man kan da ikke udelukke, at bemalingen ændrer brydningsindexet i overfladen, så der kommer enten mere eller mindre lys ud. |
|
|
Nu er det vel det kantreflekterede lys, der er hele problemet og ikke det lys, der evt. måtte komme ind udefra via en grønmalet kant (der i sig selv blokerer for udefrakommende lys). En (for)tænkt analogi: Hvis jeg i et lukket rum uden vinduer og med sortmalede vægge, gulv og loft hænger en hvid 40w pære op, vil der alt andet lige absorberes mere lys, end hvis omgivelserne er spejlende. Hvis jeg så bagefter beklæder samtlige overflader med et gennemsigtigt materiale, så at bemalingen nu med et snuptag er flyttet udenfor rummet, vil absorbtions-/reflektionseffekten vel være den samme? Sort/hvid er brugt for at simplificere.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Prøv at læse de 4 sider fra denne link:
http://stereophile.com/reference/590jitter/
Personligt synes jeg det er fint, hvis folk oplever en forbedring ved af tegne en grøn streg på CD'en, for det handler jo om at få en god oplevelse når man lytter til musik og føle sig godt tilpas. Om så ændringen sker i Cd-afspilleren eller det er oppe i ens hoved er jo ligegyldigt, hvis slutresultatet er en oplevelse at bedre lyd.
Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhm; lige et par ting:
Rødt lys (eller et hvilken som helst andet lys, coherent (ensartet) eller ej) mødt af et lys i modfase er lig intet lys. Eller såfremt det røde lys ikke er fuldstændig i modfase, bare lidt rødt lys.
Lys er bølger og er "analoge" med lyd, trykbølger af enhver art og såmænd også elektromagnetiske stråler/bølger. Lovene er i princippet ens for alle bølger, underordnet deres basale struktur.
Hvidt lys er alle farver og deres indbyrdes inteferenser/"overtonemønstre"
"Sort lys" er det stik modsatte; og joh, sort opsuger energi, også lysenergi.
Grønt lys blev valgt til de dersens CD-stoplight, fordi grønt regnes som værende komplementær-farven til rød: http://www.html.dk/artikler/00021/
Men grønt lys vil ALDRIG kunne opsuge rødt lys fuldstændigt, men et eller andet vil der selvfølgelig ske ved deres fællesnævner og ved lige-harmoniske mønstre ved højere frekvenser, som bare ikke er synlige for det menneskelige øje. (Men hvad med laseren?)
Generelt gælder det vel om at skaffe laseren de perfekte forhold, således at ALT på CD-skiven kommer med. Og så er vi nået til DA-converteren, og udgangstrinnet, og signalkablerne, og.....
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
| Nu er det vel det kantreflekterede lys, der er hele problemet og ikke det lys, der evt. måtte komme ind udefra via en grønmalet kant (der i sig selv blokerer for udefrakommende lys). |
|
|
Netop. Derfor synes det heller ikke at give mening at komme grøn farve udenpå CDen.
Citér:
| En (for)tænkt analogi: Hvis jeg i et lukket rum uden vinduer og med sortmalede vægge, gulv og loft hænger en hvid 40w pære op, vil der alt andet lige absorberes mere lys, end hvis omgivelserne er spejlende. |
|
|
Næh, det vil være det samme. Hvor skulle lyset ellers blive af? Det bliver efterhånden absorberet af spejlene (der jo ikke spejler 100%).
Citér:
| Hvis jeg så bagefter beklæder samtlige overflader med et gennemsigtigt materiale, så at bemalingen nu med et snuptag er flyttet udenfor rummet, vil absorbtions-/reflektionseffekten vel være den samme? |
|
|
Næ, hov, den går ikke. Analogien vil være sådan: Du har et vindue (vi behøver ikke at bruge hele rummet , hvor noget af lyset passerer ud. Vi antager, at det ikke reflekteres af noget udenfor. Nu placerer du en sort, totalabsorberende plade på ydersiden af vinduet. Er der nu nogen forskel?
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
soka skrev:
| Nu er det vel det kantreflekterede lys, der er hele problemet og ikke det lys, der evt. måtte komme ind udefra via en grønmalet kant (der i sig selv blokerer for udefrakommende lys). |
|
|
Netop. Derfor synes det heller ikke at give mening at komme grøn farve udenpå CDen.
Citér:
| En (for)tænkt analogi: Hvis jeg i et lukket rum uden vinduer og med sortmalede vægge, gulv og loft hænger en hvid 40w pære op, vil der alt andet lige absorberes mere lys, end hvis omgivelserne er spejlende. |
|
|
Næh, det vil være det samme. Hvor skulle lyset ellers blive af? Det bliver efterhånden absorberet af spejlene (der jo ikke spejler 100%).
Citér:
| Hvis jeg så bagefter beklæder samtlige overflader med et gennemsigtigt materiale, så at bemalingen nu med et snuptag er flyttet udenfor rummet, vil absorbtions-/reflektionseffekten vel være den samme? |
|
|
Næ, hov, den går ikke. Analogien vil være sådan: Du har et vindue (vi behøver ikke at bruge hele rummet , hvor noget af lyset passerer ud. Vi antager, at det ikke reflekteres af noget udenfor. Nu placerer du en sort, totalabsorberende plade på ydersiden af vinduet. Er der nu nogen forskel?
Mvh Hans |
|
|
Godtaget Hans  . Det lader ikke til en kantbemaling i sig selv er noget, der kan hindre reflektioner. En matslibning kan måske gøre jobbet...? Teorien om at kantspejlingen skulle kunne forstyrre aflæsningen eller tilføje ekstra fejl-bits virker ellers umiddelbart plausibel nok for mig. Men om det så på nogen måde er hørbart eller målbart...
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
donkeyshark skrev:
| Der er nu noget fantastisk over at få at vide, at noget, man selv tydeligt kan høre, ikke eksisterer. Sikken en evne at have: Nogle mennesker kan på afstand høre, at noget ingen virkning har - uden at have været til stede. |
|
|
Jeg kan flyve blot ved at baske med armene, og du kan ikke modbevise det, for du har ikke set det!
|
|
|
sig mig lige engang kole hvordan kan du tillade dig at kalde en med en anden mening end dig en klovn?
hvor gammel er du?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan argumentere for sig, synes jeg ikke der er nogen aldersgrænse for hvornår man må påvise andres fejltagelser. Kole påviser bare et paradoks, ud fra et eksempel.
Hvem det gør til en klovn, er så op til læseren at afgøre....
mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu skrev kole klovn til donkey men både det(klovn i hans indlæg) og koles indlæg er pist borte hmm,det var lige før mit,mon admin har været der?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Hej
Prøv at læse de 4 sider fra denne link:
http://stereophile.com/reference/590jitter/
Personligt synes jeg det er fint, hvis folk oplever en forbedring ved af tegne en grøn streg på CD'en, for det handler jo om at få en god oplevelse når man lytter til musik og føle sig godt tilpas. Om så ændringen sker i Cd-afspilleren eller det er oppe i ens hoved er jo ligegyldigt, hvis slutresultatet er en oplevelse at bedre lyd.
Mvh Flemming
|
|
|
I denne artikel, er konklusionen at de afprøvede cd-tweaks hverken afhjælper fejl (da der ikke er nogen at afhjælpe), og at det ikke reducerer jitter - men en forbedring, det er der helt klart. Når alle de rigtige data ankommer på de rigtige tidspunkter, da så er der ganske enkelt ikke nogen andre mulige kilder tilbage end placebo. Placebo er sjovt nok et punkt han ikke berører overhovedet. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|