Emne: Kobber kabler med hul i... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 18 April 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Buch skrev:
| Jeg kan anbefale Monitor Lemnos PC-OCC - det kabel bliver jeg ved med at vende tilbage til. Dets primære styrke ligger efter min mening i mellemtoneområdet hvor specielt stemmer formidles meget naturligt med god balance mellem detaljer og helhed. Jeg er i øjeblikket ved at sammenligne det med VdH M.C. D102 III Hybrid, som på visse områder er bedre, men i mellemtoneområdet - ja, der foretrækker jeg nok Lemnos. Kablet sælges bl.a. af Dansk Audio Teknik. |
|
|
Godformiddag hr. Buch!
Takker
Nå du siger, at styrkerne ligger i mellemtoneområdet på Monitor Lemnos kablet, hvor vil du så mene, at begrænsningerne ligger?
Vel er mellemtoneregisteret vigtigt, men jeg er en smule valen ved at skulle ofre andre områder alene pga. en god mellemtone.
Hvad har du ellers gode erfaringer med?
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
..og gojavten herfra. Jeg kan beskrive nogle af de lydmæssige forskelle som jeg kan konstatere i forhold til et par andre kabler i samme prisklasse. Kablerne vil givetvis udvise andre karakteristika i andre anlæg. Med VdH D102 III Hybrid i kæden spiller mit anlæg med et større dybdeperspektiv. Der er også lidt flere detaljer i diskanten i forhold til Lemnos. Jeg hører dog en lidt fremhævet basgengivelse på 102 hvilket umiddelbart lyder imponerende, men jeg syntes at Lemnos lyder mere korrekt på længere sigt. En anden kandidat kunne være TMC som har fået meget spalteplads i nærværende forum. Lyden på mit anlæg bliver alt for pæn med TMC Yellow/White på og muligheden for at lave smask/slam når det kræves, er ikke så god som med Lemnos. Sidste sammenligning i denne omgang er med Supra EFF-1. Det er ikke helt med i klubben, hverken opbygningsmæssigt, da det er et forsølvet kobberkabel, eller lydmæssigt. Hos mig bliver hele det øverste register for dominerende og fremhævet. Dog syntes jeg at basområdet med EFF-1 er detaljeret og præcist. Mit anlæg lyder på alle punkter dog bedre med Lemnos.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Dav-dav Malthe! Ja - sat på spidsen - så er det dét, jeg siger. Selv om man skulle tro, at fænomenet blot ville være rent teoretisk, så kan man høre det på det mikrosekund, der er i overgangen mellem stemmer/instrumenter og efterfølgende ambience. Hvis denne overgang ikke står mejslet ud, men i stedet er mere diffus eller ikke tilstedeværende (hvor den burde være det), så er der tale om "smearing" - altså en let udtværing af signalet. Jeg har indtil videre kun kunne registrere det på kabler med mange og tynde cores, og det synes umiddelbart en smule forstærket, hvis der er tale om forsølvet kobber. En anden ret sikker måde at konstatere det på, er på bækkenlyde. Her tænker jeg ikke på, om man lige har lettet sig i hospitalssengen, men derimod på disse runde metaltingester, som ofte optræder i musikken Her vil en udtværing af højtoneområdet tilsløre klangidentiteten fra instrumentet i højere grad end ved det førnævnte. Eksempelvis vil den meget sarte lyd fra hi-hat'ens under- og overbækken lyde som én lyd, hvor den i virkeligheden er to lyde, da de to bækkener er stemt forskelligt. Også lyden af træ fra trommestikkerne vil være mere eller mindre udtværet. Lidt forenkelt er det altså distinkte lyde i højtoneområdet, der kan lide under fænomenet. Med høflig hilsen G&S |
|
|
Daw daw og tuttelihut Von den G&S Egentlig er jeg enig med dig i, at time smear er noget sjask, der ikke burde være der.Jeg er dog måske knapt så enig med at tillægge det væsentlighed og betydning - og her skal ikke forstås, at jeg er ligeglad.Men en akustikregulering er ofte langt langt vigtigere, for så vidt angår oplevelsen af ambience. I det hele taget er det muligt a afspektakle sit line-up vha. af få men velplacerede akustiske indgreb.Man skal passe vildt på med ikke at overdrive, så gider katten ikke engang ligge på den lune amp mere.Så jeg vil foreslå et stille og roligt akustisk udflipnings nummer i dit lytterum, i stedet for at bruge et badekar Arnbitter på en eller anden Kabelbaron, som så køber et badekarfuld Arnbitter. |
|
|
Hælløjsada i saunakrypten!
Jow-jow, lytterummet er skam veldæmpet. Cirka 1.200 tomme flasker Arnbitter udgør en diffusorfaktor, der ikke er til at spøge med
Nuvel, nu er det jo det ramme alvor dette her... gnæk-gnæk.
Los problemos er sandsynligvis i virkeligheden, at finde netop dét kabel, der giver maksimalt udbytte i Sürhlingens opsætning. Reproduktion er nøgleordet, og som halvvissen janitschar fokuseres der klart mere end normalt på, at disse parametere skal være i orden.
Den umarinerede del af min hjernebark er fremkommet til, at Los Kablos nok består af én eller flere 0.4 mm kobberledere i ultrajegskalkommeefterdigrent kobber, som så er korpuleret med et tæflånrør. Eksempelvis er det forbavsende logisk, hvad NLE har valgt af materialer i HT kawlerne. Signal kawlerne er mig mere en gåde (og vidst også HF's, hvis man nærlæser)
Nu har Larsen sikkert allerede afvejet samme sammensætning i signalkæden, som i hans HT kawler - og fundet det for let. Så det er der ingen grund til at gøre om.
Men, du har da dæwlerme afgjort en pointe i, at der ikke er grund til at fylde flere badekar, end højst nødvendigt.
Forleden og forvildet ud til Harald Fyhår stod jeg og gnubbede mig forsigtigt op ad en rulle RG59U til kun 49,95. Det tændte mig en smule, må jeg indrømme: Flettet kobberskærm og solid core inderleder i kobber, indkapslet i opskummet teflon. Jeg mener, hvor hedt kan det næsten blive???
Med høflig hilsen
G&S
PS: Hvor længe skal sådan en kat egentlig ha' på en ordentlig amp?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Hej G s.
Hvis det er til signal kabel, kan du sagtens bruge 1½kvadrat, men hvis det skal være rigtig godt, så brug noget godt antennekabel med solidcore, isoleret med pu skum, skræl både kappe og skærm af, og brug to af dem med lidt afstand sammen med nogen gode phonostik.
Det lider i hvert fald ikke af skineffekt, og jeg tror i det hele taget ikk at det er hørbart ved hifi.
Pu skum har rigtig gode egenskaber som isolator, klart bedre end teflon, prøv det, det er det bedste diy jeg har lavet, det dur bare ikke til pladespilleren pga den manglende skærm. |
|
|
G'aften R.P.!
Yepså, de enkelte og tynde kobberledere har jeg også en idé om kunne være løsningen.
Hele mit kontor er efterhånden fyldt op med mere eller mindre underlige kabler, og mindsandten om jeg ikke fandt noget af dette dersens sorte antennekabel
De kloge væsner ude i verdenen siger, at der er dokumenteret skineffekt på trådtykkelser over 0.4 mm, men jeg er efterhånden begyndt at tro på, at skineffekt ikke blot er skineffekt. Også hvilket frekvensområde, den sætter ind i, må nødvendigvis have en betydning
Martin_Kbh skrev:
| G&S, hvad skal kablet sidde imellem? |
|
|
Kawlerne skal sidde både mellem CD og pre amp, og mellem pre amp og power amps.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Buch skrev:
| Jeg kan anbefale Monitor Lemnos PC-OCC - det kabel bliver jeg ved med at vende tilbage til. Dets primære styrke ligger efter min mening i mellemtoneområdet hvor specielt stemmer formidles meget naturligt med god balance mellem detaljer og helhed. Jeg er i øjeblikket ved at sammenligne det med VdH M.C. D102 III Hybrid, som på visse områder er bedre, men i mellemtoneområdet - ja, der foretrækker jeg nok Lemnos. Kablet sælges bl.a. af Dansk Audio Teknik. |
|
|
Godformiddag hr. Buch! Takker Nå du siger, at styrkerne ligger i mellemtoneområdet på Monitor Lemnos kablet, hvor vil du så mene, at begrænsningerne ligger? Vel er mellemtoneregisteret vigtigt, men jeg er en smule valen ved at skulle ofre andre områder alene pga. en god mellemtone. Hvad har du ellers gode erfaringer med? Med høflig hilsen G&S |
|
|
..og gojavten herfra. Jeg kan beskrive nogle af de lydmæssige forskelle som jeg kan konstatere i forhold til et par andre kabler i samme prisklasse. Kablerne vil givetvis udvise andre karakteristika i andre anlæg. Med VdH D102 III Hybrid i kæden spiller mit anlæg med et større dybdeperspektiv. Der er også lidt flere detaljer i diskanten i forhold til Lemnos. Jeg hører dog en lidt fremhævet basgengivelse på 102 hvilket umiddelbart lyder imponerende, men jeg syntes at Lemnos lyder mere korrekt på længere sigt. En anden kandidat kunne være TMC som har fået meget spalteplads i nærværende forum. Lyden på mit anlæg bliver alt for pæn med TMC Yellow/White på og muligheden for at lave smask/slam når det kræves, er ikke så god som med Lemnos. Sidste sammenligning i denne omgang er med Supra EFF-1. Det er ikke helt med i klubben, hverken opbygningsmæssigt, da det er et forsølvet kobberkabel, eller lydmæssigt. Hos mig bliver hele det øverste register for dominerende og fremhævet. Dog syntes jeg at basområdet med EFF-1 er detaljeret og præcist. Mit anlæg lyder på alle punkter dog bedre med Lemnos. |
|
|
G'aften hr. Buch!
Tak for beskrivelsen.
Har du prøvet nogle af de højere numre af vdH kablerne?
Det er nok nærmere dér, jeg måske kunne finde en værdig kombattant til mine nuværende snore, ej at forklejne D102
Men det dersens kulfiberhalløskærm har jeg ikke frygtelig meget fidus til, må jeg indrømme - efter at have hørt det. Det gør noget ved toneafsæt, som ikke er helt befordrende for musækken. Det er lige nu svært at beskrive det anderledes, men det føles ikke rigtigt, if you know what I mean.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 05:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu at der er skineffekt, der vil få de højere frekvenser til kun at løbe i overfladen hva så! ka det ik være ligemeget bare der er ligemeget af det hele, og det synes jeg der er når man bruger solidcore kobber.
for et par år siden lavede jeg et signal kabel, med ledere fra en kobberfoliespole, det er 0.3 mm tykt, og 30 mm bredt, det blev så isoleret med teflon tape af den fineste slags, det var selfølgelig snævret ind ved stik. dette kabel havde ik så god en bund som en rund leder eksvis en 1½kvadrat som signal, men det manglede i hvertfald ik noget opefter.
Det kunne være at man skulle prøve det igen. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det i 1984 eller 1985, at DNM smed sit kabel på markedet? Stik mod tidens (kommende) trend. Den gode Dennis var i hvert fald meget forud for sin tid.
Hvordan gik det i øvrigt med kontakten til de væmmelige tyskere, hr. Syrling?

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hællå å daw daw!
Kan ikke dy mig for at smide sæsonens mest provokerende indlæg i din ellers så sobre tråd hr. Alt und misvergnügt!
Det råd jeg vil videregive lyder således:
Fjern alt der har med is at gøre fra din matrikel. Altså ingen isterninger, ingen iscrememaskiner, ingen isvafler, ingen is i maven, ingen isbox, ingen is, ingen isopropylalkohol, ingen isotoper, ingen isolering, ingen isser, gerne xisser, ingen isolatorer, jeg mener jeg har det hele nu, selvom der er en sjov fornemmelse af, at jeg alligevel har glemt noget. Kan du hjælpe med det sidste måske?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
[ G'aften hr. Buch!
Tak for beskrivelsen.
Det er nok nærmere dér, jeg måske kunne finde en værdig kombattant til mine nuværende snore, ej at forklejne D102
Men det dersens kulfiberhalløskærm har jeg ikke frygtelig meget fidus til, må jeg indrømme - efter at have hørt det. Det gør noget ved toneafsæt, som ikke er helt befordrende for musækken. Det er lige nu svært at beskrive det anderledes, men det føles ikke rigtigt, if you know what I mean.
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
D300MKIII Hybrid er en mulighed. Men der er vist kommet et par enkelte nyheder uden kulfiber i. D403 el.lign. Man kan også lave sit eget IC med MCS1000, men det koster lidt synes jeg.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Ole Goertz's kabler...de er måske ikke moderne mere?
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Hej G&S
Kan du forklare nærmere hvad du mener kulkablerne gør ved toneafsæt? Jeg har i løbet af dagen siddet og testet lidt på VdH the Second, og mit indtryk er at dette kabel ikke formidler andet end lige præcist det der spyttes ud af spilledåsen... __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hællå å daw daw!
Kan ikke dy mig for at smide sæsonens mest provokerende indlæg i din ellers så sobre tråd hr. Alt und misvergnügt!
Fjern alt der har med is at gøre fra din matrikel. Altså ingen isterninger, ingen iscrememaskiner, ingen isvafler, ingen is i maven, ingen isbox, ingen is, ingen isopropylalkohol, ingen isotoper, ingen isolering, ingen isser, gerne xisser, ingen isolatorer, jeg mener jeg har det hele nu, selvom der er en sjov fornemmelse af, at jeg alligevel har glemt noget. Kan du hjælpe med det sidste måske? |
|
|
Du glemte den måske vigtigste form for is:
Kopis  __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må vi så lige be om kammertonen igen, selvom "isse" også er træls.
Ingen input til Goertz's kabler? Se her http://www.alphacore.com/spread.html
Ellers kendt som kobber med hul i...
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
|
|
|
Lige knap endnu. Der ligger et par D300 MK III Hybrid samt et par D102V Special i posten. De er jo prismæssigt i samme klasse så der er nok ingen lydmæssige revolutioner her. Jeg har ikke hørt de dyrere kobberkabler fra professoren, kun The First, men det er et stykke tid siden og iøvrigt ikke relevant i denne tråd.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 19 April 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hællå å daw daw!
Fjern alt der har med is at gøre fra din matrikel. Altså ingen isterninger, ingen iscrememaskiner, ingen isvafler, ingen is i maven, ingen isbox, ingen is, ingen isopropylalkohol, ingen isotoper, ingen isolering, ingen isser, gerne xisser, ingen isolatorer, jeg mener jeg har det hele nu, selvom der er en sjov fornemmelse af, at jeg alligevel har glemt noget. Kan du hjælpe med det sidste måske? |
|
|
Hva' gør du så efter en lang dag med "hælden på" ?
Bjørne ka' li' fisk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bjørne ka' li' fisk |
|
|
Er bange for jeg er tungnem
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 20 April 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
Bjørne ka' li' fisk
|
|
|
Er bange for jeg er tungnem |
|
|
*IS*** og det var dig selv der indførte forbud med det omsiggribende grISseri
Det er ikke sundt at sniffe til alle de totakts-potter - især ikke de brugte
Med luffelig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:

|
|
|
Godeftermiddag Don Æselhaj,
Ja, de var sq væmmelige - de ville kun sælge af det i forbindelse med modifikationer.
Men jeg har da fået et par ideer, der skal forfølges.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
| Men det dersens kulfiberhalløskærm har jeg ikke frygtelig meget fidus til, må jeg indrømme - efter at have hørt det. Det gør noget ved toneafsæt, som ikke er helt befordrende for musækken. Det er lige nu svært at beskrive det anderledes, men det føles ikke rigtigt, if you know what I mean. |
|
|
Hej G&S
Kan du forklare nærmere hvad du mener kulkablerne gør ved toneafsæt? Jeg har i løbet af dagen siddet og testet lidt på VdH the Second, og mit indtryk er at dette kabel ikke formidler andet end lige præcist det der spyttes ud af spilledåsen... |
|
|
Davs hr. shras!
Jow, jeg skal da gerne forsøge.
Det er som om, at den fysiske tilstedeværelse af instrumenterne ikke fornemmes på samme måde, som de gør i det virkelige liv. Tonerne opstår "for meget" ud af intetheden, og det fornemmer jeg går lidt ud over naturtroheden.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
donkeyshark skrev:
|

|
|
|
Godeftermiddag Don Æselhaj,
Ja, de var sq væmmelige - de ville kun sælge af det i forbindelse med modifikationer.
Men jeg har da fået et par ideer, der skal forfølges.
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
Das ist ja eine Schweinerei!
Lød de ellers som fantaster eller bare som fantastiske? __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Hællå å daw daw!Kan ikke dy mig for at smide sæsonens mest provokerende indlæg i din ellers så sobre tråd hr. Alt und misvergnügt!Det råd jeg vil videregive lyder således:Fjern alt der har med is at gøre fra din matrikel.Altså ingen isterninger, ingen iscrememaskiner, ingen isvafler, ingen is i maven, ingen isbox, ingen is, ingen isopropylalkohol, ingen isotoper, ingen isolering, ingen isser, gerne xisser, ingen isolatorer, jeg mener jeg har det hele nu, selvom der er en sjov fornemmelse af, at jeg alligevel har glemt noget. Kan du hjælpe med det sidste måske? |
|
|
Må man så heller ikke slå en lillebitte fis mere?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|