| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 April 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Mange såkaldte HighEnd højttalere lever IKKE op til den gamle HiFi-norm. Man behøver ikke gå længere end til HighFidelity's målinger for at konstatere hvor slemt det står til. En del af de nutidige rørforstærkere har også svært ved at leve op til den gamle norm |
|
|
Det er bare helt sandt! Jeg vil tro at f.eks. Linn Akurat og Eben Xentric ikke kan klare DIN normen
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIN-norm eller ej; så har vi fået langt bedre lyd siden den dag i 1975, hvor DIN-norm 45500 så dagens lys! Jeg har da gennem tiderne ejet flere produkter fra Philips med et nydeligt "Hifi"-mærke på. Ingen af disse apparater kunne reproducere lyd med en forvrængning på under 1%. Og så ikke et ord om frekvensomfang, taleforståelighed und maximaler schaltdrückpegel!
Hvor mange moderne højttalere kan spille "bare" 105-108dB/m med en forvrængning i bassen på under 1%?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
DIN-norm eller ej; så har vi fået langt bedre lyd siden den dag i 1975, hvor DIN-norm 45500 så dagens lys!
Har vi nu også det ?
Jeg har da gennem tiderne ejet flere produkter fra Philips med et nydeligt "Hifi"-mærke på. Ingen af disse apparater kunne reproducere lyd med en forvrængning på under 1%. Og så ikke et ord om frekvensomfang, taleforståelighed und maximaler schaltdrückpegel!
Hvor mange moderne højttalere kan spille "bare" 105-108dB/m med en forvrængning i bassen på under 1%?
INGEN |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mission 752 Freedom har en forvrængning på under 0,1% i diskantområdet og når 1,0% forvrængning i basområdet under 70hz ved et lydtryk på 105dB/m (108dB/m as a pair  ), så nogle højttalere kan altså godt!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Mission 752 Freedom har en forvrængning på under 0,1% i diskantområdet og når 1,0% forvrængning i basområdet under 70hz ved et lydtryk på 105dB/m (108dB/m as a pair ), så nogle højttalere kan altså godt! |
|
|
Det er jo også HC Andersen år i år
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det kan JBL´s højttalere også og flere med dem!
Meeen det er da nemmest, at rejse sig op og råbe "vRØVl, I er alle sammen fyldt med (beep)", så har man da givet sin mening til kende!!! (kloge-Åge )
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Og det kan JBL´s højttalere også og flere med dem!
Meeen det er da nemmest, at rejse sig op og råbe "vRØVl, I er alle sammen fyldt med (beep)", så har man da givet sin mening til kende!!! (kloge-Åge )
|
|
|
Du er godt nok sur hva'
Og du har selvfølgelig selv målt på alle de fabelagtige højttalere du sådan hælder ud af ærmet
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørte engang, at HIFI var et begreb man brugte til udstyr osv. hvor lyden lød naturtro... Det gør stort set alt udstyr nu om dage, men dengang i de gode gamle dage, der kunne lyden jo forvrænge så meget, at det ikke ligefrem lød som ved indspilningen ;-)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Hørte engang, at HIFI var et begreb man brugte til udstyr osv. hvor lyden lød naturtro... Det gør stort set alt udstyr nu om dage, men dengang i de gode gamle dage, der kunne lyden jo forvrænge så meget, at det ikke ligefrem lød som ved indspilningen ;-) |
|
|
Du må være meget ung og godtroende
|
| Til top |
|
| |
kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Hifi er når:
CD vejer min. 8 kg. Forstærker min. 20 kg. Forforstærker har ingen tonekontroller og vejer min. 5 kg. Højttalere vejer min. 50 kg. per stk. og står på specielle fødder Plov vejer min. 10 kg. og har tre armbaser.
Så er der vist ikke mere.
|
|
|
Ja efter det skulle mine audiostatic elektrostater ikke være hi-fi.
Det er vel også rigtigt for de er vel egentlig hi-end
Men ellers passer angivelserne vel meget godt. Men nogen definitio er det jo ikke.
Der skal man nok tilbage til 70'er tallene.
Idag er det nok nærmere et begreb. Vi lytter os frem 
__________________ Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
|
| Til top |
|
| |
Bostorm Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhmmm, er det ikke lidt som om at folk er begyndt at bruge en lidt kedelig stil i den måde de skriver til hinanden på?
Jeg havde da ikke troet at trådstarten ville skabe sådan en virak omkring begrebet Hifi.
Men et eller andet sted så synes jeg ligesom at vi er kommet lidt nærmere et resultat, der i mine ører lyder sådan her: Stort set alt nuværende grej kan med fin margin holde til eneste Hifi-norm DIN 45 500, med undtagelse af højttalere som godt selv idag kan ligge udenfor.
Er det ikke sådan nogenlunde hvad i andre også for denne tråds skriverier frem og tilbage til?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 17 April 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
micma18 skrev:
| Hørte engang, at HIFI var et begreb man brugte til udstyr osv. hvor lyden lød naturtro... Det gør stort set alt udstyr nu om dage, men dengang i de gode gamle dage, der kunne lyden jo forvrænge så meget, at det ikke ligefrem lød som ved indspilningen ;-) |
|
|
Du må være meget ung og godtroende
|
|
|
forstår ikke din pointe...?
men det siger jo også næsten sig selv, "high fidelity"
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Mission 752 Freedom har en forvrængning på under 0,1% i diskantområdet og når 1,0% forvrængning i basområdet under 70hz ved et lydtryk på 105dB/m (108dB/m as a pair ), så nogle højttalere kan altså godt! |
|
|
Når talen falder på højttalere og DIN 45500 så er standarden for højttalere (egentlig logisk nok) ikke så krævende som for forstærkere:
250Hz - 1kHz < 3% klirrfaktor
1KHz - 2 kHz < 3% klirrfaktor faldende til 1% jf. kurve i DIN45500
over 2KHz < 1% klirrfaktor
(Der må iht DIN 45500 være op til 3 "spikes" hvor højttalerens klirrfaktor overstiger ovennævnte specifikationer !!!)
Og så noget ret så interressant:
Impendansen skal i hele frekvensområdet være >80% af højttalerens nominelle impedans. Fx. skal en 8 Ohms højttaler udvise mindst 6,4 Ohms impedans i hele frekvensspekteret ! Dette krav modsvarer et krav i DIN45500, som kræver at en effektforstærker skal kunne drive en impedans på 80% af forstærkerens nominelle output impedans.
(I ovenstående er af typografiske årsager anvendt < og > hvor der rettelig burde stå "mindre end eller lig med" eller "større end eller lig med")
Iøvrigt siger DIN45500 max 0,7% forvrængning for effektforstærkere og 0,7% for forstærkere. De maksimale 1% gælder for integrerede forstærkere. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
F.Christians skrev:
|
|
Når talen falder på højttalere og DIN 45500 så er standarden for højttalere (egentlig logisk nok) ikke så krævende som for forstærkere:
250Hz - 1kHz < 3% klirrfaktor
1KHz - 2 kHz < 3% klirrfaktor faldende til 1% jf. kurve i DIN45500
over 2KHz < 1% klirrfaktor
(Der må iht DIN 45500 være op til 3 "spikes" hvor højttalerens klirrfaktor overstiger ovennævnte specifikationer !!!)
Og så noget ret så interressant:
Impendansen skal i hele frekvensområdet være >80% af højttalerens nominelle impedans. Fx. skal en 8 Ohms højttaler udvise mindst 6,4 Ohms impedans i hele frekvensspekteret ! Dette krav modsvarer et krav i DIN45500, som kræver at en effektforstærker skal kunne drive en impedans på 80% af forstærkerens nominelle output impedans.
(I ovenstående er af typografiske årsager anvendt < og > hvor der rettelig burde stå "mindre end eller lig med" eller "større end eller lig med")
Iøvrigt siger DIN45500 max 0,7% forvrængning for effektforstærkere og 0,7% for forstærkere. De maksimale 1% gælder for integrerede forstærkere.
|
|
|
Der må jo være en grund til at specifikationen for højttalere ikke berører basområdet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Der må jo være en grund til at specifikationen for højttalere ikke berører basområdet |
|
|
Yeps! Det er et støtte arangement, for ikke at SA skal falde uden for normen.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
|
Der må jo være en grund til at specifikationen for højttalere ikke berører basområdet
|
|
|
Yeps! Det er et støtte arangement, for ikke at SA skal falde uden for normen. |
|
|
Jamen jeg troede ikke SA overhovedet spillede BAS - så ingen BAS ingen forvrængning af bassen. ( sorry - jeg kunne ikke dy mig) __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen dog.... kan i underbygge jeres påstande om manglende bas med en måling, eller er det bare noget i slynger ud?
óg et lidt mere "objektivt" side spørgsmål:
er bas teknisk defineret? (her menes frekvens..)
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
jamen dog.... kan i underbygge jeres påstande om manglende bas med en måling, eller er det bare noget i slynger ud?
óg et lidt mere "objektivt" side spørgsmål:
er bas teknisk defineret? (her menes frekvens..)
|
|
|
Ja vi kan! Kig her www.hunecke.de Klik på rechenservice og så lautsprecher. Fjern så surround markeringen, slå op på sa, de har en måling på 1270. Intet niveau under 125 Hz. Det betyder totalt flad bund, men endnu værre betyder det også begrænset dynamik i det hele taget. Pusten er totalt gået fra sådan en, blot den forsøger med en Cello. Widthøft påstår noget andet, men han må have lidt af noget smertefuldt. Den frekvensgang er bare i skoven, læg i øvrigt mærke til, at han forsøger at pynte på den, ved at øge niveauet omkring de 125 Hz.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, jeg kan kun finde noget for 1270, den absolut mindste model af stander højttalere-.......
jeg har en måling der siger 40 hz på mine 1750 (og nej, det troede jeg ikke engang selv på).
bare for en sikkerheds skyld afspillede jeg testtoner, 50,40 og 30 hz.
underligt.... men det ser ud til at sa faktisk kan spille bas.... den er ikke kælder dyb, men den er der.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
hmm, jeg kan kun finde noget for 1270, den absolut mindste model af stander højttalere-.......
jeg har en måling der siger 40 hz på mine 1750 (og nej, det troede jeg ikke engang selv på).
bare for en sikkerheds skyld afspillede jeg testtoner, 50,40 og 30 hz.
underligt.... men det ser ud til at sa faktisk kan spille bas.... den er ikke kælder dyb, men den er der.... |
|
|
40Hz er meget dybt. Orgel toner er dog det der helt naturligt kræver tandudtrækninger. Massive attack kan også. Men hvis man kigger lidt på SA htérne, mærker eftergivenheden i membranophænget, vurderer volumen og refleksporten, så er 40 Hz umuligt på de små dåser. Det virker ikke, så simpelt er det. Naturlovene kan man sagtens overtræde uden at få en bøde, men ikke uden at få ballade med vorherre ham selv.
|
| Til top |
|
| |