Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand Diva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Nu mangler du bare lige et rigtigt møgsvin af en amp til at drive dem.
De behøver ikke forfærdelig megen effekt, jeg har i mange år kørt dem med mine Namit udgangstrin, som er på 2X70 watt, hvilket er helt fint.
Faktisk kan de også sagtens drives af udgangstrinnet i en 3020.
Men en rigtig effekt Børge med masser af muller fornægter sig ikke.
Min poweramp leger i hvert tilfælde med de højttalere, så man ikke forstår det er muligt.

Min H/K amp har følgende specs:

5 x 100 watts @ 8 ohms

20Hz – 20kHz, <0.03% THD, All Channels Driven

5 x 150 watts @ 4 ohms

20Hz – 20kHz, <0.03% THD, All Channels Driven

± 100 Amps per channel

Jeg er ikke verdensmester i dette, men den leverer da fornuftigt med strøm.

Belastningen fra Diva er meget jævn og samtidig er niveauet rimeligt. Ca 6 Ohm fra 100Hz og opefter giver gode arbejdsbetingelser for et udgangstrin.
Placeringsmæssigt kan du med dine nye Divaer anvende opstillinger, som man normalt ikke får succes med.
De kan nemlig stilles op, således at de står væsentligt længere fra hinanden end vanligt.
Hvis du har muligheden for det, så vil jeg anbefale dig at eksperimentere med stor afstand imellem dem. Perspektivet er intet mindre end fantastisk. Jeg har 2,5 meter imellem dem. Det giver mulighed for et perspektiv i helt realistisk størrelse. Specielt hvis du skulle være så heldig at eje f.eks. nogle af Denons "one point recordings". Da vil du kunne få en helt klar fornemmelse af orkestrets placering rundt om dirigenten. De bedre af dem har netop mikrofonparret stående/hængende lige over dirrigenten.
Sad lige i går og hørte Shumanns 2 symf. optaget i Wien af Denons optagehold, og her må man altså udbryde bravo, når de sluter af. Holy sh*t hvor er det flot optaget, man tvinges til at følge med, når dirrigenten (Inbal) svinger stokken, synger med, slår med pinden i bordet - han transpirerer virkeligt på den optagelse, og så er det altså fedt, når den er i fuld størrelse.
Nå men den "brede" placering giver altså mulighed for realistisk lydbillede, du skal dog naturligvis passe på, at du har rimelig symmetri omkring højttaleren og at du ikke maser den for tæt op ad ting, vægge etc.
Den bør ikke stå på et bart gulv og spille, der bør som minimum ligge tæpper foran den.
Tænk på, at en flervejs højttaler har afstand mellem enhederne, hvorfor reflektionerne fra specielt gulv og loft, ikke har korrekt fasemæssig sammenhæng enhederne imellem. Derfor bør en sådan reflektion dæmpes hvor den opstår. Tæpper er eneste løsning her.
Spikesene har jeg aldrig hørt virke på Diva, hvilket i øvrigt vidner om, at den er lynhurtig. Mener du, at der ikke skal bruges spikes? Sløve HTér foretrækkes ofte med spikes, fordi det sætter lidt fut i tingene, desværre ryger perspektivet oftest på den konto.
Afstanden fra HTén til lyttepladsen, må ikke være for lille, så integrerer enhederne ikke med hinanden, det er dog sjældent noget problem med Diva, her er Grand normalt sværere at stille op, den kræver afstand for at kunne spille homogent. Jeg sidder 3,8 meter væk.
år du har fået dem stillet rigtigt op og til/fra koblet på ordentlig maner, så skal de kvittere med en gengivelse, hvor du overhovedet ikke har fornemmelse af nogen direkte lyd fra højttaleren. Den skal spille som om der er to højttalere, der i samarbejde overtager dit lytterum. Det skal være som om væggen bag højttalerne forsvinder og åbner til en koncertsal - eller hvad det nu er optagelsen er foregået i - jeg foretrækker at henvise til en koncertsal, hvori der er brugt 2 mikrofonteknik a´la Denons one point recordings. I de bedste opstillinger jeg har hørt, da kan man faktisk gå ganske tæt på den ene højttaler, uden at fornemmelsen for, at bagvæggen akustisk set er væk forsvinder. det kalder man en flot powerresponse, men ok! så kræver det osse gejlet grej, men det kan altså lade sig gøre og akustikken i lytterummet er absolut én af de vigtigste faktorer.
I øvrigt er en glimrende test, at få fruen til at vimse lidt rundt frem og tilbage foran højttalerne - gerne i lette gevandter. Jo mindre du hører effekten af, at hun går hen foran en af højttalerne, jo bedre har du fået HTén integreret i dit lytterum. Det skal nærmest være sådan, at hun egentlig blot skygger for de instrumenter, der er placeret på det sted i perspektivet, hvor hun står, er det muligt, så begynder det altså også at være et herreset-up du har gang i. Men det er i hvert tilfælde ikke Diva der forhindrer, at det kan blive sådan.
Nå! men det her var såmænd bare ment som et hint om, hvad du egentlig kan gå efter med den HT. Don´t settle for less, selvom det kræver lidt inspiration og en masse transpiration, så vil du elske resultatet når det først er der.

Nå, der skal lyttes videre (Jennifer Warnes lige nu), så vender jeg frygteligt tilbage...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa LB!
Nul spikes!
Den der H/K clockradio går vel an til en begyndelse .
Du kan flytte højttalerne meget længere fra hinanden, prøv med 4 meter.
Du skal dog være opmærksom på, at så bliver elektronikkens frekvensgang udstillet uden bukser på.
Det store lydbillede tydeliggør evt. afvigelser, hvilket betyder, at det bliver meget nemt at høre, hvad der lige mangler.
Til gengæld er der bare dømt livagtighed ud over det sædvanlige.
Må jeg anbefale Sara K "closer than they appear" som en af de rigtig intime oplevelser.
Er du til Klassisk, så skynd dig at bestille Shumanns og Shostakovitch symfonier og Rachmaninovs klaverkoncerter på www.denonclassics.com før det bliver forbudt.
Skal du retfærdiggøre højtalerens pris overfor en hørehæmmet nabo, så scor lige dor-90117 , så får du det på plads med det samme.

Gute Vergnügung fra jordhulen i østjylland.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2005 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa LB! Hej Hr. Kubik!
Nul spikes! Hvad bruger du helt præcist? JAZZ-fusser oder was? Indtil videre har jeg sat dem på "filtdutter" så jeg kan rykke lidt rundt og "lege" lidt.
Den der H/K clockradio går vel an til en begyndelse . Jojo, jeg er skam glad for den. Det er en kæmpe forbedring ift. den recioever jeg kom fra. Jeg overvejer, at købe en lille effekt til mine bagkanaler og så bi-ampe H/K'en til Diva, da den har 5x100watt.
Du kan flytte højttalerne meget længere fra hinanden, prøv med 4 meter. Selvom min stue er ca. 50 kvm, så er den med skråvægge, trappeopgang osv. så de fysiske begrænsninger gør, at jeg må "nøjes" med 2,5 meter.
Du skal dog være opmærksom på, at så bliver elektronikkens frekvensgang udstillet uden bukser på. Hehe!
Det store lydbillede tydeliggør evt. afvigelser, hvilket betyder, at det bliver meget nemt at høre, hvad der lige mangler.
Til gengæld er der bare dømt livagtighed ud over det sædvanlige. "Liv" er et meget godt ord. Jeg har ledt efter ordet, der ikke kun sagde perspektiv og "hul igennem". Der er nemlig en helt speciel form for "let-flydenhed" eller "liv". Jeg kan slet ikke stoppe med at høre musik.
Må jeg anbefale Sara K "closer than they appear" som en af de rigtig intime oplevelser. Det må du i hvert fald. Den skal jeg da have købt!
Er du til Klassisk, så skynd dig at bestille Shumanns og Shostakovitch symfonier og Rachmaninovs klaverkoncerter på www.denonclassics.com før det bliver forbudt. Hehe, er ikke til klassisk, men det kunne jo være at man blev . Men jazz - aldrig!
Skal du retfærdiggøre højtalerens pris overfor en hørehæmmet nabo, så scor lige dor-90117 , så får du det på plads med det samme. Jeg bor heldigvis på landet. Min tætteste nabo har faktisk Dali Grand og han er faktisk hørehæmmet!! GRINER at du skriver det, ikke så sjovt for ham, men han har en meget seriøst system!

Gute Vergnügung fra jordhulen i østjylland. Danke sehr Hr. Doctor, fra bondelandet på Sydsjælland!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

LB!
Jeg vil tro filtdutterne er helt fine.
Jeg bruger nogle stykker gulvkork imellem ht og mit klinkegulv.
Gulvtæppet begynder umiddelbart foran htén, ligesom der lagt løse tæpper lige bag ved den.
Skråvægge kan godt være et akustisk problem, hvis de for tæt på speaker eller lytteposition.
En hørehæmmet hifi-nørd????
Har han også -12 i brillestyrke, så burde han da have en hjemmebiograf og blive urmager
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
LB!
Jeg vil tro filtdutterne er helt fine.
Jeg bruger nogle stykker gulvkork imellem ht og mit klinkegulv.
Gulvtæppet begynder umiddelbart foran htén, ligesom der lagt løse tæpper lige bag ved den. Det må jeg prøve.
Skråvægge kan godt være et akustisk problem, hvis de for tæt på speaker eller lytteposition. Speakers står 85 cm fra skunkvæggen og ca. 40 cm fra skråvæggen. Jeg sidder næsten midt i rummet.
En hørehæmmet hifi-nørd???? Ja, med høreapparat og det hele - lidt funny.
Har han også -12 i brillestyrke, så burde han da have en hjemmebiograf og blive urmager ingen briller og ganske rar gut

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg håber da det bliver et rart bekendtskab.
Du kan helt sikkert bygge videre på dit line-up i lang tid, uden at støde på begrænsninger i HTén.

Når du arrangerer opstillingen endeligt med den, så vær opmærksom på, at den er bygget ud fra grundfilosofien, at ægte 3D kommer sammen med fase og frekvensgang.
Derfor har den en fornem fase og frekvensgang.
Læg specielt mærke til dens evne til at gengive højde, men i øvrigt er hele det perspektiviske aspekt højt prioriteret i Diva.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

KvK, hvilke andre højttalere har du fundet acceptable og hvilke andre ser du som potentielle afløsere for dine Diva?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 April 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

KvK, hvilke andre højttalere har du fundet acceptable og hvilke andre ser du som potentielle afløsere for dine Diva?

Ud over Grand serien, ser jeg da kvaliteter i de billigere og dyrere serier også.
Grundlaget har været det samme, men ikke budgettet.
En MS4 tror jeg da ville underholde mig pænt en tid, men Megaline - hvis de ellers kunne være i mit lokale, ville da være ekstremt morsomme.
Men hvis Dali var væk i morgen, så tror jeg som udgangspunkt jeg ville lede efter htér med Danske enheder, men uden ringradiatoren.
Audio Data var måske et bud.
Jeg vil heller ikke 100% afvise enhver B&W, der burde kunne findes en rimelig højttaler i deres program.
Tact ser også spændende ud.
Jeg ville også studere JBL´s semiprofessionelle program måske.
Hvad med med Meadowlark?
Wisdom audio kunne være.
Jeg har kun hørt enkelte af dem, men det var dea i den retning jeg ville kigge.

Men nu taler du om afløser - hmm!
De skal da ikke afløses.
Nogen vil så måske sige, at der løber meget vand i åen hver dag. Men jeg må altså så tilføje: ja, men er det renere end det jeg allerede har?
Det er måske mere velsmagende og duftende, men vand skal nu engang hverken smage eller dufte, det skal bare være vådt.
Og her ser jeg egentlig Divaen som værende en ener - ikke perfekt - bevares, men en ret unik ht. som jeg ikke rigtig forventer nogen vil kaste sig ud i at matche eller overgå på dens hjemmebane. Dertil er markedet lidt for småt tror jeg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes