Emne: Styre HTPC via knapper og kabinet m.m. ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Rasmus_M Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
første problem: nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har overvejet hvilke grafikkort du vil benytte men hvis du køber en ½højde kort som f.eks. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=111063 så er det jo muligt at skrue vga stikket fri fra monterings pladen således du kan montere stikket inde i computeren
- hvis du allerede har bestemt dig for et grafikkort, vil det være en mulighed at bruge et billigt pci grafikkort som kun bruges til display, for at undgå at trække kablerne ind fra bagsiden kan du jo montere det i http://www.mycableshop.com/sku/PCI1-A.htm så du kan dreje kortet væk så det sidder inden i. det bliver ikke kønt inden i men det er vel ligemeget da det er det ydre der tæller for dig 
og hvis dette skulle være for kort er der et andet fra http://www.baber.com/cases/1u_2u_risercards.htm P# 630523 som er 8" hvilket burde være rigeligt
andet problem: på næsten alle nyere bundkort er der et stik på bundkortet hvor man kan tilslutte ekstra usb porte f.eks. på fronten eller på bagsiden vha. en udvidelses kort ala http://pics.gate2prices.dk/cables/L000928.jpg
tredje problem: hvis det virkelig skal være gennem ført kan du jo købe en usb replikator boks http://www.targus.com/us/product_details.asp?sku=PA075U og sætte den på de usb stik du allerede har inde i computeren
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den pris på en port replikator tror jeg du vil kunne finde et usb tastatur billigere
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanonspændende projekt! Blnadt andet fordi jeg kan nikke genkendende til mange af spørgsmålene, da jeg selv har været rundt om de samme ting. Jeg kom frem til samme løsning på knapperne på fronten, men har indtil videre udskudt det til "fase 2", da jeg ikke kunne finde nogle knapper, der var gode nok (de skal både ligne og føles som "almindleige" Hi-FI-knapper), så indtil videre betjenes min box kun med remote.
Har du fundet nogle brugbare knapper?
M.h.t. kablerne har jeg købt en Via Epia MS - den løser mange af kabelproblemerne, fordi alle forbindelser er "headers" på bundkortet i stedet for stik. Eneste undtagelser er VGA og Ethernet, så der vil du jo stadig have problemet. En anden mulighed er at montere bundkortet et stykke inde i kabinettet, så stikkene ikke kommer ud på bagsiden - ulempen er jo, at det fylde ren masse, fordi du skal have plads til både "eksterne" stik og kabler i kabinettet, men du får en pæn bagside, hvor du så selv kan trække forlængere ud til de få stik, der er brug for.
Hvad er det i øvrigt for et display, du har købt, og hvor/hvor meget?
Jeg er desværre ikke kommet så langt med dokumentationen af mit projekt, men der ligger nogle "rode-billeder" her: http://www.htpc.pontoppidan.name/downloads/gallery.html
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus_M skrev:
første problem: nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har overvejet hvilke grafikkort du vil benytte men hvis du køber en ½højde kort som f.eks. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=111063 så er det jo muligt at skrue vga stikket fri fra monterings pladen således du kan montere stikket inde i computeren
- hvis du allerede har bestemt dig for et grafikkort, vil det være en mulighed at bruge et billigt pci grafikkort som kun bruges til display, for at undgå at trække kablerne ind fra bagsiden kan du jo montere det i http://www.mycableshop.com/sku/PCI1-A.htm så du kan dreje kortet væk så det sidder inden i. det bliver ikke kønt inden i men det er vel ligemeget da det er det ydre der tæller for dig 
og hvis dette skulle være for kort er der et andet fra http://www.baber.com/cases/1u_2u_risercards.htm P# 630523 som er 8" hvilket burde være rigeligt
andet problem: på næsten alle nyere bundkort er der et stik på bundkortet hvor man kan tilslutte ekstra usb porte f.eks. på fronten eller på bagsiden vha. en udvidelses kort ala http://pics.gate2prices.dk/cables/L000928.jpg
tredje problem: hvis det virkelig skal være gennem ført kan du jo købe en usb replikator boks http://www.targus.com/us/product_details.asp?sku=PA075U og sætte den på de usb stik du allerede har inde i computeren
|
|
|
Hej Rasmus_M,
Det er så absolut nogle brugbare muligheder du kommer med dér. Vil lige kigge nærmere på det. Mange tak for hjælpen
ThomP skrev:
Kanonspændende projekt! Blnadt andet fordi jeg kan nikke genkendende til mange af spørgsmålene, da jeg selv har været rundt om de samme ting. Jeg kom frem til samme løsning på knapperne på fronten, men har indtil videre udskudt det til "fase 2", da jeg ikke kunne finde nogle knapper, der var gode nok (de skal både ligne og føles som "almindleige" Hi-FI-knapper), så indtil videre betjenes min box kun med remote.
Har du fundet nogle brugbare knapper?
|
|
|
Ja, jeg synes bestemt også det er spændende og jeg må sige, at jeg tar hatten af for din løsning Virkelig lækker udformning, der minder meget om B&O's VHS-afspillere.
Hvad angår knapper, så går jeg stadig og kigger. Mit problem er, at den front jeg vil konstruere skal bestå af 2 lag acrylplader (foreste transperant kontrastfarvet og bagerste helt sort). På den måde vil fronten være en helt plan flade kun brudt af knapper. Udskæringen til displayet vil altså kun være i det bagerste lag, mens der skal laves huller igennem begge lag til knapper. Det betyder alt andet end lige, at mine knapper skal ha' en vis længde.
Den slags knapper jeg bedst kunne tænke mig er små og afrundede for enden. Vil nok kunne finde sådanne i Eletronik Discount eller Århus Radiolager. Alternativt kunne disse måske bruges - http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=el0406&gruppe=tryk tast&dt=826.
ThomP skrev:
M.h.t. kablerne har jeg købt en Via Epia MS - den løser mange af kabelproblemerne, fordi alle forbindelser er "headers" på bundkortet i stedet for stik. Eneste undtagelser er VGA og Ethernet, så der vil du jo stadig have problemet. En anden mulighed er at montere bundkortet et stykke inde i kabinettet, så stikkene ikke kommer ud på bagsiden - ulempen er jo, at det fylde ren masse, fordi du skal have plads til både "eksterne" stik og kabler i kabinettet, men du får en pæn bagside, hvor du så selv kan trække forlængere ud til de få stik, der er brug for.
|
|
|
Jeg har på et tidspunkt også overvejet Via Epia MS, da det jo må siges at være overordentlig smart og som lavet til projektet. På nuværende tidspunkt er jeg dog gået fra det igen, da det jo ikke er så opgraderingsvenlig en løsning. Det ender nok med, at jeg køre videre med nogle af de af Rasmus_M forslåede løsninger.
ThomP skrev:
Hvad er det i øvrigt for et display, du har købt, og hvor/hvor meget?
|
|
|
Jeg har et PSone display der ligger i orginal-emballagen og bare venter på, at blive VGA-modificeret Derudover vil jeg nok også forbinde et composit stik til bagsiden af kabinettet, så jeg også kan få den til at vise billede fra eksterne kilder - ex. OSD fra Reciever, ekstern tuner osv.
Hold mig endelig opdateret med dokumentationen, man kan jo altid bruge lidt inspiration
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Hvad angår knapper, så går jeg stadig og kigger. Mit problem er, at den front jeg vil konstruere skal bestå af 2 lag acrylplader (foreste transperant kontrastfarvet og bagerste helt sort). På den måde vil fronten være en helt plan flade kun brudt af knapper. Udskæringen til displayet vil altså kun være i det bagerste lag, mens der skal laves huller igennem begge lag til knapper. Det betyder alt andet end lige, at mine knapper skal ha' en vis længde.
Den slags knapper jeg bedst kunne tænke mig er små og afrundede for enden. Vil nok kunne finde sådanne i Eletronik Discount eller Århus Radiolager. Alternativt kunne disse måske bruges - http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=el0406&gruppe=tryk tast&dt=826.
|
|
|
Mjaa, jeg synes nu, de er lidt for plastic-agtige at se på - jeg leder efter noget, der er helt plant og glat i overfladen og med lidt større diameter (10-15 mm), men det er jo en smagssag . M.h.t. fronten lyder det flot - kunne forestille mig, at det får en slags "flygelagtig" blank dybde
Citér:
Jeg har et PSone display der ligger i orginal-emballagen og bare venter på, at blive VGA-modificeret Derudover vil jeg nok også forbinde et composit stik til bagsiden af kabinettet, så jeg også kan få den til at vise billede fra eksterne kilder - ex. OSD fra Reciever, ekstern tuner osv.
|
|
|
Bare det var mig - jeg så først den løsning efter jeg havde købt et andet, så nu bokser jeg med at finde software til det...
Citér:
Hold mig endelig opdateret med dokumentationen, man kan jo altid bruge lidt inspiration
|
|
|
Jeg skal prøve - lige nu bokser jeg med varmeproblemer, så jeg er sat lidt tilbage i projektet. Jeg hat p.t. en testopstilling kørende med en ændret placering af harddisken, og det ser ud til at have hjulpet. Desværre betyder det, at kabinettet skal være lidt højere, men det er en ok pris, hvis jeg kan slippe for at montere blæsere i systemet!
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomP skrev:
zerocool skrev:
|
|
|
Mjaa, jeg synes nu, de er lidt for plastic-agtige at se på - jeg leder efter noget, der er helt plant og glat i overfladen og med lidt større diameter (10-15 mm), men det er jo en smagssag . M.h.t. fronten lyder det flot - kunne forestille mig, at det får en slags "flygelagtig" blank dybde
|
|
|
Tjah... Den slags knapper kan jeg godt se vil være svære at opdrive. Et godt råd kunne dog være, at rippe en gammel forstærker, CD-afspiller eller lignende.
Mht. til fronten kommer inspirationen faktisk fra Min H/K reciever.
ThomP skrev:
zerocool skrev:
|
|
|
Bare det var mig - jeg så først den løsning efter jeg havde købt et andet, så nu bokser jeg med at finde software til det...
|
|
|
Hvad er det for en du har fundet dig? Jeg synes også det er mærkeligt, at 15" TFT er der hvor du betaler mindst per ". Hvis du kommer herunder begynder hver " at stige drastisk i pris.
ThomP skrev:
zerocool skrev:
|
|
|
Jeg skal prøve - lige nu bokser jeg med varmeproblemer, så jeg er sat lidt tilbage i projektet. Jeg hat p.t. en testopstilling kørende med en ændret placering af harddisken, og det ser ud til at have hjulpet. Desværre betyder det, at kabinettet skal være lidt højere, men det er en ok pris, hvis jeg kan slippe for at montere blæsere i systemet!
|
|
|
Takker...
Ja, der ser også ud til, at være godt proppet Kan du fortælle lidt om hvad ellers hardware du har smidt i den?
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
Hvad er det for en du har fundet dig? Jeg synes også det er mærkeligt, at 15" TFT er der hvor du betaler mindst per ". Hvis du kommer herunder begynder hver " at stige drastisk i pris. |
|
|
Ja, det er ikke meget, man får for pengene! Efter at have kigget lidt på 7" skærme og touchscreens endte jeg med at købe et lille, grafisk VFD-display (Noritake-Itron 32x140 - http://www.noritake-elec.com/7000.htm) - ideen er, at det skal være så usynligt som muligt, at der er en pc inde i kassen. Displayet er som sagt gemt bag en acrylplade, hvor jeg på bagsiden har monteret spejl-solfilm, så når displayet er slukket kan man slet ikke se, at det er der. Det store problem er for det første, at der ikke p.t. findes software til mit display (jeg overvejer selv at gå igang med at kode), og at Meedio, som jeg bruger, ikke understøtter navigation via LCD/VFD, men kun via den "rigtige" skærm, og ligesom dig er planen, at musikken skal kunne betjenes uden at tænde tv-et, så alt i alt bliver jeg vist nødt til at lære at programmere
Citér:
Ja, der ser også ud til, at være godt proppet Kan du fortælle lidt om hvad ellers hardware du har smidt i den? |
|
|
Ja da : Via Epia MS10000 Morex 80W ekstern psu 160 Gb Samsung HDD X10 RF remote control (fra en "Aldi"-pc) - modtager skrællet og monteret internt med antenne skjult på bagsiden Hauppauge WinTV PVR 150 MCE low profile Trådløst netværk RGB-SCART
Der er et enkelt eksternt USB-stik, som kan bruges til tilslutning af diverse enheder, fx kamera, game-controller (når jeg en dag får installeret MAME), keyboard og mus ved vedligeholdelse, men ellers skal den normalt kun tilsluttes strøm, antenne og TV, så der bliver ikke mange kabler
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. et display kunne der måske være noget her der kunne bruges:
http://www.crystalfontz.com/
Der ligger også en vidio hos 3dgameman hvor man kan se lidt af hvad det kan.
Der ligger en hel masse gennemgang af mange forskellige display på 3dgameman
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige siddet og gjort mig nogle tanker, som måske kan være andre til hjælp og så er der også nogle jeg har brug for lidt hjælp til.
Tankerne vedrører:
Knapper på fronten:
Til dem der, som mig, vælger at bruge MCE2005 vil det tidligere omtalte antal knapper nok ikke kunne fungere tilfredsstillende.
For at kunne benytte fast forward, pause osv. er det nødvendigt, at lave nogle knapper der benytter sig af hotkey konfigurationer. Disse er som følger:
Pause CTRL+P Play CTRL+SHIFT+P Stop CTRL+SHIFT+S Replay CTRL+B Skip CTRL+F Rewind CTRL+SHIFT+B Fast Forward CTRL+SHIFT+F Mute F8 Volume Down F9 Volume Up F10
Jeg påtænker ikke at bruge den allesammen, men idéen er som sagt at benytte sig af frontbetjening ved almindelig musikafspilning. Derfor vurderer jeg i hvert fald knapper som stop, skip, rewind og fast forward som nødvendige.
Drev:
Fra starten har jeg tænkt at den mest enkle løsning at bruge udskæringen på acrylpladerne, som frontplade til drevet. På den måde er drevet skjult når det lukket.
Jeg havde også en overgang en tanke om, at montere et LCD- eller VDF-display, som front på drevet. Den tanke er dog røget sig en tur, da jeg ikke ser den pratiske funktion (da jeg jo allerede har en monitor). Desuden er det også en æstetisk vurdering.
Min sidste tanke er også for mig den mest ideelle. Findes der et DVD-drev der fungere på samme måde som de man ser i bil-stereo systemer? Altså et system hvor man kun har brug for en tynd revne til at føde maskinen med skiver.
Dual display problem:
Her kommer vi til min er største hovedpine...
Jeg ønsker at ha' det samme billede på alle display's (inkl. den lille monitor på kabinettet). Da de vil køre ved forskellige opløsninger vil clone funktioner ol. ikke gøre det de skal.
Muligvis kunne man benytte sig af et sekundært PCI kort. Er der nogen der har nogle erfaringer hermed og evt. anbefalinger (opsætning osv.). Desuden giver dette link mig også årsag til bekymring ved at benytte en 2 korts løsning - http://www.thegreenbutton.com/kb/article.aspx?id=10015.
Note that if your secondary display is driven by a second display card rather than through a dual-head display card, you will experience poor performance, particularly in video experiences.
Er der som alternativ ikke en software baseret løsning som kan løse problemet på et dual-head kort eller er ovenstående ikke noget at bekymre sig om?
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=zerocool] Drev:
...
Min sidste tanke er også for mig den mest ideelle. Findes der et DVD-drev der fungere på samme måde som de man ser i bil-stereo systemer? Altså et system hvor man kun har brug for en tynd revne til at føde maskinen med skiver./QUOTE]
Selvfølgelig gør der det Kig her:
http://linitx.com/index.php?cPath=59 Jeg ved ikke, om der også findes 5,25" udgaver med slot, men i slimline koster de omkring 50 £. Når du finde en god måde at lave sprækken på må du gerne sige til - jeg skal selv have et, når jeg får råd
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomP skrev:
zerocool skrev:
Drev:
...
Min sidste tanke er også for mig den mest ideelle. Findes der et DVD-drev der fungere på samme måde som de man ser i bil-stereo systemer? Altså et system hvor man kun har brug for en tynd revne til at føde maskinen med skiver. |
|
|
Selvfølgelig gør der det Kig her:
http://linitx.com/index.php?cPath=59 Jeg ved ikke, om der også findes 5,25" udgaver med slot, men i slimline koster de omkring 50 £. Når du finde en god måde at lave sprækken på må du gerne sige til - jeg skal selv have et, når jeg får råd
|
|
|
Meget fornemt
Så er det endelige og sidste problem, før jeg for alvor påbegynder projektet, kun mine ovenstående overvejelser og bekymringer vedrørende Dual Display's.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
Jeg tror ikke du kan - jeg har samme problem hjemme hos mig.
Min projektor kører 1280x720, og mit tv 800x600 - jeg ville reelt gerne have maskinen til at køre 1280x720 permanent, og så "nedscale" til TV'et så jeg ikke skal skifte opløsning - kvaliteten er i den sammenhæng mindre betydende for TV delen....
|
|
|
Henviser du her til både dualhead- såvel som til 2-kortsløsningen?
Jeg har læst Klabo's tråd vedr. 2 skærmkort , her er konklusionen at det ikke er nogen problem at smide 2 stk's i sin PC. Dog står der intet om, hvorvidt denne løsning kan bruges til at "klone" det primære display (drevet af 1. kort) i en anden opløsning på sekundær skærm (drevet af 2. kort). Kan det lade sig gøre?
Der udover er der som sagt ovennævnte link der giver mig en vis bekymring - http://www.thegreenbutton.com/kb/article.aspx?id=10015.
Note that if your secondary display is driven by a second display card rather than through a dual-head display card, you will experience poor performance, particularly in video experiences.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|