| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
Jo sådan mener jeg TacT gør. Andre PWM forstærkere sammenligner analogt og modulerer kontinuert. Det eneste der er digitalt i dem (hvis man kan kalde det digitalt), er så at switchtransistorerne også her kun er åbne eller lukkede.
|
|
|
Selve udgangstrinnet i Tact er et PWM trin, PCM signalet konverteres til PWM inden det sendes videre til selve udganstrinnet (ICE kan f.eks også fås med både analoge og PCM indgangsmoduler)
Der findes en udmærket og kortfattet beskrivelse af puls modulation på dansk her http://tkhifi.homepage.dk/pwmartikel/pwmartikel.html skrevet i forbindelse med et tripath-projekt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Definitionen på en digital forstærker må vel være "modulation af et digitalt signal" - der så efterfølgende konverteres til analogt og sendes ud til højttalerne.
Dvs. at en digitalforstærker må have en A/D D/A konverter indbygget. Den tager et analogt signal fra en CD (m/DAC) eller en pladespiller, konverterer det til digital, forstærker det, og konvertere det til analogt, og sender det ud til højttalerne.
Er det ikke korrekt?
|
|
|
Puls modulation er faktisk en 1 bit A/D/A konverter. SACD er også baseret på puls modulation (Pulse Density Modulation) Jeg har lagt et link andet steds i tråden om forstærkerprincippet
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske lidt of topic, men hvad er forskellen på rumkorretionen i en den tact tda 2200 der kommer om ca 1 mdr og den tda 2200 der kommer til efteråret,er det værd at vente på? får ikke meget ud af tact's hjemmeside
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bundgård skrev:
|
Jo sådan mener jeg TacT gør. Andre PWM forstærkere sammenligner analogt og modulerer kontinuert. Det eneste der er digitalt i dem (hvis man kan kalde det digitalt), er så at switchtransistorerne også her kun er åbne eller lukkede.
|
|
|
Selve udgangstrinnet i Tact er et PWM trin, PCM signalet konverteres til PWM inden det sendes videre til selve udganstrinnet (ICE kan f.eks også fås med både analoge og PCM indgangsmoduler)
Der findes en udmærket og kortfattet beskrivelse af puls modulation på dansk her http://tkhifi.homepage.dk/pwmartikel/pwmartikel.html skrevet i forbindelse med et tripath-projekt
|
|
|
Ok
Hvis PCM konverteres til PWM, kan forstærkeren vel siges at være digital hen til udgangsfilteret, der så kan betrages som en passiv DAC. Hvis der derimod er tale om en konstruktion med analog indgang, comparator og analog PWM, kan denne så bære betegnelsen digital forstærker?. I litteraturen næves både analoge og digitale PWM trin. Da begge genererer pulser, må forskellen mellem dem vel ligge i tiden så (Et endeligt antal pulsbredder i det digitale tilfælde)?.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
bjørn skrev:
Bundgård skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ok
Hvis PCM konverteres til PWM, kan forstærkeren vel siges at være digital hen til udgangsfilteret, der så kan betrages som en passiv DAC. Hvis der derimod er tale om en konstruktion med analog indgang, comparator og analog PWM, kan denne så bære betegnelsen digital forstærker?. I litteraturen næves både analoge og digitale PWM trin. Da begge genererer pulser, må forskellen mellem dem vel ligge i tiden så (Et endeligt antal pulsbredder i det digitale tilfælde)?.
|
|
|
Det rene PWM trin betegnes mange steder som "digital" hvad jeg også mener er den rigtige betegnelse. Om den samlede forstærker er indrettet til at modtage analoge eller digitale (eller begge) signaler er uden betydning for PWM (eller PDM) trinnets funktion, det er et spørgsmål om indgangstrin.
Du må meget gerne "bevise" det "analoge" i selve pulsbredde eller pulstætheds modulations princippet. Du skal med andre ord "overbevise retten om" at ægte 1 bit systemer ikke er baseret på digitale funktionsprincipper men på gængse analoge ditto.
Du må bruge alt det materiale du kan få fat i
Retten er sat
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Se det fik jo ikke helt afklaret forskellene.
Som @Bundgård er inde på, så er klasse D IKKE nødvendigvis digital, og "D" har ikke stået for "digital" på de første klasse D forstærkere jeg har hørt - der forresten lød forfærdeligt
F.eks. er Sunfires forstærker heller ikke digital, men benytter sig af noget de kalder Tracking Downconverter.
|
|
|
Udgangstrinnet er et traditionelt klasse A trin der fødes med en variabel spænding styret af indgangssignalet. Det er den simple forklaring på den beskedne varmeudvikling der andrager små 40W - resten ryger i højttalerne
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
| måske lidt of topic, men hvad er forskellen på rumkorretionen i en den tact tda 2200 der kommer om ca 1 mdr og den tda 2200 der kommer til efteråret,er det værd at vente på? får ikke meget ud af tact's hjemmeside |
|
|
Hej jeg tillader mig at citere fra en mail fra Peter Lyngdorf:
Til Oktober kommer Dansk produceret RCS 2.2 system til €2400 som får ny type RCS med bedre lyd og hvor den analoge hardware også er forbedret.
De nye RCS systemer bliver mere analoge-ækvivalente i den måde de arbejder på.
De gamle systemer kunne ganske rigtigt komme til at lyde for kliniske hvis ikke man var parat til at arbejde meget med tonebalancen. Der er også det aspekt ved RCS at man jo minemerer rumproblemer – og hvis man så har andre problemer kan de let blive hørbare.
Det mest lovende ved det nye Dansk Udviklede RCS System er at det netop bevarer varmen og sjælen fuldstændigt intakt, medens det alligevel giver alle fordelene.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIGITAL ELLER IKKE.
Og så er der dem der har bygget ICEpower modulerne (B&O), de oplyser dem klart til at være analog, så dem må vi vel også lytte lidt til.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak go4it det var da værd at vente på
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Toftdahl
Tak!
Producenterne må jo næsten vide hvad de laver. Så ICEPower moduler er altså analoge.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Toftdahl Tak! Producenterne må jo næsten vide hvad de laver. Så ICEPower moduler er altså analoge.
|
|
|
Ja...
Det er faktisk kun Tact Millenium mk. 1/2/3 + 2150, der er ren digital - de kommer som omtalt i en bedre version til efteråret 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
tak go4it det var da værd at vente på  |
|
|
Ja, jeg håber på et "gennembrud" for digitale forstærkere, når de kan leve op den "analoge lyd" - og det til en pris der siger spar 2...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 05:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der jeg er mest spændt på, er på switch-mode strømforsyninger. Så vi kan slippe af med de store trafoer. Sådan et ICEPower modul fylder jo ikke ret meget.
Har ikke set/hørt løse switch-mode strømforsyninger, der kunne leve op til en "gammeldags" trafo.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@Toftdahl Tak! Producenterne må jo næsten vide hvad de laver. Så ICEPower moduler er altså analoge.
|
|
|
Henvisning til behørig dokumentation udbedes
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
daniels skrev:
|
|
|
Ja...
Det er faktisk kun Tact Millenium mk. 1/2/3 + 2150, der er ren digital - de kommer som omtalt i en bedre version til efteråret 
Halløjsa ! Både Tact og Ice-power er pulsmodulerede udgangstrin så hvis det ene er analogt så er det andet også - eller også er de digitale. Det gælder samtlige på markedet værende konstruktioner af nævnte type
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at noget kan være digitalt, skal det være diskret i både tid og amplitude. Hvis alle værdier giver mening, har man ikke længere noget udgangspunkt for et digital signal med en tilhørende opløsning. Et analogt styret PWM trin konverterer det analoge indgangssignal til kontinuerte pulsbredder. Skitseres pulsbredden som funktion af indgangssignalet vil en kontinuert kurve opnås. Altså en sammenhængende kurve hvor hvert inputsignal konverteres til en unik pulsbredde. Pulsbredderne konverteres så videre til kontinuerte energiimpulser i udgangsdelen.
Alt i alt er der vel bare tale om en maskine, der konverterer et analogt signal til et andet analogt signal uden den begrænsede opløsning, der kendes fra digital teknik. Hvis PWM trinnet derimod styres digitalt, er situationen nok en anden.
Switchmode strømforsyninger som jeg arbejder med kører efter samme pulsteknik, hvor man ligeledes har en kontinuert varierende dutycycle.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundgård skrev:
|
For at noget kan være digitalt, skal det være diskret i både tid og amplitude. Hvis alle værdier giver mening, har man ikke længere noget udgangspunkt for et digital signal med en tilhørende opløsning. Et analogt styret PWM trin konverterer det analoge indgangssignal til kontinuerte pulsbredder. Skitseres pulsbredden som funktion af indgangssignalet vil en kontinuert kurve opnås. Altså en sammenhængende kurve hvor hvert inputsignal konverteres til en unik pulsbredde. Pulsbredderne konverteres så videre til kontinuerte energiimpulser i udgangsdelen.
Alt i alt er der vel bare tale om en maskine, der konverterer et analogt signal til et andet analogt signal uden den begrænsede opløsning, der kendes fra digital teknik. Hvis PWM trinnet derimod styres digitalt, er situationen nok en anden.
Jeg er særdeles bekendt med standpunktet Digital=PCM "punktum-slut-færdig" dvs. at kun multibit systemer kan betragtes som digitale hvor imod 1 bit systemer ikke kan. Det giver så anledning til indtil flere forklaringsproblemer vedrørede pulsmodulation og til tider nogle livlige diskussioner
Hvad mener du med "digital styring" af PWM trinnet ? Selve PWM trinnets funktion ændres ikke af et evt. indbygget 16bit/44kHz indgangsmodul. Hvis du advokerer for at pulsmodulation ikke er digitalt så modsiger du jo dit eget udsagn
Switchmode strømforsyninger som jeg arbejder med kører efter samme pulsteknik, hvor man ligeledes har en kontinuert varierende dutycycle.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke præcis hvad du mener med 1 bit systemer, men serielle data er vel også digitale, såfremt tidspunkterne de ankommer er definerede. Hvis vi holder os til det udmærkede link du henviste til (uden PCM), hvorhenne mener du så det digitale aspekt ligger i en PWM forstærker?.
Mht "digital styring" tilføjede jeg nok da jeg ikke er klar over hvordan TacT virker. Selvfølgelig har de alle PWM trin, men når nogle forstærkere beskrives som mere digitale end andre må der også være en forklaring på det. Det jeg tænker på er, om PCM kan oversættes til diskrete pulsbredder i PWM trinnet. I så tilfælge vil switchtransistorerne også levere diskrete impulser til udgangsfilteret. Filteret vil da kunne betragtes som en DAC. Da jeg som sagt ikke kender TacT er dette min egen teori.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIGITAL eller ANALOG
Ingen tvivl om - at ICEpower fabrikken Powerhouse selv beskriver og sælger deres produkt (Moduler) som analog.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
DIGITAL eller ANALOG
Ingen tvivl om - at ICEpower fabrikken Powerhouse selv beskriver og sælger deres produkt (Moduler) som analog.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Er det den afdeling der ligger i Lyngby nu?. Hvis de selv skriver forstærkeren er analog, passer det jo nok.
|
| Til top |
|
| |