| Forfatter |
|
Hjelm Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
...samme 'massegrav' som plasma og til dels LCD også vil kunne findes i indenfor nogle år, eftersom OLED og SED (og andre teknologier) fladskærme er lige om hjørnet. Disse har efter prototyperne at dømme, ikke de problemer plasma og lcd har kæmpet med og vil formodentligt være mere holdbare 'tidsmæssigt'. Spørgsmålet er så hvor dyre de bliver ift. plasma og lcd når de kommer i butikkerne...
Jeg ville også satse på CRT-tv pt. eller evt. projektor hvis forholdene er til det. 
Mvh Thomas
|
|
|
Selfølgelig vil OLED og SED blive dyrer i starten, men hvad kostede en 42" plasma for 2 år siden?  __________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min pointe er, at plasma og LCD er 'overgangs'-teknologier fra CRT til fladskærme - dvs fladskærme som ikke blot er supertynde men også væsentligt bedre mht billedkvaliteten end CRT (og altså plasma+LCD) og altså langtidsholdbare.
Plasma er for dyrt at producere - de eksemplarer som sælger rigtigt godt har kun 480 liniers opløsning (NTSC), ingen 'burn-in' beskyttelse m.m. Flere af de store tvproducenter har enten lukket, frasolgt eller nedprioriteret produktionen af plasma for at koncenterere sig om LCD og OLED/SED/LCOS.
LCD er ikke istand til at matche CRT eller plasma på billedkvaliteten - i mange tilfælde langtfra. Jeg tror ikke selv LCD bliver istand til at opnå en billedkvalitet der blot kan matche de nye teknologiers 'startposition' uanset pris - LCD er simpelthen bare ikke optimal til 'direct-view'. Men LCD vil beholde deres markedsandel væsentligt længere end plasma ikraft af prisen og opløsningen på de gængse skærme - 1280*720 (HD) og vil være et fint og forholdsvis billigt supplement til OLED m.fl. 
Butikkerne bugner med plasma og LCD fladskærme fordi de og producenterne godt ved, at man skal smede mens jernet er varmt. Om 2-3 år er plasma usælgeligt. 
Mvh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så diskuterer vi den gamle mølle igen.....
Hvornår kan man så købe???? LCD og Plasma er selvfølgelig overgangsteknologier. Men hvad med OLED/SED/LCOS. DU (Agent Cooper) kan vel ikke i april 2005 sige, at ikke også disse teknoligier er overgange til noget helt 5. og bedre.
Jeg mener kritikken af LCD-skærmene er vildt overdrevet i denne (og andre) tråde. Vi kan da godt blive enige om, at billedkvaliteten fra analogt halvdårligt antennesignal er skidt. Men hvor mange i denne tråd har set et ordentligt HD-klip fx. 720p på en bedre LCD-skærm. Så vil jeg nemlig påstå, at familien Danmarks elskede store klodsede lavopløste CRT-kasser med mangelfulde tilslutninger kan gå hjem og lægge sig (Nå nej, de kan ikke ligge ned, kun stå).
Men jo, om 5 år har vi en teknoligi der på alle områder slår både Plasma og LCD der er til at betale. Men hvem gider altid at vente. Om 8 år, har vi en teknoligi der på alle områder slår den teknoligi der findes om 5 år. Osv. osv.....
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Graa skrev:
|
Jeg mener kritikken af LCD-skærmene er vildt overdrevet i denne (og andre) tråde. Vi kan da godt blive enige om, at billedkvaliteten fra analogt halvdårligt antennesignal er skidt. Men hvor mange i denne tråd har set et ordentligt HD-klip fx. 720p på en bedre LCD-skærm. Så vil jeg nemlig påstå, at familien Danmarks elskede store klodsede lavopløste CRT-kasser med mangelfulde tilslutninger kan gå hjem og lægge sig (Nå nej, de kan ikke ligge ned, kun stå).
|
|
|
Hvor mange film findes der lige pt. i 720p? 
Snakker vi tv og dvd-skiver så er jeg(*) af den holdning, at et godt crt-tv er bedre end en lcd-skærm rent billedmæssigt.
(*) Jeg har endnu ikke læst en "proffessionel" anmeldelse der har hævdet andet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Graa skrev:
| Hvornår kan man så købe???? LCD og Plasma er selvfølgelig overgangsteknologier. Men hvad med OLED/SED/LCOS. DU (Agent Cooper) kan vel ikke i april 2005 sige, at ikke også disse teknoligier er overgange til noget helt 5. og bedre. |
|
|
Man kan sagtens købe plasma eller lcd nu, men man skal gøre sig klart at der er en risiko for, at man får trang til at opgradere indenfor få år. Folk som har haft mulighed for at se OLED skærme, siger at de er markant bedre end selv de allerbedste CRT og plasmaskærme. Desuden formodes de mht. opløsning at starte i 1280*720 og 1920*1080 (til tvbrug) og være designet fra bunden til HighDef og bl.a. derved være væsentligt mere langtidsholdbare.
Grunden til at vi ikke idag ser 32" og 42" OLED skærme i butikkerne men kun på messer/shows osv., er:
- tvproducenterne vil inkassere så meget som muligt på plasma og lcd skærme før de vil lancere de nye teknologier for forbrugerne. Hvis man kan tilrettelægge sin produktion/markedsføring således, at man kan få solgt ud af plasma-beholdning og hente max afkast hjem på det, samt lancere et nyt og bedre produkt så nogle kunder skal til at opgradere igen 2-3 år efter, så gør man da det. Det er et spørgsmål om timing...
Hvis de ville, kunne de sætte masseproduktionen af OLED skærme igang næsten med det samme, men det er ikke ligeså lønsomt som at lade en teknologi tjene sig ind x antal gange, før man lancerer en ny produktlinie. Det er historien om brint-/hybridbiler om igen...
OLED bruges faktisk allerede idag i stor målestok i mobiltlf, digitalkameraer m.m.
Men du har helt ret i, at en given teknologi altid vil blive afløst af noget 'bedre'. Her mener jeg så at OLED/SED får en længere glansperiode end plasma og LCD, men det vil tiden vise...
|
| Til top |
|
| |
Hjelm Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Grunden til at vi ikke idag ser 32" og 42" OLED skærme i butikkerne men kun på messer/shows osv., er:
- tvproducenterne vil inkassere så meget som muligt på plasma og lcd skærme før de vil lancere de nye teknologier for forbrugerne. Hvis man kan tilrettelægge sin produktion/markedsføring således, at man kan få solgt ud af plasma-beholdning og hente max afkast hjem på det, samt lancere et nyt og bedre produkt så nogle kunder skal til at opgradere igen 2-3 år efter, så gør man da det. Det er et spørgsmål om timing...
|
|
|
Hvorfor så blive ved med at lanchere nye modeller hele tiden?
En helt anden ting! Forklar lige mig en ting. Hvorfor står der på nogle fladskærme at de er "HD Ready", og derefter står der at de har en opløsning på 1024x768?? Det gir for mig ingen mening da HD Ready betyder at de kan gå så højt som 1920x1080...! Forklar lige alle kloge mennesker  __________________ If the world didn't suck, we would all fall off...?
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det ene bud på fremtiden være ligeså godt,som det andet.Et går på,at OLED i store skærmstørrelser ikke vil være kommerciel bæredygtig de første 5 år.Skal man så igennem en prisudvikling,som m plasma/LCD,så er de tidligst realistiske om 8-10 år !! Så er vi der igen: plasma eller LCD?.Nu synes jeg forøvrigt,at det Tyske magazin VIDEO hører til i den troværdige afdeling.De har testet (januar) 24 plasmaer(42")-og 4 får sehr gut.Sammenligner man prisen pr tomme på mit Pana fra 99 og et 50" Pioneer købt i Tyskl. - ja så er prisslippet alså ikke ret stort.Har man behovet her og nu : Køb Plasma.Enig-den er nok outdated før den er slidt op.....ligesom Pc´er og biler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjelm skrev:
| Hvorfor så blive ved med at lanchere nye modeller hele tiden?
En helt anden ting! Forklar lige mig en ting. Hvorfor står der på nogle fladskærme at de er "HD Ready", og derefter står der at de har en opløsning på 1024x768?? Det gir for mig ingen mening da HD Ready betyder at de kan gå så højt som 1920x1080...! Forklar lige alle kloge mennesker 
|
|
|
Der bliver selvfølgeligt lanceret nye modeller ligeså længe der er salg i plasma og LCD ude hos forbrugerne og i disse år boomer markedet for fladskærmstv. Men de store producenter bruger pt flere midler på udviklingen af 'fremtidige' teknologier end på plasma og LCD (og selvfølgeligt CRT).
HDReady -> jeg mener at et 'HDReady' tv skal kunne vise 720p og 1080i samt kunne modtage HD signalet i enten DVI eller HDMI med HDCP. Et 1024*768 tv skalerer 1280*720 signalet til sin native opløsning - om det er foreneligt med HD kravspecs, ved jeg ikke...
Efter hvad jeg har læst mig til, introduceres SED/FED i 2006/2007 i tv format (42" eller lign.) med 1280*720/1920*1080, >10.000:1 cr. Jeg kan ikke finde informationer om et evt. prisniveau - måske lidt mere end de rigtigt gode plasma idag (+$7-8.000)?
OLED forventes først introduceret med samme specs som SED/FED i 2008. OLED panelers problem pt er levetiden der 'kun' er på 5-10.000t med forventet 15-20.000t i 2010. Til deres fordel er de (væsentligt) billigere at producere end FED/SED når først fabrikkerne spytter dem ud i millioner, ligesom de også er billigere at producere end LCD og i særdeleshed plasma - det kan vise sig at blive deres største styrke om en 5 års tid.
OLEDs (som ikke har brug for backlighting) strømforbrug er ca. kun 10-15% af et plasma - det er heller ikke så tosset endda. 
Men det er rigtigt, at har man behov for at købe fladskærm her og nu, så nytter det ikke så meget at gruble over hvad der kommer om 3-5 år. 
|
| Til top |
|
| |