Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Den forsvundne Artikulat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 April 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Groove skrev:

Nyeste test af GammuT højttaleren siger ikke meget om lyden, bortset fra at bassen er bedre end SA1270/80. Men de har jo ingen bas!?  En højttaler i den prisklasse vil jeg også gerne se indvendig....men jeg er nok lidt mærkelig

Ingen bas..jeg vil heller sige ingen sjæl. Sjældent at grej i denne prisklasse helt formår at gå forbi ens forventninger. Ikke noget konkret at klage over - men bestemt heller ikke noget konkret at glæde sig over...bare kedelig.

Er det Gamut eller SA du synes mangler sjæl?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 15 April 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Men, der her drejer sig jo primært om overprisede produkter der med den ene eller anden historie påduttes køberne....

Den her diskussion handler vist om mere end dét - hvorvidt pågældende højttalere er pengene værd eller ej vil jeg slet ikke udtale mig om, jeg forsøgte bare at forholde mig til Kurt's udlægning af "kilden først" teorien - som ret beset var starten og dermed vel også hovedemnet for denne tråd... ?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 April 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Historisk har Linn altid holdt på kilden.Nu ser det ud til, at det er højttaleren.Man har vist et standpunkt til man tager et nyt.

Nu skal jeg jo ikke forsvare konkurrenterne mere end højst nødvendigt, men jeg synes altså det er en lidt grov udlægning af tingene. At Linn vælger at lave nogle dyre (gode?) højttalere, behøver vel ikke betyde at de mener at højttaleren pludselig er vigtigere. Det kan vel bare ganske enkelt betyde at de gerne ville lave en bedre højttaler end deres hidtil bedste, og den endte så med at koste en masse penge. Jeg er faktisk ret overbevist om at selv om Linn's holdning er "kilden først", så mener de på ingen måde at højttaleren ikke er vigtig. Det kan f.eks. sammenlignes med System Audio - som jo er udpræget fortaler for "højttaleren først". Selv om de mener højttaleren er vigtigst, så bruger de jo også kvalitetsudstyr - ofte for mange flere penge end højttalerne selv - til at gengive musikken, når højttaleren skal vises frem. Det er vel også vigtigt her, at man netop IKKE gør tingene op i kroner og øre - dét at man definerer at f.eks. højttaleren er vigtigst, betyder jo ikke at den nødvendigvist skal koste X % af den samlede pris - det betyder at man skal bruge de penge der er nødvendigt for at det er godt nok. Tingene skal ikke nødvendigvis koste det samme for at passe sammen - hvem er det der har bestemt at for at en CD og en forstærker passer sammen, så skal de koste det samme? Det er vist mere markedskræfter end egentlig ydelse. HVIS (jeg ved det ikke, så jeg siger "hvis") en CD-afspiller med lydkvalitet X koster det halve af en forstærker med lydkvalitet X, hvorfor skal man så partout bruge den samme pose penge på de to apparater?

Det jeg prøver at sige er: At man mener en given komponent i anlægget er vigtigst at have i orden behøver ikke betyde at den skal være dyrest - det er jo ikke sikkert den _behøver_ være dyr for at være "i orden". Jeg har ikke selv noget endegyldigt svar på hvad der er vigtigst - jeg hælder mest til at tage udgangspunkt i højttaleren, men jeg kan godt følge argumenter om det modsatte. Jeg vil prøve at redegøre for de to synspunkter, ud fra et neutralt synspunkt - måske kan det hjælpe til bedre forståelse for "modstanderen":

"Kilden først". Simpelt - hvis du først har ødelagt signalet, kan du ikke genskabe det. Derfor hjælper det ikke at have gode komponenter længere henne i kæden, hvis lyden er ødelagt i starten af kæden. Det betyder vel at mærke IKKE at de senere led har mindre indflydelse på lyden, eller at man kan spare på disse for at få råd til bedre led tidligere i kæden. Det behøver heller ikke betyde at det er første led der skal være dyrest. Humlen er, at man har en given kilde, f.eks. en CD, og denne skal gengives så varsomt som muligt. Det sker f.eks. ved at man har en CD-afspiller, et signalkabel, en forstærker, et højttalerkabel og et sæt højttalere. For at gengive materialet uden unødig forringelse, må man tage ét skridt ad gangen: Først sørge for at CD-afspilleren er "god nok", dernæst at signalkablet er "godt nok", dernæst forstærkeren, højttalerkablet og til sidst højttalerne. Dermed sikrer man sig at hvert led har et "godt nok" signal at arbejde med, og dermed kan slutresultatet være "godt nok". Men som nævnt, det kan godt betyde at højttalerne er den dyreste komponent, og den der påvirker lyden _mest_.

"Højttalerne først". For at svare lidt på ovenstående: Højttaleren ER indiskutabelt (hvis vi ser bort fra rummet) den komponent der potentielt kan påvirke lyden mest. Ingen anden komponent kan i samme grad tilføre ændringer i frekvensgang, forvrængning osv. som højttaleren. Det er derfor også højttaleren der i suveræn grad afgør selve spillestilen af anlægget - er det en lille reolhøjttaler med en 5" bas, eller er det et sæt store rock-højttalere med to 18-tommere. Man bør derfor sørge for at den komponent der rent faktisk flytter den luft der rammer øret, gør dette "godt nok". Næste projekt er så at sørge for at anlægget passer til denne højttaler - f.eks. at forstærkeren skal være kraftig nok, at CD-afspilleren ikke tilfører hidsighed som forværres af en hidsig højttaler osv. I forhold til højttalerens potentielle forringelser er dette småjusteringer - det vil altid være at foretrække at bruge forstærkeren til at fintune højttalerens lyd, frem for at forsøge at bruge højttaleren til at fintune forstærkerens lyd.

Personligt er jeg radikal - jeg mener der er sandheder i begge dele, men at ingen af delene bør bruges i blinde - det drejer sig om en fornuftig balance i tingene. Man skal huske at have overblikket med, så man ikke overdriver fokuseringen på én komponent. I tilfældet "kilden først" f.eks. ved at bruge så mange penge på at få CD og forstærker til at blive "godt nok", at man ikke har råd til at gøre højttalerne "gode nok". Så kan slutresultatet faktisk blive ringere end hvis man havde gået et enkelt trin ned på cd og forstærker - selv om det i første omgang betyder forringelse, så opvejes det af en mindre forringelse et andet sted. Har man ubegrænsede midler, er "kilden først" dog en meget god idé. Omvendt, med "højttalerne først" kan du komme i nøjagtigt samme situation, hvis du bruger for mange penge på højttalerne kan du ende med ikke at have råd til en ordentlig CD, og så får du ikke fuld udnyttelse af højttaleren.

Dét mål JEG synes man bør gå efter er netop at have overblikket til at vurdere kæden som helhed frem for at starte i den ene ende. Begge synspunkter er rigtige - du kan ikke forbedre noget der er ødelagt i starten, men omvendt er det det sidste led der i praksis påvirker lyden mest. På grund af disse to modstridende ting, så er man tvunget til at kigge på hele kæden ovenfra, og vurdere hvordan sammensætningen skal være for at kæden hænger sammen. Det vigtigste i denne forbindelse er som sagt at indse, at hvis man er tilfreds med en CD-afspiller til 5000,-, så betyder det ikke at man er tilfreds med en forstærker til 5000,-, eller en højttaler til 5000,-.

Hælløj Otto,

Store herfra, da det er rart at se en tilkendegivelse barberet for "politiske korrektheder".

Dog vil jeg til enhver tid tillade mig at udfordre de omtalte Linn-olie speakers til en fair duel.

Jeg er nemlig ret sikker på, at de hurtigt vil fremstå med både hår og skæg i postkassen, hvis de bliver stillet over for de mest basale krav til high end gengivelse.

Nu er begrebet "high end" desværre efterhånden ved at fremstå som en overbarberet ged, der oven i købet også lugter grimt.

Men der findes heldigvis stadig HT'er til en brøkdel af prisen på Linn-olie, der kan gøre livet ganske wammelt for de fleste HT'er. Og det er jo i sig selv på kanten af en velsignelse

Med andre ord: En kæde er ikke stærkere, end det svageste led - og dette gælder ALLE komponenter i et hi-fi anlæg, såvel CD afspiller som forstærker(e) og kabler.

Med bravohilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 16 April 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Martin_Kbh skrev:
Groove skrev:

Nyeste test af GammuT højttaleren siger ikke meget om lyden, bortset fra at bassen er bedre end SA1270/80. Men de har jo ingen bas!?  En højttaler i den prisklasse vil jeg også gerne se indvendig....men jeg er nok lidt mærkelig

Ingen bas..jeg vil heller sige ingen sjæl. Sjældent at grej i denne prisklasse helt formår at gå forbi ens forventninger. Ikke noget konkret at klage over - men bestemt heller ikke noget konkret at glæde sig over...bare kedelig.

Er det Gamut eller SA du synes mangler sjæl?

Jeg må tilstå at jeg ikke er imponeret over Gamut's evner på højttalerfronten. Måske var forventningerne bare skruet op??? Er ikke selv med på SA  - men der er tydeligvis mange herinde som er rigtigt glade for SA.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 16 April 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Dog vil jeg til enhver tid tillade mig at udfordre de omtalte Linn-olie speakers til en fair duel.

Jeg er nemlig ret sikker på, at de hurtigt vil fremstå med både hår og skæg i postkassen, hvis de bliver stillet over for de mest basale krav til high end gengivelse.

Det kan jeg jo ikke benægte, min pointe var netop at Linn's filosofi (som, uafhængigt af deres produkter, jo godt kan være rigtig, eller i hvert fald indeholde noget rigtigt) oftest drukner netop i meninger/fordomme om selve produkterne.

Ghammel & Suhr skrev:
Med andre ord: En kæde er ikke stærkere, end det svageste led - og dette gælder ALLE komponenter i et hi-fi anlæg, såvel CD afspiller som forstærker(e) og kabler.

Det tror jeg ikke der er nogen der vil modsige. Dér hvor diskussionen starter er hvordan man skal _opbygge_ kæden. Skal man starte i den ene ende et led ad gangen (og i givet fald hvilken ende), eller skal man kigge på hele kæden ovenfra. Og min vigtigste pointe: skal der nødvendigvis lægges samme vægt, for slet ikke at tale om samme pose penge, på hvert enkelt led?

I et af mine som regel håbløse forsøg på at billedliggøre min pointe: Hvis du antager at den perfekte gengivelse (hvad den så end defineres som) er 100%, og du ønsker at opnå en gengivelse på 90% - så skal hvert led have en kvalitet på minimum 90%. Men lad os så antage at når vi kigger på produkter af rimelig kvalitet, så har de kvalitetsudsving der hedder højttalere: 5-100%, forstærker: 50-100%, CD 50-100%, kabler: 85-100% (tal grebet ud i luften). Det store spørgsmål er så - hvor mange penge skal der lægges på hvert led for at nå de 85%? Det er jo ikke sikkert der er tale om en lineær kurve mellem kvalitetsforbedring og pris - så hvor du måske skal lægge 50.000,- for en forstærker på 90%, så koster en CD på 90% måske kun 20.000,- - eller omvendt. Og selv om den billigste højttaler på markedet er ekstremt ringe, så stiger kurven måske så stejlt i starten, at du meget hurtigt når op på de 90%, og at dette betyder at højttaleren ikke nødvendigvis skal være så stjernedyr, blot fordi udsvingene her er størst. Og måske omvendt med kabler, du er meget tæt på målet selv med de kabler der ligger i kassen - men derfor kan der godt være et temmeligt stort prismæssigt skridt for at nå de 90%.

Ved ikke om det giver mening for andre end mig selv...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Spørgsmålet om kilde eller HT er egentlig ikke oprindeligt fremsat af mig.
Jeg mener det var 3DX i tråden "Linn indser", men tråden forsvandt af uransagelige årsager.
Jeg tillod mig blot at gentage.
Resten af debatten går jo vidt omkring, man kan jo selv følge med her i tråden.

Min pointe med at deltage overhovedet, er begrundet i, at man ofte fra 2 engelske mærker hører ganske vilde påstande om, at nu har man fundet den ene vises sten, og nu den hører til de endnu mere vise.

Erfarne folk behøver kun kaste et kort blik på deres produkter, for at se at det er bluf så det basker.
LP12 er et eksempel, som næsten er slidt op.
Der drages nu andre frem, som det forsøges at gøre til arvtagere.
Priserne er så et middel til, at holde sagerne i kog og indfange nye købere, som har prisskiltet og et rapt design som højt prioriterede egenskaber.

Linn er såmænd endda kun en blandt flere, beklager folks, men Naim kan ikke gemmes i skyggen længere. Det er nok også noget af den mest besynderlige lyd, man finder på markedet.
Et rendyrket Naim line-up performer helt klart med forvrængning på den gale side af 10%. Og kunderne elsker det.

Der er intet galt i at holde af den slags, men om kilden eller højttaleren i den sammenhæng bidrager med skratteriet er helt ligegyldigt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Sendt: 16 April 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Læste en test i Norske Fidelity af en Linn Akurate stander model. Panelet var skuffede og den tabte til de øvrige selv om kun JM-utopia micro var lidt dyrere (og klar vinder).

Da de fortalte importøren om sagen spurgte han: Har i ikke puttet bobleskum i hulrummet i standeren? Åh nej, så virker den jo ikke! Efter denne detailje kom der bedre lyd fra speakeren, men redaktionen skulle lukke.....det stinker lidt af snyd...Hvis det er essentielt med bobleskum, hvorfor så ikke levere med dette??

Minder lidt om LP12....er den ikke justert i denne uge?? Så.....

har den ikke Schumann opgraderingen?? Så.....

Har du ikke komplet Linn set-up?????? Så.......

Har du ikke Igor på væggen synlig imellem højttalerne? Så.....

Har du ikke de seneste productstories updates? Så.....

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 April 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Halløjsa!

Spørgsmålet om kilde eller HT er egentlig ikke oprindeligt fremsat af mig.
Jeg mener det var 3DX i tråden "Linn indser", men tråden forsvandt af uransagelige årsager.
Jeg tillod mig blot at gentage.
Resten af debatten går jo vidt omkring, man kan jo selv følge med her i tråden.

Min pointe med at deltage overhovedet, er begrundet i, at man ofte fra 2 engelske mærker hører ganske vilde påstande om, at nu har man fundet den ene vises sten, og nu den hører til de endnu mere vise.

Erfarne folk behøver kun kaste et kort blik på deres produkter, for at se at det er bluf så det basker.
LP12 er et eksempel, som næsten er slidt op.
Der drages nu andre frem, som det forsøges at gøre til arvtagere.
Priserne er så et middel til, at holde sagerne i kog og indfange nye købere, som har prisskiltet og et rapt design som højt prioriterede egenskaber.

Linn er såmænd endda kun en blandt flere, beklager folks, men Naim kan ikke gemmes i skyggen længere. Det er nok også noget af den mest besynderlige lyd, man finder på markedet.
Et rendyrket Naim line-up performer helt klart med forvrængning på den gale side af 10%. Og kunderne elsker det.

Der er intet galt i at holde af den slags, men om kilden eller højttaleren i den sammenhæng bidrager med skratteriet er helt ligegyldigt.

Den oprindelige okulte combo (model swinging anmelder-London ca. 1975) bestod af LP12 med Grace 707 og supex. Naim for- og 250 effekt og et sæt Dalquist DQ10. Jeg hørte ovenstående i London og fik lov til (englænderne var i gamle dage høflige over for danske turister) at bytte forstærkersættet ud med et sæt fra Bryston (hvad de havde) og dét hjalp - alle åndede lettet op, selv personalet.

Med brummende hilsen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 April 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Mon ikke filisofien er den, at efter en uendelig lang og kedelig produkt historie, lyder musik selv på Linn som en befrielse?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Er der ikke flere der har lyd-report fra den Linn seance?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Groove skrev:

Er du rigtig klog Groove,Skruer du enhederne ud er den ødelagt. Enhederne er sandsynligvis skruet fast med et så præcist moment, at det kun er producenten der kan udføre det kunststykke.Og hvorfor kikke ind i den, filteret er state of the art, siger producenten .

MVH

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Groove skrev:

Lige nøjagtig den beskrivelse kunne jo være en meget positiv beskrivelse af en højttaler?

Hvad ligger du i begrebet sjæl, jeg kunne jo mistænke en form for egenlyd?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Martin_Kbh skrev:
Groove skrev:

Lige nøjagtig den beskrivelse kunne jo være en meget positiv beskrivelse af en højttaler?

Hvad ligger du i begrebet sjæl, jeg kunne jo mistænke en form for egenlyd?

Jeg synes du har afskærpet din signatur en kende, hvad har du læst, som fik dig til at skifte mening?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg synes du har afskærpet din signatur en kende, hvad har du læst, som fik dig til at skifte mening?

Jeg har valgt en mere nuanceret signatur, da den bedre afspejler de enkelte skribenters forskellige stil

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jeg har valgt en mere nuanceret signatur, da den bedre afspejler de enkelte skribenters forskellige stil

Er du selv blevet anmelder hos HF?Wink

PederM
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 13 April 2005
Sendt: 22 April 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Prisen på Gammut stander højttaleren virker lidt pebret sammenlignet med SA2K, det er jo ca. dobbelt op.

Og når du så laver den til en gulvmodel med en ekstra bas, dobler de prisen igen....uha...

Til top Vis PederM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PederM

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Groove skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Er du selv blevet anmelder hos HF?Wink

, tja.....arbejder på det...men mine udtalelser er endnu alt for konkrete

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

, tja.....arbejder på det...men mine udtalelser er endnu alt for konkrete

Synes nok jeg kunne fornemme det!

Du bør derfor vide, at der kun findes 2 konklusioner:

• Det er utroligt godt til prisen
  • Hvordan skulle man kunne leve uden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes