Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Blaaberg Zappulse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Blaaberg.

Det var mere billede opdatering af de sidste indgreb der er gjort efter at du har taget billederne.
Måske når du har udskiftet bomulden med silke / linolie ?

BC kondensatorer
Linolien har nok taget det værste m.h.t. bomuldens paramagnetiske egenskaber, men det er nu engang silken der er det optimale materiale til formålet.

Elektrolytterne
Når du engang er klar, kan jeg uden tøven love dig at lyden vil overgå deres udseende når de får viklet silkegarn rundt om og påført linolie.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et par ZAPPulse 2.2 moduler i en måneds tid. De havde også en træls susen når de stod tændt. Desuden var lyden meget lys.

Netop disse to ting var årsagen til, at jeg skilte mig af med modulerne. Øv øv øv... Er der andre der har erfaringer med dette fænomen, og evt hvordan man fjerner det (LC Audio havde desværre ingen forslag). Så kunne man jo prøve igen...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Modulerne spiller meget klart og rent over hele frekvensområdet, og dette kan gøre at lyden opfattes lidt slank. Der er absolut ingen slap bas, eller små forvrænget mellemtone til at give varme eller sminke gengivelsen.
Omvendt så er gengivelsen fuld af liv og meget engagerende.
Det kunne være en god ide med en nøgtern Zap rør forforstærker, med strøm nok til at trække vores 17Kohm.

Jeg har bakset lidt med kabler den sidste uges tid og er kommet frem til flg.:
Zappuls er lidt krænsen ifht. støj og brumopsamling på mit 2m lange kabel fra min gamle Electrocompaniet preampliwire 2a.

Inspireret af "Dikemark" kablet på den norske hificentralen, parsnoede jeg 2 sæt fladvalsede sølvledere (2.5mm x 0.3mm) fra ANKU på hver 2m kraftigt med en boremaskine. Først blev hver leder puttet i en bomuldsstrømpe, så blev der vredet og gennevædet med jomfruelig linolie, herefter bagt i ovnen i 3 dage. Til sidst blev silkegarn omviklet det hele.
Et kortere sæt på ca. 60cm blev lavet på samme vis.
Lyden var rigtig god med stort hul igennem, men der var en del brum (50hz), samt støj på mellemtonen. Suset fra diskanten var tillige blevet lidt mere grovkornet.
Det blev for meget , så noget skulle ske.
Det skal lige indskydes, at det er kun imellem forforstærker og Zappulse problemet med støj er. Imellem forforstærker og CD afspiller er der ingen problemer.

Jeg har et par gamle Monsterkabler med skærm liggende, så de blev sat til. Straks var alt støj væk. Der var endda mindre end hvis slet intet kabel var tilsuttet Zapblokkene.

Følgende forsøg der blev lavet med ca. 60 cm kabler var altså:
-Kraftigt vredet sølvtråd: En del brum og støj
-Snoet parkabel fra LC: Lidt mindre brum
-usnoet parkabel fra LC: næsten intet brum
-Monsterkabel skærmet: intet brum, næsten intet støj
Forsøgene blev lavet med tændt forforstærker.
Slukkes forforstærkeren, var der en del støj. Kun det skærmede Monster kabel var tavst.

Nu kunne det jo være spændende at lave et sølvkabel på de 2m, uden at sno kablerne, for at se hvordan det skulle gå.

Men nu nu havde jeg jo vredet de 2 sølvkabler på 2 m (9m sølvtråd!), så de skal jo anvendes.
For at skærme dem, slagtede jeg noget STP netkabel, og fik aluskærmen ud i fin stand.  Den blev snoet omkring det lange sølvkabel, og forbundet i den ene ende (modtagerenden). Ny gang linolie, 2 dage i ovnen, silkegarn igen.

Støjen er væk. Intet brum, kun den indbyggede susen fra modulerne, perfekt :-)

Mine zappulse er åbenbart følsomme for indstråling. Der er ingen tvivl om at det er kablerne som opsamler. Før kunne der til tider være en hvinen hyletone, den er også væk nu, kun næsten tavshed tilbage.

Jeg er lidt i tvivl om lyden, er blevet en anelse mere mat med skæm på kablerne. Det er højest marginalt, og jeg har ikke noget at afprøve med for at afklare dette nærmere.
Det er den eneste brugbare løsning, med de råvarer jeg har lige nu.

Under alle omstændigheder lyder det rigtigt godt. Noget bedre end med de parsnoede stripline jeg først brugte overalt (CD-pre, pre-Zap) med forskellige RCA plugs Neutrick og Monacor teflon.

For at opsumere er der nu:
CD-pre: Vredet fladvalset sølvledere uden skærm.
Pre-Zap: Vredet fladvalset sølvledere med skærm.
Alle monteret med Bullet Plugs fra Eichmann
Lige pludselig kan der høres 3 trompeter i stedet for en det samme sted! Punktformigheden er meget bedre. Lyden mere helstøbt og musikalsk i mine øre. Det hele hænger bedre sammen, og bassen fornemmes lidt mere "rund" og knap så råtør som før. Stadig fast, men mere organisk på en eller anden måde.
Dette er den samlede forskel jeg oplever, efter skiftet fra Stripline til fladvalset sølv med Bullet Plugs.
(ja, jeg kan også høre græsset gro :-)

Har nogen prøvet lange usnoede sølvledere til deres Zappulse?
Jeg hører gerne om erfaringer, som inspiration for kommende kabeleksperimenter :-)

Det var en ordentlig smøre!

Venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Meget spændende læsning! 
Det kunne være sjovt at sammenligne direkte A/B test, med 2 ens Zappulse-forstærkere monteret med forskellig kabelføring.

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Her er de kablene som jeg bruker til Zappulse. Jeg har laget en liten oppskrift på dem på hifisentralen.com. Tidligeree brukte jeg duelund signalkabler, samt at jeg har et par alphacore goertz TQ2 sølvkabler.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =diy2;action=display;num=1109805744

Interessant lesning blaaberg.
Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

Bambadoo, hvordan er det med støj/brum på dine kabler?

Ja, det kunne være sjovt med noget sammenligning, men der findes nok ikke 2 ZapPulse forstærkere som er ens

Venlig hilsen Jan Jensen

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke noe brum, men det er litt sus som kommer. Av og til er det mer sus enn andre ganger. Mine kabler er ikke skjermet, men flettet. Har alltid hatt dette suset uavhengig av hvilke kabler jeg bruker. Men jeg liker disse kablene, synes de er meget gode.

Regards
Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

hej Blaabjerg.

Jeg stikker lige hovedet indenfor...Har jo også brumprobs i min flerkanalszap. Mit er dog ikke forbundet med pre/kabler inden zappen. Det er en konstant brum/sus, som ikke stiger i takt m. volumen. Har mistænkt standard trafoerne (3 stk) fra LC, men mailer lidt med ham om det. Det lyder som om det er samme frekvens, som den lille mekaniske brum jeg kan høre fra ihvertfald én af trafoerne. Jeg må prøve at bytte rundt på trafoerne for at se hvilke(n) der genererer brummet. Lyder det ikke som om det kommer fra trafoen?

Foriøvrigt meget flot zap!

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

hej Blaabjerg.

Jeg stikker lige hovedet indenfor...Har jo også brumprobs i min flerkanalszap. Mit er dog ikke forbundet med pre/kabler inden zappen. Det er en konstant brum/sus, som ikke stiger i takt m. volumen. Har mistænkt standard trafoerne (3 stk) fra LC, men mailer lidt med ham om det. Det lyder som om det er samme frekvens, som den lille mekaniske brum jeg kan høre fra ihvertfald én af trafoerne. Jeg må prøve at bytte rundt på trafoerne for at se hvilke(n) der genererer brummet. Lyder det ikke som om det kommer fra trafoen?

Foriøvrigt meget flot zap!

mvh. Per.

Hej,

Jeg har meget lidt forstand på elektronik, men ville nok gå helt systematisk frem for at finde synderen :-)

Starte med et modul tilsluttet. Lodde input kablerne af for at se om det ændre noget. Hos mig er det kablerne som opsamler brum.  På et tidspunkt ændrede jeg fra Stripline til sølv internt - det gav lidt mere støj og brum (en meget lille smule), men også noget bedre lyd!

Hvis trafoerne støjer elektrisk ind igennem hele strømforsyningen kan det måske være noget med ensrettere/afkoblingskondensatorer eller lyttere.
Det hele starter jo som vekselstrøm lige efter trafoen, som så bliver ensrettet til så jævn en strøm som muligt ;-)

Om der indstråles støj fra trafoen uden om det elektriske, kunne tjekkes ved at forlænge ledningerne til ensretterne et godt stykke. Kunne trafoen flyttes en meters penge, må denne fejlmulighed kunne fastlægges helt.

Som sagt er det skud fra hoften, fra en uvidende ;-)

Venlig hilsen Jan Jensen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hvor har du fået fat i dit kabinet??? Det ser alt for fedt ud!!!
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes