Emne: selvbyg BW 801 nautilus ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja B&W enheder koster en bondegård, en enkels 12 " bas til 801 S 3 Matrix står i 6000.- Kroner og det mener jeg er at p***e på ejerne af deres ht´ere og det er egentlig nok til at undgå mærket , mener jeg. Trods det har jeg dem stadig og måske ligger der brugt efterhånden rundt omkring.
Men det lyder som et flot projekt som jeg vil følge nøje når der også kommer billeder på. __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv spekuleret lidt over at lave et mellemtone hovede af keramik(!) 
At få drejet et hovede magen til B&W`s i ler og få det glaseret sort højglans og få det brændt. ( materiale tykkelsen skal nok være nogle cm. mindst! og det skal nok brændes ganske hårdt!.. noget der nærmer sig det man kalder stentøj, ala, rør, askebægere, mursten, tegl, og den type ting som man har set lavet på den måde..)
Der skal så være lavet til så der i fronten bliver plads i åbningen til en 22 mm. MDF. plade med hul til mellemtonen, og som denne skrues fast i! denne limes ganske enkelt fast til kabinettet..
Bag til skal det munde ud i en mindre åbning der skal fungere som en akustisk ventil..
Bagefter skal der smeltes bitumen der "hældes" ind eller rettere smøres på i et tykt lag på indersiden for at tage resonanser, ( da en keramik "krukke" er ret resonant ) så`n godt 10 mm. bitumen smurt / lagt på indersiden skulle kompencere fint for dette foruden nogle MDG afstivere der er skåret til så de passer internt i kabinettet ( "krukken") altså runde MDF "ringe" med hul i modten.. nogle stykker af disse skulle afstive hele konstruktionen ganske fornuftigt.
På denne måde skulle man kunne konstruere et "dråbe" formet mellemtone hovede..
Det samme kan man i mindre scale lave til diskanten der jo ikke kræver nogen særlig volumen men kun en dråbeform med en kanal ud bagtil ligesom på B&W. denne skal anvendes til når diskanten får fjernet bagkameret.
Man laver så på toppen af mid. kabinettet en flade med en hulning hvor diskant "dråben" skal ligge..
Det er ikke 100% som B&W. men noget lignende bare anderledes, andre materialer og lidt andre afstivning / enheds montering mm..... men den akustiske udformning ( "dråben") har man..
Skal bare have fat i en keramiker da mine ler dreje evner ikke rækker særligt langt...
Hvor godt det er eller vil blive mm. skal jeg ikke kunne sige.. det kan kun et forsøg, samt målinger vise.. ( man skal nok også behandle mellemtone kabinettet varsomt!!.. surt at have en højtaler der går "skår" i! 
Økonomien skulle dog kunne holdes på et fornuftigt plan.. en stabel ler af god kvalitet koster ikke all verden!.. så det er op til hvad man skal give for at få det lavet og brændt mm...????
For min del... så får det blive lidt ud i fremtiden, da jeg pt. ik lige har hverken økonomi eller tid til de store højtaler eksperimenter.. 
Men ok! nu er ideen givet vidre til de der må være friske!??...
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en mulighed kunne være at save en masse ringe i forskellige
størrelse, som så i grove træk danner formen. Herefter er det blot lidt
udfylding med spartelmasse og slibning.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som moderator burde du nok selv hidse dig lidt ned!! Det er ikke særlig smart, at man i det ene øjeblik skal lege den udøvende magt, og forsøge at nedtone diskussioner, og så i det andet øjeblik selv deltager i dem. (Lad nu være med at tage det ilde op, og true mig med advarsler osv.... Tag det som en mand, og se kritikken i øjnene!)
Du burde stille dig selv dette spørgsmål: Vil jeg være moderator, eller vil jeg være bruger???
Vi kender jo alle historien, om ræven der skal vogte høns... Pas på det ikke går i den retning!!
Ronin skrev:
|
Hids dig nu lidt ned - jeg er ikke ude på at tage modet fra nogen. Men det er et faktum - der er ønsker i projektet som ikke kan lade sig gøre, specielt når snakken går på mellemtone-hovedet. Det er så logisk at det skriger ind i himlen - det er ikke alt der kan kopieres, og der er så meget hemmelighedskræmmeri i sådan nogle ting at opgaven hurtigt bliver uoverskuelig.
Jeg synes skam at projektet er en fed ide, men som med alt andet, er det i dette land ikke ulovligt at være skeptisk og ej heller at komme med sine egne meninger, og hvis jeg ikke skriver det, kommer der med al sandsynlighed en anden og skriver det istedet.
Så længe det ikke er med de samme enheder osv. bliver det aldrig noget der minder om B&W´en (som jeg læser det, er det hensigten), men til gengæld kunne det ende ud med en højttaler der designmæssigt minder lidt om dem, men som måske spiller nøjagtigt som konstruktøren altid har ønsket sig, og så er hans mål jo nået.
Det bliver som sagt spændende at se udgangspunktet....
Om B&W så skriger osv. eller ikke kan spille bass er en individuel smagssag, så den lader vi bare ligge. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da "bare" ta og lime nogle MDF-plader sammen til en massiv klods og derefter dreje dråben ud af klodsen....
Min gamle farfar har drejet lysestager i limet træ og det holdt fint...(altså limningen) og så faktisk helt godt ud.
__________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Som moderator burde du nok selv hidse dig lidt ned!! Det er ikke særlig smart, at man i det ene øjeblik skal lege den udøvende magt, og forsøge at nedtone diskussioner, og så i det andet øjeblik selv deltager i dem. (Lad nu være med at tage det ilde op, og true mig med advarsler osv.... Tag det som en mand, og se kritikken i øjnene!)
Du burde stille dig selv dette spørgsmål: Vil jeg være moderator, eller vil jeg være bruger???
Vi kender jo alle historien, om ræven der skal vogte høns... Pas på det ikke går i den retning!!
Ronin skrev:
|
Hids dig nu lidt ned - jeg er ikke ude på at tage modet fra nogen. Men det er et faktum - der er ønsker i projektet som ikke kan lade sig gøre, specielt når snakken går på mellemtone-hovedet. Det er så logisk at det skriger ind i himlen - det er ikke alt der kan kopieres, og der er så meget hemmelighedskræmmeri i sådan nogle ting at opgaven hurtigt bliver uoverskuelig.
Jeg synes skam at projektet er en fed ide, men som med alt andet, er det i dette land ikke ulovligt at være skeptisk og ej heller at komme med sine egne meninger, og hvis jeg ikke skriver det, kommer der med al sandsynlighed en anden og skriver det istedet.
Så længe det ikke er med de samme enheder osv. bliver det aldrig noget der minder om B&W´en (som jeg læser det, er det hensigten), men til gengæld kunne det ende ud med en højttaler der designmæssigt minder lidt om dem, men som måske spiller nøjagtigt som konstruktøren altid har ønsket sig, og så er hans mål jo nået.
Det bliver som sagt spændende at se udgangspunktet....
Om B&W så skriger osv. eller ikke kan spille bass er en individuel smagssag, så den lader vi bare ligge.
|
|
|
|
|
|
Jeg kan ikke hidse mig ned, når jeg ikke er ophidset 
Der vil altid være nogle der kan læse tingene negativt, og min pointe var absolut ikke negativ - det er en herlig oplevelse at opleve et selvbyg-projekt der er gået godt, og hvis det samtidig er noget der ikke har kostet knaster giver det samtidig stof til eftertanke.
Jeg skal ikke gøre op med noget som helst - jeg er både moderator og bruger. Og det betyder at jeg stadig har mine egne meninger - at det skrevne så af nogle tolkes som vrissent, nedgørende, surt og hvad ved jeg, må absolut stå for deres egen regning - når nu det kommer fra en på den stygge, slemme og fæle redaktion, er det jo bare en naturlig konsekvens at man både er sur og et dumt svin - så netop dine kommentarer overrasker mig slet ikke. Hvis det skrevne kaldes at være sur, så vil jeg da nødigt høre hvad det kaldes når folk for alvor er sure.
Jeg bifalder endda projektet - alle diy-projekter med "nosser i" er da spændende. At jeg nedtoner forventningerne til at kunne inddrage en B&W-impliceret medarbejder er der da bestemt ikke noget galt i - der er så meget hemmelighedskræmmeri om deres projekter at det ville være forkert at satse på en af deres folk i arbejdet! At satse på at få assistance fra f.eks. Miju kunne måske være endnu bedre når man ser på alt det han har eksperimenteret med - bare læs ideerne til at lave et mellemtonehoved i stil med B&W´s - de driftige kommer hurtigt med gode ideer og det er der det for alvor bliver spændende.
Hvad med evt. at lave bass-delen aktiv med f.eks. ICEpower? Det er et alternativt skridt i forhold til B&W´en men det kunne give nogle andre løsninger på bass-systemet!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Endnu en mulighed kunne være at save en masse ringe i forskellige størrelse, som så i grove træk danner formen. Herefter er det blot lidt udfylding med spartelmasse og slibning. |
|
|
Evt. kunne man lave en støbeform med f.eks. silicone-overflade. Det tager lidt tid at lave formen, men er den vellykket kan der jo laves en del hoveder ud af det. Selve udgangspunktet til formen kan jo laves med mange forskellige materialer!
Selve basen til hovedet burde nok ikke kun baseres på keramik, men måske nærmere på et blandingsmateriale lidt i stil med det Sony bruger i deres G-chassis, dvs. en slags keramik/polyester blanding som er knap så skrøbelig og som også har gode vibrationsdæmpende egenskaber. Selve blandingen kan så vidt vides godt købes, men koster naturligvis lidt mere end keramikken i sig selv. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
saxtorph skrev:
| Sendt: 14 April 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret |
|
|
ja jeg er gået i gang og det går framad 1ste kabinet er snart færdigt jeg har købt finerplader som jeg har bukket rundt forpladen er en 22 mm mdf plade jeg har så skruet finerpladen fast på hver side af forpladen derefter stilte jeg buen på et stykke pap skar buen ud så havde jeg en skabelon nu har jeg skåret alle plader til indeni jeg har limet bunden fast og nu skal der bygges Afstivninger jeg borer ca 6 rimelig store huller i pladerne og sætter dem i spænd og selfølgelig limer dem fast jeg vil bruge skum til vinduer til og lave skråningen på toppladen på baskabinettet og så ligge læder ( sort ) over det så skal der slibes PS,,,,, der skal ca bruges 6 0,4 mm østenfiner det giver 2cm meget stift kabinet
de enheder jeg vil bruge er SEAS exell 6,5 mell/ diskant bassen er en af verdens bedste diskanten er til et 11 tal HJÆLP,,,,,,,, hvad har de lavet mellemtone kammeret af det ligner plasticpadding eller gips glasfiber ja er der en der arbejder på firmaet som laver dem JEG ved de bliver samlet i danmark BILLEDER VIL KOMME mangler også et par 15" basser men det skal nok komme ps, tror sku jeg sender et par til BW når jeg er færdig moske ansætter de mig he he hehe
|
|
|
Hatten af for dit projekt
Hvad med 2 mindre basser i stedet for én stor - ligesom 802? Jeg er bare modstander af store "tunge/langsomme" basser 
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 15 April 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
saxtorph Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW JEG HAR IKKE SET SÅ HEFTIG DEBAT I LANG TID
jeg er 38 år og startede med at tage mine enheder ud af min tranportable båndoptager (julegave fra far og mor ) ja de blev skide sure byggede dem ind i et par kasser træ fik jeg fra en kaseret reol he he brugte søm de havde ingen bundplade ikke træ nok men de var på ca 80 liter og enheden var ca en 4" pludselig spillede min transportable sku dobbelt så godt med de samme enheder el ledning fra en gammel støvsuger blev brugt som ledninger men min transportable var ikke transportabel mere men hold kæft den spillede godt MIN start på højttalere byg jeg var 10 år siden har jeg bygget de første 30 højttalere sæt MINDST man kan ikke komme udenom at afstivning i overflod giver fast bas stram og INGEN kasselyd buede kanter giver ingen stående bølger at bygge bas mellemtone diskant i hver sit kabinet er genialt ingen tvivl om at nautilusen 801
er smuk at se på , virker efter hensigten ingen enheder har kontakt med hinanden og jeg har før bygget den gamle 801 matrix med total afstivning i baskabinet og DET VIRKER alle mine hifi nørder og ja de er rigtige nørder savde de aldrig havde hørt noget ligende WOW enheder bas: 12" richard allen
melltone 13 M fra scan speak diskanten : ? mener det var en diskant fra castle trent en underlig stof enhed WOW de ku spille jeg har talt med dat (dansk audio teknik ) hvor mine enheder er købt seas exell bas/mell og diskant og de vil gerne hjælpe mig med delefilter Men jeg VIL SELV for jeg svæver mest for 6 db filter lyder bare skide godt jeg er typen der mener at jo flere komponenter i lyd vejen er et minus ligemeget hvor gode de så end er slører de lyden så den tid den glæde jeg er ved og bore ca 70 huller i de plader jeg har KNOKLET med og få lige store ses og tak for en masse indlæg PS undskyld min roman ses venner / kritik er bare lækkert nu skal jeg arbejde dobbelt så hurtigt så inviterer jeg jer hjem til mig når jeg er færdig bor i hvidovre (sjælland )
ses og endnu en gang tak for opmærksomheden
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
Hatten af for dit projekt 
Hvad med 2 mindre basser i stedet for én stor - ligesom 802? Jeg er bare modstander af store "tunge/langsomme" basser 
|
|
|
det hedder ikke for stor enhed, det hedder for lille/langsom forstærker 
ideen med en (forbedret?) klon er ganske fin, jeg mener at du ved at bruge lidt andre enheder, optimeret til dit kabinet kan få en højttaler der ligner, men spiller bedre.
en modifikations B&W?
jeg glæder mig til billeder, især af arbejdstegninger osv. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
saxtorph Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mit gamle projekt som skal lade livet til fordel for et par nautilus 801 KLON COPI ØØØØ ja hvad man kan kalde det
|
| Til top |
|
| |
Wayne Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal uploade det på en side. F.eks. http://www.upit.dk
Så kan du trykke på ikonet "Add image" og indsætte adressen til hvor
billederne ligger. Det er en god ide at kopiere adressen når du
alligevel er inde på den side billederne er uploadet på.
|
| Til top |
|
| |
saxtorph Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS tak for hjælpen med billedet
|
| Til top |
|
| |
bamse Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Har selv spekuleret lidt over at lave et mellemtone hovede af keramik(!) 
At få drejet et hovede magen til B&W`s i ler og få det glaseret sort højglans og få det brændt. ( materiale tykkelsen skal nok være nogle cm. mindst! og det skal nok brændes ganske hårdt!.. noget der nærmer sig det man kalder stentøj, ala, rør, askebægere, mursten, tegl, og den type ting som man har set lavet på den måde..)
Der skal så være lavet til så der i fronten bliver plads i åbningen til en 22 mm. MDF. plade med hul til mellemtonen, og som denne skrues fast i! denne limes ganske enkelt fast til kabinettet..
Bag til skal det munde ud i en mindre åbning der skal fungere som en akustisk ventil..
Bagefter skal der smeltes bitumen der "hældes" ind eller rettere smøres på i et tykt lag på indersiden for at tage resonanser, ( da en keramik "krukke" er ret resonant ) så`n godt 10 mm. bitumen smurt / lagt på indersiden skulle kompencere fint for dette foruden nogle MDG afstivere der er skåret til så de passer internt i kabinettet ( "krukken") altså runde MDF "ringe" med hul i modten.. nogle stykker af disse skulle afstive hele konstruktionen ganske fornuftigt.
På denne måde skulle man kunne konstruere et "dråbe" formet mellemtone hovede..
Det samme kan man i mindre scale lave til diskanten der jo ikke kræver nogen særlig volumen men kun en dråbeform med en kanal ud bagtil ligesom på B&W. denne skal anvendes til når diskanten får fjernet bagkameret.
Man laver så på toppen af mid. kabinettet en flade med en hulning hvor diskant "dråben" skal ligge..
Det er ikke 100% som B&W. men noget lignende bare anderledes, andre materialer og lidt andre afstivning / enheds montering mm..... men den akustiske udformning ( "dråben") har man..
Skal bare have fat i en keramiker da mine ler dreje evner ikke rækker særligt langt...
Hvor godt det er eller vil blive mm. skal jeg ikke kunne sige.. det kan kun et forsøg, samt målinger vise.. ( man skal nok også behandle mellemtone kabinettet varsomt!!.. surt at have en højtaler der går "skår" i! 
Økonomien skulle dog kunne holdes på et fornuftigt plan.. en stabel ler af god kvalitet koster ikke all verden!.. så det er op til hvad man skal give for at få det lavet og brændt mm...????
For min del... så får det blive lidt ud i fremtiden, da jeg pt. ik lige har hverken økonomi eller tid til de store højtaler eksperimenter.. 
Men ok! nu er ideen givet vidre til de der må være friske!??...
mvh.
|
|
|
jamen miju ... du kender da mig (lidt ihvertfald) ... og ser du, - det jeg har beskæftiget mig absolut mest med i dette liv er netop keramik ... :-) ... og som jeg nævnte da vi her i forumet snakkede lidt scanspeak 2 vejs projekt, er det netop en keramisk udforning af kabinet der skal leges med her. For en del år siden lavede jeg en 3 vejs konstruktion a'la Onken/Focal hvor netop mellemtone og diskant var udført i hvert deres seperate kabinet, desværre lød denne højtaler, - selvom lyden virkelig kom fri af kabineterne og var utrolig fri for traditionelle "kabinetlyde" og resonanser, - ikke speciel godt da jeg kun evnede at lave 6db filtre lige "efter bogen" og aldrig havde lært at stave til baffelstep eller andrer avancerede ting .... men keramiken virkede som den skulle og altså jeg satser selv på keramisk kabinet udformning i de ting jeg håber på at realisere, - men altså ... ambitionsniveauet er en bette smule højere denne her gang. Ang. den egentlige keramiske udformning skal du ikke tænke i om det skal drejes, kvætses, støbes ... whatever .... tænk kun i den akustiske optimale udformning og så kan det laves. Noget andet er du ikke skal være så bange for resonanser, - de kan med det keramiske materiale (rigtigt brugt) bringes til at være lavere end beton.
Bedste hilsener
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|