Emne: Fakta om Linn... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Tja 3DX, en prof. er jo bare en der til forskel fra en amatør for penge for sit arbejde .
MVH
|
|
|
ja det er nok rigtigt...
man kunne også sige at en amatør er en der ikke kan blive prof
det jeg mener med det er, at Linn kan sikkert også godt måle på deres ht'er. og med mindre den pr. default smother med 3dB, og kun viser 100-10K, så har de nok set og målt det samme som blade osv.
derfor min antagelse, at det nok er med vilje, fuldt overlæg  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Dav,
altså mit gæt er at Linn VIL ha' den til at måle/lyde sådan. om man så er enig i om det er rigtigt eller ej, er en anden sag.
I fremstille det lidt som om det er en flok amatøre, der bare laver det efter hvad der nu ligger i skuffen  |
|
|
Hejsa! Jeg håber bestemt, at det er helt 100% med vilje de har gjort som de har gjort. Det harmonerer bare overhovedet ikke med "reproduktion" i ordets egentligste forstand. Og det er jo det Hr. Iversen påberåber sig, at Linn´s eneste mål er. Og her rammer både Hr. Iversen og Mr. Tiefenbottle lidt ved siden af, hvis det endda ikke kan siges, at være under målet. Hvis dette er et ærligt forsøg, så er det ikke gået ret godt. Målingen er tilmed en midling over +-30gr. Udsvingende kan med andre ord være endnu større, det illustreres bl.a. på denne graf:  Til sammenligning ses her en Dynaudio Confidence 4. En af dem med 2 diskanter altså. Her ses hvordan man bærer sig ad.
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst Linns brochure om Tune-dem, og selvom jeg ikke skal kunne afvise, at det kan hjælpe folk i praksis, er og bliver det altså nonsens, at man skulle kunne høre 'hvad der er på pladen', blot fordi man følger melodien i en A-B-test.
Man kan ikke vide, hvad der er på pladen og sjældent føler jeg mig talt så grusomt ned til, som når nogle hifi-sælgere påstår, at deres produkter blot spiller det, der er på pladen, mens andre mærker tilsætter noget. Det giver ingen mening. Selv hvis man kan måle, om et produkt gengiver kilden lineært, er der stadigvæk meget langt derfra til, at musikken møder ens ører.
Linn skriver faktisk selv i deres brochure, at man ikke kan vide, hvad Jimi Hendrix faktisk indspillede på sine plader, men alligevel kommer argumentet frem igen og igen, at det kan Linn tilsyneladende bedre end andre.
Min pointe er ikke, at Linn er dårligt eller at et bestemt andet mærke er bedre, blot at det er noget vrøvl, når de hele tiden slutter fra almindeligheder som 'det vigtigste er musikken' til, at det taler for bestemte produkter.
Selvfølgelig er det musikken, der er vigtigst, men dette forum burde være det letteste sted at se, at det altså er alt andet end entydigt, hvad musikken så er. Og selvom Linn har ret i, at muligheden for at følge melodilinjer og enkelte instrumenter er et vigtigt element i musikalitet, ja så er det ikke lige vigtigt for alle musikgenrer, langt fra. Og det er frem for alt blot et enkelt element hevet ud blandt 100 andre.
Som sagt, det er ikke produkterne, jeg udtaler mig om, men blot deres salgsfilosofi, der ikke er andet end det. Hvis folk kan bruge tune-dem princippet til noget i praksis, skal de være velkomne, men det gør det efter min mening ikke til en specielt begavet udlægning af hifi og musikalitet.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav
vi er helt enige, om at de to ting måske ikke spiller helt sammen. men at sige at Linn derfor ikke kan lave ht'er er noget vås i mine øjne. de laver dem vel sådan som de syntes de skal lyde. og derfor kan de vel så godt lave ht'er. selv om det så bliver lidt filosofisk 
jeg har det bare lidt som de der bog anmeldere der ALDRIG har læst en god bog. nej men så skriv den da selv mand. ikke at man som læmand ikke skal kunne komme med kritik. men lad dog være med at antage at der er fordi de simpelthend ikke kan, -de har nok bare en anden ref.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Læs selv på www.stereophile.com , man klikker ude til højre på measurements, så får man alle måleresultaterne.
|
|
|
Disclaimer: Dette er en privat udtalelse af mig som person, ikke repræsentant for Tape Connections holdninger som helhed:
Hmm...
"As alarming as the mid-treble response anomaly might look, it needs to be considered in combination with the Akurate's dispersion. Fig.5 shows the Linn's horizontal radiation pattern. It's hard to see what's happening in the mid-treble, but careful comparison of fig.5 with fig.4 reveals that the on-axis peak at 4kHz is compensated by a lack of energy off-axis, while the on-axis suckout between 5 and 7kHz is also compensated by an excess of off-axis energy."
"...taking the Akurate's vertical radiation pattern into account, along with the manner in which its horizontal dispersion will compensate for the mid-treble deficiencies in its on-axis behavior, I'm not surprised that AD felt that the speaker offered a well-balanced sound. However, I do feel that the balance between the Akurate's on- and off-axis behaviors was the reason he thought that voices and instruments took on a hollow sound when he spaced the speakers too far apart or toed them in. "
"Overall, the Linn Akurate 242 demonstrates some impressive audio engineering, though its on-axis behavior needs to be balanced by placement and in setup."
Kunne det tænkes at den ene frekvens-måling alene er et meget dårligt tegn på hvordan højttaleren (og en højttaler generelt) opfører sig? Kunne det tænkes at højttaleren slet ikke er bygget til at lyde bedst on-axis? Kunne det tænkes at højttaleren pga. dens særprægede (?) spredning er meget krævende mht. opsætning - noget Linn og deres forhandlere jo lægger ekstremt meget vægt på? Hvorvidt det så er tune-dem filosofien der er dikteret af højttalernes egenskaber eller omvendt, det kan man jo så diskutere længe - men jeg har da svært ved at se hvad det er ved de målinger der underkender Linn's grundlæggende filosofi. I den forbindelse vil jeg gerne henvise til en tidligere diskussion jeg har deltaget i (men som jeg ikke lige kan finde nu), hvor jeg forsøger at argumentere for at "korrekt reproduktion" er andet og mere end frekvensgang - og at netop dérfor kan man ikke sige entydigt om den ene højttaler er mere korrekt end den anden, udelukkende ud fra frekvensgang. Grunden til at man kan skændes så meget om hvad der er korrekt skyldes vel primært at forskellige personer lægger vægt på forskellige elementer i musikken? Jeg kan ikke se at de målinger gør andet end at underbygge den grundlæggende filosofi som Ole forsøger at skitsere. Om man så er enig eller uenig i filosofien, det synes jeg ikke har meget at gøre med om højttaleren er god eller dårlig. Ole (og dem jeg personligt er blevet "udsat" for tune-dem princippet af) taler f.eks. meget om at lytte efter "melodi". Det bliver bare ofte defineret som hvor nemt det er at følge den enkelte musikers spil. Det synes jeg går ud over oplevelsen af musikken som helhed, f.eks. har dem jeg kender (jeg skal ikke kunne udtale mig om Ole, ham har jeg aldrig diskuteret tune-dem med...) fokuserer meget på sang, guitar og bas - men glemmer totalt at der er noget der hedder trommer. Det er som om trommerne i bedste fald helst ikke skal "stå i vejen" for opfattelsen af den musik resten af gruppen spiller. Specielt gengivelsen af bækkener er en akilleshæl for mange højttalere, hvis man sammenligner med hvordan det lyder i den virkelige verden. Jeg lægger personligt meget vægt på at der ikke er enkelte detaljer der ødelægger den samlede oplevelse, dvs. det hjælper ikke noget at guitar, bas og sangstemmer er helt fantastiske, hvis en rædderlig bækken-lyd river mig ud af illusionen.
Dét jeg prøver på at sige er: Der er faktisk mange kloge ting i tune-dem princippet, og hvis man prøver at være lidt mere åben overfor de ting der ligger bag, så kan man faktisk nemt blive en hel del klogere. Det synes jeg i hvert fald selv jeg har lært meget af. Samtidigt mener jeg dog der er mange faldgruber i at holde fast i et bestemt princip (tune-dem eller ej) til punkt og prikke, derfor er det med tune-dem som med alt andet inden for hifi: Tag dét du kan bruge og som siger dig noget, og læg til dine egne holdninger og erfaringer. Ved at gøre dét, så opbygger man netop sin egen holdning til hvordan ting skal lyde, og er meget bedre stillet med hensyn til at sammensætte sit eget anlæg så det opfylder lige præcis dét behov man selv har. Hvis man ikke selv synes det er godt, så er det hamrende ligegyldigt om andre kan "bevise" at det er godt.
Derfor: Når man lytter til en højttaler eller et stykke elektronik, så start med at forholde dig til hvad det er netop denne producent forsøger at opnå, og hvorvidt det lykkes for dem. Hvis en producent f.eks. praler med præcis og kontant bas, og den reelt mudrer værre end en sump i Florida, så er der grund til bekymring. Dernæst kan man så forholde sig til hvordan udstyret passer ind i éns egen holdning til hvordan tingene skal hænge sammen. Det KUNNE jo være at den indledende lytning rent faktisk gav nogle aha-oplevelser som gjorde at man fik flyttet en smule på definitionen af god lyd. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Jeg har læst Linns brochure om Tune-dem, og selvom jeg ikke skal kunne afvise, at det kan hjælpe folk i praksis, er og bliver det altså nonsens, at man skulle kunne høre 'hvad der er på pladen', blot fordi man følger melodien i en A-B-test.
Man kan ikke vide, hvad der er på pladen og sjældent føler jeg mig talt så grusomt ned til, som når nogle hifi-sælgere påstår, at deres produkter blot spiller det, der er på pladen, mens andre mærker tilsætter noget. Det giver ingen mening. Selv hvis man kan måle, om et produkt gengiver kilden lineært, er der stadigvæk meget langt derfra til, at musikken møder ens ører.
Linn skriver faktisk selv i deres brochure, at man ikke kan vide, hvad Jimi Hendrix faktisk indspillede på sine plader, men alligevel kommer argumentet frem igen og igen, at det kan Linn tilsyneladende bedre end andre.
Min pointe er ikke, at Linn er dårligt eller at et bestemt andet mærke er bedre, blot at det er noget vrøvl, når de hele tiden slutter fra almindeligheder som 'det vigtigste er musikken' til, at det taler for bestemte produkter.
Selvfølgelig er det musikken, der er vigtigst, men dette forum burde være det letteste sted at se, at det altså er alt andet end entydigt, hvad musikken så er. Og selvom Linn har ret i, at muligheden for at følge melodilinjer og enkelte instrumenter er et vigtigt element i musikalitet, ja så er det ikke lige vigtigt for alle musikgenrer, langt fra. Og det er frem for alt blot et enkelt element hevet ud blandt 100 andre.
Som sagt, det er ikke produkterne, jeg udtaler mig om, men blot deres salgsfilosofi, der ikke er andet end det. Hvis folk kan bruge tune-dem princippet til noget i praksis, skal de være velkomne, men det gør det efter min mening ikke til en specielt begavet udlægning af hifi og musikalitet.
|
|
|
Superfornuftigt indlæg! Egentlig er jeg også i bund og grund totalt ligeglad med, hvad der sidder for et logo på mit udstyr. Det handler i bund og grund om lydkvalitet for mig. Det at man skulle kunne følge bestemte ting i et givent lydbillede hænger sammen med accentuering af enkelte rekvensafsnit, længere er den såmænd ikke. Du kan så vælge hvad du ønsker at accentuere ved bl.a at vælge HT + dens placering. Det påvirker den vildt og vanvittigt. Men som en af mine venner en dag sagde, man har fundet ud af, at man kan fremme f.eks. taleforståelsen i en HT ved at accentuere bestemte frekvensafsnit, ja da kom beviset altså sort på hvidt. Hvis du vil have en nynne med HT, så tror jeg da man bør købe sig et Linn set-up, det er nok dem der bedst ved, hvad der skal accentueres for at det lykkes. Når de så begynder at bavle op med, at det er fordi de kun spiller lige Akurat det der er på skiven, så kig lige på frekvenskurverne ovenfor.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej OTTO!
Du har nemlig læst hvad de skriver i testen, hvilket jeg synes er rigtig fint. Det problem de beskriver hedder ganske enkelt en dårlig poweresponse. Måleteknikeren er også inde på, hvilke rum der ville passe bedst til HTén. Og det er netop fordi HTén ikke lyder ens i alle vinkler. Denne disciplin er en af de aller sværeste i højttalerbygning. Sandt at sige, kan det aldrig helt lade sig gøre ved høje frekvenser, men et godt stykke op er det muligt. Det giver ensartet lyd fra alle kanter inkl. det reflekterede. Jeg vil mene at Akurat HTén vil spille meget forskelligt fra rum til rum, hvilket i øvrigt teknikeren netop siger. Derfor er Ole og Linn´s filosofi med opstillingen af HTén nødvendig, man skal være ganske ekstremt grundig, for at ramme noget brugbart. Som jeg ser målingerne, kan det ikke lade sig gøre uden trylleri. Dernæst kan man vel ikke rigtigt kalde en sådan konstruktion for velbygget og brugervenlig.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Dav
vi er helt enige, om at de to ting måske ikke spiller helt sammen. men at sige at Linn derfor ikke kan lave ht'er er noget vås i mine øjne. de laver dem vel sådan som de syntes de skal lyde. og derfor kan de vel så godt lave ht'er. selv om det så bliver lidt filosofisk 
jeg har det bare lidt som de der bog anmeldere der ALDRIG har læst en god bog. nej men så skriv den da selv mand. ikke at man som læmand ikke skal kunne komme med kritik. men lad dog være med at antage at der er fordi de simpelthend ikke kan, -de har nok bare en anden ref.
|
|
|
Kan du forstille dig en forstærker eller cd afspiller med en frekvensgang som den omhandlede højttaler ?
Eller en svendeprøve ? Du milde kineser
Et kig på brochuren og manualen til LP12'eren anno 1976 indebefatter ingen omtale af skotske særheder som kilte, sækkepiber, haggis eller Loch Nes inspirerede testmetoder. Montering og valg af arm/pick-up overlades helt og holdent til køberen. Grace/Supex er ikke nævnt. Man kunne få pladespilleren leveret forboret til arm efter eget valg. Min kom med gummimåtte og SME udskæring. Filtmåtten var tilbehør hvis man havde brug for hurtigstart og/eller cueing
Ikke ligefrem "marketing bullsh*t"
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej da.
men jeg tro blot i min naivitet at Linn HAR målt og set det. og har fundet det ok vs. deres lyd ref.
svendeprøve... nej det bliver nok ikke til mere end et 6 tal. der kommer dog noget ud  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Dernæst kan man vel ikke rigtigt kalde en sådan konstruktion for velbygget og brugervenlig. |
|
|
Det vil jeg ikke argumentere imod - men man kunne vel sammenligne det lidt med en Ferrari F50 - en god kører vil mene at det er en af verdens bedste biler, en uerfaren kører ender i grøften. Ikke at jeg kan udtale mig om hvorvidt Linn'en er en ferrari eller ej, men specielt når de nu sætter de krav til opstilling som de gør, så kan de vel netop tillade sig at konstruere en højttaler som lægmand ikke kan få til at spille - bare de selv kan, så er dét vel det vigtigste? Det er klart, at hvis man laver en højttaler der er så svær at få til at spille, og så sælger den via postordre - så har man et temmeligt dårligt køb.
Lad mig igen understrege at jeg ikke siger jeg er enig i dén filosofi - blot at jeg tror jeg forstår den. Langt hen ad vejen synes jeg det virker som om modstanden mod tune-dem primært skyldes manglende forståelse, mere end uenighed. Dén udlægning I giver af den svarer i hvert fald ikke helt overens med den opfattelse jeg har fået efter at have fået det demonstreret (men passer fint med min opfattelse _før_...) Med andre ord, har i rent faktisk - med åbent sind vel at mærke - prøvet at få tune-dem filosofien demonstreret, og forsøgt at forholde jer til den? Eller har i bare læst hvad den går ud på? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Med andre ord, har i rent faktisk - med åbent sind vel at mærke - prøvet at få tune-dem filosofien demonstreret, og forsøgt at forholde jer til den? Eller har i bare læst hvad den går ud på?
|
|
|
Tjaahh...åbent sind er jo en relativ størrelse, men jeg har primært læst Linns brochure, som en sælger stak mig i hånden og sagde, at den var supergod. Jeg er så tidligere blevet overdynget med 'den spiller kun det på pladen'-argumentet i Scala Hifi, uanset hvad jeg mente om lyden. Om det var en Tune-dem- ved jeg ikke.
Nu var min pointe sådan set også, at Tune-dem er noget begrebsmæssigt vrøvl og den slags kan man faktisk godt læse sig til. Om de så laver noget andet i praksis, skal jeg ikke kunne sige. Og som jeg også skrev - jeg skal ikke afvise, at det kan føre noget godt med sig for nogle, men det bliver det ikke rigtigt af.
Man kan også godt vælge rødvin efter et par tommelfingerregler og få lidt ud af at gå efter alkoholprocenter osv., men det betyder ikke, at hvis Netto slog sig op på den 'filosofi', at så kunne de derfor påstå at have fundet vinens hemmelighed - den smager kun af, hvad der er i flasken...
I øvrigt kan jeg fint følge dine observationer af realisme på trommer i indlægget ovenfor. Jeg er selv trommeslager og begynder selv at finde ud af, hvor komplekse trommelyde er, fx. en realistisk stortrommelyd. Det ændrer blot ikke på det problem (ikke nødvendigvis et praktisk problem, men et filosofisk), at vi ikke ved, hvordan bækkenerne skal lyde på en konkret optagelse.
Realisme og oplevelsen af realisme er med andre ord to helt forskellige ting, og min kritik af 'den spiller det på pladen'-argumentet er, at de forveksler de to.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Tjaahh...åbent sind er jo en relativ størrelse, men jeg har primært læst Linns brochure, som en sælger stak mig i hånden og sagde, at den var supergod. Jeg er så tidligere blevet overdynget med 'den spiller kun det på pladen'-argumentet i Scala Hifi, uanset hvad jeg mente om lyden. Om det var en Tune-dem- ved jeg ikke. |
|
|
Jeg forsøger ikke at forsvare tune-dem som sådan, det må være Oles opgave - jeg siger bare at det mindste man kan forlange er en nuanceret diskussion, og jeg synes ikke det er fair over for Ole eller Linn som helhed at rakke tune-dem ned før man rent faktisk har oplevet hvad det går ud på. Jeg er ikke enig i tune-dem princippet som sådan, og jeg er slet ikke enig i de ting de rent faktisk skriver ned på papir - men helt ærligt, højttaleren skal vel ikke bedømmes ud fra mængden af bullsh*t, skal den? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
har i rent faktisk - med åbent sind vel at mærke -
prøvet at få tune-dem filosofien demonstreret, og forsøgt at forholde
jer til den? Eller har i bare læst hvad den går ud på? |
|
|
Jep, det har jeg flere gange. Også i privaten.
Synes nu ikke det ændrer noget ved det samlede
indtryk af en given højttalers evner ift. mine behov.
mvh
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
- men helt ærligt, højttaleren skal vel ikke bedømmes ud fra mængden af bullsh*t, skal den? |
|
|
Helt enig. Jeg forholdt mig blot til, at en Linn-mand gav mig brochuren i hånden og sagde, at det var et fremragende princip.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som har. kubik så rigtigt her ilustrere siger denne måle kurve alt om Linns filosofi og holdning til korekt gengivelse!..

Hvad viser kurven så reelt.??
Jo en ganske korekt og neutral spillende højtaler fra bunden af og op til 1,5 kHz. det må man give dem!! her er der ikke noget at sætte en finger på!...
Men her efter går det galt!
Et voldsomt drop efter lige omkring 1,5 kHz. og et peak ved 4 kHz. efterfuldt ar et drop igen fram til 10kHz.
Det skal retfærdigvis siges at et drop er mindre markant og hørbart negativt! end et peak!..
SÅ! hvad har vi her!??
JO! noget der minder meget om det berømte BBC. dip.. en hængekøje mellem omkring 1 kHz. til mellem 6 - 7 og / eller 10 kHz.
Normalt anvendes dette ganske subtilt, hvilket vil sige et drop på mellem 1,5 og 3 db. alt efter hvor ørevenlig" og behage "syg" højtaleren skal være?
faktisk er et lille dip / hængekøje her ofte at fortrække! da en helt snore lige frekvensgang her med mange enheder og det meste udstyr resultere i en alt for analytisk og nådesløs gengivelse, der let med de "forkerte" komponenter mm. kan give en kold og klinisk gengivelse.. ( manglende musikalitet)
Kun få rigtig optimale højtaleren med enheder mm. der egner sig til det slipper godt fra en helt liniær gengivelse mellem 1 og 10 kHz..
mellem 0,5 til 1,5 db. er ganske fint og giver en venlig men stadig ganske nøktern gengivelse, den tager lige toppen / spidsen af det vætrste i optagelser der kan genere ørene, og uden at sløre for meget og "glemme" for mange detaljer og opløsning!..
( Jeg selv går efter mellem 0,75 og højst 1 db.)
Her har man stadig en ganske fornuftig tilnærmelse det korekte og neutrale og hvad der ER! på mediet som det nu skal gengives for at være rigtigt!!
( I den perfekte verden skulle det hele være 100% liniært men så`n spiller det bare IRL ik altid!.. der findes som sagt kun ganske ganske få enheder og kombinationer med komponenter mm. der tåler en liniarisering bedre end mellem de 0,75 & 1 db. i det toneområde vi her snakker om! men det findes og kan gøres!.. men så stilles ublu krav til resten af udstyret mm. og meget lidt af selv det aller bedste er til at holde ud at høre på så!!)
3 db. er straks mere markant!.. og giver en rigtig behagelig gengivelse, der får det meste til at "glide" ned og gennem øregangene uden problemer!.. her afviger man dog på det tydligste fra neutralitet og korekthed!.. og er helt over i en klar farvning og decideret lyd filosofi, der IKKE! har noget med at reproducere hvad der VITTERLIGT! er på mediet!.. her kan det IKKE! undgå at gå lidt ud over opløsning og detaljering samt presision..
OVER! 3 db. er ganske uaceptavelt og at sammenligne med at anvende tonekontroller og loudness for at give en federe lyd, som en del "unge" mennesker ynder på deres "rock" anlæg!.. ( hvor af nogle faktisk er så ringe at de slet ikke er til at holde ud at høre på UDEN! udpræget brug af tonekontroller og eller Eqalizers!!)
Hvor Linn med denne højtaler havner vil jeg lade målingerne fortælle i sig selv!...
Jeg vil tro at peaket omkring 4 khz. er med til at ikke ødelægge opløsning totalt! de det tilføre en smule energi midt i hengekøjen, der subjektivt vil opfattes som om der faktisk ikke mangler moget ( hvad der jo gør!) det kan også være jeg tager fejt og konstruktørene bare slet ikke har styr over mellemtonens opbrydninger???
Men det er tydeligt at Linn her har en markant holdning til hvordan det skal lyde, og en der ikke stemmer overens med en tilnærmelse det korekte i forhold til hvad der ER! på mediet!..
Deres Elektronik er i deres dyre serie så ok! og faktisk ganske fornuftig neutralitets nærmende !! her er det hverken ringere eller bedre end så meget andet... selv om der stadig er et markant Linn fingeraftryk!.. men det afviger ikke fælt fra så meget andet!..
Deres højtalere her gør dog jobbet i DEN! grad!.. så udstyret behøver slet ikke at farve eller gøre noget særligt for at opnå den der Linn fodstamp lyd!!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Helt enig. Jeg forholdt mig blot til, at en Linn-mand gav mig brochuren i hånden og sagde, at det var et fremragende princip. |
|
|

__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Dernæst kan man vel ikke rigtigt kalde en sådan konstruktion for velbygget og brugervenlig. |
|
|
Det vil jeg ikke argumentere imod - men man kunne vel sammenligne det lidt med en Ferrari F50 - en god kører vil mene at det er en af verdens bedste biler, en uerfaren kører ender i grøften. Ikke at jeg kan udtale mig om hvorvidt Linn'en er en ferrari eller ej, men specielt når de nu sætter de krav til opstilling som de gør, så kan de vel netop tillade sig at konstruere en højttaler som lægmand ikke kan få til at spille - bare de selv kan, så er dét vel det vigtigste? Det er klart, at hvis man laver en højttaler der er så svær at få til at spille, og så sælger den via postordre - så har man et temmeligt dårligt køb.
Lad mig igen understrege at jeg ikke siger jeg er enig i dén filosofi - blot at jeg tror jeg forstår den. Langt hen ad vejen synes jeg det virker som om modstanden mod tune-dem primært skyldes manglende forståelse, mere end uenighed. Dén udlægning I giver af den svarer i hvert fald ikke helt overens med den opfattelse jeg har fået efter at have fået det demonstreret (men passer fint med min opfattelse _før_...) Med andre ord, har i rent faktisk - med åbent sind vel at mærke - prøvet at få tune-dem filosofien demonstreret, og forsøgt at forholde jer til den? Eller har i bare læst hvad den går ud på? |
|
|
Der er desværre ikke meget Ferrari over det her resultat. Det svarer betydeligt mere til en ældre bil, som KUN kan køre 98,2 Km/t uden at det hele er ved at ryste fra hinanden. Kun der kan der tales og tænkes. En Ferrari trækker sveddråber, vejkontakt, vræl og fart sætter adrenalinpumpen i gang. Målingerne antyder enddog, at du skal holde hovedet helt stille, så headbanger party´s er helt udelukkede, såfremt pladen skal spilles helt og aldeles
|
Til top |
|
|
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så uengageret at jeg ikke rigtigt har overskud til de store udladninger, men jeg kommer til at tænke lidt over at mine fordomme forstærkes.
Der er dem som hører musik og så er der dem der læser måleblade og leder efter metronomelyde på Diana Krall plader.
Kort fortalt.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne måske skyldes, at der er et par stykker der er trætte af branchens ordgejl om at målinger ikke kan bruges til noget.Sjovt nok kommer påstanden altid når de måler som i eksemplet her.
MVH
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 26 April 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
p_porskjær skrev:
Jeg er så uengageret at jeg ikke rigtigt har overskud til de store udladninger, men jeg kommer til at tænke lidt over at mine fordomme forstærkes. Der er dem som hører musik og så er der dem der læser måleblade og leder efter metronomelyde på Diana Krall plader.
Kort fortalt. |
|
|
Det kunne også tænkes at vi er nogen der godt vil ha det DER ER! påpladerne ( eller en så stor tilnærmelse dette som nu muligt!) og at målinger godt kan bruges til noget! de siger faktisk en hel del når vi snakker om højtalere..
Målinger kan kort og godt lyn hurtigt og nemt sige om højtaleren umidelbart har potencielle for at spille korekt eller ej..
Hvis den er ganske fin og liniær.. så er den værd at lyte nærmere på for at se om nu alle andre mindst lige så vigtige parametre også er i orden og det hele summere op på en måde der er musikalsk og samtidig korekt spillende..
Er den ikke liniær eller har SÅ! store afvigelser som eksemplet her vist!... kan den sfaskrives øjeblikkeligt og det endda uden at behøve at lytte nærmere.. da den IKKE! kan spille korekt eller representere det det vitterligt ER! på mediet..
Syntes man en sådan højtaler spiller godt og lyder mest musikalsk?? så er det ganske enkelt fordi det man opfatter som musikalsk er en sminket version af virkligheden! og vil have det således.. ( altså igen der ude som de der teenagere der fyre godt op for tone kontroller og loudnes samt måske bruger en equalizer for at det skel lyde bedre og helt fedt og MERE! rigtigt i deres øre!.. selv om musikken bestemt ikke er lagt ned på den måde og er ment at skulle lyde sådan!) det bliver altså ren smag og behag!
Vi er nogle der faktisk finder at en liniær frekvensgang på en højtaler falder sammen med en musikalsk og god gengivelse! og at der ikke begøver at være voldsomme hængekøjer.. bakker og dale på denne for at der skal lyde og være musikalsk!!..
Santidigt med at det er uomtvisteligt fakta at uden liniaritet ingen neutralitet! og uden denne ingen korekt gengivelse af hvad der er på mediet!!..
mvh __________________ M.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|