Emne: Fakta om Linn... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Denne tråd startede med en forhærligelse af Linn.. og en påstand om at de bestræber sig på at gengive havd der er på pladerne..!?
Dette modbevises klart og tydeligt via målinger og konkret videnbskablig fakta her ud fra..
Efter diskution frem og tilbage, hvor der reelt ikke kan modargumenteres særligt godt mod denne selv modsigelse fra Linn..
Begynder nogen at komme med person angreb.. hvad nogen lytter til og hvordan, og hvad de har af udstyr!..
Her spore debatten af!... |
|
|
Debatten gik på nedenstående, som i øvrigt kaldes facts. Punkt 2 til 8 vil jeg ikke bestride, det har altid været påstået at det halve Scotland er indblandet i udviklingen af Linn produkter. Punk 1 har jeg kommenteret, og det der står var ikke sandt, og resultaterne d.d. viser også, at det heller ikke er blevet det. Punk 9 er heller ikke rigtig. Der findes sågar Linn produkter, hvor Linn slet ikke har været involveret i udviklingen, f.eks. tunere. Pick-upperne er heller ikke lavet af Linn. Kablerne slet ikke.
- Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
- Linn tænker frem i tiden og tilbyder ofte opgraderinger til eksisterende kunder, når produkter bliver forbedret.
- Linn stiller helt specifikke krav til os som forhandler. Vi skal kunne demonstrere Linn's systemer i velindrettede demorum. Vi skal have Single Speaker-demorum, fordi andre højttalere i samme rum farver lyden. Vi skal levere, tilslutte og optimere et Linn-system for at sikre, det spiller optimalt o.m.m.
- Når de starter på udvikling af et produkt, så er målet er at lave det bedst mulige med den viden og ekspertise, som Linn har. Når dette mål er nået, kommer der ofte efterfølgende mindre produkter, som nyder godt af den samme teknologi
- Linn udvikler, producerer og samler selv alle produkter på de to fabrikker i Glasgow (med få undtagelser)
- Linn har "Single Stage Built" af alle produkter. Det betyder, at et Linn produkt samles, testes og pakkes af én og samme person. Hver medarbejder er typisk uddannet til at kunne samle tre eller fire forskellige produkter.
- Linn tilbyder 5 års garanti på alle produkter
- I udviklingsafdelingen hos Linn sidder der - afhængigt af de projekter, der er igang - mellem 45 og 65 mand.
- Linn laver hele afspillekæden; signalkilder, forstærkere og højttalere. De optager, producerer og udgiver musik på deres eget pladeselskab Linn Records
|
Til top |
|
|
Scala Hifi Branchemedlem

Scala Hifi
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle der har deltaget i debatten. Specielt dem der er kommet med positive kommentarer til mit første indlæg.
Linn Akurate 242
Der har været diskuteret (for) meget omkring den måde en Linn Akurat 242 måler på. For lige at komme med lidt modvægt til målingerne, så er her et citat fra anmelderen - og ja, det er den samme test som målingerne kommer fra:
”It's not so much that positive reviews are the hardest to write—although that may be true for some—but rather that certain kinds of very good products are difficult to praise in ways that are meaningful and fresh. This is one of them.
That's at least partly because the Linn Akurate 242 was consistently, unfailingly neutral in my music system. It appeared to have neither an identifiable sound of its own, nor any limitation in its ability to play back music with high fidelity to the original. That such a description has become a cliché in our trade doesn't make it any less true in this instance.
But the Linn was more than merely truthful—it was convincing. I've heard a great many speakers that achieved a certain commendable lack of coloration, but that did so in ways that sucked all the life out of the music and seemingly ignored every performance parameter other than the almighty response curve. The domestic audio world is full of such things—overengineered, overbuilt, overpriced monstrosities that make reproduced music sound like the master tape in that single sense, but that miss the flow, drama, and, ultimately, the meaning of the aural art they're supposed to unfurl.
The Akurate was of a higher order. Considered on the basis of the most elemental speaker requirements, it was peerlessly good—I mean that literally—at conveying pitches and pitch relationships, from the highest audible notes down to the lowest. And with the right amplifiers, it always succeeded at putting those notes across as lines of notes, with real momentum and flow. “
Højttaleren får altså nogle meget flotte ord med på vejen, og det springer mig i øjnene at han mener den er neutral - helt modsat målingerne.
Med dette in mente vil jeg såmænd bare sige, at man ikke kan dømme en højttaler ude fordi den måler dårligt (eller for den sags skyld påstå at man her har noget som helst bevis på at den skulle fortolke !). Omvendt ville jeg heller aldrig købe en højttaler alene af den grund at den har fået en god test. Men jeg ville uden tøven hellere vælge min kommende højttaler ud fra hvordan den spiller, end ud fra hvordan den måler. Linn Akurate 242 står i butikken og alle der vil vælge på samme måde er velkommen ind til en demonstration
Tune-dem
Hvis vi nu et øjeblik ser bort fra at det er Linn der har skrevet Tune-dem, så tager den faktisk udgangspunkt i den måde som alle mennesker lytter på. Læs bare afsnittet "Tune-dem - at lytte til melodien". Tune-dem er altså ikke noget Linn har opfundet, de har bare skrevet det ned på papir og givet det et navn.
Linket til Tune-dem kommer lige her igen: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1
For mig at se handler Tune-dem om at vurdere et systems kvaliteter ud fra nogle musikalske parametre. At lytte efter "om der er følelse i sangerens stemme", "om musikerne virker som om de nyder at spille" eller "om man bliver rørt". Det er da nogle af de ting der afgør om vi nyder en live-koncert.
Tune-dem har ikke noget med religion at gøre, men der er ingen tvivl om at Linn (og specielt Ivor Tiefenbrun selv) altid har haft en klar holdning til det at lave udstyr der skal reproducere musik; det er ikke en smags sag ! Der er nogle eksakte informationer på pladen som skal gengives så præcist som muligt. Det skaber altid debat med klare holdninger og specielt hvis de ikke bliver pakket pænt ind når de bliver præsenteret.
Vi mener Linn har fat i den lange ende, det er derfor vi har valgt at arbejde sammen med dem. Men lad være med at blande religion ind i det - det er for plat. Lad være med at påstå vi pådutter nogle vores holdninger. Vi vil gerne demonstrere hvordan man kan bruge Tune-dem til valg af system. Det gør vi hver eneste dag. Og vi gør det fordi vi mener den er et rigtig godt "værktøj" til at skille det gode fra det mindre gode system. Men vores kunder kan jo selv afgøre om de vil bruge metoden eller ej. __________________ Med venlig hilsen
Ole Iversen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scala Hifi skrev:
Tak til alle der har deltaget i debatten. Specielt dem der er kommet med positive kommentarer til mit første indlæg.
Linn Akurate 242
Der har været diskuteret (for) meget omkring den måde en Linn Akurat 242 måler på. For lige at komme med lidt modvægt til målingerne, så er her et citat fra anmelderen - og ja, det er den samme test som målingerne kommer fra:
”It's not so much that positive reviews are the hardest to write—although that may be true for some—but rather that certain kinds of very good products are difficult to praise in ways that are meaningful and fresh. This is one of them.
That's at least partly because the Linn Akurate 242 was consistently, unfailingly neutral in my music system. It appeared to have neither an identifiable sound of its own, nor any limitation in its ability to play back music with high fidelity to the original. That such a description has become a cliché in our trade doesn't make it any less true in this instance.
But the Linn was more than merely truthful—it was convincing. I've heard a great many speakers that achieved a certain commendable lack of coloration, but that did so in ways that sucked all the life out of the music and seemingly ignored every performance parameter other than the almighty response curve. The domestic audio world is full of such things—overengineered, overbuilt, overpriced monstrosities that make reproduced music sound like the master tape in that single sense, but that miss the flow, drama, and, ultimately, the meaning of the aural art they're supposed to unfurl.
The Akurate was of a higher order. Considered on the basis of the most elemental speaker requirements, it was peerlessly good—I mean that literally—at conveying pitches and pitch relationships, from the highest audible notes down to the lowest. And with the right amplifiers, it always succeeded at putting those notes across as lines of notes, with real momentum and flow. “
Højttaleren får altså nogle meget flotte ord med på vejen, og det springer mig i øjnene at han mener den er neutral - helt modsat målingerne.
Med dette in mente vil jeg såmænd bare sige, at man ikke kan dømme en højttaler ude fordi den måler dårligt (eller for den sags skyld påstå at man her har noget som helst bevis på at den skulle fortolke !). Omvendt ville jeg heller aldrig købe en højttaler alene af den grund at den har fået en god test. Men jeg ville uden tøven hellere vælge min kommende højttaler ud fra hvordan den spiller, end ud fra hvordan den måler. Linn Akurate 242 står i butikken og alle der vil vælge på samme måde er velkommen ind til en demonstration Hvis man ellers læser testen, så synes han den spiller fint sammen med hans Esoteric Audio research rørslæder, og hvad kan man så bruge det til? Måleteknikeren reagerer på højttalerens klangballance - og ham tror jeg på. Målingen tror jeg også på, idet du kan finde tilsvarende på www.hunecke.de . Men målingen er ubestrideligt ikke et eksempel på en ret frekvensgang, hvorfor der ubestrideligt ikke er tale om en neutral højttaler. Det er fakta - helt uigendriveligt, de har tilmed målt et hav af gange i et hav af positioner omkring højttaleren. Den er ikke neutral, og lyttes der til den, vil den heller ikke være det, måske med de dersens rørslæder på, det skal jeg ikke afvise, men det interesserer mig ikke så voldsomt -heller. Målingerne indikerer enndu større afvigelser fra ret frekvensgang end f.eks. Eben. Eben har dog et løft frem for et dyk, hvilket gør Linn HTén meget mere behagelig at lytte til, og jeg tror helt bestemt at vor rørslædeudstyrede anmelder bedst kan lide sagerne meget behageligt.
Tune-dem
Hvis vi nu et øjeblik ser bort fra at det er Linn der har skrevet Tune-dem, så tager den faktisk udgangspunkt i den måde som alle mennesker lytter på. Læs bare afsnittet "Tune-dem - at lytte til melodien". Tune-dem er altså ikke noget Linn har opfundet, de har bare skrevet det ned på papir og givet det et navn.
Linket til Tune-dem kommer lige her igen: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1
For mig at se handler Tune-dem om at vurdere et systems kvaliteter ud fra nogle musikalske parametre. At lytte efter "om der er følelse i sangerens stemme", "om musikerne virker som om de nyder at spille" eller "om man bliver rørt". Det er da nogle af de ting der afgør om vi nyder en live-koncert. Det er da fint nok
Tune-dem har ikke noget med religion at gøre, men der er ingen tvivl om at Linn (og specielt Ivor Tiefenbrun selv) altid har haft en klar holdning til det at lave udstyr der skal reproducere musik; det er ikke en smags sag ! Der er nogle eksakte informationer på pladen som skal gengives så præcist som muligt. Det skaber altid debat med klare holdninger og specielt hvis de ikke bliver pakket pænt ind når de bliver præsenteret. Jamen sådan forholder det sig nu 100% beviseligt sort på hvidt, slet ikke. Det er jo det hele diskussionen går på. Man kan ikke lave en neutral højttaler der måler som det viste. Det lader sig ikke gøre. Amplitudemålinger som du ser her, relaterer sig altid til det hørte, hvilket måleteknikeren også siger. Alle er egentlig enige - bare ikke Scala. Anmelderen skal skrive en historie om produktet, og jeg går da ud fra, at han godt kunne lide det han hørte på én eller anden måde. Og det er såmænd 110% OK! Det samme har de jo skrevet om utallige højttalere, kabler, forstærkere, CD spillere osv. osv.
Vi mener Linn har fat i den lange ende, det er derfor vi har valgt at arbejde sammen med dem. Men lad være med at blande religion ind i det - det er for plat. Lad være med at påstå vi pådutter nogle vores holdninger. Vi vil gerne demonstrere hvordan man kan bruge Tune-dem til valg af system. Det gør vi hver eneste dag. Og vi gør det fordi vi mener den er et rigtig godt "værktøj" til at skille det gode fra det mindre gode system. Men vores kunder kan jo selv afgøre om de vil bruge metoden eller ej. Hvis man ellers husker på, at fortælle kunderne hvad det er man gør - lige præcist. Så er det da sikkert helt OK! Tune-Dem er et accentueringsprincip, hvor man ønsker vægten lagt på bestemte frekvensafsnit og mindre på andre.
|
|
|
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med om vi alle hoppede af Oles limpind?
Helt ude fra højre kom han ind og skrev det var for slemt med al den Linnbashing, det var så synd for dem, for de er så dyggtige og de vil så gerne gøre det godt. Og Ole var også ked af det hele, nu måtte det høre op!
Herefter starter det hele som aldrig før. Og nu er der skrevet 6 sider om Linns filosofi og dit og dat. Det er lige før jeg tror der var en skjult dagsorden, nemlig at få folk til at diskutere Linn - for det er dæleme længe siden nogen har gjort det her på sitet.
Glem Linn, de er ikke særlig interessante, de er kun en af mange markedsspillere.
Facts om bashing: De er selv ude om stilen; når man forhandler et mærke som Linn, der gennem tiden er kommet med utrolig mange brølte påstande om det ene og det andet af I. Tiefenbaum, så tror da fanden at folk i almindelighed begynder at slå tilbage på et tidspunkt? Linn har levet meget på at være branchens grimme ælling, den altid kontroversielle, højrøvet og selvsikker til det kvalmende. Al historie viser at på et tidspunkt får man igen - især når man som nu ikke er så hot og det man laver ikke er så helt perfekt.
Og så er det altså ikke synd for en, man har selv været ude om det.
Linn og deres presargumenterende forhandlere skulle selv lægge stilen om, før de ber andre om at klappe hesten.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daw Daw Dige!
Jeg må så for mit eget vedkommende sige, at det ikke er så meget bashing der driver mig. Jeg er i princippet ligeglad med hvilke mærker der gør det ene eller det andet. Oftest er det i mine øjne således, at et mærke måske afstedkommer ganske enkelte produkter, der skiller sig ud og er unikke. Mange gange er resten bare et jævnt gennemsnit.
Men som du selv er inde på, så er der brølt meget højt gennem tiderne.
"If it sounds better, it is better" Det harmonerer ikke med reproduktionsfilosofien eller "dogmelyden" om du vil
Faktisk så er det nævnte eksempel faktisk tæt på at være modsætninger.
Jeg aner ikke hvordan man får sig selv til at tro anderledes.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Til sammenligning ses her en Dynaudio Confidence 4. En af dem med 2 diskanter altså. Her ses hvordan man bærer sig ad.
 |
|
|
Spørgsmål, ikke påstand om at du er forkert på den: Hvorfor er Linn frekvensmålingen værre end C4 frekvensmålingen:
(Som iøvrigt er ret langt fra at bekræfte min oplevelse af C4's lyd)
En detalje jeg iøvrigt faldt over i C4 målingen (om en anden graf): "I was surprised by the energy excess in the mid-treble revealed by this graph—this was not what I heard. I can imagine only that, instead of my ears locking on to the midrange level as their reference and thus perceiving the upper-frequency balance as boosted, they were instead taking the latter as their reference (aided in this by the boosted lows) and perceiving the mids as being laid-back. "
Her siger han jo at højttaleren, på dette ene punkt ganske vidst, måler anderledes end han oplever den i praksis. Er vi så ikke igen ude i at det vigtige ikke så meget er den enkelte måling, men hvordan de forskellige ting harmonerer med hinanden? Jeg har ganske vidst ikke så meget forstand på målinger, men JEG havde ikke gættet på dén frekvenskurve for en C4. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
ikke fortolke det ??? hummmm.!!
Det er DETTE! jeg indgår i debatten udfra!.. da det er en direkte usandhed og målinger mm. på højtalerne beviser at det ikke passer!...
Det er precis DET! Linn gør! de fortolker musikken på SIN! måde, med omtalte højtalere ( samt andre tidligere modeller!) samt noget af deres udstyr!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
C4 her ser ik så ringe ud fra 300 Hz. og op efter!.. er er dan faktisk ganske fint inden for hvad der kan tollereres fra noget der skal spille så neutralt som muligt!..
UNDER! 300 Hz. er det en lidt anden historie!! undre om denne måling er IN room ( alm. lytterum ) eller lyddød / optimeret rum måling???
Puklen på hvad der ligner 5 db. med center omkring 100Hz. giver en ret dominerende bas i et alm. lytterum..
Bedre havde været med et lidt mindre hæv på godt 3 db. hvilket giver lidt "snyde" bas.. og en subjektiv fornæmmelse af dybde..
Dette her kan godt gå hen og blive lige lovligt meget! og kan ikke betegnes som neutralt eller korekt og i balance...
Men fra 300 hz. og op efter er det ganske fornemt!.. noget der ligner +/- 1,5 db.
Der er dog lidt uro i området 500 Hz. til 1khz men næppe særligt hørbart og af støre betydning.. men helt neutralt er det ikke DET KAN OG BURDE GØRES BEDRE!!
Puklen i bassen afskriver denne højtaler fra at bære en helt ærlig formidler og komme med i "gruppen" af korekte højtalere ( der iøvrigt er relativ lille set i forhold til hvor mange ht. mærker og typer der findes!!)
Men dette vi hers er er desverre typisk for mange mindre tovejs højtalere! de kan ikke nære sig for at lave "snyde" bas!! for at genske enkelt sælge flere af dem og tilfredsstille de der kræver det UMULIGE!! dyb og fyldig bas fra en lille højtaler!... det er og bliver en illusion!.. stor bas = stor højtaler!! dette er der ingen vej uden om! hvis man vil have det korekt og neutralt!...
Her er et eks. på hvordan man så ikke skal gøre det! her er Linn mere ærlig og korekt! nede fra og op til 1,5 kHz. men skulle jeg tvinges til at vælge! er der ingen tvivl!!
Det her viste eks. med neutralitet og korekt hed fra 300 hz. og op.. og så lidt "unoder" ( snyde bas) i bunden er noger mere udholleligt og relativ ærligt! for den vigtige ærlighed og neutralitet er MEST! krittisk fra netop 3 - 400 Hz. og HELE vejen op!! unoder i "bunden" er langt nemmere at leve med!..
Det gør de fleste alligevel uanset hvor neutrale deres højtalere nu ab. fabrik er!! grundet room gain og anden rum indflydelse!.. ( med mindre man har en Tact til at rette op på dette eller har tunet rummet for en lille mill eller halv!!??)
Det svare så også på spørgsmålet : Hvorfor er Linn frekvensmålingen værre end C4 frekvensmålingen?
Linn laver unoder i et mere hørbart og følsomt område! ganske enkelt!!!

__________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj Otto! Nu har Miju jo næsten varet på spørgsmålet, jeg vil dog tilføje en smule. Grunden til at C4 måler bedre end 242 er specielt resultaterne of axis. C4 har en langt mere jævn performance i hele spredningsfeltet, det er ekstremt vigtigt og det sker PÅ TRODS AF, at C4 har 1. ordens filtre, hvorimod 242 bruger 4. orden iflg. stereophile. Det er immervæk noget nemmere at få kontrol over tingene med et 4. ordens filter end med 1. Dernæst måler C4 langt bedre, fordi der ikke er anløb til nogen speciel uro. Jeg vil lige her tilføje, at en måling sjældent kan bruges til noget på absolut plan. Altså denne måling siger ikke noget om, om højttaleren rent faktisk er betonet under 300Hz, ligesom man heller ikke ud fra Linn målingen kan sige, at den er lys eller mørk. Det er ikke det du kan bruge den til. Det du kan gøre er at spotte uro. Uro et typiske tegn på udfasninger eller reflektioner fra højttaleren selv - og værst af alt er det tegn på resonanser. Resonanser forefindes altid i et svingende system, men de kan undertiden forekomme helt udæmpede, hvis man fjoller lidt. Derfor er en højttalerenheds afrulningsforløb ekstremt vigtig. Hvis du har en resonans i en enhed 1 oktav fra delefrekvensen og peaket fra resonensen er 20 dB nede. Så har du aldrig over 20dB dynamik i det område, fordi højttaleren ringer af sig selv, når frekvensen bliver slået an. Sådan er det bare. I øvrigt er grunden til, at of axis performance er ekstremt vigtig er, at ellers kan du ikke få højttaleren til spille til dig. Den vil blive påvirket af det rum den står i, i en helt unødvendig og voldsom grad. Reflekteret lyd, som før eller siden havner i ørerne på lytteren, med en helt anden energisammensætning end direktelyden, ødelægger ethvert tilløb til 3D, ligesom det er dicederet slørende. Powerresponse er en ekstremt vigtig parameter i en HT. Og her er den i hvert tilfælde ikke prioriteret. PS! Jeg tror Dynaudio bliver kede af, at få C4 kaldet en lille 2 vejs HT http://www.dynaudio.com/ I min verden er den 3 vejs med 6 enheder.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Tak for svarene, jeg havde tænkt mig frem til noget i den stil, så det var meget rart at få bekræftet. Altid rart at blive klogere! 
[QUOTE=Kurt von Kubik]Jeg tror Dynaudio bliver kede af, at få C4 kaldet en lille 2 vejs HT http://www.dynaudio.com/ I min verden er den 3 vejs med 6 enheder.
|
|
|
Bare for at drille lidt - bortset fra at jeg også tænkte på at målingen nærmest lignede en reolhøjttaler, er dét så ikke et fremragende eksempel på at målingen kan være ret forskellig fra opfattelsen i virkeligheden? Det er jo heller ikke ligefrem mangel på dybbas de klager over i anmeldelsen? Jeg synes da det er ret sjovt at man kan tage fejl af en stor gulvhøjttaler med to 8" enheder, fra en producent der i hvert fald i min bog står som leverandør af yderst kompetent dybbas, og så en lille 2-vejs højttaler...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at se en så`n "snyde" bas pukkel på en så stor højtaler!!
Det er normalt noget man som jeg var inde på implementere i mindre to vejs højtalere for at subjektiv give indtryk af dybere og fyldigere bas.. og at være en støre højtaler end de er!... det burde ik være nødvendigt ensige ønskværdigt i en så stor højtaler som C4!!!...
Er du sikker på målingen ikke er MED! room gain???????????????
Ik så mærkeligt der er godt med dyb bas i de højtalere!!... måske lige en tand mere end der faktisk skulle og burde være!?.. hvis man vil holde sig til det der er på pladen!?...
En NEUTEAL! gengivelse af bassen er der IKKE! det er sikkert! men det lyder nok ganske godt og imponerende!??.. men korekt næppe!... men man må sige at fra 300 hz. og op! så er det så fornemt man ku ønske!!.. og så er lidt ekstra skub i bunden for de fleste nok til at leve med!?.. som jeg også før sage.. det er noget mindre krittisk at der er lidt uro eller ekstra niveau mm. under et par hundrede Hz.. end det er op efter hvor Linn udviser "unoder"...
Så der er jo helt sikkert af den grund Dynaudio ( mf.) slipper godt fra dette...
Udfra målingen vil jeg bedømme lyden som meget korekt, afbalanceret og ubetonet opefter... meget åben og ren.. med god opløsning og detaljering.. men med god fylde og masser af pondus i bassen.. fornæmmelsen af kraftig dynamik!.. der giver en STOR! og fyldig gengivelse.. og illusionen af en endnu støre højtaler!!.. altså stor lyd! med stort flot soundstage og perspektiv.. ( "big" sound ) med kraft og fylde.. uden at virke decideret farvet som andre især nogle amerikanske højtalere med "big" sound er det... ( eks. Montana mf.)
Det er hvad jeg kan læse af målingen.. ( har ik hørt pågældende ht. endnu så om det stemmer med IRL.. ved jeg ik?? men det er umidelbart hvad jeg vil gætte på udfra målingen..)
mvh.
Ps. ved nærmere kik. kan man godt se det ik er en lille "reol" højtaler.. da frekvenskurven jo faktisk rækker ganske dybt ned med masser af niveau... det er lige en tand mere end en lille to vejs kan prestere!.. den ser ud til at række godt under 30 hz.. __________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Er du sikker på målingen ikke er MED! room gain??????????????? |
|
|
Jeg ved ingenting, men den kommer fra Stereophile ligesom Linn målingen, så jeg formoder de har målt under samme konditioner. Men jeg må sige at selv om jeg ikke har hørt C4 under forhold jeg kender, så havde jeg gættet på en frekvenskurve mere lig den de får ud af Evidence Temptation:
miju skrev:
En NEUTEAL! gengivelse af bassen er der IKKE! det er sikkert! men det lyder nok ganske godt og imponerende!??.. men korekt næppe!... |
|
|
Håndsoprækning: Hvor mange, der har hørt C4, ville karakterisere bassen som "boom-bas" mere end "stram neutral, meget dyb bas"?
miju skrev:
men man må sige at fra 300 hz. og op! så er det så fornemt man ku ønske!!.. og så er lidt ekstra skub i bunden for de fleste nok til at leve med!?.. som jeg også før sage.. det er noget mindre krittisk at der er lidt uro eller ekstra niveau mm. under et par hundrede Hz.. end det er op efter hvor Linn udviser "unoder"... |
|
|
Hvorfor er en pukkel under 300 Hz lig med "snyde-bas" hvis det havde været en lille højttaler, men "lidt ekstra skub i bunden" når det er en stor? Har du hørt den? Helt ærligt, hvordan ville DU karakterisere bassen, _før_ du blev bekendt med målingen? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Jacob V Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Efter at have læst hele tråden sidder jeg her og undrer mig. Der er utrolig mange som har kommentarer til Akurate´s målinger, men tilsyneladende ikke ret mange som har lagt ører til dem. Samtidig virker det som om at de fleste har kigget på målingerne i anmeldelsen men slet ikke læst selve anmeldelsen, hvad er da det for noget?? Meget kan man kalde jer, men musik elskere er i da ikke!! Såvidt jeg kan se, er der taget udgangspunkt i målingerne for derefter at kritisere dem, uden at kigge på hvad selve anmeldelsen går ud på.
Jeg vil gerne straks undskylde hvis jeg på nogen måde har fornærmet nogen, men at udtale sig kritisk om noget man ikke har hørt kan jeg ikke se hvor hører hjemme. En diskussion omkring højtaleres frekvensgang kunne sikkert være interessant nok, men den hører hjemme i en anden tråd, og kræver desuden at de som udtaler sig, også har lyttet til højtaleren, for det er jo det som det hele handler om.
Personligt har jeg kendt til både Linn produkter og for den sags skyld også Ole Iversen fra Scala Hifi i noget der ligner 15 år, og jeg har lyttet til de fleste af de produkter som er kommet fra Linn. Heriblandt også de omtalte Akurate 242. Min personlige mening om dem, er at de kan noget i øvre mellemtone og diskant, de har en ganske eminent musikalsk timing, som gør at både sangere, musikere og instrumenter virker utrolig levende. Dermed ikke sagt at de er verdens 8. vidunder, for de har absolut både fejl og mangler, og pudsigt nok reagerede jeg netop da jeg så den så omtalte frekvenskurve, da det faktisk forklarer en hel del om hvorfor højtaleren har disse mangler.
Linn tager udgangspunkt i selve pladen, og det faktum at man ikke ved hvad der er på den. Det kan jeg for såvidt godt se det logiske i, men dermed ikke sagt at jeg er enig, for det er jeg langt fra. Så længe man spiller musik med relativt få instrumenter, og helst uden bas og trommer, så får man fra det meste Linn grej en gengivelse som er særdeles musikalsk og levende, med masser af nuancer og sjæl i musikken, samt en suveræn timing, som gør at der bliver dannet et flot 3-dimensionelt lydbillede hvor man virkelig kan opleve musikernes evner og talenter.
Problemet med denne filosofi er at man i bund og grund siger at vi allesammen er nogen dumme fjolser som ikke ved noget, for i stedet for at tage udgangspunkt i hvordan instrumenter lyder, og både SKAL og BØR lyde, tager man udgangspunkt i at vi ikke ved hvordan de lyder, og det er her filmen knækker. De fleste af os hører med ganske jævne mellemrum live musik med rigtige instrumenter og rigtige musikere, og ingen er i tvivl om hvordan et bækken eller en lilletromme lyder, heller ikke hvordan det lyder når en bassist trykker den af. Hvis ikke et hvilket somhelst instrument lyder på en gengivelse som det lyder i virkeligheden, så bliver jeg i hvert fald personligt skuffet, og selvom der er nok så meget sjæl og nok så mange nuancer i musikken, så sidder jeg egentlig og keder mig, for det lyder ikke som det skal, og så slukker jeg.
Problemet med Akurate 242 er i mine ører at bas og nedre mellemtone ganske enkelt ingen energi har, der er ingen spark i det, det lyder kedeligt og uinspirerende, og i betragtning af at det er en relativt stor gulvhøjtaler med 2 x 8" basenheder, undrede jeg mig længe over hvordan det kunne gå til. Det har jeg nu fået svaret på.
Det udgangspunkt som Linn har valgt at tage, synes jeg for såvidt er udemærket, men de bliver nødt til at fokusere noget mere på at få krop på sjælen, for ellers virker musikken nok detaljeret og med sjæl, men også død, kold og begravet, for en bas guitar lyder ikke som en bas guitar og en tromme lyder ikke som en tromme.
Dog er jeg stødt på overraskelser af de helt store i Linn´s rammer, nemlig noget så simpelt som en Linn Classik Music System, samt et sæt Linn Katan standerhøjtalere, et system som ganske enkelt lyder fremragende til prisen, specielt efter de kommer ud af butikken og ind i nogen mere hjemlige omgivelser. Dette system har jeg mange gange hørt, både hos Scala Hifi og Lydspecialisten, uden egentlig at synes det var specielt godt, men efter at have hørt dem i andre omgivelser, må jeg tage hatten af for dette lille elegante system, som virkelig formår at bringe musikken ud i stuen uden at man skal have sit hjem fyldt med en masse store firkantede kasser.
For at afslutte det vil jeg klart foreslå at man er så klog og venlig at lytte til et produkt inden man hidser sig op og begynder at kritisere hvordan det lyder, og at i stedet for at fokusere på frekvenskurver og rørforstærkere og forvrængning og hvad ellers vi har, lytter til om der rent faktisk kommer musik ud af systemet.
Personligt er jeg ikke lyd-freak, lyde er noget som er ensartet, musik er kompleks og består af mange forskellige nuancer og enheder som danner et billede som kunstneren nu ønsker at man som lytter skal have.
Sagt på en anden måde, jeg elsker musik.
MVH
Jacob V.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jacob V skrev:
Hej alle
Efter at have læst hele tråden sidder jeg her og undrer mig. Der er utrolig mange som har kommentarer til Akurate´s målinger, men tilsyneladende ikke ret mange som har lagt ører til dem. Samtidig virker det som om at de fleste har kigget på målingerne i anmeldelsen men slet ikke læst selve anmeldelsen, hvad er da det for noget?? Meget kan man kalde jer, men musik elskere er i da ikke!! Såvidt jeg kan se, er der taget udgangspunkt i målingerne for derefter at kritisere dem, uden at kigge på hvad selve anmeldelsen går ud på.
Jeg vil gerne straks undskylde hvis jeg på nogen måde har fornærmet nogen, men at udtale sig kritisk om noget man ikke har hørt kan jeg ikke se hvor hører hjemme. En diskussion omkring højtaleres frekvensgang kunne sikkert være interessant nok, men den hører hjemme i en anden tråd, og kræver desuden at de som udtaler sig, også har lyttet til højtaleren, for det er jo det som det hele handler om.
Personligt har jeg kendt til både Linn produkter og for den sags skyld også Ole Iversen fra Scala Hifi i noget der ligner 15 år, og jeg har lyttet til de fleste af de produkter som er kommet fra Linn. Heriblandt også de omtalte Akurate 242. Min personlige mening om dem, er at de kan noget i øvre mellemtone og diskant, de har en ganske eminent musikalsk timing, som gør at både sangere, musikere og instrumenter virker utrolig levende. Dermed ikke sagt at de er verdens 8. vidunder, for de har absolut både fejl og mangler, og pudsigt nok reagerede jeg netop da jeg så den så omtalte frekvenskurve, da det faktisk forklarer en hel del om hvorfor højtaleren har disse mangler.
Linn tager udgangspunkt i selve pladen, og det faktum at man ikke ved hvad der er på den. Det kan jeg for såvidt godt se det logiske i, men dermed ikke sagt at jeg er enig, for det er jeg langt fra. Så længe man spiller musik med relativt få instrumenter, og helst uden bas og trommer, så får man fra det meste Linn grej en gengivelse som er særdeles musikalsk og levende, med masser af nuancer og sjæl i musikken, samt en suveræn timing, som gør at der bliver dannet et flot 3-dimensionelt lydbillede hvor man virkelig kan opleve musikernes evner og talenter.
Problemet med denne filosofi er at man i bund og grund siger at vi allesammen er nogen dumme fjolser som ikke ved noget, for i stedet for at tage udgangspunkt i hvordan instrumenter lyder, og både SKAL og BØR lyde, tager man udgangspunkt i at vi ikke ved hvordan de lyder, og det er her filmen knækker. De fleste af os hører med ganske jævne mellemrum live musik med rigtige instrumenter og rigtige musikere, og ingen er i tvivl om hvordan et bækken eller en lilletromme lyder, heller ikke hvordan det lyder når en bassist trykker den af. Hvis ikke et hvilket somhelst instrument lyder på en gengivelse som det lyder i virkeligheden, så bliver jeg i hvert fald personligt skuffet, og selvom der er nok så meget sjæl og nok så mange nuancer i musikken, så sidder jeg egentlig og keder mig, for det lyder ikke som det skal, og så slukker jeg.
Problemet med Akurate 242 er i mine ører at bas og nedre mellemtone ganske enkelt ingen energi har, der er ingen spark i det, det lyder kedeligt og uinspirerende, og i betragtning af at det er en relativt stor gulvhøjtaler med 2 x 8" basenheder, undrede jeg mig længe over hvordan det kunne gå til. Det har jeg nu fået svaret på.
Det udgangspunkt som Linn har valgt at tage, synes jeg for såvidt er udemærket, men de bliver nødt til at fokusere noget mere på at få krop på sjælen, for ellers virker musikken nok detaljeret og med sjæl, men også død, kold og begravet, for en bas guitar lyder ikke som en bas guitar og en tromme lyder ikke som en tromme.
Dog er jeg stødt på overraskelser af de helt store i Linn´s rammer, nemlig noget så simpelt som en Linn Classik Music System, samt et sæt Linn Katan standerhøjtalere, et system som ganske enkelt lyder fremragende til prisen, specielt efter de kommer ud af butikken og ind i nogen mere hjemlige omgivelser. Dette system har jeg mange gange hørt, både hos Scala Hifi og Lydspecialisten, uden egentlig at synes det var specielt godt, men efter at have hørt dem i andre omgivelser, må jeg tage hatten af for dette lille elegante system, som virkelig formår at bringe musikken ud i stuen uden at man skal have sit hjem fyldt med en masse store firkantede kasser.
For at afslutte det vil jeg klart foreslå at man er så klog og venlig at lytte til et produkt inden man hidser sig op og begynder at kritisere hvordan det lyder, og at i stedet for at fokusere på frekvenskurver og rørforstærkere og forvrængning og hvad ellers vi har, lytter til om der rent faktisk kommer musik ud af systemet.
Personligt er jeg ikke lyd-freak, lyde er noget som er ensartet, musik er kompleks og består af mange forskellige nuancer og enheder som danner et billede som kunstneren nu ønsker at man som lytter skal have.
MVH
Jacob V.
|
|
|
Superflot indlæg Jacob. Ærligt og medrivende. Du har modet til at stå frem i dette forum, selvom flere personer fører en hetz mod Linn.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornemt indlæg Jacob V! Og som du skriver ville man opføre sig, om man var anmelder. Det var sådan set ikke det tråden egentlig fik sin næring fra. Hele diskussionen er egentlig påbegyndt af den simple årsag, at Ole Iversen, som i øvrigt er en særdeles behagelig person, har fremsagt i dette forum, at Ivor & Co. vil reproducere. Jeg har påstået, at det kan man ikke, såfremt man fremstiller højttalere med den allerede viste frekvensgang. Så er reproduktion ikke længere en mulighed. Det jeg i øvrigt har påpeget ved den netop omtalte frekvenskurve OG den der vises på www.hunecke.de er at der er problemer ved 4KHz og deromkring. eg har ALDRIG påstået at den HT var mørk/lys/skinger/tam eller noget som helst andet, som kan henføres til subjektivitet. Jeg forholder mig således til resonansfænomenet. Det er der så mindre begavede sjæle, som simpelthen ikke magter at forstå. Jeg er ikke i gang med at lave en sammenligning mellem dette og hint, ligesom jeg aldrig kunne drømme om, at kigge på en frekvenskurve under ca. 4-500Hz, for sådan en viser det man er i humør til. Men den er jo da glimrende som skyts for den gamle kugelkauer, fordi han simpelthen ikke forstår hvad den viser, ligesom han glemmer man skal bruge 2 helst helt uafhængige målinger, idet metoden i visse tilfælde kan være problemet. Jeg elsker såmænd også musik. Jeg tror endda jeg er gået videre end de fleste ville gå, i jagten på netop dette. Den musik jeg hører, afviger sikkert temmelig meget fra den gængse smag, men den stiller til gengæld ganske vilde krav til udstyret. Og her er det, at skuffelserne meget ofte indfinder sig, når man skal have et flygel i fuld størrelse ud af højttaleren. Det er oftest noget slasket, udynamisk og tamt noget man serveres for. Jeg har enkelte optagelser i min samling, hvor jeg med stensikkerhed ved, at det IKKE skal forholde sig således. Og her er der til en vis grad lagt op til reproduktion - dejligt. Men med en knækket kurve ved 4KHz går det altså ikke.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jacob V skrev:
Hej alle
MVH
Jacob V.
|
|
|
Og dermed mener du ikke at man kan elske musik og samtidigt forvente, ja forlange, en præsis reproduktion af den akustisk hændelse musik nu engang er ?
Kravet er såmæd ikke anderledes end den indlysende forventing at en musiker ikke alene kan spille på sit instrument, men også holde det stemt. For min skyld kan vi godt inkludere noder og det at kunne spille efetr bladet.
Anlæggets opgaver er ikke at "lege musiker"
|
Til top |
|
|
Jacob V Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars37: Takker for ordene
Kurt Von Kubik: Alt hvad du gjorde med dit indlæg før var at bevise min påstand. Tag dog og gå ind til Ole og lyt til dem, så kan vi snakke bagefter, om hvorvidt det du siger har hold i noget somhelst, men indtil da, synes jeg ærligt talt det kan være ligemeget, for uanset hvad du tror du ved, så skal du vide det før du ved det. Øhmmmm..... Jo det var vist rigtigt.
Men ellers har du ret, Ole er en særdeles flink og sympatisk fyr, og jeg kan kun anbefale folk at gå ned og snakke med ham, og om ikke andet få et lyt på hvad det er de udtaler sig om, så de har noget at have det i. Det mener jeg stadig ikke at du har, Kurt, forstå mig ret, du udtaler dig på baggrund af en teknisk viden men samtidig vil jeg tro at du også ved at frekvensgang intet fortæller om hvordan en højtaler lyder, for nogen år siden konstruerede man en højtaler som var så frekvensret som det overhovedet er muligt at lave idag, og den lød ganske enkelt forfærdeligt. Modsat har man lavet højtalere som havde en frekvenskurve der mest af alt lignede et jordskælv følt med måleudstyr og derefter printet på papir, men denne spillede faktisk ganske musikalsk.
Uanset hvad, så er vi ude i, at du udtaler dig om noget du kun kan snakke med om rent teoretisk, lyt til det i praksis, så kan vi fortsætte samtalen, men så i en anden tråd som er beregnet til det. Med mindre dine ører sidder i en frekvenskurve, kan du ikke bruge det andet til noget som helst andet end brok.
For at fortsætte diskussionen omkring Linn, vil jeg sige at jeg har prøvet en masse udstyr gennem årene, ikke kun Linn grej, men også diverse andet lige fra Pioneer til NAD til Denon til Densen til Audiovector til Rotel til Arcam osv osv osv, og uanset hvad man tror, så bør man lytte lidt til Linn´s grej, specielt det som blev produceret før 2000, for her er ganske mange produkter, som den dag idag giver de fleste mærker kam til sit hår. Til gengæld synes jeg at Linn´s allerstørste problem er deres prissætning, som de sidste 5 år er gået så ekstremt i vejret så det i princippet er totalt ligegyldigt hvordan det lyder, kun millionærer og det der ligner, vil kunne få råd til et sådant anlæg, og man kan faktisk finde produkter som kan det samme og giver måske 90% af hvad et tilsvarende Linn produkt giver af lydkvalitet, til noget der ligner 1/4 af prisen. Det er den primære årsag til at jeg ikke idag har særlig meget Linn grej selv, ganske enkelt fordi man kan få andre produkter som giver 90% af oplevelsen og kvaliteten for langt langt færre penge, hvilket dermed gør markedet langt mindre for Linn, specielt for de mennesker som er klar over hvad man kan få for pengene.
MVH
Jacob V.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er hermed slettet et par, for tråden, aldeles uvedkommende indlæg og flere burde faktisk ryge.
Både Lars37 og Kurt von Kubik tildeles hermed et styk advarsel hver for gentagne gange, både i denne tråd, men også i så mange andre, at fare i flint hver gang de spotter hinanden i forskellige tråde - I kender proceduren - 3. gang er det udelukkelse fra forummet. Som det fremgår tydeligt af folks reaktioner, irriterer det generelt meget, og der er ingen af jer der er bedre end den anden!
Tag jeres konfrontationer i private beskeder, og hold dem væk fra forummet - trådene skal ikke køres off-topic hver gang i spotter hinanden og starter med jeres "du-er-dum-og-mine-ting-er-absolut-de-bedste-i-verden"-disku ssioner! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Jacob V Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn: Jeg har aldrig sagt at anlæggets job er at "lege musiker", tværtimod. Anlæggets job må ubetinget være at formidle hvad man putter i det bedst muligt. At give den som lytter til anlægget, den følelse og det engagement der er lagt i musikken, og ja, man kan da sagtens høre om guitaren er stemt eller ej på et Linn anlæg, endda mere tydeligt end på de fleste andre, så hvis det er den slags du er interesseret i, så kan jeg kun foreslå dig at løbe så hurtigt du kan ned til nærmeste Linn forhandler og lytte til din egen plade med det omtalte fænomen, for derefter selv at danne et indtryk, alt hvad jeg siger er, at du skal lytte til noget inden du udtaler dig om hvordan det lyder, alt andet er både tåbeligt og selvmodsigende.
Jeg siger ikke at Linn er vejen frem for alle, slet ikke endda, men i forhold til hvad der ellers findes på markedet af produkter, er det i hvert fald en mulighed for at få musikkens detajler og sjæl udpenslet på en måde som meget meget få systemer i verden formår. Igen, dermed ikke sagt at Linn ikke har sine mangler, for det har de absolut.
MVH
Jacob V.
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som så ofte før, ender en relativ respektabel tråd med at folk med klippefaste holdninger og skyklapper farer i flint.
Jeg tillader mig hermed at henvise til Forum-regler samt uddrag heraf:
Tænk før du taler! http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8163&PN =1&FID=22&PR=3
Retningslinier for brug af forum! http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3897&PN =1&FID=22&PR=3
Administrator skrev:
- Det er vigtigt at du ytrer dig høfligt og venligt, også når du er kritisk. Personlige angreb og nedladende kritik hører ikke hjemme på HIFI4ALL.DK.
- Brok og ævl er spild af tid. Sørg for at dit indlæg har et fagligt indhold, og skriv direkte til den person du er uenig med hvis dit udsagn ikke har faglig interesse for andre.
Men andre ord tænk, før du taler!
|
|
|
Administrator skrev:
- Indlæg skal være i en god og ordentlig tone!
- Undlad at udøve personhetz.
- Hold dig til det oprettede emne (tråden)
Det er strengt forbudt:
|
|
|
Æv... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|