Emne: Kobber kabler med hul i... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Davs! Hvor finder man et neutralt signalkabel i ren kobber, og som har helt og aldeles og indiskutabelt hul igennem Det er måske lidt rigeligt at forlange på en fredag, så gode bud på noget sådant modtages med både buk og løft på hatten Med fredagshilsen G&S |
|
|
Madrigal GZ GEL er nok det kabel jeg har haft her på fortet med mest hul igennem.Men det er vidst nok forsølvet kobber vi har med at gøre her. |
|
|
Uhada, hr. Halstørklæde, det er da en væmmelig, ghammel thing, du der har fundet frem
Kender du de dersens poser vat, man kan køwe ude i samfundet?
Prøv at stoppe noget vat i ørerne, så har du sådan cirka lyden fra Gel kawlet
Jeg har selvfølgelig hørt det, og jeg var pænt og høfligt sagt knap så imponeret som ham, der forsøgte at prakke mig det på.
Faktisk tror jeg, at vi skal over i noget helt unikt, som har en kombination af de gode egenskaber fra både finsølv og kobber.
Finsølv er f.eks. i de forbudte B-kabler ganske glimrende. Dog er der en svag tendens til kompression af mikrodynamikken, som kobber ikke har.
Til gengæld er det kobber, jeg indtil nu har hørt, i besidelse af nogle andre, maskerende faktorer.
Ak ja, det er ikke nemt, men takker for forslaget
Med fredagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Sure opstød!!!!!
Husk nu at bladre, ellers kan du tage navneforandring til Gammel og Doven - og den betegnelse vil vi gerne reservere til dårligt øl og Fisher X-100.
De folk hos Clockwork tænker musik og lyd, ligesom du gør.
Og husk nu, der er påskeæg undervejs i søgningen. Der Osterhase war da.
Begynd med Tuning - brug knappen Tuning Grundlagen - når det vindue er lukket igen, læser du dig vej ned til bunden af siden. Der kan du se kablerne, mere har jeg ikke fundet ud af endnu. |
|
|
Herr Æselhaj,
Var det ikke noget af et forsinket Påskeæg, dér?
Kawlet nederst til venstre minder mest om noget NO Flatline. Dét bliver vidst også fremstillet i tyskerland.
Det andet ligner til en forveksling noget fra Sürhlingens Alkymi Laboratorium(TM), men man kan desværre ikke endnu se på dimsen, hvodden den lyder. Jeg ringer sq til dem på mandag.
Takker for besværet
Med lørdagshilsner
G&S
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører meget gerne om sagens udvikling.
Besværet var helt på min side  __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
MaltheK skrev:
|
Hvorfor er det vigtigt at det SKAL være et rent kobber kabel?
Og ja, God weekend 
|
|
|
G'aften Malthe,
Også god week end herfra.
Ønsket omkring ren kobber går på nogle frekvensmæssige afvigelser i "timing".
Rene metaller, det være sig sølv, guld, eller kobber, laver ikker disse tidsmæssige afstikkere.
Den rette betegnelse for fænomenet er vel egentlig "jitter".
Med fredagshilsen G&S
|
|
|
siger du at der opstår - sat på spidsen - en slags ekko-virkninger i lyden pga at kablets forskellige materialer overfører signalet med forskellig hastigheder?
Jeg kan se pointen i at jitter teoretisk set kan reduceres ved at bruge ét enkelt materiale i kablet. Jeg tvivler bare på at det i sidste ende er det kabel, der lyder bedst. VDH bruger fx en kulstof uden om kobberkernen, for at signalet kan gå uden om evt. krystal-barrierer i kobberstruturen. Om du kan høre denne "tidsmæssige" forskydning, skal jeg lade være usagt.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt.... I feel like a Tooheys or two.
Digital eller analog? Interface eller sampling jitter/timing - hvilken side af dac'en eller taler vi pladespiller. Hvor i dit pragtfulde anlæg er du ved at lægge kobbberrør?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
bjørn skrev:
MaltheK skrev:
|
Rent kobber ER rent (99,99) og det er hvad der bruges i kabler incl. dem fra NKT og lign. Resten er m.b.s. som de siger på den anden side af det store vand
Og ja, God weekend 
|
|
|
|
|
|
måske jeg har misforstået spørgsmålet... Men til fremstilling af kabler kan anvendes andre materialer end (rent) kobber. Har du eksempelvis hørt om sølv, zink ol.? Ja, VDH bruger sågar kulstof i ders kabler...
Men ikke i kobberkabler, de plejer at være af ------ kobber
HVorfor må det kun være af kobber var mit spørgsmål så.. 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daw Daw Bedaget & Bitter .
Må jeg tillade mig at swinge et uigendriveligt godt forslag over disken?
Prøv Furukawa! Rent kobber og så er de absolut aflange. Undertiden antydes det, at de når hele vejen fra ét apparat og helt hen til et andet, dersom de ikke er anbragt alt for langt fra hverandre.
Det opfylder en række betingelser, som enhver beslutsom ungersvend naturligt ville stille, dersom han lidt skarp i forstanden. Det er af kobber, det er isoleret med Polyethylen, det er dyrt og det er ikke til at få fat i. Det sidste specielt, bringer brugtprisen op på et rimeligt niveau. Prøv evt. at kigge hos www.dominodesign.de
Hvis bitterheden hamselv ikke magter sig i stand til at overse et sådant projekt, da ville jeg på eventyrligste vis, holde på at et kompromis på materialevalget var nærliggede. Dersom dette bliver udfaldet, ville jeg formaste mig selv i retning af, at pålodde stik på egen rystende hånd på et par meter VdH D501 Hybrid. Dette Nederlandske kabel har mikrodynamiske egenskaber så veludviklede, at det anbefaler sig ganske af sig selv. Den kan også - omend den pris der skal verderlægges herfor ganske vist er noget højere - også fås i en sølvudgave. Om bitterheden føler trang til at bevæges sig i den slags luftlag, overlades fuldstændigt til eders nåde.
Med -ganske vist kun næsten -velopdragne hilsener fra manden til konen i muddergrøften.
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale Monitor Lemnos PC-OCC - det kabel bliver jeg ved med at vende tilbage til. Dets primære styrke ligger efter min mening i mellemtoneområdet hvor specielt stemmer formidles meget naturligt med god balance mellem detaljer og helhed. Jeg er i øjeblikket ved at sammenligne det med VdH M.C. D102 III Hybrid, som på visse områder er bedre, men i mellemtoneområdet - ja, der foretrækker jeg nok Lemnos. Kablet sælges bl.a. af Dansk Audio Teknik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
| Jeg kan anbefale Monitor Lemnos PC-OCC - det kabel bliver jeg ved med at vende tilbage til. Dets primære styrke ligger efter min mening i mellemtoneområdet hvor specielt stemmer formidles meget naturligt med god balance mellem detaljer og helhed. Jeg er i øjeblikket ved at sammenligne det med VdH M.C. D102 III Hybrid, som på visse områder er bedre, men i mellemtoneområdet - ja, der foretrækker jeg nok Lemnos. Kablet sælges bl.a. af Dansk Audio Teknik. |
|
|
PC-OCC er Furukawa. Accuphase bruger det vist også.
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 16 April 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Buch skrev:
| Jeg kan anbefale Monitor Lemnos PC-OCC - det kabel bliver jeg ved med at vende tilbage til. Dets primære styrke ligger efter min mening i mellemtoneområdet hvor specielt stemmer formidles meget naturligt med god balance mellem detaljer og helhed. Jeg er i øjeblikket ved at sammenligne det med VdH M.C. D102 III Hybrid, som på visse områder er bedre, men i mellemtoneområdet - ja, der foretrækker jeg nok Lemnos. Kablet sælges bl.a. af Dansk Audio Teknik. |
|
|
PC-OCC er Furukawa. Accuphase bruger det vist også. |
|
|
PC-OCC (Pure Crystal Ohno Continous Casting) er en Teknologi/Produktionsmetode der anvendes af flere kabelproducenter, bl.a. Furukawa. Uddybende beskrivelser kan f.eks. ses på http://www.wanlung.com.tw/occ.htm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
MaltheK skrev:
Og ja, God weekend 
|
|
|
G'aften Malthe, Også god week end herfra. Ønsket omkring ren kobber går på nogle frekvensmæssige afvigelser i "timing". Rene metaller, det være sig sølv, guld, eller kobber, laver ikker disse tidsmæssige afstikkere. Den rette betegnelse for fænomenet er vel egentlig "jitter". Med fredagshilsen G&S |
|
|
siger du at der opstår - sat på spidsen - en slags ekko-virkninger i lyden pga at kablets forskellige materialer overfører signalet med forskellig hastigheder?
Jeg kan se pointen i at jitter teoretisk set kan reduceres ved at bruge ét enkelt materiale i kablet. Jeg tvivler bare på at det i sidste ende er det kabel, der lyder bedst. VDH bruger fx en kulstof uden om kobberkernen, for at signalet kan gå uden om evt. krystal-barrierer i kobberstruturen. Om du kan høre denne "tidsmæssige" forskydning, skal jeg lade være usagt. |
|
|
Dav-dav Malthe!
Ja - sat på spidsen - så er det dét, jeg siger.
Selv om man skulle tro, at fænomenet blot ville være rent teoretisk, så kan man høre det på det mikrosekund, der er i overgangen mellem stemmer/instrumenter og efterfølgende ambience. Hvis denne overgang ikke står mejslet ud, men i stedet er mere diffus eller ikke tilstedeværende (hvor den burde være det), så er der tale om "smearing" - altså en let udtværing af signalet. Jeg har indtil videre kun kunne registrere det på kabler med mange og tynde cores, og det synes umiddelbart en smule forstærket, hvis der er tale om forsølvet kobber.
En anden ret sikker måde at konstatere det på, er på bækkenlyde. Her tænker jeg ikke på, om man lige har lettet sig i hospitalssengen, men derimod på disse runde metaltingester, som ofte optræder i musikken
Her vil en udtværing af højtoneområdet tilsløre klangidentiteten fra instrumentet i højere grad end ved det førnævnte. Eksempelvis vil den meget sarte lyd fra hi-hat'ens under- og overbækken lyde som én lyd, hvor den i virkeligheden er to lyde, da de to bækkener er stemt forskelligt. Også lyden af træ fra trommestikkerne vil være mere eller mindre udtværet.
Lidt forenkelt er det altså distinkte lyde i højtoneområdet, der kan lide under fænomenet.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Daw Daw Bedaget & Bitter .Må jeg tillade mig at swinge et uigendriveligt godt forslag over disken?Prøv Furukawa!Rent kobber og så er de absolut aflange.Undertiden antydes det, at de når hele vejen fra ét apparat og helt hen til et andet, dersom de ikke er anbragt alt for langt fra hverandre. Det opfylder en række betingelser, som enhver beslutsom ungersvend naturligt ville stille, dersom han lidt skarp i forstanden.Det er af kobber, det er isoleret med Polyethylen, det er dyrt og det er ikke til at få fat i. Det sidste specielt, bringer brugtprisen op på et rimeligt niveau.Prøv evt. at kigge hos www.dominodesign.de Hvis bitterheden hamselv ikke magter sig i stand til at overse et sådant projekt, da ville jeg på eventyrligste vis, holde på at et kompromis på materialevalget var nærliggede. Dersom dette bliver udfaldet, ville jeg formaste mig selv i retning af, at pålodde stik på egen rystende hånd på et par meter VdH D501 Hybrid.Dette Nederlandske kabel har mikrodynamiske egenskaber så veludviklede, at det anbefaler sig ganske af sig selv. Den kan også - omend den pris der skal verderlægges herfor ganske vist er noget højere - også fås i en sølvudgave. Om bitterheden føler trang til at bevæges sig i den slags luftlag, overlades fuldstændigt til eders nåde.Med -ganske vist kun næsten -velopdragne hilsener fra manden til konen i muddergrøften. |
|
|
Hælløjsa og B*T!
De dersens Kawasaki kawler var måske en mulighed, da de aldrig har været påsat her på residensen - har de nogle af de samme dynamiske egenskaber som vdH kawlerne?
Det med at lodde selv kan godt gå hen og blive dyrt i Arnbitter. Ryste på hånden må man jo ikke. Til gengæld er det også lidt sjovere
Med veltændt hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Buch skrev:
|
|
PC-OCC er Furukawa.Accuphase bruger det vist også. |
|
|
Furukawa.Accuphase
Ja gør de og de er ikke mange sure slid hver , jeg tro sgu jeg har to sæt til at ligge .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
|
Godformiddag hr. Buch!
Takker
Nå du siger, at styrkerne ligger i mellemtoneområdet på Monitor Lemnos kablet, hvor vil du så mene, at begrænsningerne ligger?
Vel er mellemtoneregisteret vigtigt, men jeg er en smule valen ved at skulle ofre andre områder alene pga. en god mellemtone.
Hvad har du ellers gode erfaringer med?
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hælløjsa og B*T!
De dersens Kawasaki kawler var måske en mulighed, da de aldrig har været påsat her på residensen - har de nogle af de samme dynamiske egenskaber som vdH kawlerne?
Det med at lodde selv kan godt gå hen og blive dyrt i Arnbitter. Ryste på hånden må man jo ikke. Til gengæld er det også lidt sjovere
Med veltændt hilsen G&S
|
|
|
Daw og bååååt båt  . De lyder ikke det midste af VdH, men jeg kunne da tro, at det dersens sjældne et der koster et helt badekar fuld af Arnbitter, kunne være skægt at lytte til. Fakta er i hvert tilfælde, at de vist har forstået at få skidtet gjort helt rent og smidigt. Samtidig afholder de sig fra den voldsomme opvarmning, som en teflon belægning forårsager, så mon ikke de da kan ét eller andet. Jeg har selv nogen af dedersens Harikiri kabler i lidt mere almindelig udgave.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg endelig jeg fatter noget. Kobber med hul i så strømmen kan løbe uhindret. Selvfølgelig – den lå jo lige til højre benet. Har kun drukket 2 fl. Arnbitter de sidste 30 år så hullerne i mine forståelsestråde er kalket noget til.
Mener også at kunne huske i tiderne morgen da mester KvK var meget varm på fruKawa. Hun kunne nogle tricks. Kan også huske at hun ikke ville gøre det med ML, hun er ikke så’n at spise af.
Selvfølgelig skal man huske at købe kabler med hul i . 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
Så tror jeg endelig jeg fatter noget. Kobber med hul i så strømmen kan løbe uhindret. Selvfølgelig – den lå jo lige til højre benet. Har kun drukket 2 fl. Arnbitter de sidste 30 år så hullerne i mine forståelsestråde er kalket noget til.
Mener også at kunne huske i tiderne morgen da mester KvK var meget varm på fruKawa. Hun kunne nogle tricks. Kan også huske at hun ikke ville gøre det med ML, hun er ikke så’n at spise af.
Selvfølgelig skal man huske at købe kabler med hul i .  |
|
|
Halløjsa SES! FruKawa er da for mange et ganske udmærket kabelvalg. Jeg finder dem stadig for uovertrufne i mange sammenhænge. De har måske ikke reference kvaliteter, men de har lidt bedårende kvindelighed over sig. De nyere udgaver kunne måske være spændende at lægge ører til. Det ultimative af dem, må da være noget af en slags, skulle man da synes ikke?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Dav-dav Malthe!
Ja - sat på spidsen - så er det dét, jeg siger.
Selv om man skulle tro, at fænomenet blot ville være rent teoretisk, så kan man høre det på det mikrosekund, der er i overgangen mellem stemmer/instrumenter og efterfølgende ambience. Hvis denne overgang ikke står mejslet ud, men i stedet er mere diffus eller ikke tilstedeværende (hvor den burde være det), så er der tale om "smearing" - altså en let udtværing af signalet. Jeg har indtil videre kun kunne registrere det på kabler med mange og tynde cores, og det synes umiddelbart en smule forstærket, hvis der er tale om forsølvet kobber.
En anden ret sikker måde at konstatere det på, er på bækkenlyde. Her tænker jeg ikke på, om man lige har lettet sig i hospitalssengen, men derimod på disse runde metaltingester, som ofte optræder i musikken
Her vil en udtværing af højtoneområdet tilsløre klangidentiteten fra instrumentet i højere grad end ved det førnævnte. Eksempelvis vil den meget sarte lyd fra hi-hat'ens under- og overbækken lyde som én lyd, hvor den i virkeligheden er to lyde, da de to bækkener er stemt forskelligt. Også lyden af træ fra trommestikkerne vil være mere eller mindre udtværet.
Lidt forenkelt er det altså distinkte lyde i højtoneområdet, der kan lide under fænomenet.
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
Daw daw og tuttelihut Von den G&S  Egentlig er jeg enig med dig i, at time smear er noget sjask, der ikke burde være der. Jeg er dog måske knapt så enig med at tillægge det væsentlighed og betydning - og her skal ikke forstås, at jeg er ligeglad. Men en akustikregulering er ofte langt langt vigtigere, for så vidt angår oplevelsen af ambience. I det hele taget er det muligt a afspektakle sit line-up vha. af få men velplacerede akustiske indgreb. Man skal passe vildt på med ikke at overdrive, så gider katten ikke engang ligge på den lune amp mere. Så jeg vil foreslå et stille og roligt akustisk udflipnings nummer i dit lytterum, i stedet for at bruge et badekar Arnbitter på en eller anden Kabelbaron, som så køber et badekarfuld Arnbitter.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej G s.
Hvis det er til signal kabel, kan du sagtens bruge 1½kvadrat, men hvis det skal være rigtig godt, så brug noget godt antennekabel med solidcore, isoleret med pu skum, skræl både kappe og skærm af, og brug to af dem med lidt afstand sammen med nogen gode phonostik.
Det lider i hvert fald ikke af skineffekt, og jeg tror i det hele taget ikk at det er hørbart ved hifi.
Pu skum har rigtig gode egenskaber som isolator, klart bedre end teflon, prøv det, det er det bedste diy jeg har lavet, det dur bare ikke til pladespilleren pga den manglende skærm. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
G&S, hvad skal kablet sidde imellem?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|