Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 05:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit først DIY projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Et 2-vejs system kommer man ofte længst med, for et 3-vejs vil typisk kræve måleudstyr, og en masse tilpasning.

Det kan også laves som et 2,5-vejs system, hvilket ofte er populært, hvis de enheder man bruger, ikke levere tilpas meget bund i bassen.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 April 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hvad er pointen mere præcist i et 2,5 vejs? Mellemtonen og diskanten deler eller?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Man laver faktisk en almindelig 2-vejs højttaler med en diskant og en bas/mellemtone. Og så sætter man en ekstra bas/mellemtone i, som man deler lavere end den eksisterende bas/mellemtone. Man kan godt sige man faktisk får to delefiltrer; et 2-vejs filter, og et subwooferfilter til den ene bas/mellemtone.

På den måde bliver det frekvensområde som de to bas/mellemtoner deler, forstærket.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Så de 2 basser/mellemtoner skal vel være ens? Eller kan man stadigvæk godt have et setup der lyder på en bas/mellemtone, en større bas/mellemtone og en diskant?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

De behøver ikke være ens. Det kan i mange tilfælde være en fordel med én større basmellemtone.

Faktisk minder systemet meget om den opbygning man har med to højttalere med én diskant og én bas/mellemtoner i hver, og så to subwoofere med en bas/mellemtone i hver.

Det man så egentlig gør, at bygge disse fire højttalere sammen til to.

Husk at jo større enhed du vil bruge, jo dyrere bliver de, hvis de skal matche dine mellemtoner. Tror ikke du finder nogle rimlige basser på 8" eller mere til under 500 kroner stykket.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det bliver et 2 vejs system som jeg så måske kan ombygge senere hen...

Bassen skal enten være Peerless, 830657 SDS 164, Peerless, 830656 SDS 134 eller Peerless 831974 som jeg har set på http://www.frequence.dk/ 

Diskanten skal nok være en VIFA diskant, DX25TG05-04 også fra http://www.frequence.dk/

Ved ikke om det lyder som et okay 2 vejs system? 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

830656 er lidt for lille, så hellere 830656. Men jeg kan ikke finde specs på 831974 på Peerless' hjemmside; http://www.tymphany.com/prodpeerless.php

Sæt gerne to bas/mellemtoner sammen med diskanten, det bliver rigtigt godt. Evt. med diskanten i midten.

Kan du finde pengene til det er Peerless HDS en rigtigt god enhed, og absolut værd de sidste kroner. Den kan klart betale sig istedet for de andre.

Diskanten er rigtigt god til prisen, og nu lyder det som et ret godt system du får sat sammen.

Et rigtigt godt system ville så være med den diskant du har fundet, og to HDS enheder. Så får du et rigtigt godt og vellydende system, der også kan give et pænt højt lydtryk fra sig.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Måske var dette kit noget: http://www.frequence.dk/sites/vp-alliance-kit.htm?

Faktisk læner ideerne sig ret tæt op af de kit de har hos Frequence, så måske var det en bedre ide at vælge ét af deres kit?

Så er konstruktionen også gennemtestet og udmålt.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hey....

Sorry jeg ikke har skrevet herinde... Men den har stået på eksamen de sidste par dage... så har travlt med det...

Jeg har ikke specielt meget lyst til et samlesæt (havde jeg kigget på) fordi det ikke er rigtigt selvbyg, hvis det kan forstås...

Jeg er dog begyndt at lege lidt med ideen om at ombygge (det er måske hellere ikke så meget selvbyg?)... Jeg har nemlig fået et par Jamo J 360, de lyder rigtig godt, men skal have nye basser.... Min idé var så måske bare at ombygge dem ind i et nyt kabinet og sætte nye basser i... Jeg har dog ikke kunne finde ud af hvadfor nogle basser der skal i...

Ved ikke hvordan det lyder?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

At ombygge en højttaler, som du nævner der, er næsten det samme som at lave en helt ny. Du skal jo have udmålet hver enhed, og delefilteret skal laves om, når du bruger en anden enhed.

Det eneste der reelt kan bruges, er diskanterne (kender ikke Jamo J360), alt andet skal jo kaves om.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Uhhh... Det lyder ikke helt nemt? (men det kan vel lade sig gøre?)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det kan godt lade sig gøre, men mon ikke det alligevel ville være smartere at lave en ny, uden at genbruge noget.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nemt at bygge eller ombygge en højttaler. Hvis du vil lave det hele selv, bliver du nødt til at sætte dig ind i teori, og anvende måleudstyr (PC'en, er her glimrende). Dog kan simple 1. ordens parallel og seriefiltre godt lyttes på plads. Her er AR SXO godt forklaret.

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

@ Kjeldsen - jeg er ening i at jeg skal sætte mig mere ind i tingene, men tiden kniber lige for tiden pga. eksamen... Hvadfor en slags måleudstyr snakker du om? evt. noget man selv kan købe?

@ Daniels - Det er nok rigtigt, men så tilbage til noget af det fra før... Hvordan lyder en VIFA diskant DX25TG05-04 og en Peerless HDS 6¾" 850439? Det er vel også noget jeg kan bygge vidre på i fremtiden hvis jeg vil have noget større...

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

@DnxDk
Det vil sikkert komme til at lyde godt. Der er intet der antyder nogle problemer med dem.

Det er altid en mulighed at lave et par små 2-vejs højttalere, og senere udvide med to bassektioner. Men ved du fra starten af, at du vil gøre det, er det smartere at gå efter den endelige løsning. Det er fordi den HDS enhed skal have et pænt stort kabinet, for at spille et fornuftigt niveau bas. Men vil du bruge en bassektion, så skal kabinettet være meget mindre, og helst lukket (giver bedre mellemtone efter min mening). Det kan du sikkert godt lave efterfølgende, men så bliver der en masse plads til overs i kabinettet, og så fylder højttalerne mere end det er nødvendigt.

Jeg har selv valgt at dele mine højttalere op i en mindre 2-vej højttaler, og så tilføjet en bassektion. Det lyder så fuglene synger (efter min mening). Ser du under DIY sektionen, så kan du se @miju's løsning. Den minder meget om min. Vi har faktisk begge valgt samme lille 2-vejs løsning - uafhængigt af hinanden! Selv vores delefiltre minder meget om hinanden.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hey.. det ser spændende ud det der.. Jeg er selv startet som dig for ikke så længe siden. Du kan evt. se min tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&P N=1

for at se at jeg faktisk har været gennem mange af de samme overvejelser som dig.

Med hensyn til kabinettet ville jeg anbefale, at du bruger en "generisk" plade (MDF?), og så lægger den finér på du vil have - du kan osse i min tråd se hvordan man kan lægge finer på. Da din højttaler udelukkende består af plane flader, ville jeg ikke være bange for at give mig i kast med at lægge finér på, selv som nybegynder..

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Undskyld hvis det er gået lidt død over de sidste... Men har været til en masse eksamen, tro dog ikke jeg har glemt det... Jeg læser på livet løs, og i dag har jeg fået et produkt katalog fra www.dynabel.no som ser ud til at være et spændene firma... Skal nok skrive noget mere ligeså snart jeg finder ud af noget konkret...

@ Lux550 Freak - Har læst din tråd, det ser super godt ud, "Danmarks mest ombyggede højtalere"  

@ Kjeldsen - Tak for links, så skal jeg bare lige have lidt mere styr på højtalere teori....

@ Daniels - Jeg læser på livet løs

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Så har jeg 2 forslag:

2 * 12" Bass dynaBel ( http://www.mamut.com/dynabel/subdet175.htm ) + 1 * 1" Vifa diskant ( http://www.mamut.com/dynabel/subdet352.htm )

1 * Peerless HDS 6¾" 850439 + 1 * Peerless 850130 CSX eller Peerless, 830657 SDS 164 (ved ikke helt hvadfor en der egner sig bedst) +  1 * 1" Vifa diskant ( sammen som i forslag et )

Begge forslag er til en side... og skal reelt ganges med 2.... Jeg har også tænkt lidt på at begge forslag evt. kunne suppleres med 1* http://www.jumon-audio.dk/w5-610s-data.htm i hver side.... Jeg hælder selv mest mod forslag 1... men jeg vil meget gerne hører nogen meninger omkring det....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Den første løsning kommer ikke til at lyde godt. To 12" med en 1" diskant??? Det passer SLET ikke sammen.

Nummer to kan bedre lade sig gøre, men det vil være underligt at sætte en 850439 sammen med en 830657, da de er lige store, med mindre der var specielle frekvensområdefordele - det er der ikke. Så hellere to 850439 i hver højttaler, eller to 830657 i hver højttalere.

At tilføje den sidste enhed (Tang Band) til én af de første forslag, giver kun mening i løsningen med de to 12". Og her vil det stadig være en "underlig" blanding.

Hvad er det, du vil have ud af dette projekt?

Skal de spille højt, eller godt ? - det er måske ikke helt fair at stille det så simpelt op, men man skal op i ret dyre højttalere, for at få begge dele.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes